2023-09-17, 18:25
Medlem
6.10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Felanmäla direkt till försäkringsbolaget och alla inblandade utan tvekan, ens katt är en familjemedlem, ingen skulle va ok om ungen blev döv. Katten är inte värd mindre.

Katten är tyvärr inte försäkrad. Djur är precis lika mkt värda som vi människor. Håller med.
Citera
2023-09-17, 18:33
Medlem
6.10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Hur vet du att det är felbehandling?

Varför frågade du inte veterinären om varför du inte informerades om behandlingens möjliga konsekvenser?

Vet ej om det är en felbehandling. Vid återbesök efter genomgången behandling sade jourhavande vet. att medicinen som förskrivits troligen ligger bakom Leas nedsatta hörsel. Hon sade aldrig att de hade gjort fel i att förskriva den.

Frågade inte om varför jag ej informerats om behandlingens ev. konsekvenser då jag försattes i ett slags chocktillstånd då vet. meddelade att den troliga förklaringen till varför Leas hörselproblem och ev dövhet uppstått. Fann ej ord.
Citera
2023-09-17, 19:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant
Fast då borde veterinären sagt till TS: läs bipacksedeln, vilket inte framgår av TS. Eftersom detta var ngt oförutsägbart så spelar inte ditt inlägg ngn roll. Luft. Gäspar. Fiser. Vänder mig om och somnar.

TS borde nyttja alla tänkbara instanser som finns. Alternativt kan ju katten ha anlag för att bli döv eller så är problemet mer rotat än till steroiderna.
Eftersom det är något som inte är känt som biverkning så kan inte veterinären varna för det.

Det är normalt apoteket som påminner om att man skall läsa om biverkningar - inte läkaren.

Lycka till att stämma en läkare eller veterinär i Sverige för att du själv inte läst informationen som medföljer medicinen.
Citera
2023-09-17, 20:15
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6.10
Katten är tyvärr inte försäkrad. Kan en anmälan till ”Ansvarsnämnden för djurens Hälso och sjukvård (vetansvar.se) vara ett alternativ månne?
Det ska du absolut göra. Alltid bättre att anmäla än att låta bli, då har du i alla fall gjort ett försök. Kan dom inte hjälpa dig kan dom säkert tala om var du ska vända dig för att gå vidare.

Tänker på dig och din Lea.
Citera
2023-09-17, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt FASS verkar dövhet inte vara någon känd biverkan för B*tnovat kutan. Det är för övrigt litet konstigt att veterinären har förskrivit detta läkemedel som dels inte är ämnat enbart för öronbehandling (extern otit) utan egentligen för en massa andra sjukdomar, och dels är det inte ämnat särskilt för djur:

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19681025000022&userType=0

Varför valde veterinären inte S*niotic vet. som är ett särskilt anpassat djurläkemedel för behandling av bl.a. extern otit? "Fördelen" är att man som djurägare kan läsa i FASS att "Användning av detta veterinärmedicinska läkemedel kan i mycket ovanliga fall förknippas med förekomst av dövhet (speciellt hos äldre hundar). I detta fall ska behandlingen avbrytas":

https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20140219000010

och specifikt avsnittet om biverkningar:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20140219000010#linkside-effects

Då hade du åtminstone haft möjlighet att känna till och kunnat ta ställning till vilka eventuella biverkningar som de facto kan inträffa, samt att veterinären/du redan vid första tecken på hörselnedsättning hade kunnat avbryta behandlingen i enlighet med instruktionen i FASS. Plus att kunna använda biverkanstexten från FASS som underlag för argument till försäkringsbolaget ifall djuret faktiskt drabbas av permanent dövhet.

Du kanske därför ska kolla med din veterinär varför h*n valde behandling med det läkemedel som h*n gjorde? Och sedan anmäla dövheten både till läkemedelsbolaget samt till ditt försäkringsbolag.

Stackars katt, hoppas den ändå mår någorlunda ok. Ofta kan de ju klara sig ganska bra trots att de är döva, särskilt på endast ena örat, men det kommer ändå innebära en del inskränkningar i kattens vardag.

Har du någon koll på veterinärmedicin öht? Betnovat skrivs ut ofta, väldigt mycket oftare än Saniotic. Det är inget konstigt alls, tror betnovat är förstahandsvalet för majoriteten av alla veterinärer i Sverige.
Citera
2023-09-18, 00:00
Medlem
6.10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt FASS verkar dövhet inte vara någon känd biverkan för B*tnovat kutan. Det är för övrigt litet konstigt att veterinären har förskrivit detta läkemedel som dels inte är ämnat enbart för öronbehandling (extern otit) utan egentligen för en massa andra sjukdomar, och dels är det inte ämnat särskilt för djur:

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19681025000022&userType=0

Varför valde veterinären inte S*niotic vet. som är ett särskilt anpassat djurläkemedel för behandling av bl.a. extern otit? "Fördelen" är att man som djurägare kan läsa i FASS att "Användning av detta veterinärmedicinska läkemedel kan i mycket ovanliga fall förknippas med förekomst av dövhet (speciellt hos äldre hundar). I detta fall ska behandlingen avbrytas":

https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20140219000010

och specifikt avsnittet om biverkningar:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20140219000010#linkside-effects

Då hade du åtminstone haft möjlighet att känna till och kunnat ta ställning till vilka eventuella biverkningar som de facto kan inträffa, samt att veterinären/du redan vid första tecken på hörselnedsättning hade kunnat avbryta behandlingen i enlighet med instruktionen i FASS. Plus att kunna använda biverkanstexten från FASS som underlag för argument till försäkringsbolaget ifall djuret faktiskt drabbas av permanent dövhet.

Du kanske därför ska kolla med din veterinär varför h*n valde behandling med det läkemedel som h*n gjorde? Och sedan anmäla dövheten både till läkemedelsbolaget samt till ditt försäkringsbolag.

Stackars katt, hoppas den ändå mår någorlunda ok. Ofta kan de ju klara sig ganska bra trots att de är döva, särskilt på endast ena örat, men det kommer ändå innebära en del inskränkningar i kattens vardag.

Tack för utförligt svar!

“Flabbergasted” känns som det ord som bäst sammanfattar hur jag känner inför vad som skett.

Skall på återbesök hos vet. i morgon. S*niotic säger du. Hör mig för kring den och, som du skriver, vilken anledningen var att Betnovat valdes. Jo. Frågetecknen är många.
Citera
2023-09-18, 00:01
Medlem
Ett försäkringsbolag bryr sig inte om sånt här, så det hade inte gjort någon skillnad om katten varit försäkrad. Möjligen att man blivit nekad ersättning med hänvisning till att veterinären bör ersätta eventuell felbehandling. Fast detta låter inte som någon felbehandling. Och dövheten kommer du ju inte behöva söka någon vård för så försäkringsbolaget hade inte haft något intresse i detta alls.

Jag hade inte anmält, betnovat används ofta dövhet är vad jag vet ingen känd biverkan, definitivt ingen vanlig biverkan iaf. Tror inte ansvarsnämnden kommer anse att veterinären gjort något fel. Med den veterinärbrist som finns och det höga suicidantalet inom yrket så nej, hade inte brytt mig. Går inte heller att bevisa att det var betnovat som gjorde katten döv, så du lär inte komma någonstans.

Är det ens fastställt att katten är permanent döv?
Citera
2023-09-18, 00:10
Medlem
6.10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Betnovat har man skrivit ut till djurs så länge jag haft djur - då pratar vi 40 års tid.
Det är effektivt och fungerar bra, i synnerhet på lite kraftigare infektioner i örat.
Att det skrevs ut är alltså inte konstigt.

Tack för svar. Besöket då Betnovat sattes in var det tredje i ordningen. Mig veterligen har det aldrig talats om en konstaterad inflammation. Svamp i hörselgången är det enda de har kunnat fastställa. Betnovat sattes in då Leas besvär antogs kunna komma från en inflammation. Står varken något i brevet man får vid hemgång om att Betnovat kan förorsaka hörselnedsättning. Står ej heller något i medicinens bipacksedel kring detta i form av biverkningar.
Citera
2023-09-18, 00:12
Medlem
6.10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Veterinär och läkare kan väl enbart informera om kända biverkningar - inte icke-konstaterade sådana.

Jag har för övrigt aldrig vare sig gällande människa eller djur varit med om att de går igenom hela listan av tänkbara biverkningar - utan det får man läsa sig till i informationen som medföljer medicinen.

Hej. Tycker kanske att jag borde ha upplysts om en såpass grav biverkning. Men står inget om någon sådan i bipacksedeln heller, och är kanske den vet. utgår ifrån(?)
Citera
2023-09-18, 00:20
Medlem
6.10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du söker vård och får adekvat vård för ditt djur. Om du försöker stämma dem så säger du även att du hellre hade sett ditt djur plågas för resten av livet. Stäm dem du men räkna med att förlora en kostsam process.
Däremot kan du kolla med försäkringsbolaget om du kan få ersättning samt om de är villiga att driva en prejudicerande process.

Känns inte som om Lea fått en adekvat vård. Känns som om ett misstag har begåtts. Går till vet. gör att komma tillrätta med ett problem. Förväntar mig inte att gå därifrån utan att problemet åtgärdats samt ett djur som är i värre skick än då det kom in. Tror kanske inte heller att en stämningsansökan är rätt väg att gå. Men önskar belysa vad som skett och låta en nämnd liknande vetansvar.se granska ärendet, om de anse det finns fog för det.
Citera
2023-09-18, 00:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hej. Tycker kanske att jag borde ha upplysts om en såpass grav biverkning. Men står inget om någon sådan i bipacksedeln heller, och är kanske den vet. utgår ifrån(?)
Veterinären kan inte informera dig om biverkningar som inte finns med i listan.
Det som händer när det uppstår en biverkning som inte finns med på lista men man tror beror på medicineringen, är att den biverkningen skall rapporteras till Läkemedelsverket.
De samlar information och när tillräckligt många eller tillräckligt allvarliga biverkningar som misstänks ha koppling till medicinen så gör de en utredning och för sedan upp det på listan.
Men en enskild läkare eller veterinär kan inte på egen hand avgöra/bestämma om det handlar om en biverkning från medicinen - de skall utgå från listan.
Citera
2023-09-18, 12:52
Medlem
Citat:
Känns inte som om Lea fått en adekvat vård. Känns som om ett misstag har begåtts. Går till vet. gör att komma tillrätta med ett problem. Förväntar mig inte att gå därifrån utan att problemet åtgärdats samt ett djur som är i värre skick än då det kom in. Tror kanske inte heller att en stämningsansökan är rätt väg att gå. Men önskar belysa vad som skett och låta en nämnd liknande vetansvar.se granska ärendet, om de anse det finns fog för det.
Du är problemet med dagens vård oavsett om det är människa eller djur.
Vård handlar om att PÅ BÄSTA SÄTT lösa patientens problem. Du kanske tycker att du fick dålig vård och då är jag glad att du inte hade samma problem som jag hade. Min hund spydde och mådde dåligt. Hon avlivades på ultraljudsbordet.
Det var adekvat vård eftersom det var utifrån förutsättningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in