Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Eftersom ingen av er svarade på mitt förra inlägg där jag frågade efter tecken eller bevis för att J manipulerat eller hjärntvättat M till att göra något mot sin vilja, så noterar jag ändå två saker här. M har sett nånting i blicken så! Samt att J sagt att hon hellre tar livet av sig än hamnar i fängelse. Detta är alltså det värsta J gjort mot M under två år?
Ni får ursäkta, men skämtar ni?
Lena fallet som ni ofta pratar om följde jag tyvärr inte. Men i det fallet handlade det om en traumabindning mellan den gifte mannen och Lena? Den pågick i flera år och slutade med att han hade ihjäl henne efter en tids upptrappning av hot, makt och kontroll. Var är det för likheter mellan Lena fallet och relationen mellan J och M. J har väl inte hotat M? Eller utövat makt och kontroll? Eller haft ihjäl henne?
Nej, naturligtvis skämtar jag inte.
Det är svårt att försöka förklara sig i uppförsbacke, där man är i minoritet och man blir vantolkad, ibland utan mening, men ibland på ett utstuderat och oärligt sätt, ska jag försöka.
Trots att flera anklagar mig för att vara empatilös, smaklös, att jag försvarar mord, anse att Maja är det verkliga offret, att försvara mordet, att inte ha empati med Tove eller hennes anhöriga, tycka synd om Maja för att hon är svart, tycka synd om Maja för att hon har ADD och därför försvara henne, inte förstå och mycket mer....stämmer detta inte. Det känns hemskt att bli anklagad på det sättet, för något så fruktansvärt
Man kan jämföra olika delar från olika mordfall eftersom att det kan finnas gemensamma nämnare i de delarna.
Jag upplever det som fula övergrepp att anklagas för att jämföra helt andra aker än vad jag tydligt gör.
T ec kan man jämföra fall som är indicefall med andra indicefall, trots att de är helt olika typer av brott. Det gör man som åklagare t ex om man vill förklara vilken typ av bevisvärderingsmodell man ska använda sig av, Fallen behöver ingalunda vara lika ur mordsynpunkt.
Jag har tidigare till dig både lämnat citat och länkar till
traumabindning. Denna bindning uppkommer i relationer med personer, vanligen med mycket kontrollerande och manipulerande beteende, inte sällan med narcisssistiska drag.
Det finns otaliga youtube och sites med information om detta. Bara goggla på trauma bonding.
"
WHAT IS TRAUMA BONDING?
Trauma bonding occurs when a narcissist repeats a cycle of abuse with another person which fuels a need for validation and love from the person being abused. Trauma bonding often happens in romantic relationships, however, it can also occur between colleagues, non-romantic family members, and friends."
Den manipulerande personen aternerar beteende mellan (i det här fallet) psykiska övergrepp med positiva handlingar (Johanna lyfter Maja på olika sätt, samtidigt som hon kan ganska lätt styra henne genom det som Maja är känslig för) vilket leder till en starkare bindning. Till sist får den som är bunden allt svårare att själv se tecken på känslomässiga övergrepp och bindningen blir ännu starkare.
"
COMMON RISK FACTORS
While trauma bonding can happen to anyone, there are some common risk factors that can make it more likely for a person. These include:
Poor mental health
Low self-esteem
Financial difficulties
No support system
Past trauma
History of being bullied
Lack of personal identity"
Naturligtvis bidrar de här faktorerna till ökad svårighet att förstå och identifiera risken och därmed öka risken att bli utsatt.
"
An abuser always wants to be in control, and one way to do that is to make someone feel as though they are always indebted to the abuser. This can come in many forms such as domestic violence but they all have the same effect which is the person being abused will feel bad for not making up for the indebtedness they feel."
https://amfmtreatment.com/trauma-bonding-what-is-it-and-why-do-we-do-it/
Jag har många gånger pekat ut situationer där jag ser att Maja blir utsatt av Johanna. Man behöver ingalunda vara slagen, utan övergreppen kan vara "anpassade" till vad den som blir kontrollerad är känslig för.
Att Maja t ex själv säger att hon tycker att det är obehagligt att Johanna blir arg, "något i blicken", bara det säger mig att hon inte är en psykopat.
Jag tänker också att denna blick, den kanske inte bara är som när vem som helst blir arg? Kanske faktiskt Johannas blick blir nattsvart?
Minns några som berättat om just den här typen av blick, i den stund när de trodde att de skulle dö under handen av sin förrövare. Blicken blev svart och tom. Den såg inte. Kanske den typen av blick?
Det verkar lönlöst att förklara att jag inte jmf morden med varandra, utan jmf den traumatiska bindningen.
Det är också lönlöst att förklara attnaturligtvis försvarar jag inte mord. Jag ser dock inte att det är bevisat att Maja är skyldig till mord, och det beror inte på att jag "inte förstår" (såvitt jag vet har jag helt normal intelligens), eller inte har läst FUP, eller att empatin sittter hos Maja och inte Tove.
Dessutom kan jag se att det finns fler offer, oavsett om det är Tove som dragit det kortaste strået, med att förlora sitt liv på det helt meningslösa och hemska sättet. Det finns alltid fler offer när någon blir mördad. Toves anhöriga, Toves vänner och bekanta. Till och med grannar. Framtida syskonbarn...
Att nämna att även anhöriga till de misstänkta också är offer, det verkar vara tabu.
Jag tror att det fins många som lider av att en människa blir mördad, och den enas sorg förtar inte andras.
Det skulle juinnebära att bara de som är absolut närmast Tove, förutom Toves själv,har rätt att känna sig som offer?
Eller kanske bara den ena föräldern? Var ska gränsen dras?