2007-11-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pottymannen
Det finns väl en idé med att rusta upp Stockholmsregionen? Det är ju där problemen finns, det är ju det vi diskuterar: "Snökaos i Stockholm igen".

Där det finns ekonomi och anledning rustar man upp helt enkelt!

IMHO , att rusta upp något annat vore väl att kasta pärlor till svin

Det skulle vara en idé att rusta upp OM problemet bara hade varit överbelastat trafiknät. Men så enkelt är det ju inte.

Sitter till större del i folks attityd och uppträdande mot andra. Och att då lägga pengar på upprustning när det inte löser problemet är att kasta pärlor åt svin.
Citera
2007-11-16, 10:51
Medlem
Cask Strengths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Essingeleden går väl GENOM stockholm också, därmed fås ju en stor trafikmängd som skulle kunnat ta andra vägar som bonus.

Vilka andra vägar? Man åker inte Essingeleden för att det är kul utan för att man måste. Det går visserligen att åka genom sta'n men i verkligheten är det inget alternativ.
Citera
2007-11-16, 10:51
Medlem
Citat:
Nej det finns inte i alla städer. Alla städer är ju inte placerade på ett utlopp av Mälaren. Alla städer ligger inte på skärgårdsöar. Vilka städer har den typ av getingmidja som Stockholm? Detta problem innefattar även tåg trafiken eftersom nästa parallella spår vertikalt i Sverige går i Örebro. Det är helt enkelt ett jävla aber.

Alla kan inte planera. Dagis tider, arbetstider osv. Än en gång, du lever inte här., du förstår inte. Hade det varit så enkelt som att om alla ringde runt till varandra och kom överens om när vi skulle åka till jobbet så det inte blir kö så hade vi gjort det. Det kanske funkar i Jukkasjärvi men än en gång det är en annan volym här.

Visst har du en poäng, men det förklarar inte att varje år det kommer lite snö så blir det ett jävla kaos.

Vad spelar det för roll om jag lever där eller inte, jag kan väl fortfarande analysera ett scenario och dra slutsatser från det.

Sen att skylla på att kollektivtrafiken inte fungerar är också dåligt. Kollektivtrafiken fungerar i norrland i värre klimat, vad beror det på att ingenting fungerar i Stockholm när det kommer snö?

Och att sitta i bilen och halvt frysa till döds som rubrikerna sätts till är ju också bra. Men att tänka på att ta en riktig jacka/skor tänker man inte på utan man går där i tunna kläder utan hänsyn till väder.
Citera
2007-11-16, 11:07
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunslayer
Tänkte bara, utan att ta någon sida on topic, se till att ni håller er till fakta. Såg även något geni som hänvisade till wikipedia som referens.

Folkmängd i riket, län och kommuner 30 september 2007 och befolkningsförändringar kvartal 1-3 2007:

Stockholm 792 593
Umeå 111 571
Luleå 73 136
Sundsvall 94 543

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____167883.asp

Verkar som om att pottymannen har justerat sifforna till sin fördel.
Om vi ska gå efter dina siffror så har det inte varit något snökaos i Stockholm, då Nynäshamn inte ligger inom Stockholms kommun.
Citera
2007-11-16, 11:13
Medlem
Citat:
Visst har du en poäng, men det förklarar inte att varje år det kommer lite snö så blir det ett jävla kaos.

Som det har påpekats tidigare ligger felet till 100% hos företagen som sköter halkbekämpningen. Det kanske är dags att dessa snåla as (och deras snåla uppdragsgivare) blir stämda av alla tusentals trafikanter som satt fast i köer. Om alla lägger en hundring var bör det räcka till världens process.

Dessa företag (och snåla politiker) begriper inte att man måste börja halkbekämpa redan innan snön börjar falla. Dessutom bör det sättas upp digitala hastighetsskyltar som reglerar trafikflödet vid dåligt väder. Man kan inte låta folk köra 90 i blixthalka på överbelastade vägar.
Citera
2007-11-16, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ja, än en gång visar ni på ett skönt lillebrorskomplex. Vilket är förståeligt med tanke på nyhetsflödet i landsortstidningar där man i huvudsak tar upp nyheter som är så oviktiga att man kan tro att det är ett expirement med utvecklingstörda som har fått kapital att leka tidning med scoop som:
"Så här stickar ni lovikavantar med sex fingrar för banjospelning vintertid"
"Nu har första höbalen bärgats till den stikande lagården"
"Min mor och far är syskon, vilken typ av traktor skall dom välja?"
"Om vi samlas alla 13 som bor kvar i byn imorgon hos Bengt-Hans så blir det nytt rekord!"

jaja...

Du behöver inte kalla mig för ni! Detta har absolut inget med lillebrorskomplex att göra. (Du missade nog min sista mening rejält mkt) Saken var det att så fort Stockholm får snö så blir det riksnyheter direkt. Bor inte långt från sthlm är där ofta så jag vet hur trafiken "fungerar" där.

Dit jag eg ville komma var att, Hade gemene stockholmare tagit det lugnt i trafiken utan att stå på som f-n med sommardäck och tron om sommarväglag året om så hade det inte blivit sådana skriverier när första snön kommer.

Men det är likadant varje år. (tyvärr)

Nåja trevlig helg på er.
Citera
2007-11-16, 13:06
Medlem
Citat:
Tar 30 minuter att göra allt själv max. Men det kanske är för fint för dig Man har väl sen inte heller samma tradition av varmgarage söderut.

Seriekrockar orsakas av att bakomvarande håller för hög hastighet i förhållande till bilen framför. Eller är det bilen framför som håller för kort avstånd till den bakom?

Har du rätt grejer och utrymmet tar det säkert 30min. Men jag har ingen större lust att köpa mutterdragare och utan det så kan det vara ett helvete att få loss muttrarna. Tro mig, jag har bytt däck om det nu inte låter så.

Garage har jag. Dock är det inte uppvärmt garage. Det är usel belysning. Och det är så smalt att jag först nog måste fälla in sidospeglarna och ställa bilen närmare ena väggen för att över huvudtaget komma ner på knä bredvid däcket.
När ena sidan är bytt så ska bilen köras ut och sen backas in till den andra sidan.
Nä, så 200:- två ggr om året för det pröjsar jag lätt.

Jag hävdar att framförvarande håller för låg fart i jämnförelse till vad den tillåtna hastigheten är så att bakomvarande kommer ikapp för fort. Som jag sagt tidigare, man ska inte behöva tänka på att det finns förare som bara vågar köra i 40km/h på en 110-väg. Då har dom inget där att göra.
Citera
2007-11-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Lesiure
Du behöver inte kalla mig för ni! Detta har absolut inget med lillebrorskomplex att göra. (Du missade nog min sista mening rejält mkt) Saken var det att så fort Stockholm får snö så blir det riksnyheter direkt. Bor inte långt från sthlm är där ofta så jag vet hur trafiken "fungerar" där.

Dit jag eg ville komma var att, Hade gemene stockholmare tagit det lugnt i trafiken utan att stå på som f-n med sommardäck och tron om sommarväglag året om så hade det inte blivit sådana skriverier när första snön kommer.
Men det är likadant varje år. (tyvärr)

Nåja trevlig helg på er.

Nu handlade ju inte detta kaos om att pesonbilarna hade sommardäck på.
Det handlade om bussar, långtradare och nerfallna träd på vägen. Då hjälper det inte ens om personbilarna hade haft dubbdäck, snökedjor, fyrhjulsdrift och offroad-paket samtidigt på bilen.

Anledningen till denna nyhet nu var ju för att dessa bussar, långtradare och nerfallna träden orsakade så att folk fick sitta där i 13h. Hade det hänt någon annanstans i Sverige på samma sätt så hade det varit en riksnyhet det oxå.
Citera
2007-11-16, 13:21
Medlem
Citat:
Vad man ska stanna för, andra bilar som kört av vägen och blockerar den kanske? Men, om alla kunde köra bil så skulle det inte vara detta jävla kaos VARJE år i Stockholm. Fundera över det.

Vajerräckena är inte så smala att det inte går att köra om. Sen att du bara måste fram oavsett är ju ditt problem.

Visst, 2+2 eller 3+3 med mittendike är optimala, men det har vi inte råd med för att allt går till upprustningar av Stockholmsregionen, tunnlar med mera.

Men det finns ju ingen anledning till att stanna om man löste grundproblemet, som är att det finns folk som kör för sakta. Det är dessa som inte kan köra bil. Och jag säger ju, att om dom skulle hålla hastigheten så har vi inga seriekrockar.

Det går ju att köra om med vajerräcken, men du har ju ingen marginal på sidorna (vägren saknas) när en av dom långsamma, dåliga förarna får för sig att vingla till eller vill byta fil utan att fatta att bilarna bakom åker fortare än dom.
Citera
2007-11-16, 13:44
Medlem
Citat:
Essingeleden går väl GENOM stockholm också, därmed fås ju en stor trafikmängd som skulle kunnat ta andra vägar som bonus.

När den lilla båten körde in i Essingenbron sommaren 2005(?) så blev våra chaufförer från södra Sverige, som hämtar gods hos oss i Kallhäll, ståendes i Västberga.
För att komma till oss i Kallhäll fick man köra av där och åka tillbaka neråt till Strängnäs och åka runt via Enköping och komma norrifrån. Det tog inte 30min kan jag säga.

På den här kartan ser du att det är en liten sjö kallad Mälaren som ska rundas ifall man inte tar Essingeleden. Den vägen tar inte jag hem iaf.
Alternativet är andra vägar genom sthlm. Dvs GENOM sthlm-city. Där vill jag inte heller åka i rusningstrafik.

http://img522.imageshack.us/my.php?image=e4jl4.gif

Ser ni problemet? Det finns egentligen EN väg att ta från sthlms södra regioner till sthlms norra regioner.
Citera
2007-11-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Lesiure
Lika intressant varje år det händer.

Så fort Stockholmarna får lite lappmögel på marken och lite halka då blir det riksnyheter! Hade det varit Malmö,GTB eller Umeå hade ingen reagerat, det är normalt för årstiden.

Det är november klart som f-n det kan ramla manna från skyn då. Men det kanske inte gäller fjollträsk enligt dem själva.

Som andra redan sagt, att de aldrig lär sig.

*lagom med ironi i detta*

Du gnäller om att du blir riksnyheter när det är halka i sthlm. Nu får du även höra om halkan i Österrike oxå: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1266636.ab
Citera
2007-11-16, 13:55
Medlem
gefys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Du gnäller om att du blir riksnyheter när det är halka i sthlm. Nu får du även höra om halkan i Österrike oxå: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1266636.ab

Skulle just lägga in den länken men hann inte.
Jag tror att våra norrländska vänner får åka ner dit och förklara för dem också
hur man ska bete sig när det kommer mycket snö på kort tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in