2023-09-19, 20:21
  #36433
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Ja, du hade fel. Hyrorna påverkas inte mer än en BRF-avgift vid samma belåning och ökade räntor. Detta eftersom vi har reglerade hyror.

Haha förklara gärna detta påstående. HUR kan BRF avgifter överstiga HR hyror för likvärdiga objekt över tid?
Citera
2023-09-19, 20:24
  #36434
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
F/G byggnader ska energieffektiviseras till typ D innan 2033, tycker inte det är alls orimligt. Det råder energikris i Europa och detta är ett naturligt steg att ta.
Det är ett förslag ännu så länge och det har, inte helt oväntat, mött en "del" kritik från EUs medlemsländer.
Citera
2023-09-19, 20:33
  #36435
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är ett förslag ännu så länge och det har, inte helt oväntat, mött en "del" kritik från EUs medlemsländer.
Tämligen säker på att det klubbats igenom med knapp majoritet. Hur som helst är detta en front där extremt mycket kan göras med goda resultat. Bättre att lägga pengarna här, på en långsiktig lösning, än att dela ut bidrag som endast incentiverar ytterligare ansvarslöst beteende hos vissa.
Citera
2023-09-19, 20:42
  #36436
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Haha förklara gärna detta påstående. HUR kan BRF avgifter överstiga HR hyror för likvärdiga objekt över tid?

Är du full eller? Var inte vad skrev.
Citera
2023-09-19, 20:43
  #36437
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tämligen säker på att det klubbats igenom med knapp majoritet. Hur som helst är detta en front där extremt mycket kan göras med goda resultat. Bättre att lägga pengarna här, på en långsiktig lösning, än att dela ut bidrag som endast incentiverar ytterligare ansvarslöst beteende hos vissa.
Du uppvisar samma smala och helt svartellervitt-spektrum som flera andra här i tråden. Det är inte så världen och samhällsbyggande fungerar.

Vill du skicka hem lungcancerpatienter som rökt också? I politik handlar det sällan om att bevisa sin tes eller statuera exempel. Men jag förstår att du inte ser det så.
Citera
2023-09-19, 21:14
  #36438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Haha förklara gärna detta påstående. HUR kan BRF avgifter överstiga HR hyror för likvärdiga objekt över tid?

Klantig styrelse som gång på gång gör bort sig? Fast ingen tänker nog egentigen att avgiften till en BRF skall vara så hög. Snarast tänker man kanske att total kostnaden för en bostadsrätt, över tid, kan vara högre? Ser inget konstigt i det alls. Profesionell förvaltning bör ju löna sig....
Citera
2023-09-19, 21:15
  #36439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Du uppvisar samma smala och helt svartellervitt-spektrum som flera andra här i tråden. Det är inte så världen och samhällsbyggande fungerar.

Vill du skicka hem lungcancerpatienter som rökt också? I politik handlar det sällan om att bevisa sin tes eller statuera exempel. Men jag förstår att du inte ser det så.

I de överbelånades fall är det ytterst viktigt att statuera exempel. Vi är här i denna hemska situation för att folk varit vårdslösa. Det gäller att visa att det finns konsekvenser, annars kommer det ske igen.
Citera
2023-09-19, 21:26
  #36440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Jag tycker inte riktigt så.

Jag har i mitt arbete träffat på många personer som nu är mellan 30 och 40 år, som pluggat ekonomi eller liknande på universitetet och som för bara några år sedan på riktigt ansåg att det på några års sikt var en riskfri "investering" att köpa bostadsrätter för 100 000 kr/kvm och däröver.

Dessa personer hade såklart inte någon intellektuell funktionsnedsättning, utan hade drabbats av det som är människans akilleshäl: oförmågan att tänka självständigt och benägenheten att dras med i grupptänk. Det finns hur många exempel som helst på att endast en ganska liten andel - långt under hälften - av alla människor har förmågan att stå emot benägenheten att anpassa sig efter gruppens tankesätt.

Men jag håller med om att de hade haft behov av förvaltare - en armé av förvaltare skulle ha krävts. Eller ännu hellre: lagar, regler och system som hade hindrat dem från att ta så ofantligt stora risker som de gjort som t ex köpt en bostadsrätt på 60 kvm för 8 miljoner i centrala Stockholm eller för 6 miljoner i centrala Göteborg.

Men nu är vi där vi är och då behöver de förhållandevis unga personer som gjort bort sig ekonomiskt stöd av annat slag än skuldsanering. Det de definitivt inte behöver är att bli kallade för bolånetorskar, intelligensbefriade eller på andra sätt hånas. Det är inte deras fel att de fötts med gener som gjort att de inte tänkt själva utan följt med gruppen. Det är tillräckligt ångestframkallande som det är att sitta med många miljoner i skuld i en nedåtgående marknad.

Krama de olyckliga i stället för att slå dig för bröstet bara för att du hade turen att födas med de kognitiva förmågor som gjorde att du redan vid trådstarten 2010 kunde se vartåt det barkade.

I mitt fall har vi stått utanför, sparat för att lägga en insats men pga livet i allmänhet har vi inte gjort samma resa som många andra i min generation.

Vi kan inte rädda alla som huvudlöst kastat sig in i en bubbelmarknad och inte tillåta en korrektion av marknaden. Ingen har varit tvingad att köpa något, det är bara hittepå. Korrektionen borde svepa med de som köpte för mer än 5 år sedan också för att en ny sund marknad ska skapas för de som nu står utanför bostadsmarknaden och inte gjort bostadskarriär i en totalt osund räntepolitik.

Nej nu får vi som har pengar sparade se värdet urholkas när kronan slaktas till förmån för de som äger bostäder, för att de inte gjorde en sund omvärldsanalys.

De som borde kölhalas är för övrigt alla som ivrigt hejat på bubblan och aldrig övervägt konsekvemserna av en extrem kreditexpansion.
Citera
2023-09-19, 21:40
  #36441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Jag tycker inte riktigt så.

Jag har i mitt arbete träffat på många personer som nu är mellan 30 och 40 år, som pluggat ekonomi eller liknande på universitetet och som för bara några år sedan på riktigt ansåg att det på några års sikt var en riskfri "investering" att köpa bostadsrätter för 100 000 kr/kvm och däröver.

Dessa personer hade såklart inte någon intellektuell funktionsnedsättning, utan hade drabbats av det som är människans akilleshäl: oförmågan att tänka självständigt och benägenheten att dras med i grupptänk. Det finns hur många exempel som helst på att endast en ganska liten andel - långt under hälften - av alla människor har förmågan att stå emot benägenheten att anpassa sig efter gruppens tankesätt.

Men jag håller med om att de hade haft behov av förvaltare - en armé av förvaltare skulle ha krävts. Eller ännu hellre: lagar, regler och system som hade hindrat dem från att ta så ofantligt stora risker som de gjort som t ex köpt en bostadsrätt på 60 kvm för 8 miljoner i centrala Stockholm eller för 6 miljoner i centrala Göteborg.

Men nu är vi där vi är och då behöver de förhållandevis unga personer som gjort bort sig ekonomiskt stöd av annat slag än skuldsanering. Det de definitivt inte behöver är att bli kallade för bolånetorskar, intelligensbefriade eller på andra sätt hånas. Det är inte deras fel att de fötts med gener som gjort att de inte tänkt själva utan följt med gruppen. Det är tillräckligt ångestframkallande som det är att sitta med många miljoner i skuld i en nedåtgående marknad.

Krama de olyckliga i stället för att slå dig för bröstet bara för att du hade turen att födas med de kognitiva förmågor som gjorde att du redan vid trådstarten 2010 kunde se vartåt det barkade.

Intressant argument. Individer ska inte behöva stå till svars för sina handlingar p.g.a systemet tillåter det. Hur får man folk att inse att systemet inte är bra då?
Citera
2023-09-19, 21:42
  #36442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
I mitt fall har vi stått utanför, sparat för att lägga en insats men pga livet i allmänhet har vi inte gjort samma resa som många andra i min generation.

Vi kan inte rädda alla som huvudlöst kastat sig in i en bubbelmarknad och inte tillåta en korrektion av marknaden. Ingen har varit tvingad att köpa något, det är bara hittepå. Korrektionen borde svepa med de som köpte för mer än 5 år sedan också för att en ny sund marknad ska skapas för de som nu står utanför bostadsmarknaden och inte gjort bostadskarriär i en totalt osund räntepolitik.

Nej nu får vi som har pengar sparade se värdet urholkas när kronan slaktas till förmån för de som äger bostäder, för att de inte gjorde en sund omvärldsanalys.

De som borde kölhalas är för övrigt alla som ivrigt hejat på bubblan och aldrig övervägt konsekvemserna av en extrem kreditexpansion.

Era pengar må ha förlorat i värde när det gäller KPI-varor, men har ökat i värde när det gäller bostäder. Du får mer bostad för en miljon idag än för ett år sedan. Och mer lär det bli, så spara på.
Citera
2023-09-19, 21:54
  #36443
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Era pengar må ha förlorat i värde när det gäller KPI-varor, men har ökat i värde när det gäller bostäder. Du får mer bostad för en miljon idag än för ett år sedan. Och mer lär det bli, så spara på.
Ja, snart händer det. Bara vänta liiite till.
Citera
2023-09-19, 21:56
  #36444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ja, snart händer det. Bara vänta liiite till.

Det har redan hänt på flera ställen i landet. Priserna har rasat från toppnoteringarna 2021-2022.

I storgöteborg så ligger prisindex på 2017 års nivåer (nominellt) för lägenheter, och 2020 års nivåer för hus:

https://pro.booli.se/indices/973574

En omfattande nedgång.

Det är vad det är.
__________________
Senast redigerad av Rante-sankningar 2023-09-19 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in