2023-09-20, 16:28
Medlem
Durgas avatar
Finns en väsentlig skillnad mellan S och N:ar och det är körstilen.
Fråga, vem anpassar farten efter väglaget när dubbdäcken är på
och vilka gör det inte.
Antar att ni kan gissa.
Slirar omkring i nysnö med sommardäck det gör alla mer eller mindre
beroende vilken bil men kör.
Citera
2023-09-20, 16:35
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Haha, småkrock utanför det enda Systembolaget antar jag då. Är väl inte så mycket bilar ute på vägarna där uppe?

Gick den renlösa släden bra?
Systembolag? Minns att jag såg en sån skylt som barn men fick aldrig klarhet i vad det var för nåt!
Citera
2023-09-20, 16:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
STockholmare kan inte köra bil när det är FÖRVÄNTAT att det är snö. Ingen förväntar sig snö i september.
Att köra i snö är väl lika svårt/lätt oavsett om snön är förväntad eller ej? Körtekniken är ju densamma.
Citera
2023-09-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Nej då norrlänningar kör bra. Men det stämmer att Stockholmare är hopplösa förare när det kommer till vinterväglag. I januari/feb ser jag dagligen Stockholmare i diken som överskattar sin körförmåga.

Stockholmare är oändligt mycket bättre förare. Vi handskas galant med en trafikmiljö som är komplex med högt tempo tät trafik och dåligt med utrymme.

Norrlänningar är generellt usla bilförare som inte klarar trafik eller ens lite snö.
De är däremot stora i käften.
Citera
2023-09-20, 16:38
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Finns en väsentlig skillnad mellan S och N:ar och det är körstilen.
Fråga, vem anpassar farten efter väglaget när dubbdäcken är på
och vilka gör det inte.
Antar att ni kan gissa.
Slirar omkring i nysnö med sommardäck det gör alla mer eller mindre
beroende vilken bil men kör.

Ingen skulle jag säga utifrån egen erfarenhet, men då mindre trafik i Norrland är det mindre problem när man slirar och kommer över i den motsatt vägbanan än om man gör samma på Essingeleden eller liknade.
Citera
2023-09-20, 16:41
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Jo, norrlänningarnas mer eller mindre vanvördiga påståenden om Stockholmarnas körkunskaper vintertid är bara fel...

Tänk bara, längs Ringvägen på Södermalm bor mer än dubbelt så många personer än det gör i hela Arjeplog! I princip ingen på Ringvägen har en granne med traktor eller plog, i stort sett alla i Arjeplog har det!

Det finns omkring 11.000 gator i Stockholm som sammanlagt är ca 35 mil totalt. I stadsbebyggelse, med parkerade bilar oftast på båda sidor om gatorna. Arjeplog har 25-30 gator kanske....
35 mil, det är väl distansen från ena hörnet av Arjeplogs kommun till det motsatta. Som sagt, 80 gånger större yta, 500 gånger färre invånare.

Fast det är diskutabelt om det finns några invånare alls i Arjeplog. Befolkningstätheten anges till 0 invånare/km².
Citera
2023-09-20, 16:41
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Stockholmare är oändligt mycket bättre förare. Vi handskas galant med en trafikmiljö som är komplex med högt tempo tät trafik och dåligt med utrymme.

Norrlänningar är generellt usla bilförare som inte klarar trafik eller ens lite snö.
De är däremot stora i käften.

Stockholmare har mer vana vid komplex trafikmiljö ja. Men ni är allmänt vårdslösa i trafiken och överskattar eran förmåga. Man märker direkt när någon turist är från Stockholm här uppe i norra Sverige och kör bil. Praktexempel på hur man inte bör bete sig i trafiken enligt körskolan.
Citera
2023-09-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Jo, norrlänningarnas mer eller mindre vanvördiga påståenden om Stockholmarnas körkunskaper vintertid är bara fel...

Tänk bara, längs Ringvägen på Södermalm bor mer än dubbelt så många personer än det gör i hela Arjeplog! I princip ingen på Ringvägen har en granne med traktor eller plog, i stort sett alla i Arjeplog har det!

Det finns omkring 11.000 gator i Stockholm som sammanlagt är ca 35 mil totalt. I stadsbebyggelse, med parkerade bilar oftast på båda sidor om gatorna. Arjeplog har 25-30 gator kanske....

Nåja, Arjeplog har desto mer mil väg, geografiskt en väldigt stor kommun, ca. 6500 sjöar i kommunen om jag inte missminner mig.
Citera
2023-09-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Nej. I Tokholm prioriterar man annorlunda.
(FB) Feministisk snöröjning skapar kaos i Stockholm - hotar viktiga samhällsfunktioner

Fniss, din tokstolle! Du kan ju inte hänvisa till en knasig tråd och tro att den är sann. Bilvägarna prioriterades förra vintern. Och du ska veta hur många bilvägar det finns, och massor med brumbrumbilar. Tror du skulle bli grymt imponerad. Men allvarligt, varför ska en norrlänning behöva få sina vägar plogade för att kunna köra bil?
Citera
2023-09-20, 16:51
Medlem
Ja nä norrlänningar de vet verkligen inte hur man kör på vinterväglag. Vi sthlmare bör skicka ditt lite folk omgående för utbildning.
Citera
2023-09-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Nej då norrlänningar kör bra. Men det stämmer att Stockholmare är hopplösa förare när det kommer till vinterväglag. I januari/feb ser jag dagligen Stockholmare i diken som överskattar sin körförmåga.

Hur vet du att de är stockholmare? I Stockholm har vi inga diken.
Citera
2023-09-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Systembolag? Minns att jag såg en sån skylt som barn men fick aldrig klarhet i vad det var för nåt!

Haha!!!! Jag tänkte nog på apoteket när det hembrända i vanlig ordning gav huvudvärk dagen efter. Vad är det ni dricker nu igen? Rävtass som ni tror är samma sak som rödvin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in