2023-09-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Oskyldig är hon ju inte. Möjligtvis har hon inte deltagit i badrummet, men hon har "varit med" från början till slut och hon har minst gjort sig skyldig till gravfridsbrott.

Ja, jag tror hon förlitade sig helt på J tills hon förstod att J inte var den tillitsfulla som hon trodde.

När i tid tror att att Maja upptäckte att JJ "inte var den tillitsfulla som hon trodde"?

Tydligen var inte ens ett mord tillräckligt för M att få upp ögonen per omg.

M.s alla lögner tyder inte på att hon är oskyldig, som man bäddar får man ligga... och nu ligger hon dj.t risigt till.

Ska bli mycket intressant vad "de vise" kommer fram till i nästa instans!
Citera
2023-09-21, 11:26
Medlem
Fanns det tider för Chat Noir googlingen? Annars kan ju Johanna bett henne googla på vägen till Göteborg för det var väl Johanna som körde?

Annars så tänker jag att det borde vara Maja som är mest intresserad av att glo på kvinnor.
Men jag tror att dom bara ville hitta på nåt wild n’ crazy.
Citera
2023-09-21, 11:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har anfört det flera gånger och gör det igen, ingen enskild faktor kan förklara hennes beteende. Samtliga faktorer i samverkan måste beaktas.

Edit: Frivårdens bedömning:
"Med hänsyn till aktuell händelse utesluts dock inte förekomst av ett umgänge som ägnar sig åt brott, värderingar som stöder kriminalitet eller en koppling mellan psykiskt ohälsa och aktuell händelse."

Frivårdens formulering är intressant, där de knyter Ms kriminalitet till "aktuell händelse" och värderingar som stöder kriminalitet.
Vad gör frivårdens bedömning intressant?

Det är väl just exakt deras umgänge som är problematiskt - och det gäller likaväl Johanna som anses clean innan de här dårarna börjar framstå som en sorts svensk motsvarighet till Thelma och Louise.
Citera
2023-09-21, 11:34
Medlem
colis avatar
Citat:
I fallet med tågspåret fanns orsak, men ingen verkan.

I vissa fall, då offret påträffas långt efter gärningen kan jag se vanskligheterna. Men I fall som detta, är orsak och verkan uppenbar.

Var det inte så, att efter friandet av Möller lyckades någon journalist gräva fram att Akki hade "fel" vatten i lungorna för att ha drunknat på egen hand, dvs det var inte sjövatten som fanns i lungorna?

Jo, du har rätt, det var "problem" med kiselalgerna i vattnet i Akkis lungor. Men det räckte inte för att bedöma det som mord enligt domstolen.

Nja jag är inte helt säker på att orsak - Tove med hem och brottning i badrummet - och verkan Tove död - är helt uppenbar i en domstol. Johanna och Maja nekar ju till att de ville döda Tove, "frös till is" osv. de visste inte ens att de skulle träffa på Tove. Några effektiva mordförberedelser har ju inte heller skett.

så som sagt dödsorsaken är helt avgörande för domen.
Citera
2023-09-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan vara så att hon fått diagnosen lindrig utvecklingsstörning.

Med tanke på P7:an och orden "klart under genomsnittet" i fråga om begåvningsnivå, så verkar det vara så.
Många som ligger i gränslandet eller på lindrig nivå, lider ofta svårt av att inte passa in; känslor av otillräcklighet och dumhet är vanliga.

Har någon av er P7:an att ladda upp? Har försökt söka men kan inte hitta den.
Citera
2023-09-21, 11:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Att T skulle kräkas var inget J kunde förutse eller påverka (Hm!) Och om spyorna kom ner i lungorna var det inte heller något som J kunnat förutse. Om sedan spyorna kvävde T, var det inte J som gjorde det. - juridisk logik.

Så är det förstås, inte många som stryper någon och förstår att offret kan kräkas, kanske inte ens då man sitter på buken/bröstkorgen.

Men, jag hoppas (och tror) att man inte kan bortse från att det våld som Tove utsattes för borde vara av sådan art, att man inte kan bortse från att risken för att Tove skulle dö var överhängande. Inte bara under själva fällningen och strypningen, utan även efter.

Det finns flera tecken på allvarliga, hårda styptag (och får återkomma när jag har mer tid om tecken i hjärnan och hjärtat) som Johanna tagit efter fällningen, då hucudet också fått sig en rejäl smäll.

Sammantaget borde det stå klart för ett barn att det var mycket farligt för Tove, oasvsett kräkning.

Att ingen hjälper Tove genom sidoläge (barnen lär sig sådant i skolan) för att få fria luftvägar eller att inte ringa till ambulans/ropa på hjälp i huset, det håller inte (hoppas jag) att skylla på dåligt gehör av polis/vakter tidigare. Inte en trovärdig lögn.

Men inget förvånar mig längre, då jag sett de mest "konstiga" domar, både åt ena och åt andra hållet.
Citera
2023-09-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om jämförelsen med Stefan och Lena ska hålla, så skulle det väl vara Maja som var död..?

Ja, det blir ju tokfel hur man än vänder och vrider på det! Ja, både Lena och Maja var adopterade, men där stannar det!

Dom generella parallelldragningarna som görs med destruktiva parförhållande och J/M saknar enligt mig helt grund. Jag läste några sidor ur domen mot Stefan och kunde då notera att omgivningen uppmärksammat stora förändringar i Lenas beteende till det sämre. Hon gjorde anmälningar, det fanns databevis dom emellan där man kunde läsa hur han hotat och ofredat henne. Sånt som man normalt sett ser när det kommer till destruktiva parförhållanden. Men något sådan finns inte mellan J och M.

Att M säger, efter att hon kastat J under bussen att hon fått en blick av J och nu är rädd för henne håller inte!

När det finns bevis för motsatsen, att M kan säga nej, att dom haft en fin vänskap, att M inte är rädd för J, att M av egen fri vilja valt att hänga med J är det väl ändå dags att lägga ner denna tes?
Citera
2023-09-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Exakt så.
Så fungerar uppenbarligen juridiken - på gott och ont.

Men enligt denna version borde väl det 'långa' stryptaget' som AL såg vid obduktionen dödat Tove om hon inte dog sas av spyan först eller är experterna oense om hur länge Johanna höll? Hoppas du förstår hur jag menar. Jag tänker också att våld mot halsen blir en dödsorsak oavsett?
Citera
2023-09-21, 11:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Maja har haft en tuff natt här i tråden.

Hennes hatare har varit vakna och på hugget. De eldar på varandra och övertygar varandra om Majas allmänna uselhet. De tävlar om att hitta bästa vinkeln till lösningen på att Maja är skyldig.

Det börjar mer och mer se ut som om Maja är huvudpersonen i morddramat.

Ja, det är tragiskt att se hur en svag person som Maja som redan fått utstå mycket spott och spe genom mobbing i livet, och som sannolikt är helt oskyldig, utsätts för ett sådant näthat som sker här i tråden. Man får förmoda att hatarna känner sig självförverkligade av att sprida sina lögner och hat.

Maja hade säkerligen ingen som helst del i mordet på Tove, som Johanna nog utförde helt på egen hand. Detta styrks också av rättsläkaren som förklarat mycket tydligt dels detta kring att det är mer sannolikt att skador på Tove uppkommit av en ensam Johanna än av Maja. Rättsläkaren har också förklarat att Tove kan ha förlorat förmågan att försvara sig själv till följd av det hårda slag hon fått i bakhuvudet, vilket gjort det möjligt för Johanna att mörda Tove helt utan motstånd. Saker som Majahatarna blundar för och låtsas inte existerar.

Det kan också noteras att Maja sedan hon började berätta sanningen i december inte har kunnat beslås med en enda lögn, men Majahatarna lever kvar i tiden före sanningen kröp fram och återkommer ideligen till att Maja ljuger om allt, när hon i själva verket tycks tala sanning om allt.

Johanna däremot ljuger fortfarande om avgörande delar av händelseförloppet och stora delar av hennes berättelse är motsägelsefull. Men hon har inga förklaringar till sina motsägelser, vilket också är en brist i utredningen att dessa motsägelser får står utan att bli ifrågasatta.

Det är ett ofrånkomligt faktum att Maja är den som avslöjat vad som verkligen skett, och Johanna är den som fortfarande ljuger. Däri ligger nyckeln till vem som är skyldig och vem som inte är det.
Citera
2023-09-21, 12:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om Tove dog av en "kroppslig felfunktion" - att hon mådde illa, fick upp kräks och detta gled ner i andningsvägarna trots att hennes kropp borde förhindrat det - ja då är det inte mord.

Som vanligt drar du förhastade slutsatser och gör sedan fullständigt galna påståenden.

Om Johanna hade uppsåt att döda Tove, då är det mord oavsett exakt dödsorsak.
Det spelar då ingen roll om vad som hindrade Toves andning, det spelar ingen roll alls hur hon dog. Det enda som spelar roll är om Johanna hade uppsåt och om det var Johanna som orsakade hennes död.
Det är också därför som det till och med finns de som dömts för mord trots att man aldrig ens hittat en kropp och därmed inte heller på något vis kunnat fastställa en dödsorsak. Men det har bevisats bortom rimligt tvivel att den misstänkta hade ett uppsåt och orsakade offrets död. Då är det mord.

Om Johanna hade uppsåt att döda Tove och om hon orsakade Toves död, då är det mord.

Hur kan du inte veta detta?
Citera
2023-09-21, 12:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Att T skulle kräkas var inget J kunde förutse eller påverka (Hm!) Och om spyorna kom ner i lungorna var det inte heller något som J kunnat förutse. Om sedan spyorna kvävde T, var det inte J som gjorde det. - juridisk logik.

Och om Johanna hade uppsåt att döda Tove?

Har det inget med saken att göra?
Senast redigerad av flashmaner 2023-09-21 kl. 12:28.
Citera
2023-09-21, 12:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Men enligt denna version borde väl det 'långa' stryptaget' som AL såg vid obduktionen dödat Tove om hon inte dog sas av spyan först eller är experterna oense om hur länge Johanna höll? Hoppas du förstår hur jag menar. Jag tänker också att våld mot halsen blir en dödsorsak oavsett?

Det är viktigt att notera att samtliga rättsläkare, inklusive den senila professorn som Johanna köpt, är överens om att det var Johannas våld mot Toves hals som orsakade döden.

Senilprofessorn skriver
Citat:
Sammanfattningsvis delar jag dr Lazarevics uppfattning att i första hand bör övervägas våld
mot halsen inklusive någon form av kvävning som dödsorsak.

Att det var Johanna som orsakade Toves död är alltså fastställt långt bortom rimligt tvivel.

Den enda fråga som återstår då är - Hade Johanna uppsåt?

Och där har vi flera olika personer som vittnar om att Johanna uttryckligen sagt att hon hade för avsikt att döda Tove. Och det finns också teknisk bevisning i form av Johannas text där hon på ett överdrivet sätt önskar livet ur Tove.

Sammantaget råder det inga som helst tvivel om att Johanna hade uppsåt att döda Tove, och att hon gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in