• 1
  • 2
2023-09-19, 08:09
Medlem
Jag bor i lägenhet och när jag duschar i ca 5 minuter redan bildas det mycket fukt runt taket och imma på speglarna. Det känns som ventilationen inte suger så bra. Hade inte kunnat duscha mer än 8 minuter utan att få syrebrist.

Fastighetsskötaren kom hit och satte en bit papper på donet och den sög till sig den han sa då att allt fungerar som det ska och jag ska duscha i kallare vatten istället. Det låter löjligt en bit papper ska avgöra om allt fungerar. Isåfall skulle besiktningsmännen gå runt med papper och inga apparater....

Tänkte överklaga detta såklart men vill ha lite kött på benen och med min ansträngda ekonomi har ja absolut inte råd att betala mer än nödvändigt. Snälla medlemmar hjälp en annan medlem.

För läste på flashback att fastighetsskötare brukar använda dehär knepet för att snabbt stänga ärenden och även en dålig ventilation kan hålla fast ett papper. Papper betyder inte att den suger tillräckligt hårt utan bara att den suger.
Finns det nån som vet vid vilka siffror ett papper kan hålla sig fast? och vad lagen säger hur hårt det ska suga? tänkte ta med denna information i min överklagan.

Är de normalt att de bildas imma redan efter 5 minuters dusch och även fukt på tak?
Jag duschar inte ens extra varmt utan värmen är på mitten på kranen i standardläget.
Citera
2023-09-19, 08:12
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacken88888
Jag bor i lägenhet och när jag duschar i ca 5 minuter redan bildas det mycket fukt runt taket och imma på speglarna. Det känns som ventilationen inte suger så bra. Hade inte kunnat duscha mer än 8 minuter utan att få syrebrist.

Fastighetsskötaren kom hit och satte en bit papper på donet och den sög till sig den han sa då att allt fungerar som det ska och jag ska duscha i kallare vatten istället. Det låter löjligt en bit papper ska avgöra om allt fungerar. Isåfall skulle besiktningsmännen gå runt med papper och inga apparater....

Tänkte överklaga detta såklart men vill ha lite kött på benen och med min ansträngda ekonomi har ja absolut inte råd att betala mer än nödvändigt. Snälla medlemmar hjälp en annan medlem.

För läste på flashback att fastighetsskötare brukar använda dehär knepet för att snabbt stänga ärenden och även en dålig ventilation kan hålla fast ett papper. Papper betyder inte att den suger tillräckligt hårt utan bara att den suger.
Finns det nån som vet vid vilka siffror ett papper kan hålla sig fast? och vad lagen säger hur hårt det ska suga? tänkte ta med denna information i min överklagan.

Är de normalt att de bildas imma redan efter 5 minuters dusch och även fukt på tak?
Jag duschar inte ens extra varmt utan värmen är på mitten på kranen i standardläget.

Allt är normalt. Inget fel eller konstigt med din ventilation.
Citera
2023-09-19, 08:17
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ja, det är normalt.

Om kondensen på spegeln stannar kvar mer än 20 minuter efter att du duschat så kan det vara dags att se över ventilationen.
Citera
2023-09-19, 08:21
Medlem
När utfördes OVK (obligatorisk ventilationskontroll) senast i huset? Måste väl utföras regelbundet i bostadshus, och de använder lite mer avancerade mätinstrument än en bit papper.
Citera
2023-09-19, 08:28
Medlem
Din ventilation fungerar.

Du duschar bara för längre, på för stark stråle och för varmt vatten för att ventilationen ska hinna med.
Citera
2023-09-19, 08:39
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ja det är helt normalt att det bildas imma efter 5 min varm dusch. Ha gärna badrumsdörren öppen under och efter duschen.
Citera
2023-09-19, 11:25
Medlem
Har du någon tilluft in till badrummet?
Under dörren ska det vara en springa på ungefär 10mm som släpper in luft.
Citera
2023-09-19, 11:34
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Se till att öppna ett fönster i något annat rum när du duschar samt en tid efter. Då kommer det in luft, utsuget ökar och tar med sig mer luft ut och kondensen försvinner ut. Irriterande att göra men fungerar ofta väligt effektivt.

Inluft är minst lika viktigt som utluft. Båda är helt beroende av varandra.
Citera
2023-09-19, 13:37
Medlem
Begär ut det senaste OVK protkollet för fastigheten du bor i från din kommun.

Där ser du när den är gjord och om den är godkänd.

Bor du i ett gammalt hus så är det med största sannolikhet så att ventilationen har sämre "drag" än i ett modernt hus. Och husen som byggdes på 50-60 talet är inte byggda för hur människor idag lever (längd på dusch, temperatur på dusch osv osv).

Har din fastighetsägare ett godkänt OVK-protokoll så får du duscha svalare, eller kortare.
Citera
2023-09-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Har du någon tilluft in till badrummet?
Under dörren ska det vara en springa på ungefär 10mm som släpper in luft.

1cm springa under dörren?
det har jag absolut inte aldrig sett någon som har det.

jag duschar absolut inte för länge. men är det normalt att testa med en pappersbit ?

om pappersbiten suger fast betyder det att den är minst så stark som lagen kräver? eller är lagen hårdare än pappersbiten
Citera
2023-09-20, 02:37
Medlem
Citat:
1cm springa under dörren?
det har jag absolut inte aldrig sett någon som har det.

jag duschar absolut inte för länge. men är det normalt att testa med en pappersbit ?

om pappersbiten suger fast betyder det att den är minst så stark som lagen kräver? eller är lagen hårdare än pappersbiten

Nja man kan känna lite hur hårt den suger fast. Är det ett centralicerat eller decentraliserat system?
Om du inte har en egen ventil som släpper in luft i badrummet (vilket är väldigt ovanligt) så måste man släppa in ny luft någonstans.
Prova att duscha med dörren lite på glänt och se om det blir bättre.
Jo 1cm springa under dörren är väldigt vanligt i relativt nya hus och lägenheter.
Citera
2023-09-20, 03:03
Medlem
Om det är bra ventilation ska det inte bli imma på spegeln och framförallt inte fuktigt i rummet. Men visst ett nytt hus fungerar ofta utmärkt och ett som är 50 år betydligt sämre även om det var bra när huset var nytt. Är det gjort en fullständig renovering av ett äldre hus så brukar det även bli bra. Riktigt varför bra ventilation blir sämre med tiden vet jag inte men det har säkert ekonomiska grunder idag att man medvetet gör luftbytet mindre. Om detta då ökar fuktskador och mögel är nog inte uteslutet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in