2023-09-15, 19:58
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Men ej heller en sådan går att lyfta momsen på om privatperson är säljare. Eller icke momsregistrerat företag för den delen. Fiktiv moms gjorde det möjligt fram till 1995.

Ser inte var jag säger att säljaren är en privatperson. Privatpersonpriser = de priser en privatperson skulle betala vilket inkluderar momsen. Då en privatperson som du säger inte får dra av moms då de är slutkunden för mervärdesskatten.

Jag visste inte att man kunde göra det med fiktiv moms innan 1995 så det är ny information för mig. Jag är inte så gammal att jag har lärt mig så uråldriga inaktiva regler ;p
Citera
2023-09-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Ser inte var jag säger att säljaren är en privatperson. Privatpersonpriser = de priser en privatperson skulle betala vilket inkluderar momsen. Då en privatperson som du säger inte får dra av moms då de är slutkunden för mervärdesskatten.

Jag visste inte att man kunde göra det med fiktiv moms innan 1995 så det är ny information för mig. Jag är inte så gammal att jag har lärt mig så uråldriga inaktiva regler ;p
Om du exempelvis köpte en bil aven privatperson så kunde den fiktiva momsen lyftas av (om du är momsregistrerad), men givetvis skulle moms läggas på när sedan bilen skulle säljas också.
Citera
2023-09-15, 20:06
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om du exempelvis köpte en bil aven privatperson så kunde den fiktiva momsen lyftas av (om du är momsregistrerad), men givetvis skulle moms läggas på när sedan bilen skulle säljas också.

Det låter som det lätt gick att undvika moms då med lite skattefiffel, är det orsaken till att det ändrades?
Citera
2023-09-15, 21:58
Medlem
Citat:
Det låter som det lätt gick att undvika moms då med lite skattefiffel, är det orsaken till att det ändrades?
Snarare blev det moms i led där det numera inte förekommer, men fiktiv moms var ju lättare att handskas med än den moms som ofta tillämpas för personbilar nu (VMB).
Citera
2023-09-15, 23:41
Medlem
Citat:
Det är även trevligt att handla småsaker till 80% av privatpersonpriser efter man lyft ingående moms. (förtydligande att detta endast gäller för produkter/tjänster som har 25% moms inkluderat i priset och säljaren är reggad för moms)

Får också tänka på att om du inte planerat med moms så kommer du alltid ligga på ett underpris jämfört med konkurrenterna som inkluderar moms. Så du kanske bara lockar snåla personer. Om du sedan råkar komma över momsgränsen så måste du antingen lägga till 25% på priset eller absorbera 20% av priset som minskad inkomst. Så kan vara bra att köra med korrekt prissättning från början så du kan budgetera korrekt och få in rätt kunder som är villiga att betala det pris du tycker ditt arbete är värt.

Du måste också vara tydlig med att du inte är momsregistrerad så inte dina kunder oavsiktligt gör skattebrott (om de är momsregistrerade själva). Som andra har sagt så förutsätter företag att andra företag är momsregistrerade.

För övrigt är det superlätt att vara momsregistrerad med låg omsättning om du tror att det skulle vara jobbigt att vara det. Du kan välja att göra din momsdeklaration årsvis och har du bokfört korrekt (vilket du ändå måste göra) så är det bara att klippa och klistra från bokföringen till den elektroniska tjänsten för moms på skatteverket. Borde inte ta mer än 5 minuter årligen.
Varesig du har moms reg eller inte så blir ju fortfarande vinsten och priset detsamma

Låt säga att du köper in produkten för 100kr och säljer den för 120kr

Utan moms reg
Inköp av produkt för 100kr
0 - 100 = -100
Försäljning av produkt för 120kr
-100 + 120 = 20
Vinst: 20kr

Med moms reg
Inköp av produkt för 100
0 - 100 + 20 = -80 (du betalar 100 och får tillbaka 20kr, 25% moms)
Försäljning av produkt för 120kr
-80 + 120 - 20 = 20 (du får in 120 och betalar 20kr, 25% i moms)
Vinst: 20kr

Tänker jag fel, eller är det något annat du syftar på när du skriver att man skulle behöva lägga till 25% på priset, alternativt absorbera 20%?
Personligen så har jag alltid haft moms reg, så är möjligt att jag tänker fel, och i sånnafall så lyssnar jag mer än gärna på förklaringen då jag vill lära mig mer

EDIT: Hmm, tror jag räknade lite fel i slutet, skulle blivit - 25, inte - 20.
Så vinsten blir 15, inte 20kr. My bad
Senast redigerad av z3r10 2023-09-15 kl. 23:50.
Citera
2023-09-18, 08:58
Medlem
Hur funkar det om mitt AB säljer tjänster till ett annat företag i ett EU-land? Är ingen moms, men jag har ju utgifter i bolaget… Kan jag ändå dra av den momsen?
Citera
2023-09-18, 12:04
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakhmut
Hur funkar det om mitt AB säljer tjänster till ett annat företag i ett EU-land? Är ingen moms, men jag har ju utgifter i bolaget… Kan jag ändå dra av den momsen?

Ja, om ditt AB är registrerat för moms.
Citera
2023-09-18, 13:58
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakhmut

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ja, om ditt AB är registrerat för moms.

Kan ni inte ge en for dummies förklaring på detta till mig. Exakt vad menar ni?
Svenskt AB säljer tjänst till annat företag inom EU. Inom EU är det ingen moms att betala för eeeh köparen? Säljaren? MEN, säljaren kan ändå dra av moms på saker denna köper till sitt företag? Typ en skrivare?
Citera
2023-09-18, 19:54
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Kan ni inte ge en for dummies förklaring på detta till mig. Exakt vad menar ni?
Svenskt AB säljer tjänst till annat företag inom EU. Inom EU är det ingen moms att betala för eeeh köparen? Säljaren? MEN, säljaren kan ändå dra av moms på saker denna köper till sitt företag? Typ en skrivare?

Köparen betalar moms i sitt eget land, något förenklat, undantag finns.

Enligt Skatteverket:

Sälja tjänster till andra EU-länder

https://www.skatteverket.se/foretag/...800010696.html

"När du säljer tjänster ska du i regel ta ut moms på försäljningen. Vid försäljning av en tjänst till en företagare i ett annat EU-land ska du under vissa förutsättningar sälja tjänsten utan moms. Köparen ska då redovisa moms i det andra landet."
Senast redigerad av trottwell 2023-09-18 kl. 19:58.
Citera
2023-09-19, 09:57
Medlem
” Om köparen agerar i egenskap av beskattningsbar person måste du bedöma i vilket land köparen har sitt säte eller fasta etableringsställe till vilket tjänsten tillhandhålls. Om detta finns utomlands, är tjänsten tillhandahållen utomlands och svensk moms ska inte tas ut.” Från Skatteverket. Det är köparen som redovisar moms, jag behöver inte lägga på moms på fakturan. Däremot så måste utlandsförsäljningen redovisas i den periodiska sammanställningen och vid momsredovisningen.
Citera
2023-09-22, 14:22
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Något av en sidofråga, men hur är det nu, måste man momsregistrera för att sälja tjänster till utlandet?
Sedan var det något med att det är olika mellan EU/inte EU?
Alltså måste säljaren vara momsregistrerad?
Senast redigerad av NewInGothenburg 2023-09-22 kl. 14:48.
Citera
2024-01-01, 20:58
Medlem
Citat:
Det är även trevligt att handla småsaker till 80% av privatpersonpriser efter man lyft ingående moms. (förtydligande att detta endast gäller för produkter/tjänster som har 25% moms inkluderat i priset och säljaren är reggad för moms)

Får också tänka på att om du inte planerat med moms så kommer du alltid ligga på ett underpris jämfört med konkurrenterna som inkluderar moms. Så du kanske bara lockar snåla personer. Om du sedan råkar komma över momsgränsen så måste du antingen lägga till 25% på priset eller absorbera 20% av priset som minskad inkomst. Så kan vara bra att köra med korrekt prissättning från början så du kan budgetera korrekt och få in rätt kunder som är villiga att betala det pris du tycker ditt arbete är värt.

Du måste också vara tydlig med att du inte är momsregistrerad så inte dina kunder oavsiktligt gör skattebrott (om de är momsregistrerade själva). Som andra har sagt så förutsätter företag att andra företag är momsregistrerade.

För övrigt är det superlätt att vara momsregistrerad med låg omsättning om du tror att det skulle vara jobbigt att vara det. Du kan välja att göra din momsdeklaration årsvis och har du bokfört korrekt (vilket du ändå måste göra) så är det bara att klippa och klistra från bokföringen till den elektroniska tjänsten för moms på skatteverket. Borde inte ta mer än 5 minuter årligen.

Vet du om det är någon större skillnad att ansöka om momsregistrering på verksamt.se eller på skatteverkets egen hemsida? Är det någon skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in