Citat:
Ursprungligen postat av
henkeg
Står inför diverse lönesamtal för min första ingenjörstjänst. Efter att ha läst trådar kring ämnet så verkar Sveriges ingenjörers förväntan på ~39500 vara fullständigt verklighetsfrånvänd och jag undrar därför vad jag rimligen bör förvänta mig inom min egna bransch. Detta gäller alltså produktutvecklare inom hårdvara, mekanikkonstruktör, designingenjör och dylikt.
I mitt fall så har jag inga relevanta extrajobb att räkna med utan särskiljer mig mest genom faktumet att jag aldrig haft en omtenta och har ett snitt på 4,6. Betyg verkar dock vara ytterst ointressant för arbetsgivare så jag vet egentligen inte om det kan användas till någon fördel.
De arbetsgivare som visat intresse är konsultbolag så som combitech, etteplan och dylikt. Finns det några här som har en insikt kring ingånglöner på liknande företag och tjänster och kan ge en indikation kring rimlig förväntan 2023?
Tack!
Jag har insikt i lönerna på samtliga bolag du nämner. 32-39000 är rimligt. Det beror på om du söker i stan eller på landet. Stockholm 39000. Landet 32000. Mekanik = lägre lön. Automation = medel. Mjukvara = högre.
Det är en dålig marknad nu så du har inget förhandlingsläge som nyexad. De kommer att ha lediga seniora och vill inte sitta med tröga färskingar på bänken.
Betygen spelar ingen roll.
Visa att du är säljbar som konsult. Du kan presentera din kompetens, tar alla uppdrag, är trevlig och lätt att jobba med. Det gillar konsultbolagen. Stanna där i max tre år.