2023-09-20, 14:19
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ingenjören (Sveriges Ingenjörers medlemstidning) skrev om just detta så nyligen som i mars i år:
https://ingenjoren.se/2023/03/01/hur...genjorsjobbet/

TL;DR Det beror på sökt jobb, program, och vikten av enskilda kurser, men överlag så är det väldigt sällan avgörande.

Att man faktiskt tagit ut sin examen kan dock göra en hel del på lönen. Jag konsultade i början av min karriär och vissa av mina kursare som inte gjort klart Exjobb eller bara av lathet inte tagit ut examen fick typ 20% längre ingångslön hos konsultfirmorna.
Citera
2023-09-20, 14:26
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkeg
Jag köper detta, är fullt medveten om att jag som nyexaminerad kommer att spendera majoriteten av tiden med inlärning och att jag inte ska överskatta min nuvarande kompetens.

Jag anser dock också att mina studieresultat i detta fall visar på en förmåga att vara konsekvent över tid, för att inte nämna en stor förmåga till att ta till sig ny information. Detta känns som en önskvärd egenskap sett ur rekryterares perspektiv och jag tycker därför också att det borde vara en rimlig hävstång i löneförhandling.

Ingen av mina arbetsgivare har någonsin tittat på betygen. Har iofs bara sökt två jobb sen har jag blivit headhuntad eller rekryterad (eller vad dom kallar det nu för tiden) av konkurrerande firmor. Viktigare för dem är att du är en vettig person som går att "leva med". DVS att du inte är en jävla mupp som inte går att ha i ett fikarum.

Att du presterar bra i en studiemiljö säkerställer såklart inte att du presterar bra på jobbet. Men det är klart. Är det en väldigt eftersökt tjänst och allt annat är likt mellan två sökande så kan ju betygen spela roll. Men tveksamt när det gäller ingångslönen.

Presterar du sen bra på jobbet kommer ju dock fördelarna.
Citera
2023-09-20, 17:48
Medlem
Sluta med OT, jag är mer sugen på att få veta vad en rimlig lön för en nyexad är 2023 jag med, precis som TS.
Citera
2023-09-20, 20:20
Citat:
Jag köper detta, är fullt medveten om att jag som nyexaminerad kommer att spendera majoriteten av tiden med inlärning och att jag inte ska överskatta min nuvarande kompetens.

Jag anser dock också att mina studieresultat i detta fall visar på en förmåga att vara konsekvent över tid, för att inte nämna en stor förmåga till att ta till sig ny information. Detta känns som en önskvärd egenskap sett ur rekryterares perspektiv och jag tycker därför också att det borde vara en rimlig hävstång i löneförhandling.
Ingen bryr sig om betyg sålänge du klarade utbildningen.

Vad har du jobbat med vid sidan av studierna som är relevant? T ex sommarjobb.
Vad gjorde du för exjobb?
Citera
2023-09-20, 20:26
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Står inför diverse lönesamtal för min första ingenjörstjänst. Efter att ha läst trådar kring ämnet så verkar Sveriges ingenjörers förväntan på ~39500 vara fullständigt verklighetsfrånvänd och jag undrar därför vad jag rimligen bör förvänta mig inom min egna bransch. Detta gäller alltså produktutvecklare inom hårdvara, mekanikkonstruktör, designingenjör och dylikt.

I mitt fall så har jag inga relevanta extrajobb att räkna med utan särskiljer mig mest genom faktumet att jag aldrig haft en omtenta och har ett snitt på 4,6. Betyg verkar dock vara ytterst ointressant för arbetsgivare så jag vet egentligen inte om det kan användas till någon fördel.

De arbetsgivare som visat intresse är konsultbolag så som combitech, etteplan och dylikt. Finns det några här som har en insikt kring ingånglöner på liknande företag och tjänster och kan ge en indikation kring rimlig förväntan 2023?

Tack!

Jag har insikt i lönerna på samtliga bolag du nämner. 32-39000 är rimligt. Det beror på om du söker i stan eller på landet. Stockholm 39000. Landet 32000. Mekanik = lägre lön. Automation = medel. Mjukvara = högre.

Det är en dålig marknad nu så du har inget förhandlingsläge som nyexad. De kommer att ha lediga seniora och vill inte sitta med tröga färskingar på bänken.

Betygen spelar ingen roll. Visa att du är säljbar som konsult. Du kan presentera din kompetens, tar alla uppdrag, är trevlig och lätt att jobba med. Det gillar konsultbolagen. Stanna där i max tre år.
Citera
2023-09-20, 20:42
Medlem
Runt 35 är ganska rimligt att gå in på. Som arbetsgivare vill jag veta att du är intresserad av arbetet och företaget. Får jag känslan av att det bara är lönen som är viktig är du ointressant.

Betyg bryr jag mig inte om. Det viktigaste är din personlighet, att plugga och jobba är två olika saker. Faktum är att höga betyg kan vara en nackdel då vissa tenderar att bli lite väl akademiska (läs långsamma).
Citera
2023-09-20, 20:51
Medlem
Ducadreams avatar
I början bör du fokusera på att bygga upp din kunskapsbank och förmågor. Bygg upp ditt CV. Sen kan du byta jobb några gånger och vips, så får du hög lön.
Citera
2023-09-20, 20:59
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Står inför diverse lönesamtal för min första ingenjörstjänst. Efter att ha läst trådar kring ämnet så verkar Sveriges ingenjörers förväntan på ~39500 vara fullständigt verklighetsfrånvänd och jag undrar därför vad jag rimligen bör förvänta mig inom min egna bransch. Detta gäller alltså produktutvecklare inom hårdvara, mekanikkonstruktör, designingenjör och dylikt.

I mitt fall så har jag inga relevanta extrajobb att räkna med utan särskiljer mig mest genom faktumet att jag aldrig haft en omtenta och har ett snitt på 4,6. Betyg verkar dock vara ytterst ointressant för arbetsgivare så jag vet egentligen inte om det kan användas till någon fördel.

De arbetsgivare som visat intresse är konsultbolag så som combitech, etteplan och dylikt. Finns det några här som har en insikt kring ingånglöner på liknande företag och tjänster och kan ge en indikation kring rimlig förväntan 2023?

Tack!
Konsulter har väldigt olika lön över landet. Bekant till mig fick sin första tjänst som civilingenjör inom anläggning nu 35 500 på ett en av de största firmorna. Killen är född -97, har jobbat på timmar på bolaget i ett år och detta är i Dalarna. Annan inriktning, men ja, du far inte fått många siffror i tidigare psvar.
Citera
2023-09-20, 21:20
Medlem
Citat:

Tack!
Om du är bra och relevant, är en bra ingångslön 34-36.

Att landa ett första jobb som du gillar, med kollegor kan lära dig hantverket, är viktigare än exakt lönenivå.

Betyg spelar roll, men bara för att bedöma om du tillhör "övre delen" eller de som kravlar sig igenom.
Citera
2023-09-20, 21:21
Medlem
DrVonAnkas avatar
Jag hade struntat i lönen om det inte var hutlöst lågt. Se till att få in en fot nu innan skiten träffar fläkten. Du vill inte ha tagit examen och sitta utan erfarenhet något år i en lågkonjuktur. Runt 35k bör du väl hamna kring.
Citera
2023-09-20, 21:39
Medlem
32-34k kan du förvänta dig som nyexad. Möter dagligen nyexad ingenjörer som slänger med 39k i ingångslön men tyvärr är den inte relevant.
Citera
2023-09-20, 22:01
Medlem
Sveriges ingenjörer har alltid legat långt från verkligheten.
Nån sorts önskedröm.

Ta första bästa jobb du kan få. Skaffa erfarenhet, byt inom 3 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in