2023-09-18, 06:00
Medlem
Har vart kund hos DreamHost som har dragit 5 dollar i månaden i typ tolv år.

Plötsligt höjde de till 20 dollar i månaden utan att jag gick med på det. De bara mailade "nu höjer vi priset" och sen drog de automatiskt nya summan. När jag såg detta så avslutade jag kontot idag.

Kollade deras policy och de har "noll refunds" som policy. Och vartenda kund klagar på att man aldrig får refunds av dem.

Har därför läst på en del om chargebacks (reklamation) direkt via banken, men det verkar som att detta kräver att man uttömt allt snack med företaget först, och skickar in papper på att man betalat fel, etc, och sedan väntar i flera månader.

Låter som att det vore ett slöseri med tid att försöka få pengarna tillbaka via reklamation?

SEB har ju fan inte ens "drogs för mycket pengar" som alternativ (trots att "Incorrect transaction amount" normalt ska vara en giltig problembeskrivning gällande chargebacks): https://seb.se/privat/betalningar-ko...lamera-kortkop

Får inget bra intryck. USA har en mer utbredd chargeback-kultur men här i Sverige tror jag att man får konstiga blickar från banken. Gissar att det inte är lönt besväret och att potentiellt bli fiende med banken bara för att ha blivit lurad på ca 170kr?
Senast redigerad av dextrodammit 2023-09-18 kl. 06:43.
Citera
2023-09-18, 07:07
Medlem
Strunta i att bråka om pengarna. Lägg istället din tid på att smutskasta företaget på så många olika plattformar du kan tänka dig.

Det är din medborgerliga skyldighet!
Citera
2023-09-18, 07:07
Medlem
"Joined on: 2007-04-21"

Ser att jag har varit med dem längre än jag trodde. Men nu kan de dra åt helvete. Och nej jag struntar i att försöka en Chargeback, orkar inte med att tjafsa med banken för småpengar. Tur att jag upptäckte detta innan de dragit tusentals kronor extra varje år.
Citera
2023-09-18, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Strunta i att bråka om pengarna. Lägg istället din tid på att smutskasta företaget på så många olika plattformar du kan tänka dig.

Det är din medborgerliga skyldighet!

Väldigt sant. Sånt här motiverar definitivt att varna andra! Detta var ett bra företag när jag först blev kund för 16 år sedan, men deras priser har krupit uppåt och servicen har blivit sämre. Och att de inte ens erbjuder refunds överhuvudtaget är ju galet girigt!

För skojs skull:

https://help.dreamhost.com/hc/en-us/...ccount-Credits

- Shared Hosting: Refund i riktiga pengar om man avslutar inom 97 dagar från att kontot öppnades. En enda dag äldre konto än så = ingen refund. Har man förbetalt 1-3 år får man bara "låtsas-credits" som man kan köpa deras tjänster för, men inte några riktiga pengar.

- VPS: Inga refunds för månads-subscription. För års-subscription måste man kontakta dem inom 30 dagar från att pengarna drogs, och sedan drar de automatiskt 30 dagar från summan och ger dig resten som "låtsas-credits" att köpa deras tjänster för. Inga riktiga pengar.

Detta säger väl allt om hur lite de bryr sig om folk. De tar alltså gärna folks förbetalda års-summor och ger inte tillbaka dem när kunden avbryter.

Som sagt, hade blivit mycket surare om jag upptäckte deras extrema prishöjning om ett halvår eller ett år, efter att de hade dragit tusentals kronor. Men i detta fallet hann det bara bli en månad. Phew.
Senast redigerad av dextrodammit 2023-09-18 kl. 07:33.
Citera
2023-09-18, 07:36
Medlem
Ingen aning om vad ”Dreamhost” är för något, men inte tusan brukar det generellt funka så att man aktivt måste godkänna en prishöjning för att de ska kunna dra ett högre belopp?

Jag tänker på exempelvis prenumerationer, försäkringar m.m. De företagen brukar ju informera om kommande prishöjningar. Gör man inget så slår höjningen igenom med automatik. Jag har aldrig varit med om att man aktivt måste godkänna en prishöjning för att den ska slå igenom.
Citera
2023-09-18, 09:10
Medlem
Förstår inte heller detta. De har vad jag förstår inte dragit för mycket utan bara vad tjänsten kostar? Eller kan jag kräva tillbaka all höjd hyra sen jag flyttade in för 20 år sen?
Citera
2023-09-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Förstår inte heller detta. De har vad jag förstår inte dragit för mycket utan bara vad tjänsten kostar? Eller kan jag kräva tillbaka all höjd hyra sen jag flyttade in för 20 år sen?

De meddelade en rejäl proshöjning i samma stund som de debiterade det nya priset. Normalt är att meddela i förväg så man faktiskt har chans att agera om man inte vill betala det nya priset.

Edit: läser igen och det är inte helt tydligt hur lång tid det gick mellan mailet och debitering.
Citera
2023-09-18, 13:21
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Har vart kund hos DreamHost som har dragit 5 dollar i månaden i typ tolv år.

Plötsligt höjde de till 20 dollar i månaden utan att jag gick med på det. De bara mailade "nu höjer vi priset" och sen drog de automatiskt nya summan. När jag såg detta så avslutade jag kontot idag.

Kollade deras policy och de har "noll refunds" som policy. Och vartenda kund klagar på att man aldrig får refunds av dem.

Har därför läst på en del om chargebacks (reklamation) direkt via banken, men det verkar som att detta kräver att man uttömt allt snack med företaget först, och skickar in papper på att man betalat fel, etc, och sedan väntar i flera månader.

Låter som att det vore ett slöseri med tid att försöka få pengarna tillbaka via reklamation?

SEB har ju fan inte ens "drogs för mycket pengar" som alternativ (trots att "Incorrect transaction amount" normalt ska vara en giltig problembeskrivning gällande chargebacks): https://seb.se/privat/betalningar-ko...lamera-kortkop

Får inget bra intryck. USA har en mer utbredd chargeback-kultur men här i Sverige tror jag att man får konstiga blickar från banken. Gissar att det inte är lönt besväret och att potentiellt bli fiende med banken bara för att ha blivit lurad på ca 170kr?

Jag råkade ut för att bokamera.se drog en kostnad som de inte skulle ha gjort, i samma storleksordning som din.
De hänvisade mig att jag skulle prata med deras kund som kostnaden egentilligen kom ifrån.
Jag svarade att undrade varför jag skall jaga runt för att lösa ett problem som är deras fel(eller deras kunds fel). Och att det då var mycket enklare för mig att göra en polisanmälan och reklamera "köpet" hos mitt kreditkortsföretag.
Inom en halvtimme vart jag uppringd och hade fått tillbaka pengarna på mitt konto.
Citera
2023-09-18, 13:44
Medlem
Ja, man brukar bli hänvisad att kontakta säljaren först. Jag fick ett köp hos Netto draget dubbelt, gick till min bank och de sa vara TT hag får börja med att prata med Netto men de skrev ut ett kontoutdrag sommvisade att det var dubbelt. Sen gick jag till Netto, visade utdraget för någon där, han gick till en kassa, tog ut motsvarande belopp i lådan och gav mig i handen. Men det här var ju några år sen.
Citera
2023-09-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De meddelade en rejäl proshöjning i samma stund som de debiterade det nya priset. Normalt är att meddela i förväg så man faktiskt har chans att agera om man inte vill betala det nya priset.

Edit: läser igen och det är inte helt tydligt hur lång tid det gick mellan mailet och debitering.

Ungefär. De gav inte särskilt lång varning i förtid och de var inte tydliga i mailtiteln.

Den 2a Augusti fick jag mailet "DreamHost VPS: Upcoming service changes", med följande text:

Citat:
Hello, X!

We’ve recently made some changes to our core VPS offering that will impact your current VPS service. Please read this email carefully to understand how these changes will affect you.

On August 9, 2023 we will be we will begin work to modernize your DreamHost VPS, (psXXXXXX):

We will move your VPS instance to newer, more powerful hardware that uses lightning-fast NVMe drives (rather than older, traditional HDDs) for storage.

Once the move is complete, the operating system on your VPS will change from Debian Buster to Ubuntu Jammy Jellyfish 22.04.

Your pricing will change as we migrate your account to a more up-to-date service tier.

Service Tiers

Pricing for your VPS will change as a result of this upgrade. DreamHost VPS service is now available on one of four service tiers as they appear in your panel on the VPS page. We plan to move you to the tier of service that most closely matches your current VPS’s specifications.

Your current VPS has access to up to 0.30GB of memory, and is using 3.97GB of disk space. We will move you to our VPS (1 GB RAM, 30 GB Disk) Monthly plan which provides 1GB of memory and 30GB of disk space. You will continue to be charged monthly at a new rate of $19.99.

Och 18 dagar senare drog de den nya summan.

Nu har jag raderat mitt konto hos DreamHost.

Min .com domän kostar nu mindre än hälften hos Cloudflare, och hosting av "mail routing" från min custom domain till gmail samt hosting av min webbsida är gratis hos Cloudflare. Så inget ont som inte har haft nåt gott med sig. Har inget emot att betala, men hittar man det gratis så tar jag emot det!

- https://www.cloudflare.com/learning/...are-registrar/
- https://www.cloudflare.com/developer...email-routing/
- https://www.cloudflare.com/developer-platform/pages/
Senast redigerad av dextrodammit 2023-09-18 kl. 20:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in