Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Att T skulle kräkas var inget J kunde förutse eller påverka (Hm!) Och om spyorna kom ner i lungorna var det inte heller något som J kunnat förutse. Om sedan spyorna kvävde T, var det inte J som gjorde det. - juridisk logik.
Så är det förstås, inte många som stryper någon och förstår att offret kan kräkas, kanske inte ens då man sitter på buken/bröstkorgen.
Men, jag hoppas (och tror) att man inte kan bortse från att det våld som Tove utsattes för borde vara av sådan art, att man inte kan bortse från att risken för att Tove skulle dö var överhängande. Inte bara under själva fällningen och strypningen, utan även efter.
Det finns flera tecken på allvarliga, hårda styptag (och får återkomma när jag har mer tid om tecken i hjärnan och hjärtat) som Johanna tagit efter fällningen, då hucudet också fått sig en rejäl smäll.
Sammantaget borde det stå klart för ett barn att det var mycket farligt för Tove, oasvsett kräkning.
Att ingen hjälper Tove genom sidoläge (barnen lär sig sådant i skolan) för att få fria luftvägar eller att inte ringa till ambulans/ropa på hjälp i huset, det håller inte (hoppas jag) att skylla på dåligt gehör av polis/vakter tidigare. Inte en trovärdig lögn.
Men inget förvånar mig längre, då jag sett de mest "konstiga" domar, både åt ena och åt andra hållet.