2023-09-19, 10:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Vilka konkreta exempel på att deras relation skulle vara destruktiv á la Johanna styr Maja totalt, som inte kommer från Maja, finns egentligen? Går det att få en kortfattad lista och inte ett smetigt meterlångt känslosvall?
Bra förslag. Destruktiv för andra, den men hur var det sinsemellan?

Njöt Maja är den centrala frågan?
J styr som ledare men att vara en följare är inte det samma som att vara lidande per automatik.

Det kan vara praktiskt att följa likt en präglad anka följer en pinne. Hon kan ju luta sig tillbaka när galna J tar hand om allt kring henne och lyssnar på hennes vedermödor.
Ordnar fester och fixar. Tar hand om fiender, konfronterar och polissnmäler.
Googlar mössor för kvinnor när de hellre sover i bilen...
Citera
2023-09-19, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nåt galet är det men jag tror inte på nån taskig barndom. Hon är snarare mycket curlad (främst mamman IMO) och hon slätar över hennes lögner och gör henne skör.

De har försökt hålla styr på henne, dvs insett att det är nåt som inte funkar. Men manipulation, snabb till lögner, flackt beteende ang känslor och att att skita i moral när folk riskerar dö lär inte motsvara add.

Hon är ju helt slätstruken i förhör och så knastertorrt monoton i TR att man rent somnar. Förutom då hon pratar om att J kunde ha tagit livet av sig. Då börjar hon störtgråta.

Att inte begripa att det är totalt fel ordval att prata om att man snappar då man har tråkigt (när hon nyss burit ett lik) sticker ut.
Hon har inte rätt referensram ang emotione
r.

Sen kan man ju undra över att hon är så snäll.
Är hon inte betecknad snäll så är hon mer tystlåten.
Vad är snäll?
Att vara en feg skit som flinar mot folk men jamsar med Johanna i hennes mördarplaner på kammaren?
Prata skit och vara otacksam mot föräldrarna som kör henne överallt och servar hemma?
Hon är inte ett dugg snäll när hon har fylla i sig.
Att härja bredvid Johannas sida är heller inte att vara snäll.
Hon agerar ute i perfierin och kommer undan är mitt intryck för att hon är just flat och mer menlös bakom ryggen Johanna.

Edit.
Jag funderade ett varv till. Har inte funderat alls tidigare på vad som kan fela damen, mer än noterat att nåt är galet som inte kan förklaras med add.

Jag har fetmarkerat några rader i Majas beteende som jag själv har slagits av. Hennes flacka beteende runt vad som borde vara känslosamma delar, och de felaktiga eller uteblivna reaktionerna på Toves död och dumpningen av kroppen sticker ut. Det är som en falsk ton i en melodi, det skär genom märg och ben när man läser FUP eller lyssnar på rättegången. Vad är fel på människan? tänker man. Hon har inget normalt känsloregister, hon har ingen empati med andra. Att Tove är död verkar betyda lika mycket som att mjölken är slut.

Jag reagerar på när vissa i tråden säger att Johanna har förvridit Majas moraliska kompass. Vilken kompass då?? Hon verkar vara utan moralisk kompass. Snarare har Maja hittat hem. Inför Johanna behöver inte Maja låtsas som om hon hade en moralisk kompass.

Jag tycker du är spot on i din spoiler. Maja styr sina föräldrar med sin offerkofta och sin ansvarslösa, krävande person. De vågar inte säga ifrån trots att de misstänker att Johanna är dåligt sällskap (hittar sprayburkar i Majas väska), de curlar henne och vet samtidigt att hon ljuger dem rätt upp i ansiktet om hon har lust.

Som tack för kaffet har hon nu släpat dem i smutsen och tvingat dem att utstå allmän förnedring. Har hon nån gång tänkt på sina föräldrar när hon har stöttat Johanna i att bränna inne andra människor? Det tror jag inte. Jag tror inte hon har tänkt mer på sin egen familj än vad hon har tänkt på Toves familj. Hennes föräldrar är servicemänniskor i hennes liv som hon inte har nån större känslomässig bindning till. Det är enbart Johanna som Maja har haft en känslomässig bindning till.
Citera
2023-09-19, 11:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Vilka konkreta exempel på att deras relation skulle vara destruktiv á la Johanna styr Maja totalt, som inte kommer från Maja, finns egentligen? Går det att få en kortfattad lista och inte ett smetigt meterlångt känslosvall?

Gör du som vissa andra av oss som vill veta hur det ligger till, läs FUP!

Däri finns ett antal andra personer som vittnar om detta, ibland med konkreta exempel.

Tycker du det är intressant, så sammanställer du själv den lista du efterfrågar och presenterar här i tråden.
Citera
2023-09-19, 11:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Är du helt säker på att Johanna hotat att ta livet av sig?

Eller kommer påståendet från Maja?
Om det är enda gången M brister ut i gråt så ligger det nog nåt i det hela.
Du ser knappt nån reaktion för övrigt, det är mest suckar och darr på rösten och låter fejkat IMO.

J kan ha upplevt en risk för fängelse som ren katastrof när mord väl blivit realitet.
Hon är drama queen och det vore nog inte värst märkligt om hon uttalade nåt dyl och flaxade med armarna.

Att gömma Tove, som skulle ruttna bort och förintas, var ju för att de inte skulle få sina liv förstörda enligt J.

De hade ju så underbart roligt ihop. ❤️

Inte värst förvånad att den lika egoistiska Maja teg...
Citera
2023-09-19, 11:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har fetmarkerat några rader i Majas beteende som jag själv har slagits av. Hennes flacka beteende runt vad som borde vara känslosamma delar, och de felaktiga eller uteblivna reaktionerna på Toves död och dumpningen av kroppen sticker ut. Det är som en falsk ton i en melodi, det skär genom märg och ben när man läser FUP eller lyssnar på rättegången. Vad är fel på människan? tänker man. Hon har inget normalt känsloregister, hon har ingen empati med andra. Att Tove är död verkar betyda lika mycket som att mjölken är slut.

Jag reagerar på när vissa i tråden säger att Johanna har förvridit Majas moraliska kompass. Vilken kompass då?? Hon verkar vara utan moralisk kompass. Snarare har Maja hittat hem. Inför Johanna behöver inte Maja låtsas som om hon hade en moralisk kompass.

Jag tycker du är spot on i din spoiler. Maja styr sina föräldrar med sin offerkofta och sin ansvarslösa, krävande person. De vågar inte säga ifrån trots att de misstänker att Johanna är dåligt sällskap (hittar sprayburkar i Majas väska), de curlar henne och vet samtidigt att hon ljuger dem rätt upp i ansiktet om hon har lust.

Som tack för kaffet har hon nu släpat dem i smutsen och tvingat dem att utstå allmän förnedring. Har hon nån gång tänkt på sina föräldrar när hon har stöttat Johanna i att bränna inne andra människor? Det tror jag inte. Jag tror inte hon har tänkt mer på sin egen familj än vad hon har tänkt på Toves familj. Hennes föräldrar är servicemänniskor i hennes liv som hon inte har nån större känslomässig bindning till. Det är enbart Johanna som Maja har haft en känslomässig bindning till.
Återkommer senare, kort om tid, men väg in hur M säger att hon kan hantera J och hennes utbrott.
Citera
2023-09-19, 11:40
Medlem
flashmaners avatar
För den som läser förundersökningen ordentligt och då särskilt vad de utomstående som känner Johanna och eller Maja och deras relation har att berätta, kan notera att det är flera olika personer som ger en mycket tydlig bild av det hierarkiska förhållandet mellan Johanna och Maja, med Johanna som ledare och Maja som följare, där Maja hoppar om Johanna säger hoppa.

Men det intressanta med det är att trots denna mycket tydliga hierarkiska ordning dem emellan, så hade Maja ändå sina gränser. Maja ville inte vara med på Johannas brottsliga upptåg där andra kunde komma till skada. Maja hade dock så svårt att säga nej till Johanna, att hon fick be andra kliva emellan, som när hon bad sin pappa hälsa Johanna att Maja var hemma och mådde dåligt, när Johanna skulle iväg på ett dåd.

Natten då Johanna mördade Tove så ställdes Maja inför ett fullbordat faktum. Tove var redan död. Det är inte svårt att föreställa sig hur domderande en psykopat som Johanna blir i en sådan situation, hon som är van att styra och ställa kommer i det läget att göra det mer än någonsin, och kräva total underkastelse. Det är inte konstigt att Maja i det läget inte vågade annat än att göra som Johanna sa, men samtidigt hålla sig så passiv som möjligt. Det kan noteras exempelvis när Toves kropp skulle bäras ut, hur lite Maja hjälpte till med det, enligt bägges samstämmiga uppgifter.

För den som börjar lägga detta pussel, är bitarna inte svåra att få ihop, problemet är möjligen att hitta alla bitar. Det är ett pussel med många nyanser, och inte alls så enbart svart eller vitt som Maja-hatarna så gott som alltid vill göra gällande.
Citera
2023-09-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Stor komik! Eh, ja. Ehh.. eh, ja.

Vad Maja säger är att hon hade varit beredd att lämna falskt alibi för Johanna, om Hampus hade dött. I så fall hade Maja vittnat om att Johanna var tillsammans med Maja och grillade korv. Så Maja är redan där inställd på att ljuga för polisen för att täcka upp ett mord. Det är inte att ”spela med” i Johannas galenskaper. Att ”spela med” innebär att skratta åt en hatvisa. Om man är beredd att ljuga i förhör och lämna falskt alibi för att täcka upp ett mord så är man väldigt djupt insyltad.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men jösses - har Maja verkligen sagt detta!!?
Då är hon ju betydligt värre insyltat i brottslighet än vad som först framkom. Att hon enbart skulle suttit i bilen vid något eldningstillfälle och hoppats på regn stämmer ju då inte.

Maja vet om att mordbrand ska ske,
Maja deltar i förberedelser och utstyrsel
Maja täcker upp på Snappchat och låtsas vara Johanna
Maja håller utkik
Maja är beredd att ljuga och lämna ett falskt alibi.

Nej det är nog precis som Tingsrätten, åklagare Rullman och utredarna kom fram till:
Maja är lika skyldig som Johanna. De var parners in crime. Ingen är oskyldig.

Ja precis. En snabb googling på vad partners in crime är.

Någon man backar upp till varje pris.
Någon man kan prata om allt med.
Någon som bidrar eller stödjer brottslig aktivitet.
Någon man planerar brott tillsammans med.
Någon man utför brott tillsammans med.

Det är ju check på varenda punkt.

En snabb googling på, hur man vet man om man lever i en destruktiv relation?
https://psykologonline.nu/karlek-i-en-destruktiv-relation/

Svaret är därför ganska enkelt; när relationen orsakar mer smärta än glädje över tid är den destruktiv.

Maja och flera av deras vänner har ju berättat om hur M blommat ut och hur glad hon varit över relationen. Ett bevis på detta är att M till varje pris velat behålla relationen till J.
Citera
2023-09-19, 12:12
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
För den som läser förundersökningen ordentligt och då särskilt vad de utomstående som känner Johanna och eller Maja och deras relation har att berätta, kan notera att det är flera olika personer som ger en mycket tydlig bild av det hierarkiska förhållandet mellan Johanna och Maja, med Johanna som ledare och Maja som följare, där Maja hoppar om Johanna säger hoppa.

Men det intressanta med det är att trots denna mycket tydliga hierarkiska ordning dem emellan, så hade Maja ändå sina gränser. Maja ville inte vara med på Johannas brottsliga upptåg där andra kunde komma till skada. Maja hade dock så svårt att säga nej till Johanna, att hon fick be andra kliva emellan, som när hon bad sin pappa hälsa Johanna att Maja var hemma och mådde dåligt, när Johanna skulle iväg på ett dåd.

Natten då Johanna mördade Tove så ställdes Maja inför ett fullbordat faktum. Tove var redan död. Det är inte svårt att föreställa sig hur domderande en psykopat som Johanna blir i en sådan situation, hon som är van att styra och ställa kommer i det läget att göra det mer än någonsin, och kräva total underkastelse. Det är inte konstigt att Maja i det läget inte vågade annat än att göra som Johanna sa, men samtidigt hålla sig så passiv som möjligt. Det kan noteras exempelvis när Toves kropp skulle bäras ut, hur lite Maja hjälpte till med det, enligt bägges samstämmiga uppgifter.

För den som börjar lägga detta pussel, är bitarna inte svåra att få ihop, problemet är möjligen att hitta alla bitar. Det är ett pussel med många nyanser, och inte alls så enbart svart eller vitt som Maja-hatarna så gott som alltid vill göra gällande.

Om J är den ”domderande” psykopaten du utmålar henne för att vara tror du inte att J även hade tagit kål på M där och då i skogsdungen? Varför skulle J utsätta sig för risken att M golar om det nu stämmer att M är så lättpåverkad som du vill ge sken av?
Senast redigerad av Pythia_88 2023-09-19 kl. 12:27.
Citera
2023-09-19, 12:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En trådsanning baserat på material från FUP. Det har kopierats åtskilliga delar ur fup som styrker tesen att det handlar partners in crime. Den må vara illa omtyckt av er men inte mindre sann för det eftersom den kan styrkas, till skillnad från att det handlar om nåt ofrivilligt handlande från M s sida.

Som ni vet har jag efterfrågat konkreta exempel som styrker eran tro att Johanna har manipulerat och hjärntvättat Maja till den grad att hon gjort saker mot sin vilja. Men sådana bevis finns ju inte! Däremot finns det flera bevis på motsatsen. Att M kan säga nej till J. När M inte vill göra något så gör hon inte det. Det finns även 5-6 gemensamma vänner som vittnat om deras tighta vänskap. T.o.m M och J själva beskriver vänskapen som fin och att bådas viljor gäller.

På en fråga från Svegfors under förhör, frågar han om hon försöker passa in, hon svarar nej, hon är sig själv, eh!

M säger att hon blev den hon är när hon gick på Comeback. Hon accepterade sig själv och fick flera vänner (hon nämner 6 st). Detta började alltså 2019, innan hon träffade J.. Men efter J kom in i bilden har dom i princip träffats varje dag! M berättar att andra varit taskiga och dryga mot henne, men aldrig att J varit det.

Jag vet inte om ni tror er kunna läsa nåt mellan raderna som undgått mig. Men för mig kan det inte bli så mycket tydligare, att M av egen fri vilja valt denna väg som slutade i mordet på Tove.

Till syvende och sist handlar det om en tolkningsfråga av det material som man citerar!

Det handlar inte om bevis, och man kan väl säga; att likväl som man påstår att Maja är mördare för att hon blivit dömd i TR, kan man säga att det inte stämmer om hon blir friad i HR.

Ovanstående visar att indiciemål är svåra att döma i många fall, och åklagaren har försökt (sitt bästa får man utgå från) att bevisa brott (utifrån FUP) eller hur?
Citera
2023-09-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Till syvende och sist handlar det om en tolkningsfråga av det material som man citerar!

Det handlar inte om bevis, och man kan väl säga; att likväl som man påstår att Maja är mördare för att hon blivit dömd i TR, kan man säga att det inte stämmer om hon blir friad i HR.

Ovanstående visar att indiciemål är svåra att döma i många fall, och åklagaren har försökt (sitt bästa får man utgå från) att bevisa brott (utifrån FUP) eller hur?

Ja, så är det ju. När jag skriver att jag ser tecken på en empatistörning hos M skriver jag också vilka tecken. T.ex att hon käkar en hamburgare direkt efter mordet, istället för att larma, bär hon iväg kroppen, dagen efter märker hennes familj ingen skillnad på henne, hon snapar med J och skickar bilder från helgens roliga aktiviteter, hon visar inte några känsloyttringar under något av förhören, förutom när hon skrattar åt frågan om hon och J är ett par, hon berättar inte vart kroppen låg trots vädjan. Under rättegången visar inga tecken på ånger eller sympati över vad som hänt.

Och när det kommer till partners in crime så finns det faktiskt åtskilliga bevis för att både J och M varit medvetna och utfört brott som dom ljugit om. Men när det kommer till det destruktiva parförhållandet där J påstås att påverkat M till den grad att hon utfört saker mot sin vilja, så saknas det enligt mig belägg för det.
Citera
2023-09-19, 12:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Om J är den ”domderande” psykopaten du utmålar henne för att vara tror du inte att J även hade tagit kål på M där och då i skogsdungen? Varför skulle J utsätta sig för risken att M golar om det nu stämmer att M är så lättpåverkad som du vill ge sken av?

Därför att Johanna som den psykopat hon är tror att hon kan hantera alla situationer och att Maja gör som hon säger och inget annat. Psykopater är som regel mycket riskbenägna. Bara en sådan sak som att mörda Tove i sin egen lägenhet. Du kan själv fundera över huruvida hon hade kommit undan med det om hon inte haft med sig sin mobiltelefon till dumpningsplatsen.

Nu tror ju jag att om Johannas telefon inte varit med till dumpningsplatsen och de bägge hade släppts ur häkte i brist på bevis, så hade Maja börjat prata. Inte med polisen, men med någon förtrolig, kanske sin pappa eller kanske Peter. Men risken är att den första hon börjat prata med är Johanna, och att Johanna hade noterat att Maja kan tänkas avslöja Johanna inför andra, och ja, då hade nog Majas liv också hängt på en skör tråd. Att Johanna inte backar för att ta livet av folk tror jag ingen här längre tvekar på. Utom möjligen en och annan fullständigt förvirrad hybristofil, verkar ju finnas några sådana i tråden.
Citera
2023-09-19, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nu var det ju dock inte så att Maja "drogs" till Josefin, de inte bara sattes tillsammans, de tilldelades samma rum och bodde ihop. Maja hade inget annat val än att dela rum med Josefin.

Det är lite paradoxalt med de som å ena sidan anklagar Maja för att inte ha berättat och som menar att hon är en exceptionell kriminell som kunde hålla tyst, men samtidigt klandrar henne för att hon lättade sitt hjärta för samsittaren. Ena stunden är det fel att hon höll tyst och nästa stund är det fel att hon inte gjorde det.

Samsittningen bestämdes av personal på häktet men med godkännande av åklagare om jag minns rätt (hinner inte dubbelkolla idag) och att de sedan fick dela rum under några veckor berodde på platsbrist på häktet i Jönköping. Strax efter släpptes samsittaren ur häktet.

På häktet i Växjö håller sig Maja för sig själv. Enligt uppgift till media tidigare fick hon ett städuppdrag för att komma ut.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-09-19 kl. 13:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in