2023-09-21, 09:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Orsak och verkan går inte alltid hand i hand med juridiken.

Ve och fasa, om detta lilla tvivel kan minska chansen för att det juridiskt är ett mord.

Men fria kan de inte gå.

Johanna har erkänt strypgreppet, och genom fällning och strypgrepp har hon orsakat Toves död. Så det är möjligt att det inte går att bevisa uppsåt, men det är hennes misshandel som lett till döden hur som helst.

Nu misstänker jag att skadorna på halsen är så djupa, att Johanna (eller Maja) inte kallade på hjälp och den tidigare hitoriken både med sökningar, hatsånger, brand, vittnesuppgifter (konflikt) och bråket på Nöjet tillsammans med Johannas och Majas berättelser ändå kan leda till en morddom för Johanna.

Vad gäller Maja får vi se om det framkommer annan bevisning framöver vad gäller hennes göranden/icke göranden.
Citera
2023-09-21, 09:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vilka problem syftar du på att JJ skulle lösa "precis som det brukade vara"?

Tror du att JJ sa till (en oskyldig) Maja, vid deras genomgång dagen efter, att oavsett hur länge vi får sitta i förhör/inlåsta så gäller det att tiga/ljuga?

Skulle en oskyldig Maja fortsätta sitt troende?
Jag syftar inte på något speciellt utan helt allmänt att J fixar och donar, planerar och genomför.

Jag tror inte att J tänkte sig sitta inlåst särskilt länge. Hon gav M illharjenhistorian och sa åt henne att berätta den för polisen. Med två samstämmiga berättelser tror jag att hon tänkte att de skulle frias.

Vad menar du med "fortsätta sitt troende"?
Citera
2023-09-21, 09:55
Medlem
Citat:
Jag syftar inte på något speciellt utan helt allmänt att J fixar och donar, planerar och genomför.

Jag tror inte att J tänkte sig sitta inlåst särskilt länge. Hon gav M illharjenhistorian och sa åt henne att berätta den för polisen. Med två samstämmiga berättelser tror jag att hon tänkte att de skulle frias.

Vad menar du med "fortsätta sitt troende"?

Sitt "troende" på JJ i stället för polisen, det var vad vi pratade om.

Nej, flickorna hade nog inte tänkt sig att sitta inlåsta speciellt länge (om alls)... därför min undran, skulle Maja fortsätta med sitt troende på JJ kontra polisen... vecka efter vecka och hålla tyst om hon var oskyldig?
Citera
2023-09-21, 10:01
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Hur menar du? Hade inte T brottats ner på badrumsgolvet och J suttit på hennes bröstkorg/mage och tagit ett hårt och djupt stryptag (nästa ända in till halskotpelaren) så hade T inte heller dött.

Eller menar du att T plötsligt dog av något helt annat just då?

Om Tove dog av en "kroppslig felfunktion" - att hon mådde illa, fick upp kräks och detta gled ner i andningsvägarna trots att hennes kropp borde förhindrat det - ja då är det inte mord. Det kallas "aspiration"
En sådan reaktion kan nämligen uppstå utan att någon brottas ner.

Att försöka leda i bevis att aspiration inte hade uppstått "utan nedbrottning" är i princip omöjligt.
Att dessutom försöka bevisa att Johanna och Maja visste att detta skulle hända inne i Toves kropp är även det omöjligt.

Det är en ovanlig kroppslig dysfunktion att få ner vomering i andningsorganen - svalgfunktionen brukar förhindra det - men det kan oturligt nog hända även hos en frisk individ.
Speciellt om vederbörande har druckit, eventuellt också om denna har mjuka vävnader i svalget (som Tove hade på obduktionen).

Om Tove kan ha dött av aspiration och inte av strypning är hon inte med säkerhet mördad.
Då kan ingen fällas för ett regelrätt mord av Tove.
Då återstår att någon kan dömas för misshandel av Tove, kanske vållande till hennes död.
Inget av detta ger en livstidsdom.
Citera
2023-09-21, 10:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan vara så att hon fått diagnosen lindrig utvecklingsstörning.

Med tanke på P7:an och orden "klart under genomsnittet" i fråga om begåvningsnivå, så verkar det vara så.
Många som ligger i gränslandet eller på lindrig nivå, lider ofta svårt av att inte passa in; känslor av otillräcklighet och dumhet är vanliga.

Ja, jag tänker förstås som du, att sökningen gäller henne.
Det är ju även många sökningar just runt de diagnoser hon har fått.

Man kan ana att hon försökt få klarhet i vad detta innebär för henne. Sökningar runt autism kontra aspberger, visar väl också på att hon vill veta mer om sin "stelbenthet" och andra tecken som hon kan ha av den diagnos hon inte kunde få, men ansågs ha drag av och funderar över.

En sökning på självmord "är det normalt att få självmordstankar" och sökning "ADHD relationsproblem" och "självtillit" leder tankar till psykiskt illabefinnande av sina problem.

Vad än andra i tråden tror, dvs att hon är välfungerande (har tagit körkort och klarar av gymnasiet) sprallig och energisk, tror jag på att Majas diagnoser har ställt till det för henne och därmed gjort henne mer sårbar och tillgänglig för Johannas personlighet.

Det är inte Maja som bär på den problematiska och självförgörande hatet och behovet att återupprätta ställningarna genom tankar om att åtgärda det. Inte heller är det Majas konflikter eller extrema lösningar på problemen som handlar om att döda/förinta.

Inga sådan sökningr återfinns.

Det mycket mer milda "avvisa narcissist" kan jämföras mot Johannas sökningar som inte handlar om att avvisa.
Citera
2023-09-21, 10:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ve och fasa, om detta lilla tvivel kan minska chansen för att det juridiskt är ett mord.

Men fria kan de inte gå.

Johanna har erkänt strypgreppet, och genom fällning och strypgrepp har hon orsakat Toves död. Så det är möjligt att det inte går att bevisa uppsåt, men det är hennes misshandel som lett till döden hur som helst.

Nu misstänker jag att skadorna på ]halsen är så djupa, att Johanna (eller Maja) inte kallade på hjälp och den tidigare hitoriken både med sökningar, hatsånger, brand, vittnesuppgifter (konflikt) och bråket på Nöjet tillsammans med Johannas och Majas berättelser ändå kan leda till en morddom för Johanna.

Vad gäller Maja får vi se om det framkommer annan bevisning framöver vad gäller hennes göranden/icke göranden.
Att T skulle kräkas var inget J kunde förutse eller påverka (Hm!) Och om spyorna kom ner i lungorna var det inte heller något som J kunnat förutse. Om sedan spyorna kvävde T, var det inte J som gjorde det. - juridisk logik.
Citera
2023-09-21, 10:08
Medlem
colis avatar
Citat:
Att T skulle kräkas var inget J kunde förutse eller påverka (Hm!) Och om spyorna kom ner i lungorna var det inte heller något som J kunnat förutse. Om sedan spyorna kvävde T, var det inte J som gjorde det. - juridisk logik.

Exakt så.
Så fungerar uppenbarligen juridiken - på gott och ont.
Citera
2023-09-21, 10:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Sitt "troende" på JJ i stället för polisen, det var vad vi pratade om.

Nej, flickorna hade nog inte tänkt sig att sitta inlåsta speciellt länge (om alls)... därför min undran, skulle Maja fortsätta med sitt troende på JJ kontra polisen... vecka efter vecka och hålla tyst om hon var oskyldig?
Oskyldig är hon ju inte. Möjligtvis har hon inte deltagit i badrummet, men hon har "varit med" från början till slut och hon har minst gjort sig skyldig till gravfridsbrott.

Ja, jag tror hon förlitade sig helt på J tills hon förstod att J inte var den tillitsfulla som hon trodde.
Citera
2023-09-21, 10:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Exakt så.
Så fungerar uppenbarligen juridiken - på gott och ont.
Fullkomligt sanslöst!
Citera
2023-09-21, 10:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Fullkomligt sanslöst!

Vet inte riktigt det. Det finns ju viss logik i allt även om den är lite märklig ibland.

Finns ett fall där ett offer bands och lades på tågspåret för att bli överkörd av tåget. Men sedan flera år gick det inga tåg på just den spårrälsen. Åtal för mordförsök ogillades eftersom försöket aldrig haft förutsättning att lyckas döda vederbörande....

Så i fallet med Toves död är det absolut viktigaste att utan rimliga tvivel kunna avgöra vad Tove dog av.
Rättsläkarnas expertutlåtande måste övertyga rätten vad som gäller och då är kraven på att kunna utesluta en aspirations som dödsorsak väldigt höga. Går inte det - kan Tove ha dött av aspiration - handlar det inte om mord.

Tänk fallet Linda Chen - man kunde inte utesluta någon annan dödsorsak - så Mats A dömdes aldrig för mord.
Tänk Möller och maken Akki - man kunde inte utesluta självförvållad drunkning - Möller dömdes aldrig för mord på honom.
Senast redigerad av coli 2023-09-21 kl. 11:03.
Citera
2023-09-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Både jag och notknapparen har citerat mängder ur FUP och sedan väljer var och en att själv tolka, så svar har du fått.
I fråga om efterfrågade bevis så faller det redan här - varför? Jo, för det ligger i den destruktiva relationens natur att vara omedveten om bindningen som successiv normaliseringsprocess och blunda för de negativa effekter den ger upphov till.

Notknapparen har tidigare försökt beskriva för dig hur en toxisk ledare (här ingår även sektledare) kan knyta sin utvalda, lojala´flying monkey´ till sig genom manipulativa tekniker för att så småningom få denne att utföra diverse tjänster åt sig - den plikttrogna hjälpredan som springer in på Nöjet för att spana efter kompisens hatobjekt, som förvarar sprejburkar åt den hämndlystna kompisen, som ser till att medla i kompisgänget för att den dominanta kompisen ska få som hon vill, som försvarar sin dramaqueen till kompis när hon utsätts för orättvisor osv.

M fick äntligen en uppgift hon var duktig på; göra J nöjd och bli upphöjd till skyarna i gengäld. Som betalning.

J har varit den som har satt agendan för uteliv och val av vänner med ideliga konfrontationer, skitsnack och draman i vänskapskretsen där vänner har droppat av en efter en. Pojkvännerna har vittnat om rädsla för J och hennes humör, de har varit medvetna om hennes potential och det är här aggressionsutbrott, mörka blickar och allmänt obehagliga och hotfulla stämningar kommer in.

När M hamnar i onåd ignoreras hon och blir utelåst som straff. M mår dåligt, får skuldkänslor och tar hjälp av en väninna som medlare.
M berättar i förtroende om sin familj, J lyssnar uppmärksamt och rekommenderar dödsstraff och flytt hemifrån. Hon arbetar på att få total kontroll över M och minska föräldrarnas inflytande - det största hotet.

Här har notknapparen bidragit med en parallell ur Lena-fallet där den 45-åriga välutbildade 3-barnsmamman, chockas av älskarens ord om att döda både hon och yngsta sonen. Ändå fortsätter Lena träffa sin älskare - varför? För att han tidigt har bundit henne till sig via olika manipulationstekniker och försvagat hennes vilja; skribenten har också länkat om traumabonding och vad det innebär i en relation.

J listar en mängd vänner och pojkvänner som förtjänar att brännas upp, hon googlar på relaterat ämne utan M:s vetskap, tvångsmässig i både tanke och handling.
Lägg skulden där den hör hemma, dvs hos J som är den som står för viljan att hämnas. Hon är den som står för förskaffande av tändmedel, planering och utförande. Hon är också den som nu är föremål för utredning av skadegörelse.

M tillfrågas om att använda mobilen under tiden och hon följer J:s vilja. Ingenstans har det framgått att M såg fram emot att få vara en del av J:s djävulsplan. Tvärtom ber hon för att det ska fortsätta regna.
Varför säger hon inte emot J? Troligtvis för att hon inte står ut med det psykologiska straff som väntar; hon är fast i en toxisk relation med en sjuk väninna.
För annars hade hon ju känt sig fri att säga exakt vad hon tyckte?

Samma gäller när T ska brännas inne. Hon undviker att delta genom att dra en nödlögn och låtsas vara orädd. För i J:s ögon är svaga människor inget att ha och M har sedan lång tid tillbaka slutat lyssna inåt, så hon anpassar sig och "spelar med".
Detta är ingen vänskap på lika villkor oavsett hur många jämnåriga som än är beredda att garantera deras förtrolighet och tajthet.

M:s föräldrar såg den ojämlika relationen och de oroades.

Jag skrev så här:

"Insiktsfullt inlägg där du reflekterar över betydelsefulla aspekter som t ex vad anknytningsproblem kan ställa till med och du drar här en parallell till Lena-fallet som efter en flerårig relation med en gift man, slutligen slogs ihjäl efter en tids upptrappning av hot, makt och kontroll."

Fallen i sig är inte ett dugg jämförbara och jag tror nog att du med inser att det hänvisas till en gemensam beröringspunkt; anknytningsproblem i bägge fallen och hur skör en självkänsla kan vara livet igenom hos den som har övergivits under tidig barndom. En inre stabilitet, trygghet och självkännedom är förutsättningar för att kunna stå emot toxiska personlighetstyper.

Fokusera på kärnan i jämförelsen och strunta som sagt i jämförelse av brotten för det är inte vad som har avsetts när notknapparen har gett exempel på konsekvenser när en manipulativ person tillåts använda sig av subtila metoder för att styra människor i en viss riktning och få sin vilja igenom.

Nämner jag Lena-fallet så är det på sin plats att samtidigt ge en kort sammanfattning för att övriga läsare ska veta vilket fall som avses.

Beröringspunkten avsåg inte adoptionen, utan det sk traumatiska bindningen där det dras paralleller till Lena och Stefan stup i kvarten. Att jämföra dessa två, där det i ena fallet handlar om ett destruktivt parförhållande där Stefan har ofredat, hotat, stalkat och till slut haft ihjäl Lena, med Johanna och Maja är rent ut sagt horribelt!

Jag har efterfrågat konkreta exempel på att J velat M något ont. Det som lagts fram (som kommit från M själv kan tilläggas) är nån blick J gett henne. Att det påstådda offret själv inte kan sätta fingret på vad det är, må vara om offret är traumatiserat, chockat m.m. Men det finns inga tecken på traumatisering. Varken läkare, eller övrig häktespersonal har flaggat för att M blivit traumatiserat, chockat eller lider av minnesförlust. Tvärtom så levde hon som inget hade hänt och kunde detaljrikt redogöra för händelseförloppet för läkaren.

Det finns heller inga vittnen, inga sms, inga anmälningar, ingenting som det i regel finns (se Stefan/Lena) som tyder på att J och M haft ett destruktivt förhållande. Det är en skymf mot riktiga offer och T s anhöriga att hela tiden påstå att M är ett offer för J s psykiska våld, när man inte ens kan ge konkreta exempel.

Däremot finns det bevis på att dom levt loppan tillsammans och trivts i varandras sällskap, med allt från konserter, fester, strippklubbar, inbrott, skadegörelse, mordbränder och till sist mord. Detta finns det bevis för i from av ett tiotal vittnen, och dom själva.
Citera
2023-09-21, 11:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och... vilket intresse har du av att Maja har sökt på en helt vanlig nattklubb i Göteborg?

Jag gick igår igenom varenda post (tog timmar pa av att sökfunktionen inte fungerar på den aktvbilagan)) för att hitta det du skrev att jag själv skulle ta mig tid att leta efter. Som du påstod fanns att hitta.

Det du påstod fanns att hitta var stripklubb. Det fanns inte.

Du skrev i inlägget att det fanns sökningar på stripklubb/nattklubb.

Det är en insinuation att det var Maja som letade efter stripklubb.

När du sedan tar upp typ; förresten hittade att Maja sökt på en nattklubb är undermeningen stripklubb, mig lurar du inte.

Jag sticker inte under stol med att jag är petig med fakta, särskilt när det klumpas ihop i stora punkter så att den samlade bilden tornar upp sig för det du vill måla upp.

I tråden är du mycket tongivande, leader of the pack. Minsta ifrågasättande från någon renderar i riktigt aggressiva utbrott, och ett slingrande runt det du skrivit likt detta.

Du utger dig för att vara objektiv, inte ha läst minsta lilla i tråden (suck), och successivt flyttat dig från att Maja kunde vara oskyldig till att nu har hon (likt Hanna D i Lena tråden) blivit inte bara mördare, utan psykopatisk och manipulativ. Till och med jag har fått (nästan) en diagnos (jadå, jag fattar vad du är ute efter när du radar upp "symtomen". Precis som Hanna fick, Stefan D fick.

Jag förstår att du får med dig många i tråden. Du är rolig, slagfärdig och karismatisk. Du lyckas omvända tvivlare och få med dig folk.

Det är dock viktigt (för tråden och för rättvisans skull) att vara noggrann med fakta, sanningen.

Maja har inte sökt på striplubb. Hon har sökt på nattklubb- 18 år. Sökningarna är inte ordnade i kronologisk ordning, enbart ett fåtal är daterade.

En sökning ä på Chat Noir. Till skillnad mot flera andra sökningar med Göteborg med i sökningen, är denna sökning utan Göteborg och inte daterad. Sökningen kan vara från Göteborgsresan, men den kan vara från helt annat tillfälle och av andra orsaker.

Nattklubbar Göteborg 18 år är en sökning (A 157/568)
Park Lane åldersgräns, Park Lane 18 år är en annan.
Park Lane är till synes en helt vanlig nattklubb (ingen porr).

https://www.parklane.se/

Förutom detta, om nu Maja skulle ha sökt på stripklubb, vilket hon inte verkat ha gjort (möjligen Chat Noir), betyder detta inte att det är hon som är drivande.

Maja säger själv att hon var med på stripklubben, att hon vid tillfället inte reflekterde särskilt mycket över det. Detta verkar vara ärligt. Hon berättar helt utan särskild anledning om detta besök i förhör, och hon säger att hon berättat för sina föräldrar som blivit upprörda. De hade frågat vad hon höll på med, och om jag minns rätt förklarar Maja att hon stängde av och lyssnade inte på dom. Senare under häktningen, när Maja förhörs utifrån en metod att komma "in till henne", berättar hon om detta besök och att det egntligen är något som inte känns bra, något som hon inte kan stå för vad gäller hennes inställning. Jag uppfattar det som att hon svikit sin inställning och sig själv. Inte kunnat stå upp för sig själv, vilket hon kan se i efterhand, men inte då.

Vilken utläggning... Du är fanimej inte klok.

JAG råkade ha läst en bilaga som tydligen gått dig förbi.
Jag skriver till Heretic77 - som jag tidigare diskuterade ämnet med om vilket strippklubb de kunde ha varit till - att jag hittat Chat Noir.

Jag nämner även de andra sökorden om åldersgräns och Nattklubbar i Gtbg.

Jag gav dig dess nr på din förfrågan.

Du KRÄVDE inatt att jag skulle redogöra sida varav jag har inte ämnade stå redo i givakt att på din order och direkt serva dig.

Du har nu gjort mängder med melodramatiska inlägg om detta och bara fortsätter som om du skulle vara nån jävla boss här.

För kännedom.
Maja har googlat på Chat Noir och de åkte till Grbg och gick på just exakt strippklubb.

Hon påstår att Johanna ville få en upplevelse.

Det visar att Maja är en hycklare när hon leker Redig-Maja och tonar ner sig själv.
Hon har själv visat intresse för att glo på kvinnor som strippar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in