2023-09-20, 09:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej. Det är ingen fjärrdiagnos. Jag funderade för första gången öht vad som kan tänkas fela med henne.
För att hon förefaller ha en empatistörning.
Se det som kontrast bland all psykopati ang J som nyss var på tapeten igen.
Kontrasten gentemot "bytet" vill säga.

Hur får du in det jag nämnde ang AST?
Gå på äggskal, ingen empati, egocentrisk, manipulativ, lögnaktig, vill vara i centrum för Js beundran och vill ha en person för sig själv..

Men för all del:
Det man kan se vid kriminalitet är en mycket självcentrerad men liten subgrupp inom AST som är kriminella.

Som exempel kan nämnas de som drar på sig en tjock offerkofta, känner sig förorättade och vill hämnas omgivningen.

De påminner om extremt självgoda och bortskämda narcissister ända bort till pure evil.

Tittar man på föräldrarna är se inte sällan överdränkta i empati och curlade.
I all välmening men den sortens empati kan skapa galningar likaväl, för att en redan bristfällig person blir gränslös och det göder narcissistiska drag.
Ja, konsekvensen av att de tänker annorlunda, med "egen logik", medför att de ofta blir missförstådda. En del handlar och beter sig därför på ett "oförklarligt" och oacceptabelt sätt.

Att några av de 1-2% med AST och ca 6% med ADHD även återfinns i kriminella kretsar är inte så märkligt i sig, mer märkligt vore om de var undantagna. Men generellt är de klart inte mer kriminellt lagda än andra.
Citera
2023-09-20, 10:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Så du menar att J.s frustation mot polisen (på mordkvällen) skulle sitta kvar i M.s huvud i förhör efter förhör?
Trots att M vet vad som ligger i potten vid förhören, så valde hon att misstro polisen (pga JJs uttalande) och tro på den hon vid tiden (av förhören) visste var en mördare?
Jag tror att M förlitade sig på att J skulle "lösa problemet" som en av anledningarna ja, precis som det brukade vara,
Citera
2023-09-20, 10:30
Medlem
Citat:
Du satte fingret på nåt och jag fick en tanke utifrån detta, dvs varför de är så oerhört tighta.

◼️Johanna ratar de som är tråkiga.

Toves syster:
"Johanna gillar inte såna som har fast förhållande för hon tycker att de personerna är tråkiga."

J:s ex H:
" Hon slutade även umgås med dom i sin klass för att hon tyckte att det var omogna och tråkiga. Hon var bättre än dom. Som han minns det så var det något hon sa att det var tråkiga och hon var rolig. "

J:s ex F om hennes fd vängrupp (där Tove ingick) kallade hon slammet el slemmet:
" Hon tyckte inte om dem, de var tråkiga enligt henne."

◼️Johanna gillar Maja för att de har samma sprudlande personlighet, att de är väldigt lika och älskar att dansa. Hon är nästintill lyrisk då hon beskriver deras första träff:

" Ja dels så var vi rätt fulla men jag hade liksom, jag har alltid älskat att dansa och aldrig liksom hittat någon att få med på dansgolvet men Maja älskade också att dansa.
Vi var väldigt lika.
Vi tyckte om att festa på samma sätt och vi hade en sprudlande personlighet båda två så det var som gjorde att vi klickade så bra (...)

◼️Johanna beskrivs som den mer driftiga, organiserad och att hon höjer Maja - vilket Maja även beskriver i förhör.

Maja och Johanna beskrivs ha samma energi.
Att de är väldigt lika.
Att de har ganska lika personligheter för att "ingen ger vika".
De har en hård jargong mot varandra. Trivs ihop.
Maja själv betecknar det som interna skämt.

Eget språk. Egna namn. Jättetighta. Jättenära.
Fin vänskapsrelation som beskrivs jämlik.

Maja tyckte allt var kul och hängde på.

Övriga på fester reagerar likaväl på hur tighta de är.
E*milo, ett fd efterfestsex åt J, tolkade Maja som lite kär i Johanna.
En ordningsvakt tycker Maja ser upp till Johanna och nästa tycker det ser ut som om de har en kärleksrelation.
Vilket även Majas föräldrar funderat över.

M*riam, deras väninna:
"På fråga om det finns/fanns några konflikter mellan Johanna och Tove säger Mirjam att de båda har ganska lika personligheter, "ingen ger vika". Mirjam vet att det har varit konflikter dem emellan, oftast är det alkohol inblandat."

AT (väninna till Maja) :
"Hur såg Johannas och Majas relation ut?
Vet inte riktigt, men de var jättetighta. Sedan jag lärde känna dem så har de varit jättenära.
Hur?
De hade sitt egna språk och kallade varandra smeknamn, som Bert."

AS, vän med Maja sen Comeback, även vän med Johanna:
"Kan du beskriva Johanna och Majas relation?
Den var jättebra. De är jättenära.
De umgicks även mycket bara de. Det kändes ibland som att det var de två och jag. De umgicks mer med varandra."
(..)
" Hur uppfattade du deras roller i relationen?
Johanna var mer drivande. Hon planerade mycket och kom på vad vi skulle göra. Johanna är väldigt organiserad och mer driven. Jag och Maja hängde på.
Maja tycker allt är kul, så hon var alltid på. De två gjorde ju fler saker än vad jag var med på."

LS, deras väninna (som tex* lyssnat på inspelningen ang konfrontation med Majas midsommarsex):
"Kan du beskriva Maja och Johannas relation?
De trivs ihop. Johanna peppar Maja att hänga på. De kan skoja och så. Båda har rätt hård jargong mot varandra, men båda tål det och ingen tar illa vid sig."
(..)
"Maja och Johannas relation mer. De är tighta?
Ja, jättetighta. Man hänger alltid med båda. Tycker att de haft en fin vänskapsrelation. Tror Maja har behövt det, för hon är lite blygare. Johanna höjer Maja så hon får lite mer självförtroende.
Är det en jämlik relation?
Ja, som jag förstått det. Jag tycker inte att någon blir tvingad till något. Båda är på att hitta på saker, och båda drar liknande skämt och så. "

CS, deras väninna:
" Har du insikt i Maja och Johannas relation, och kan du beskriva den?
Nära vänner. Väldigt tighta.
Är det någon som tar mer plats än den andra?
Nej, det skulle jag inte säga.
Skulle du beskriva det som en jämlik relation?
Ja, det skulle jag."

◼️Hur de uppfattas av omgivningen ute i nöjeslivet:

KG* (kilke som snappar med J):
" Jag lärde känna dem på Nöjet i somras. Jag var ofta där i somras, Vi festade, dansade och umgicks där. Det var så jag lärde känna dem.
Numera är jag inte ute lika mycket, kanske 2ggr i månaden. Träffar man Maja så är i regel Johanna där också och tvärtom. De verkar vara tighta."

Vakter som iakttagit dem frekvent på Nöjet:
H:
"Känner du till om Johanna eller Maja har någon relation, pojkvän, flickvän?
Nej det gör jag inte, jag får känslan av att Maja mer har en attraktion till tjejer men det är
inget jag vet.
Vet du om Johanna och Maja har en kärleksrelation?
Inte mer än att de är tighta och Maja verkar se upp till Johanna."

F:
" De är på dansgolvet och runt i lokalen. De är sällan berusade och man möter sällan de med alkohol i handen.
Ser man den ena är den andra inte långt bort. De verkar väldigt tighta med varandra."

Entrévärd F:
" Hon märket ut sig genom sin klädsel, inget negativt med detta men man såg henne.
Johanna var alltid med henne, de var alltid tillsammans. Fs uppfattning är att de är ett
par. Förhörsledare frågar F vad han menar med det han förtydligar att de är tillsammans. På frågan om de är ett kärlekspar svarar F ja ett kärlekspar, de är alltid tillsammans."

E*milio (som haft sex med J) och varit med på fester förr:
" Hon var en av flera pleacers till Johanna.
Maja ville gärna göra så att Johanna fick som hon ville.
Kan du beskriva?
Typ någon fest så skulle de byta kläder. De har olika klädstil. Men om Johanna ville det, så
gjorde de det.
Kan du beskriva pleacer? Var det fler som var det? En av flera pleacers.
Ja, alltså jag var väl lite det med, men jag brydde mig inte riktigt.
Det var mer som att Maja var lite kär i Johanna."

Byter de inte kläder med varann på fester så rullar de runt i gräset.

FH:
" Du sa i tidigare förhöret att Johanna blev barnslig tillsammans med Maja. Hur menar du?
Jag tror det var en födelsedagsfest för N.
De drack båda två. De sprang i gräset och rullade runt i gräset. Det var bara de som höll på så."

◼️Maja om Johanna.
2022-11-15
"M: Eh, nej men alltså hon är min trygghet och så. Ja vi delar väldigt mycket i livet.
F: Mmm, vad är det ni delar?
M: Ja, eh vi, mycket alltså interna skämt, mycket ja vad ska man säga, upplevelser som vi har gjort tillsammans."

Bra skrivet. Streetsmart är faktiskt ett adjektiv som passar väl in på Maja, tycker jag. Eller hon utvecklade sig och blev mer och mer streetsmart tillsammans med Johanna. Hon tålde inte att någon satte sig på henne (vilket ju i sig är en bra egenskap eftersom hon de facto utsattes för exempelvis rasism) och fick denna kraft från Johanna.

En del av synergieffekten så att säga. Om man ser framför sig att hon är en bumbibjörn så är då Johanna den där saften som hon slurpar i sig för att få sin kraft. Men jag tror inte hon blir någon söt nallebjörn när hon drar i sig alkohol, inte när hon är i sällskap med Johanna i varje fall. Det är som att blanda nitro och glycerin.

Lägger till vad hennes bror sa i förhöret, sidan 885:

Han har hört talas om att det har varit kiv i Majaskompisgäng. Vad det handlat om eller vilka som varit osams vet han inte. Han säger att han och Maja inte är jättetighta. Om han har problem med exempelvis tjejer och vill prata med någon om problemen är det inte Maja han skulle välja att tala med. Han beskriver sig som att han är en person som behåller det för sig själv. Lite introvert kanske. Maja säger han är tvärtom glad sprallig, utåtriktad extrovert.
Citera
2023-09-20, 10:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eftersom ingen av er svarade på mitt förra inlägg där jag frågade efter tecken eller bevis för att J manipulerat eller hjärntvättat M till att göra något mot sin vilja, så noterar jag ändå två saker här. M har sett nånting i blicken så! Samt att J sagt att hon hellre tar livet av sig än hamnar i fängelse. Detta är alltså det värsta J gjort mot M under två år?

Ni får ursäkta, men skämtar ni?

Lena fallet som ni ofta pratar om följde jag tyvärr inte. Men i det fallet handlade det om en traumabindning mellan den gifte mannen och Lena? Den pågick i flera år och slutade med att han hade ihjäl henne efter en tids upptrappning av hot, makt och kontroll. Var är det för likheter mellan Lena fallet och relationen mellan J och M. J har väl inte hotat M? Eller utövat makt och kontroll? Eller haft ihjäl henne?

Nej, naturligtvis skämtar jag inte.

Det är svårt att försöka förklara sig i uppförsbacke, där man är i minoritet och man blir vantolkad, ibland utan mening, men ibland på ett utstuderat och oärligt sätt, ska jag försöka.

Trots att flera anklagar mig för att vara empatilös, smaklös, att jag försvarar mord, anse att Maja är det verkliga offret, att försvara mordet, att inte ha empati med Tove eller hennes anhöriga, tycka synd om Maja för att hon är svart, tycka synd om Maja för att hon har ADD och därför försvara henne, inte förstå och mycket mer....stämmer detta inte. Det känns hemskt att bli anklagad på det sättet, för något så fruktansvärt

Man kan jämföra olika delar från olika mordfall eftersom att det kan finnas gemensamma nämnare i de delarna.

Jag upplever det som fula övergrepp att anklagas för att jämföra helt andra aker än vad jag tydligt gör.

T ec kan man jämföra fall som är indicefall med andra indicefall, trots att de är helt olika typer av brott. Det gör man som åklagare t ex om man vill förklara vilken typ av bevisvärderingsmodell man ska använda sig av, Fallen behöver ingalunda vara lika ur mordsynpunkt.

Jag har tidigare till dig både lämnat citat och länkar till traumabindning. Denna bindning uppkommer i relationer med personer, vanligen med mycket kontrollerande och manipulerande beteende, inte sällan med narcisssistiska drag.

Det finns otaliga youtube och sites med information om detta. Bara goggla på trauma bonding.

"WHAT IS TRAUMA BONDING?
Trauma bonding occurs when a narcissist repeats a cycle of abuse with another person which fuels a need for validation and love from the person being abused. Trauma bonding often happens in romantic relationships, however, it can also occur between colleagues, non-romantic family members, and friends.
"

Den manipulerande personen aternerar beteende mellan (i det här fallet) psykiska övergrepp med positiva handlingar (Johanna lyfter Maja på olika sätt, samtidigt som hon kan ganska lätt styra henne genom det som Maja är känslig för) vilket leder till en starkare bindning. Till sist får den som är bunden allt svårare att själv se tecken på känslomässiga övergrepp och bindningen blir ännu starkare.

"COMMON RISK FACTORS
While trauma bonding can happen to anyone, there are some common risk factors that can make it more likely for a person. These include:

Poor mental health
Low self-esteem
Financial difficulties
No support system
Past trauma
History of being bullied
Lack of personal identity
"

Naturligtvis bidrar de här faktorerna till ökad svårighet att förstå och identifiera risken och därmed öka risken att bli utsatt.

"An abuser always wants to be in control, and one way to do that is to make someone feel as though they are always indebted to the abuser. This can come in many forms such as domestic violence but they all have the same effect which is the person being abused will feel bad for not making up for the indebtedness they feel."

https://amfmtreatment.com/trauma-bonding-what-is-it-and-why-do-we-do-it/

Jag har många gånger pekat ut situationer där jag ser att Maja blir utsatt av Johanna. Man behöver ingalunda vara slagen, utan övergreppen kan vara "anpassade" till vad den som blir kontrollerad är känslig för.

Att Maja t ex själv säger att hon tycker att det är obehagligt att Johanna blir arg, "något i blicken", bara det säger mig att hon inte är en psykopat.

Jag tänker också att denna blick, den kanske inte bara är som när vem som helst blir arg? Kanske faktiskt Johannas blick blir nattsvart?

Minns några som berättat om just den här typen av blick, i den stund när de trodde att de skulle dö under handen av sin förrövare. Blicken blev svart och tom. Den såg inte. Kanske den typen av blick?

Det verkar lönlöst att förklara att jag inte jmf morden med varandra, utan jmf den traumatiska bindningen.

Det är också lönlöst att förklara attnaturligtvis försvarar jag inte mord. Jag ser dock inte att det är bevisat att Maja är skyldig till mord, och det beror inte på att jag "inte förstår" (såvitt jag vet har jag helt normal intelligens), eller inte har läst FUP, eller att empatin sittter hos Maja och inte Tove.

Dessutom kan jag se att det finns fler offer, oavsett om det är Tove som dragit det kortaste strået, med att förlora sitt liv på det helt meningslösa och hemska sättet. Det finns alltid fler offer när någon blir mördad. Toves anhöriga, Toves vänner och bekanta. Till och med grannar. Framtida syskonbarn...

Att nämna att även anhöriga till de misstänkta också är offer, det verkar vara tabu.

Jag tror att det fins många som lider av att en människa blir mördad, och den enas sorg förtar inte andras.

Det skulle juinnebära att bara de som är absolut närmast Tove, förutom Toves själv,har rätt att känna sig som offer?

Eller kanske bara den ena föräldern? Var ska gränsen dras?
Citera
2023-09-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Väl och klokt skrivet.

Hoppas att HR ser till dessa omständigheter. Helt klart har M aningslöst hängt på Js vidriga hat- och hämndplaner på alla som inte tycker som J. J har stöpt M, men hon var nog inte klar med henne än…Fast M hade ett ansvar och kunde skilja mellan rätt och fel. Ändå ställde hon upp på vansinnet.

Bara det vi säkert vet genom vittnen om hur J uttrycker sig när saker och ting inte går hennes väg, är förfärligt. Men att det skulle sluta med mord (som J hintat om flera gånger) var det väl ingen som kunde föreställa sig?

Eller?
Vad tror du?

Liiite sent svar här då, (Corona ´23).

Nej ingen utomstående kunde väl föreställa sig detta. Angående Hovrätten så är jag inte alls säker på att Hovrätten fastställer Majas dom, tvärtom. Vi såg bara igår hur Hovrätten friade fyra personer, nu har jag inte följt det fallet över huvud taget, men ytligt sett så ser den domen ut att vara helt åt helvete.

Nu sov jag rejält på juridiklektionerna tyvärr, men Hovrätten verkar resonera som att de sitter på olika pussel och drar därefter sina slutsatser.

De frågar sig: räcker detta indicium till för att bortom rimligt tvivel.
- Nej, det gör den inte, då lägger vi den helt åt sidan.

Så tittar vi på nästa samverkande omständighet.
- Jaha, räcker den omständigheten till för att ensamt nå bortom rimligt tvivel. Inte riktigt, då glömmer vi det och ser på nästa indicum med nya ögon.

Och sedan när man svarat nej på femtioelva olika indicier så blir svaret nej, då blir vi tvungna att fria. Då blir dessa fall "juridiskt korrekta", men sanning kan man inte stava till. Och konsekvenserna när skyldiga går fria för att återfalla i skjutningar, våldtäkter och mord, ja det är smällar man får ta, tycker Hovrätten.
Citera
2023-09-20, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att M förlitade sig på att J skulle "lösa problemet" som en av anledningarna ja, precis som det brukade vara,

En annan anledning till att MH höll käft i förhören är hennes uttalande om mordet på Einar, " Einar fick skylla sej själv när han golade till polisen" Därför tror jag att MH lever efter regeln att polisen pratar man inte med och man golar inte.
Citera
2023-09-20, 11:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Bra skrivet. Streetsmart är faktiskt ett adjektiv som passar väl in på Maja, tycker jag. Eller hon utvecklade sig och blev mer och mer streetsmart tillsammans med Johanna. Hon tålde inte att någon satte sig på henne (vilket ju i sig är en bra egenskap eftersom hon de facto utsattes för exempelvis rasism) och fick denna kraft från Johanna.

En del av synergieffekten så att säga. Om man ser framför sig att hon är en bumbibjörn så är då Johanna den där saften som hon slurpar i sig för att få sin kraft. Men jag tror inte hon blir någon söt nallebjörn när hon drar i sig alkohol, inte när hon är i sällskap med Johanna i varje fall. Det är som att blanda nitro och glycerin.

Lägger till vad hennes bror sa i förhöret, sidan 885:

Han har hört talas om att det har varit kiv i Majaskompisgäng. Vad det handlat om eller vilka som varit osams vet han inte. Han säger att han och Maja inte är jättetighta. Om han har problem med exempelvis tjejer och vill prata med någon om problemen är det inte Maja han skulle välja att tala med. Han beskriver sig som att han är en person som behåller det för sig själv. Lite introvert kanske. Maja säger han är tvärtom glad sprallig, utåtriktad extrovert.
Tack för komplement av citatet!
Erinrade mig det där men hade ingen aning om vem som sagt vad, men vet att jag reagerade på meningen.

Har kikat på Majas sökord och hon tycks fundera på om man kan ha både add och adhd samtidigt.
Det verkar svänga mer än det är typ "Tingsrättmonotont". Hon är extremt sävlig och slätstruken, men som en duracellkanin ihop med Johanna.
Nog för hon kan vara seg på olika arenor men nåt så erbarmeligt att lyssna på får man leta efter. Har funderat på om hon överdriver för att låta extra eländig.
Hon avslöjar sig iaf emotionellt och vart hennes omsorg ligger när hon gråter över Johannas potentiella död.

Maja på fyllan är inte trevlig. Likt för andra kan negativa förstärkas och gränslösheten öka.
Skillnaden är att de inte har nån psycho bitch bredvid sig som beundras, vars idéer och nyckfullhet kan vara katastrofal.

Men det var det dåliga och kaxiga humöret det.
Åt andra hållet och nykter är hon en flat medlöpare där valet att få vara med Johanna tycks vara så skojigt att det inte spelar nån roll om folk brinner inne alternativt ruttnar bort.
Empatin är uppenbart inte som den ska. Bortom Åke vill säga, för hon får kärlek och omsorg av Bert.
Citera
2023-09-20, 11:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Varför göra det dramatiskt om Majas adoption
Det adopteras massor av barn till Sverige varje år
Det kanske inte alltid är lyckat men de flesta som jag hört knyter an till sina adoptivföräldrar och syskon i familjen om de nu hamnat i bra familjer
så jag tror inte att M anknytit sin relation
till J för att hon är adopterad
Och Maja har dessutom blommat ut enligt ungdomarna
Det är ingen som blommar ut i en destruktiv relation
Det är helt befängt att tro det
Jag har uppfattat att deras relation är mer. så att de hittat varann mer som igenkänning i varann som personligheter
de klickade

Människor är olika, och det finns många studier som styrker ökad ohälsa hos adopterade och ökad risk för självmord.

Maja och Johanna kan ha hittat varandra genom att de har gemensamma sidor, som att gilla dans och musik, festa ihop.

Maja har genom Johanna fått tillträde till det liv som Johann levde. Det betyder inte att det per automatik är ett jämbördigt förhållande och de är lika som bär i allt. Det anser jag vara att dra allt till ytterligheter.

Som jag tror har Maja ADD, det är iaf det som Majas mamma säger. Det innebär att man har problem med igångsättning inom områden som man inte har intresse av att göra. Ofta upplevs de här personerna som sniglar, särskilt om det är något som de inte tycker är kul.

Däremot när något intresserar dom, kan de tvärtom få "flow", få energinivåer som överstiger andra människors. Då kan både sömn och mat komma i andra hand.

Det handlar om svårigheter att reglera energi till alla "måsten" i livet. Det handlar inte om lathet, utan verkliga svårigheter.

Att därmed säga att Maja alltså inte har ADD, etersom hon kallas energisk av någon (några, är jag tveksam till. Jag tror inte att Majas mamma inte vet vilken diagnos Maja har, eller att hon ljuger.

Maja gillar dans, musik och uteliv där hon kan få tillgång till detta tillsammans med Johanna. Det är sådant som Maja verkar gilla och då får hon de häär kicken och energin.

Så olkar jag det.
Citera
2023-09-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, naturligtvis skämtar jag inte.

Det är svårt att försöka förklara sig i uppförsbacke, där man är i minoritet och man blir vantolkad, ibland utan mening, men ibland på ett utstuderat och oärligt sätt, ska jag försöka.

Trots att flera anklagar mig för att vara empatilös, smaklös, att jag försvarar mord, anse att Maja är det verkliga offret, att försvara mordet, att inte ha empati med Tove eller hennes anhöriga, tycka synd om Maja för att hon är svart, tycka synd om Maja för att hon har ADD och därför försvara henne, inte förstå och mycket mer....stämmer detta inte. Det känns hemskt att bli anklagad på det sättet, för något så fruktansvärt

Man kan jämföra olika delar från olika mordfall eftersom att det kan finnas gemensamma nämnare i de delarna.

Jag upplever det som fula övergrepp att anklagas för att jämföra helt andra aker än vad jag tydligt gör.

T ec kan man jämföra fall som är indicefall med andra indicefall, trots att de är helt olika typer av brott. Det gör man som åklagare t ex om man vill förklara vilken typ av bevisvärderingsmodell man ska använda sig av, Fallen behöver ingalunda vara lika ur mordsynpunkt.

Jag har tidigare till dig både lämnat citat och länkar till traumabindning. Denna bindning uppkommer i relationer med personer, vanligen med mycket kontrollerande och manipulerande beteende, inte sällan med narcisssistiska drag.

Det finns otaliga youtube och sites med information om detta. Bara goggla på trauma bonding.

"WHAT IS TRAUMA BONDING?
Trauma bonding occurs when a narcissist repeats a cycle of abuse with another person which fuels a need for validation and love from the person being abused. Trauma bonding often happens in romantic relationships, however, it can also occur between colleagues, non-romantic family members, and friends.
"

Den manipulerande personen aternerar beteende mellan (i det här fallet) psykiska övergrepp med positiva handlingar (Johanna lyfter Maja på olika sätt, samtidigt som hon kan ganska lätt styra henne genom det som Maja är känslig för) vilket leder till en starkare bindning. Till sist får den som är bunden allt svårare att själv se tecken på känslomässiga övergrepp och bindningen blir ännu starkare.

"COMMON RISK FACTORS
While trauma bonding can happen to anyone, there are some common risk factors that can make it more likely for a person. These include:

Poor mental health
Low self-esteem
Financial difficulties
No support system
Past trauma
History of being bullied
Lack of personal identity
"

Naturligtvis bidrar de här faktorerna till ökad svårighet att förstå och identifiera risken och därmed öka risken att bli utsatt.

"An abuser always wants to be in control, and one way to do that is to make someone feel as though they are always indebted to the abuser. This can come in many forms such as domestic violence but they all have the same effect which is the person being abused will feel bad for not making up for the indebtedness they feel."

https://amfmtreatment.com/trauma-bonding-what-is-it-and-why-do-we-do-it/

Jag har många gånger pekat ut situationer där jag ser att Maja blir utsatt av Johanna. Man behöver ingalunda vara slagen, utan övergreppen kan vara "anpassade" till vad den som blir kontrollerad är känslig för.

Att Maja t ex själv säger att hon tycker att det är obehagligt att Johanna blir arg, "något i blicken", bara det säger mig att hon inte är en psykopat.

Jag tänker också att denna blick, den kanske inte bara är som när vem som helst blir arg? Kanske faktiskt Johannas blick blir nattsvart?

Minns några som berättat om just den här typen av blick, i den stund när de trodde att de skulle dö under handen av sin förrövare. Blicken blev svart och tom. Den såg inte. Kanske den typen av blick?

Det verkar lönlöst att förklara att jag inte jmf morden med varandra, utan jmf den traumatiska bindningen.

Det är också lönlöst att förklara attnaturligtvis försvarar jag inte mord. Jag ser dock inte att det är bevisat att Maja är skyldig till mord, och det beror inte på att jag "inte förstår" (såvitt jag vet har jag helt normal intelligens), eller inte har läst FUP, eller att empatin sittter hos Maja och inte Tove.

Dessutom kan jag se att det finns fler offer, oavsett om det är Tove som dragit det kortaste strået, med att förlora sitt liv på det helt meningslösa och hemska sättet. Det finns alltid fler offer när någon blir mördad. Toves anhöriga, Toves vänner och bekanta. Till och med grannar. Framtida syskonbarn...

Att nämna att även anhöriga till de misstänkta också är offer, det verkar vara tabu.

Jag tror att det fins många som lider av att en människa blir mördad, och den enas sorg förtar inte andras.

Det skulle juinnebära att bara de som är absolut närmast Tove, förutom Toves själv,har rätt att känna sig som offer?

Eller kanske bara den ena föräldern? Var ska gränsen dras?

Jag har aldrig anklagat dig för att vara empatilös, smaklös, försvara mord, anse att Maja är det verkliga offret, att inte ha empati med Tove eller hennes anhöriga. Tvärtom är min uppfattning att du är en empatisk person som vill väl. Men jag tycker har fel infallsvinkel, och av nån anledning en förbestämd uppfattning som saknar grund när det kommer till relationen mellan J och M. Jag ser inte det du ser!

Du kanske minns att jag berättat för dig, att jag själv uppfostrats av en narcissist till och från under min uppväxt och har därmed hyffsat koll på hur det kan se ut. Alla är visserligen unika, men jag kan verkligen inte se Maja som ett offer i hennes relation till J. Jag har varit uppriktig i min frågeställning om du hittat nåt i FUP som tyder på att M gjort saker mot sin vilja eller blivit utnyttjat, som jag själv missat. Eftersom det uteblivit så har det stärkt min övertygelse att du hamnat snett i detta fall. Att det inte handlar om traumabindning. Att M säger efter att dumpningen erkänts och hon lastat allt på J, att hon såg något i blicken på J är enligt mig inget som pekar på att J manipulerat M. Hade M varit ett offer för J hade M fullkomligt kräkts ur sig saker som J gjort mot henne, men hon gör ju inte det, trots att hon har siktet inställt på att få J till den ensamma mördaren och sig själv som ett offer.

Jag har heller aldrig skrivit att jag tror M är en psykopat. Jag har däremot skrivit att hon har problem med empatin, och gett flera exempel på varför jag anser så.
Citera
2023-09-20, 11:19
Medlem
sybels avatar
Citat:

De är som handen i handsken, de matchar varann.

Ja, de förefaller komplettera varandra och fylla ut varandras tomrum, samtidigt som de har gemensamma intressen och samma sorts humor, ett riktig win-win-förhållande.

Det är fruktansvärt tragiskt att J sedan inte kunde dämpa sitt hat och hämndbegär med allt det positiva utan att det frodades parallellt, med katastrofala följder.
Citera
2023-09-20, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
En annan anledning till att MH höll käft i förhören är hennes uttalande om mordet på Einar, " Einar fick skylla sej själv när han golade till polisen" Därför tror jag att MH lever efter regeln att polisen pratar man inte med och man golar inte.
Precis, vi bör kalla henne y0da för hon vet bäst, mest hela tiden men tjallar inte på sin närmaste vän.
Som egentligen inte är hennes vän alls.. empatisk vampyr.. kan spela/emulera men saknar resonanslåda ?

Åter igen.. precis som LenaW fallet, kallade Stefan Davidsson inte sig "tråden" inom dykning.. sorry onödig offtopic.
Citera
2023-09-20, 11:36
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Liiite sent svar här då, (Corona ´23).

Nej ingen utomstående kunde väl föreställa sig detta. Angående Hovrätten så är jag inte alls säker på att Hovrätten fastställer Majas dom, tvärtom. Vi såg bara igår hur Hovrätten friade fyra personer, nu har jag inte följt det fallet över huvud taget, men ytligt sett så ser den domen ut att vara helt åt helvete.

Nu sov jag rejält på juridiklektionerna tyvärr, men Hovrätten verkar resonera som att de sitter på olika pussel och drar därefter sina slutsatser.

De frågar sig: räcker detta indicium till för att bortom rimligt tvivel.
- Nej, det gör den inte, då lägger vi den helt åt sidan.

Så tittar vi på nästa samverkande omständighet.
- Jaha, räcker den omständigheten till för att ensamt nå bortom rimligt tvivel. Inte riktigt, då glömmer vi det och ser på nästa indicum med nya ögon.

Och sedan när man svarat nej på femtioelva olika indicier så blir svaret nej, då blir vi tvungna att fria. Då blir dessa fall "juridiskt korrekta", men sanning kan man inte stava till. Och konsekvenserna när skyldiga går fria för att återfalla i skjutningar, våldtäkter och mord, ja det är smällar man får ta, tycker Hovrätten.

Tack för svar. Ja det är ju då att man tittar som genom en tunnel efter bevis och indicier och brister en länk i kedjan då faller allt och de skyldiga kan gå fria.

Att Maja kan frias från själva mordet men inte från gravfridsbrottet, det kan hända. Men kan verkligen Johanna frias från mordet? Det vare kränkande för Toves familj och ytterst oförståeligt för de flesta.

Att det är mord är ju bevisat av rättsläkarna. Johanna har själv erkänt. Det Var bara J, M och T i lägenheten. Johanna kan bara inte gå fri från detta, eller vad tror du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in