2023-09-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
VG melder nå at den siktede 30-åringen samarbeider med politiet:
– Min klient er fortsatt i avhør. Han ønsker besvare alle de spørsmål politet har og samarbeidede slik at dette kan hjelpe etterforskningen. Dermed tar dette og avhøret tid og fortsetter snarlig etter pause, sier siktedes forsvarer Geir Jesinsky til VG.
Kilde

Det er bra. Han ønsker å redde seg selv. Og det er bra for etterforskningen.
Han har sikkert en del abstinenser også, lurer på om politiet er flinke til å utnytte det i avhør.
Senast redigerad av Jocturnal 2023-09-20 kl. 20:03.
Citera
2023-09-20, 20:04
Medlem
Tipper J har gått til angrep om han har møtt på disse spjælingene. Våpen eller ikke, kan ha regnet med/ håpet på at det var softgun e.l. om han ble truet med noe. For å få en slutt på det hele.

Tviler på noen har bestilt disse to tullingene til å drepe han. Da burde det i så fall være noe darkweb greier der kjøper er anonym.
Citera
2023-09-20, 20:09
Medlem
Hvis GM er den som sendte J til hytta for det som J trodde at var et våpenkjøp: Spekulasjon:
GM lurte både J og våpenselgeren (MGM).
Etter at våpen og penger hadde byttet eier, dro våpenselgeren fra hytta.
GM drepte J, og GM hadde regnet med at våpenselgeren kom til å bli mistenkt for drapet.
(I så fall må GM kanskje ha kommunisert anonymt med våpenselgeren, slik at sistnevnte ikke hadde noe navn å opplyse politiet om?)

Kan det ha skjedd slik?
Citera
2023-09-20, 20:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocturnal
Det er bra. Han ønsker å redde seg selv. Og det er bra for etterforskningen.
Han har sikkert en del abstinenser også, lurer på om politiet er flinke til å utnytte det i avhør.

Samarbeid kan bety at det er forskjell i straffskyld de to siktede imellom.
Men det gjenstår å se hva evt. MGM1 forklarer hvis han nå velger å bryte tausheten.
Jeg tror ikke politiet kan utnytte noens abstinenser til sin fordel: Utilbørlig press i avhør
er ikke lenger godkjent metode etter at de endret rutiner i kjølvannet av bl.a. Tengs-saken.
Det må foregå på en ryddig måte slik at den som avhøres gis gode vilkår for å forklare seg.
Naturligvis har han også forsvareren sin til stede, hvis han ønsker det.
Citera
2023-09-20, 20:11
Medlem
Was.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Du har gode poeng!
Kan det eventuelt ha vært planlagt både pengeran og drap?
Kan den som eventuelt sendte J opp dit, ha vært ved hytta og kan vedkommende ha drept JAH etter at MGM hadde forlatt stedet (etter at MGM eventuelt hadde ranet JAH eller etter at MGM eventuelt hadde solgt et våpen til JAH)?

Var noe snakk om at lommeboka hans lå der. Har ikke peiling på om den var tom eller ikke. Men jeg tviler uansett på at et ran var en del av planen. Jeg gjetter fortsatt på planlagt drap, men! Tenker likevel det er mulig at møtet kan ha handlet om penger selvom det ikke var et "vanlig ran". Kanskje det starta med mål om å ha en genuin samtale der de kunne finne en løsning på alt dramaet. At de kunne latt han være i fred, men at det ville kostet noen løfter og ganske mye $$$ , og at et sånt møte gikk galt.

Alt dette er bare spekulasjon da. Eneste jeg baserer dette på er timinga til graffitien og mordet. Føler det er en god teori på hvordan han endte opp der, men HVORFOR og hva som skjedde der kommer nok til å være umulig å si før de involverte eller politiet sier noe.
Citera
2023-09-20, 20:15
Medlem
Was.s avatar
Hvor mye pleier "samarbeide med politiet" ha å si, spesielt når det kommer fra forsvareren? Mitt inntrykk er at det kan bety absolutt hva som helst. "Jaja, skal svare på alt" trenger ikke bety svare ærlig på noe som helst. Uansett bedre enn det MGM1 driver med, men er en nevneverdig forskjell på å stille seg skyldig og å samarbeide.
Citera
2023-09-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitana39
Hvis det er KV som har gjort drapet har nok R bare "dilta" etter som alltid.. Og ingen av de to kommer til å tyste ut hverandre.. Men veldig spent på motivet hvis det kommer frem.. Både KV og R har alltid vært to "tapere" / problembarn med småkriminalitet, rus og konstant noe gjeld her og der.. Så hvordan de har rota seg i det her kan jeg ikke skjønne..

Sånn personlighetsmessig. Er det KV som er mest dominerende?

Er det en av de som er smartere enn den andre for eksempel?
Citera
2023-09-20, 20:16
Medlem
Citat:
Men det gjenstår å se hva evt. MGM1 forklarer hvis han nå velger å bryte tausheten.
Jeg tror ikke politiet kan utnytte noens abstinenser til sin fordel: Utilbørlig press i avhør
er ikke lenger godkjent metode etter at de endret rutiner i kjølvannet av bl.a. Tengs-saken.
Det må foregå på en ryddig måte slik at den som avhøres gis gode vilkår for å forklare seg.

Ja. Du har rett. Kanskje jeg tenker for primitivt..
Citera
2023-09-20, 20:18
Medlem
Was.s avatar
Citat:

Sant det der med avhørsteknikker. Få dokumentarer som involverer norske avhør uten at Asbjørn Rachlew har noe å legge til.

Men; Har du peiling på hvordan det er med løgn i avhør i Norge? Som i "Heihei, kompisen din sa du gjorde alt. Promise!"? Kanskje alt for risky i en sånn sak?
Citera
2023-09-20, 20:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Was.
Hvor mye pleier "samarbeide med politiet" ha å si, spesielt når det kommer fra forsvareren? Mitt inntrykk er at det kan bety absolutt hva som helst. "Jaja, skal svare på alt" trenger ikke bety svare ærlig på noe som helst. Uansett bedre enn det MGM1 driver med, men er en nevneverdig forskjell på å stille seg skyldig og å samarbeide.

"Samarbeid" kan selvsagt bety at vedkommende aktivt prøver å fraskrive seg skyld og ansvar.
Men det er en taktikk som ikke holder så veldig lenge hvis politiet har beviser som sier noe annet.
Han skal vel uansett først avgi en såkalt fri forklaring, så blir det nok påfølgende avhør etter hvert
som blir mer konfronterende. Politiet har nok en plan om fremdriften her, og det kan vel tenkes at
opplysninger som kommer frem i avhør av MGM2 kan være til hjelp når de vil ha MGM1 i tale.

Citat:
Sant det der med avhørsteknikker. Få dokumentarer som involverer norske avhør uten at Asbjørn Rachlew har noe å legge til.

Men; Har du peiling på hvordan det er med løgn i avhør i Norge? Som i "Heihei, kompisen din sa du gjorde alt. Promise!"? Kanskje alt for risky i en sånn sak?

Tenker du at politiet kan lyve? Nei, tror ikke det fungerer. Det er "gammelmetoden" som ble
kastet vrak på etter at Rachlew kom med sine reformer.
Senast redigerad av Svartediket 2023-09-20 kl. 20:26.
Citera
2023-09-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenketanken1
har disse to gutta rykte på seg fortsatt for å levere våpen til kriminelle som forespør?
har de ett rykte som torpedoer/ pengeinnkrevere ? eller skal vi avlyse den muligheten?
er de typene som kunne "ranet" en våpenkjøper for 60 000

er det en lenke mot hønefoss i kretsen hans, som typisk kunne anbefalt noen å kjøpe våpen fra disse?

takk for gode bidrag!!

Jeg tror ikke disse ville vært førstevalget om man skulle leie noen til å kreve inn penger. Torpedoer har som regel to ting, og mangler en. Det de har er voldskapital og et rykte. Og det de mangler er moralske sperrer. Og slett ikke uvanlig at man kan se at de har spist steroider om kapp med fanden selv.

Disse to her ser ut som en spjæling og en pudding. Om de er ruset er de selvfølgelig farlig, men om de ikke har en god CV å vise til, er det liten grunn til å tro de er blitt leid inn av noen som er ivrig på å få en jobb utført.

Kniven som puddingen i framsetet vifter med på videoen, ser ut som en samekniv med 9" blad.
Citera
2023-09-20, 20:24
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Var noe snakk om at lommeboka hans lå der. Har ikke peiling på om den var tom eller ikke. Men jeg tviler uansett på at et ran var en del av planen. Jeg gjetter fortsatt på planlagt drap, men! Tenker likevel det er mulig at møtet kan ha handlet om penger selvom det ikke var et "vanlig ran". Kanskje det starta med mål om å ha en genuin samtale der de kunne finne en løsning på alt dramaet. At de kunne latt han være i fred, men at det ville kostet noen løfter og ganske mye $$$ , og at et sånt møte gikk galt.

Alt dette er bare spekulasjon da. Eneste jeg baserer dette på er timinga til graffitien og mordet. Føler det er en god teori på hvordan han endte opp der, men HVORFOR og hva som skjedde der kommer nok til å være umulig å si før de involverte eller politiet sier noe.

Lommeboka ja. Jeg kjenner ikke mange mellom 20 og 30 i dag som har lommebok.. Og i hvert fall ikke med seg i baklomma lengre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in