2023-09-20, 22:06
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Biltema omsätter de senaste åren ca 7 miljarder SEK/år, och ca 400-450 MSEK i rörelseresultat.

Jo, det är bra jobbat. De har utvecklat bolaget på ett fantastiskt sätt, och skapat många miljardärer bland ägarfamiljen. Ett riktigt välskött bolag med en fantastiskt långsiktig ökning av försäljningen.

jepp, + billigt kaffe å korv
Citera
2023-09-20, 22:15
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Bildelar köper man idag på annat håll. Däremot har biltema en massa annat, en del av det till bra priser och bra kvalitet. Färg på båda burk och spray, en del verktyg (inte allt är bra, men en del), skruv och mutter om man inte orkar vänta på beställning från Kina. En del smörjmedel till cykel också.
Man får liksom snoka runt i sortementet och hitta godbitarna, så att säga.
Cykelsadeln jag köpte har vart kanon. Billig och bra. Likadant med cykelhandskar. Andra cykelprodukter som t.ex. däck, är det rent junk...
Dom har en del bra kläder också. Långkallingar och undertröja med lång ärm är bland det bästa jag har provat (jag är ganska mycket på turer, året runt, så jag har provat en hel del).
I området där jag bor är lokalerna enkla.

Stämmer. Målade om dottern rum, och var väldigt nöjd med färgen på Biltema. Mycket bra pris, och inte sämre än andra färger som vi köpt innan.
Citera
2023-09-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Man vet man man får när man handlar på biltema. Dvs skräp till lägre priser än kvalitésaker.

Kan förstå att man åker dit och handlar nån multiverktygslåda om det enda man gör att att skruva ihop en möbel eller nåt annat enkelt då och då. Finns ingen som helst anledning att köpa verktyg som är 5 gånger dyrare om man inte använder det.

Ska man bygga en ny veranda med fasad och tak tex så får man nästan skylla sig själv om man köper en skruvdragare därifrån.

Du verkar mest fylld av fördomar….

Det finns de som byggt allt möjligt utan problem, med verktyg/elverktyg etc från Biltema.
Så vad du menar med att de ska skylla sig själva vet du nog inte ens själv…

Det finns en hel del verkstäder som håller sig till Biltemas handverktyg då dessa håller hög kvalitet till vettigt pris.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Deras verktygslådor tycker jag är hur bra som helst, och jag skruvar mycket på både bilar och motorcyklar. Har inga synpunkter alls på varken passform, ergonomi eller kvalitet.
Elverktygen kanske inte lika mycket, beror lite på vad det är. Men mina elverktyg är inte ifrån Biltema med några få undantag.

Ja de har ju 10 års garanti på många verktyg och de är helt ok för de pengarna.
Citera
2023-09-21, 08:28
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du verkar mest fylld av fördomar….

Det finns de som byggt allt möjligt utan problem, med verktyg/elverktyg etc från Biltema.
Så vad du menar med att de ska skylla sig själva vet du nog inte ens själv…

Det finns en hel del verkstäder som håller sig till Biltemas handverktyg då dessa håller hög kvalitet till vettigt pris.

Ja de har ju 10 års garanti på många verktyg och de är helt ok för de pengarna.

Fördomsfull vet jag inte. Nu skruvar jag inte så mycket själv förutom som jag nämnde lite småfix då och då och då funkar grejerna perfekt.
Däremot har jag köpt elverkyg därifrån som inte alls höll måttet. Skruvdragare, borrmaskin och slipmaskiner. Skruvdragaren gick sönder efter halva projektet. Den var så pass billig så jag brydde mig inte om att klaga och tog det som en lärdom. Jag köpte en från bosch 18v istället och den fungerar än idag. Tror faktiskt den är så pass stark att det skulle gå att byta däck med den. Men då pratar vi en annan prisklass såklart.

Tvivlar väldigt starkt på det du säger att verkstäder använder deras utbud. Jag har en kollega som byggt om väldigt mycket de senaste åren och han sa att hantverkarna vägrade att montera de saker han köpt från biltema eftersom de inte ville göra ett jobb där de inte kunde garantera kvalitén.

Nu vet jag inte direkt vad det var för grejer men det väl väl rör och kopplingar osv.

Sen kan det ju såklart vara så att dom ville tjäna pengar på att sälja in sina egna saker dyrare som dom köpt till 80% rabatt? Det ska jag låta vara osagt.

Jag vet då iallafall att om jag skulle göra en seriös utbyggnad eller så på kåken så skulle jag inte använda saker från biltema förutom skruv kanske.
Citera
2023-09-21, 09:42
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Däremot har jag köpt elverkyg därifrån som inte alls höll måttet. Skruvdragare, borrmaskin och slipmaskiner. Skruvdragaren gick sönder efter halva projektet. Den var så pass billig så jag brydde mig inte om att klaga och tog det som en lärdom. Jag köpte en från bosch 18v istället och den fungerar än idag. Tror faktiskt den är så pass stark att det skulle gå att byta däck med den. Men då pratar vi en annan prisklass såklart.

Har aldrig köpt elverktyg på Biltema, och tänker inte göra det heller. De ser inte speciellt förtroendeingivande ut. Farsan har köpt liknande billiga kinesiska OEM-produkter hos Jula, under deras varumärke Meec, och de har verkligen inte varit någon höjdare. Undviker personligen den typen av kina no-name-OEM-produkter.

Själv köper jag elverktyg från Bosch (både gröna billiga konsument, och en hel del blå i "pro"-serien) samt DeWalt. De är inte i nivå med de bästa proffsmaskinerna som tex. från Festool, men däremot så tycker jag de är bra som "mittenkvalitet" för oss amatörer som använder de en del.
Citera
2023-09-21, 09:44
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Har aldrig köpt elverktyg på Biltema, och tänker inte göra det heller. De ser inte speciellt förtroendeingivande ut. Farsan har köpt liknande billiga kinesiska OEM-produkter hos Jula, under deras varumärke Meec, och de har verkligen inte varit någon höjdare.

Själv köper jag elverktyg från Bosch (både gröna billiga konsument, och en hel del blå i "pro"-serien) samt DeWalt. De är inte i nivå med de bästa proffsmaskinerna som tex. från Festool, men däremot så tycker jag de är bra som "mittenkvalitet" för oss amatörer som använder de en del.
Julas elverktyg Meec är identiska med dom från Biltema. Julas är röda och Biltemas är blå.
Riktigt skräp.
Citera
2023-09-21, 10:01
Medlem
Citat:
Fördomsfull vet jag inte. Nu skruvar jag inte så mycket själv förutom som jag nämnde lite småfix då och då och då funkar grejerna perfekt.

Tvivlar väldigt starkt på det du säger att verkstäder använder deras utbud. Jag har en kollega som byggt om väldigt mycket de senaste åren och han sa att hantverkarna vägrade att montera de saker han köpt från biltema eftersom de inte ville göra ett jobb där de inte kunde garantera kvalitén.

Nu vet jag inte direkt vad det var för grejer men det väl väl rör och kopplingar osv.

Sen kan det ju såklart vara så att dom ville tjäna pengar på att sälja in sina egna saker dyrare som dom köpt till 80% rabatt? Det ska jag låta vara osagt.

Jag vet då iallafall att om jag skulle göra en seriös utbyggnad eller så på kåken så skulle jag inte använda saker från biltema förutom skruv kanske.

Citat:
Har aldrig köpt elverktyg på Biltema, och tänker inte göra det heller. De ser inte speciellt förtroendeingivande ut. Farsan har köpt liknande billiga kinesiska OEM-produkter hos Jula, under deras varumärke Meec, och de har verkligen inte varit någon höjdare. Undviker personligen den typen av kina no-name-OEM-produkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Julas elverktyg Meec är identiska med dom från Biltema. Julas är röda och Biltemas är blå.
Riktigt skräp.

Ett kombisvar….

Nu försöker jag ju inte påstå att det inte skulle kunna vara skillnad i kvalitet, och att Julas och Biltemas billigare varunamn skulle vara lika bra på alla vis som de mer kända märkena.

Men, i de flesta fall så funkar trots allt de där billiga trunkarna ok för den som inte behöver jobba med dem varje dag, utan har en del pyssel att fixa med hemma, typ en veranda eller annat som ska fixas/byggas.

Jag vet många som gjort rejäla byggnationer med sådana billiga elverktyg, och det har funkat ok i de flesta fall. Men dyrare kända märken har ofta bättre ergonomi, mer kraft etc trots mindre smidigare format.

Jag har själv nån billig vinkelslip från Jula, den är bra många år gammal nu, tror den kostade 399kr eller nåt sånt, med 3 års garanti, och den funkar än. Men den är klumpigare och väsnas mer än de Bosch och Makita vi också har i garaget.

Har en dubbeltrissad polermaskin från Biltema, har funkat kalasbra i alla år än, bara behövt byta ut strömkabeln till den. Väsnas och vibrerar en del. Men kostade smulor jämfört med de mer proffsiga varianterna som såklart är bättre på flera punkter.

Och jo, det är många verkstäder som har dig verktyg från Biltema, t ex handverktygen med 10 års garanti.
Citera
2023-09-21, 10:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ett kombisvar….

Nu försöker jag ju inte påstå att det inte skulle kunna vara skillnad i kvalitet, och att Julas och Biltemas billigare varunamn skulle vara lika bra på alla vis som de mer kända märkena.
Fast det är ju precis det du gör.

Köpte en excenterslip från Biltema, höll i 20 minuter sedan sa det poff och den var slut.
Köpte en grästrimmer från Jula (Identisk med den som såldes på Biltema, annan färg bara), funkade 3 gånger sedan lossnade trimmerhuvudet. Lyckades mecka tillbaka det, nästa gång lossnade det igen och gick inte att sätta tillbaka.

Köpte en ångrengörare på Biltema. Kunde hålla handen precis framför mynningen. Där kom en liten svag bris av ånga.

Fick såklart pengarna tillbaka i samtliga fallen. Jag förväntade mig inte någon större kvalitet iof, man får vad man betalar för helt enkelt.

Elverktyg och liknande köper jag inte på Jula eller Biltema. Lägg till några hundralappar och köp kvalitetsmärke istället.
Citera
2023-09-21, 10:48
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:

Köpte en excenterslip från Biltema, höll i 20 minuter sedan sa det poff och den var slut.
Köpte en grästrimmer från Jula (Identisk med den som såldes på Biltema, annan färg bara), funkade 3 gånger sedan lossnade trimmerhuvudet. Lyckades mecka tillbaka det, nästa gång lossnade det igen och gick inte att sätta tillbaka.

Köpte en ångrengörare på Biltema. Kunde hålla handen precis framför mynningen. Där kom en liten svag bris av ånga.

Fick såklart pengarna tillbaka i samtliga fallen. Jag förväntade mig inte någon större kvalitet iof, man får vad man betalar för helt enkelt.

Elverktyg och liknande köper jag inte på Jula eller Biltema. Lägg till några hundralappar och köp kvalitetsmärke istället.

Ja det är väl som att jämföra lite med kläder. Hur många har inte sett nån snygg billig t-shirt/tröja på nätet från nån okänd suspekt kedja och varit dum nog att beställa?
Sen kommer det hem 3 st t-shirts och en tröja som du kan använda en eller max 2 gånger innan dom ser ut som skrynkliga skurtrasor och man är 699 kr fattigare.

Med det sagt så har dom iallafall en jävligt prisvärd korv med bröd.
Citera
2023-09-21, 10:56
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ja det är väl som att jämföra lite med kläder. Hur många har inte sett nån snygg billig t-shirt/tröja på nätet från nån okänd suspekt kedja och varit dum nog att beställa?
Sen kommer det hem 3 st t-shirts och en tröja som du kan använda en eller max 2 gånger innan dom ser ut som skrynkliga skurtrasor och man är 699 kr fattigare.

Med det sagt så har dom iallafall en jävligt prisvärd korv med bröd.
Ja, jämförelsen med kläder är rätt så träffsäker faktiskt. Efter 1 tvätt så är det oftast också marionett-storlek på kläderna.

Korven är fan inte dum, verkar som om bratwursten har försvunnit? Den tillsammans med mos och räksallad gjorde magen glad.
Citera
2023-09-21, 10:58
Medlem
Citat:

Nej, det är inte alls det jag gör, läser du inte vad jag skriver….?
Citera
2023-09-21, 11:22
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Riktigt skräp.

Dom funkar. Har en hel del av biltemas och julas "skräp". Är du lite händig och teknisk så kan du få ordning på det. Tex en skruv/borr utdragare från Jula. Som höll ett halvår. Det jag gjorde var helt enkelt att öppna batterihållare lödde dit några litiumbatterier av bättre kvalite sedan funka den perfekt.

Mutterknackare, fått byta kol, byta elsladd m.m. Funkar kalas, det är väl snudd på 20 år nu.

Likadant med jordfräs som det satt någon kina motor. Efter jag "optimerat" den med nya/andra delar till motorn m.m så går den kalas. Funkar fortfarande efter drygt 15 år.

Delarna kostar inte mycket om du vet var du kan köpa dom billigt och är lite teknisk lagd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in