2023-09-21, 03:31
Medlem
Vad förvånande att så många insisterar på att betygen inte är så relevanta, jag har nämligen hört raka motsatsen av en nära bekant som också är civ.ing. Han hävdar att innan han pluggade så var han på en mässa med massor av arbetsgivare och dessa menade på att status på den skolan du läser är skitsamman men att just betygen till stor del är avgörande för hur exklusivt jobb du kan landa. Dock var detta tio år sedan, så trenden kanske går mot att mellancheferna vill ha padelspelarfolk i fikarummet.
Citera
2023-09-21, 06:11
Medlem
Ett gäng bekanta som examinerades under just maskinteknik för 10 år sedan gick alla in väldigt lågt, men som jag förstod det så fanns det egentligen bara en riktigt stor aktör i området. Där snackar vi 25-26 som första. De tjänar alla avsevärt mycket mer idag men det har varit en snackis.
Citera
2023-09-21, 07:51
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Vad förvånande att så många insisterar på att betygen inte är så relevanta, jag har nämligen hört raka motsatsen av en nära bekant som också är civ.ing. Han hävdar att innan han pluggade så var han på en mässa med massor av arbetsgivare och dessa menade på att status på den skolan du läser är skitsamman men att just betygen till stor del är avgörande för hur exklusivt jobb du kan landa. Dock var detta tio år sedan, så trenden kanske går mot att mellancheferna vill ha padelspelarfolk i fikarummet.

Så ha man topp betyd från att läst på Borlänges högskola så är det mer värt än strax över genomsnittliga betyg från Chalmers.
Kvalitén skiljer stort mellan olika lärosäten, framförallt efter att sossarna började ge bort universitets status som presenter till socialdemokratiskt styrda kommuner.

Den som påstod att det inte spelar någon roll vart man läst borde de ta ett drogtest på.
Citera
2023-09-21, 10:17
Medlem
Jadu, det beror helt på vilken bransch och vilket företag. Den här typen av genomsnitt säger egentligen inte särskilt mycket när man baserar det på utbildning. Men för att ge ett riktmärke, är du CAD-slav på något företag i industrin kan du räkna med en lön kring 35 kanske. Det som utmärker dig och andra ingenjörer är inte ingångslönen utan att företagen generellt är mer villiga att satsa på dig. Är du någorlunda klipsk och visar framfötterna så kan du ha en fin löneutveckling och efter några befordringar ligga på 50 - 60. Högre än så kräver oftast nischad bransch eller chefsansvar.

Folk (speciellt ingenjörer) tenderar ha en skev bild av industrin och arbetsmarknaden. Ja, er utbildning är en fin merit och ger ett intyg på att ni inte är fullständiga idioter. MEN det är hur ni presterar och er sociala förmåga som avgör hur framgångsrika ni kommer bli. Precis som för alla andra som är anställda inom det privata alltså. Den här bilden av att utbildningen sållar "agnarna från vetet" stämmer kanske delvis, men många med tydliga mål väljer också att sluta då de inser hur mycket meningslöst skit våra ingenjörsprogram är fyllda med. Är du duktig, socialt kompetent och visar framfötterna kan du ha ingenjörstjänster utan en ingenjörsutbildning och tom. tjäna mer än en ingenjör. Just maskinteknik är också ett av de bredaste programmen och du blir en slags generalist med ok koll på mekanik, maskinelement och konstruktion. Teoretisk matte, fysik, och kemi kan man studera hemma och de som verkligen är intresserade och faktiskt gör det är ofta 10X bättre än en snorig 25-åring som blev ingenjör för statusen och pengarna och lirar dota/CS 4h/dag.

Sen finns det naturligtvis många civilingenjörer på höga positioner som favoriserar utbildningen och sätter ingenjörer framför andra. Och självklart är snittintelligensen högre hos ingenjörer än i övriga befolkningen så det finns väl visst fog för det. Min poäng är att en ingenjörsexamen säger nada om din framtida lön.
Citera
2023-09-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Det finns sådana företag men de vill man oftast inte jobba på. De flesta bryr sig bara om att du har en examen och ett aktivt intresse. Jag känner många ingenjörer som jobbar med helt andra saker än de är utbildade för just eftersom de har hjärnan men inte hjärtat.

Jag vet tom. chefer som aktivt väljer bort de med femmor i allt eftersom de studenterna ofta har stora sociala svårigheter och problem med att se det övergripande målet i verksamheten. Nämligen kundnöjdhet och lönsamhet.
Citera
2023-09-21, 11:25
Medlem
WatchItNows avatar
Min dotter civilingenjör fick 35k efter att sökt ett enda jobb, på en ganska liten ort som Norrköping. Hon läste på en enklare högskola.

Som alla vet ökar lönen explosionsartat varje gång du byter jobb, så man kan strunta i det första året och bara ta något som verkar bra och byta nästa år. Höjningarna upp till 60k kommer sedan ganska snabbt om man byter jobb 2-3 gånger (och är duktig naturligtvis).
Citera
2023-09-21, 11:56
Medlem
henkegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Jadu, det beror helt på vilken bransch och vilket företag. Den här typen av genomsnitt säger egentligen inte särskilt mycket när man baserar det på utbildning. Men för att ge ett riktmärke, är du CAD-slav på något företag i industrin kan du räkna med en lön kring 35 kanske. Det som utmärker dig och andra ingenjörer är inte ingångslönen utan att företagen generellt är mer villiga att satsa på dig. Är du någorlunda klipsk och visar framfötterna så kan du ha en fin löneutveckling och efter några befordringar ligga på 50 - 60. Högre än så kräver oftast nischad bransch eller chefsansvar.

Folk (speciellt ingenjörer) tenderar ha en skev bild av industrin och arbetsmarknaden. Ja, er utbildning är en fin merit och ger ett intyg på att ni inte är fullständiga idioter. MEN det är hur ni presterar och er sociala förmåga som avgör hur framgångsrika ni kommer bli. Precis som för alla andra som är anställda inom det privata alltså. Den här bilden av att utbildningen sållar "agnarna från vetet" stämmer kanske delvis, men många med tydliga mål väljer också att sluta då de inser hur mycket meningslöst skit våra ingenjörsprogram är fyllda med. Är du duktig, socialt kompetent och visar framfötterna kan du ha ingenjörstjänster utan en ingenjörsutbildning och tom. tjäna mer än en ingenjör. Just maskinteknik är också ett av de bredaste programmen och du blir en slags generalist med ok koll på mekanik, maskinelement och konstruktion. Teoretisk matte, fysik, och kemi kan man studera hemma och de som verkligen är intresserade och faktiskt gör det är ofta 10X bättre än en snorig 25-åring som blev ingenjör för statusen och pengarna och lirar dota/CS 4h/dag.

Sen finns det naturligtvis många civilingenjörer på höga positioner som favoriserar utbildningen och sätter ingenjörer framför andra. Och självklart är snittintelligensen högre hos ingenjörer än i övriga befolkningen så det finns väl visst fog för det. Min poäng är att en ingenjörsexamen säger nada om din framtida lön.
Tack för utförligt svar! Upplever också att mycket man lärt sig känns alldeles för generellt för att anses tillämpbart. Tycker också att gapet mellan akademi och industri är ganska stort, vad jag förstår så brukade praktik vara obligatoriskt förr vilket gav en bättre insikt kring vilka förväntningar som ställs på en arbetsplats i förstahand. Detta är nu ett valfritt individuellt ansvar vilket är synd eftersom att det inte uppmuntras till samma grad. I min erfarenhet så är intresset av praktiserande ingenjörer också ganska svalt. Jag kan säkert ha gjort mer men har sökt diverse praktikplatser sedan 3 år tillbaka och har alltid fallit kort på de få jag hittat. Praktik verkar många gånger vara tätt relaterat till kontakter vilket gör det svårt för de som är utan, vilket är synd eftersom att det kanske hade minskat gapet mellan förväntan och verklighet för många om det var mer tillgängligt. Exjobbet känns för uppstyrt för att kunna ge samma bild tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Jag vet tom. chefer som aktivt väljer bort de med femmor i allt eftersom de studenterna ofta har stora sociala svårigheter och problem med att se det övergripande målet i verksamheten. Nämligen kundnöjdhet och lönsamhet.
Detta hade jag faktiskt aldrig ens reflekterat över. Synd med generaliseringar tycker jag men får väl acceptera att jag lagt för stor vikt i betyg helt enkelt.
Senast redigerad av henkeg 2023-09-21 kl. 12:29.
Citera
2023-09-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkeg
I mitt fall så har jag inga relevanta extrajobb att räkna med utan särskiljer mig mest genom faktumet att jag aldrig haft en omtenta och har ett snitt på 4,6. Betyg verkar dock vara ytterst ointressant för arbetsgivare så jag vet egentligen inte om det kan användas till någon fördel.

Det här är något man inte pratar så högt om men på de flesta arbetsplatser är snarare höga betyg och inga omtentor en nackdel. Engagemang i föreningar vid sidan av studier och relevant exjobb/uppsats skulle jag säga har mycket större betydelse för rekryteringar.

Relevant förväntad lön. Jag skulle säga 34 ish.
Räkna med att du inte kommer ha en väsentlig löneutveckling på första jobbet utan du jobbar 2-3 år för att skaffa erfarenhet och sen byter du och får 10.000 mer.
Citera
2023-09-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Examensbeviset visar att du faktiskt tog dig igenom utbildningen. Mer än 50% av alla som blir antagna till en svensk ingenjörsutbildning faller ifrån någonstans längst vägen. Agnarna sållas från vetet, liksom.

Hehe. Jag önskar man tog in examensbevis oftare. Enormt många som kallar sig ingenjörer och sen visar det sig att de har kvar ett par omtentor som aldrig blev gjorda....
I min bekantskapskrets så många som 50% av de som kallar sig ingenjörer.
Citera
2023-09-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut, har man ingen examen så är det bortkastat även om det nu bara är en tenta du missat men klarat resten. Så länge den sista tentan inte är avklarad så är din utbildning värd noll.

Bullshit. Finns ingen examenshets i sverige på de flesta bolag. Man vill ha socialt kompetenta personer som kan utföra ett arbete.
Alla vet att motivationen kan tryta efter 4,5 år teori

Undantaget är skyddade titlar.
Citera
2023-09-21, 12:28
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Sveriges ingenjörer har alltid legat långt från verkligheten.
Nån sorts önskedröm.

Ta första bästa jobb du kan få. Skaffa erfarenhet, byt inom 3 år.
Rattar man in filtren rätt så stämmer det ganska bra tycker jag. Det är lite högt, men inte "långt från verkligheten". Mycket bra att man kan filtrera bort t.ex. Stockholm när man jämför, det brukar ju annars förgifta listor man hittar på nätet.
Citera
2023-09-21, 12:36
Medlem
hieroboams avatar
Ca 33 är normalt för maskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in