• 1
  • 2
2019-08-19, 23:18
Medlem
Av diverse skäl är jag just nu ganska förbannad på mitt försäkringsbolags hantering av ärende och funderar på att byta bolag. Det skulle dessutom bli åtskiliga tusenlappar blligare per år. Jag har min, flickvännens och två veteranbilar försäkrade. Samtliga betalas på autogiro månadsvis.

Som jag förstår det kan försäkringen bara sägas upp på huvudförfallodagen. Jag ser 2 möjligheter:

1: "Sälja" bilarna till polare/flickvän och sen "köpa" tillbaka dem efter någon vecka.

2: Skita i att betala och låta försäkringarna sluta gälla.

Problem som kan uppstå med ovan, eller bättre förslag?
Citera
2019-08-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Av diverse skäl är jag just nu ganska förbannad på mitt försäkringsbolags hantering av ärende och funderar på att byta bolag. Det skulle dessutom bli åtskiliga tusenlappar blligare per år. Jag har min, flickvännens och två veteranbilar försäkrade. Samtliga betalas på autogiro månadsvis.

Som jag förstår det kan försäkringen bara sägas upp på huvudförfallodagen. Jag ser 2 möjligheter:

1: "Sälja" bilarna till polare/flickvän och sen "köpa" tillbaka dem efter någon vecka.

Föreslår alternativ 3 – ställ av bilen några dagar, det räcker.
Det sämsta är givetvis alternativ 3, du har ett avtal som sträcker sig till nästa förfallodag, utebliven betalning för premien kommer att resultera i att skulden går till inkasso och senare till kronofogden.
Citera
2019-08-20, 00:28
Medlem
Alternativ 1 brukar fungera bra.
Citera
2019-08-20, 06:54
Medlem
Jag ställde av bilen i 24 timmar. Direkt när jag ställt av den så ringde jag och sa upp allt med försäkringsbolaget jag hade. Efter 24 timmar va de bara att skaffa nytt och ställa på bilen.
Va noga med att verkligen ringa och säga nej tack till alla försäkringar. Dom jag hade då hade en försäkring för när bilen var avställd med
Citera
2023-09-20, 19:42
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
Jag ställde av bilen i 24 timmar. Direkt när jag ställt av den så ringde jag och sa upp allt med försäkringsbolaget jag hade. Efter 24 timmar va de bara att skaffa nytt och ställa på bilen.
Va noga med att verkligen ringa och säga nej tack till alla försäkringar. Dom jag hade då hade en försäkring för när bilen var avställd med

Hej,

Någon som kan bekräfta att det funkar så idag också? Att om man ställer av bilen så kan man byta försäkringsbolag? Eller behöver man byta ägare?
Citera
2023-09-20, 19:56
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Hej,

Någon som kan bekräfta att det funkar så idag också? Att om man ställer av bilen så kan man byta försäkringsbolag? Eller behöver man byta ägare?
Nej, det går inte och det tog två sekunder att googla fram.
Om du ställer av bilen omvandlas försäkringen till en avställningsförsäkring och när du sen ställer på bilen igen blir det en vanlig försäkring igen. Du kan bara byta försäkring på förfallodagen eftersom du ingått ett avtal om försäkring för ett helt år.

Så här har de flesta bolag gjort i många år.

https://www.if.se/privat/forsakringa...-bilforsakring
Citat:
Om du ställer av bilen hos Transportstyrelsen gör vi automatiskt om försäkringen till en avställningsförsäkring om din bil är halv- eller helförsäkrad hos oss. Har bilen bara trafikförsäkring upphör försäkringen helt under avställningsperioden. När du ställer på bilen igen hos Transportstyrelsen ändrar vi automatiskt tillbaka försäkringen så att den gäller med samma omfattning som före avställningen. Om du vill byta försäkringsbolag kan du bara göra det på försäkringens årsförfallodag.
Citera
2023-09-20, 20:58
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Nej, det går inte och det tog två sekunder att googla fram.
Om du ställer av bilen omvandlas försäkringen till en avställningsförsäkring och när du sen ställer på bilen igen blir det en vanlig försäkring igen. Du kan bara byta försäkring på förfallodagen eftersom du ingått ett avtal om försäkring för ett helt år.

Så här har de flesta bolag gjort i många år.

https://www.if.se/privat/forsakringa...-bilforsakring

OK, kan man byta ägare samma dag? Om jag får bilen skriven på mig och sen vill lägga tillbaka den på ursprungliga ägaren - går det att göra?
Citera
2023-09-20, 21:07
Medlem
Borde vara samma att om du byter ägare och när du återigen blir ägare så binds du till det avtal som du tidigare tecknat.

Avtal ska hållas är en av de viktigaste grundstenarna inom juridiken.
Citera
2023-09-20, 21:07
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
OK, kan man byta ägare samma dag? Om jag får bilen skriven på mig och sen vill lägga tillbaka den på ursprungliga ägaren - går det att göra?
Vet inte, har inte provat. Antar att du gör ägarbyte via app och där tror jag att de samlar dagens indata och kör alla ägarbyten på kvällen. Så det kanske får göras över två dagar. Tänk på att ny ägare måste ha trafikförsäkring även om det bara är för en dag. Annars blir det ett par hundra från TFF.
Citera
2023-09-20, 21:35
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96

Jag rekommenderar dig att byta ägare till flickvännen tillfälligt.

Så här står det:

Kan jag ställa av bilen för att byta försäkringsbolag?
En del tror att de kan komma runt bilförsäkringens bindningstid genom att ställa av och på bilen. Men det är väldigt sällan det fungerar och ingenting som rekommenderas.

Att ställa av bilen är inte samma sak som att avregistrera den, utan försäkringen ligger fortfarande vilande i vägtrafikregistret och går automatiskt igång igen så fort du ställer på bilen – och då med samma försäkringsavtal, försäkringsbolag och trafikförsäkringsbevis.

Om du har en halv- eller helförsäkring när du ställer av bilen så övergår den till en så kallad “avställningsförsäkring”, eller “garageförsäkring” som den också kallas. Den är frivillig och kan sägas upp. Men även om du säger upp den finns det alltså fortfarande en vilande trafikförsäkring med tillhörande trafikförsäkringsbevis kvar.

“Av- och påställningsknepet” kan fungera i sällsynta fall, men de flesta försäkringsbolagen ser igenom det som ett uppenbart sätt att kringgå försäkringens bindningstid.
Citera
2023-09-20, 21:36
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Vet inte, har inte provat. Antar att du gör ägarbyte via app och där tror jag att de samlar dagens indata och kör alla ägarbyten på kvällen. Så det kanske får göras över två dagar. Tänk på att ny ägare måste ha trafikförsäkring även om det bara är för en dag. Annars blir det ett par hundra från TFF.

Onödigt bökig men så är det i byråkrati Sverige
Citera
2023-09-20, 23:09
Medlem
Citat:
Onödigt bökig men så är det i byråkrati Sverige
Lär inte vara annorlunda i andra länder, har man ett avtal så är det inte meningen att en part skall avbryta i förtid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in