2023-09-17, 05:28
Medlem
6.10s avatar
Hej

Har en katt (Lea) som efter något besök hos veterinären för sina besvär med öronen (skakade mkt på huvudet och kliade mkt i ena örat) fick utskrivet Betnovat Kutan 1mg (en stark steroid) som jag skulle applicera i hennes vänstra öra 2ggr dagligen under två veckor. Under dessa två veckor märkte jag att hennes hörsel försämrades avsevärt. Efter avslutad behandling var hon nästintill döv

Påtalade detta för veterinären vid återbesök varvid hon svarade att behandlingen med Betnovat mkt väl kan ha förorsakat Leas hörselnedsättning (dövhet) samt att hennes hörsel kanske aldrig skulle återvända.

Blev helt chockad över denna information då jag inte på något vis blivit upplyst över att behandlingen med denna medicin skulle kunna orsaka en hörselnedsättning som mkt väl skulle kunna bli permanent.

Nu till frågan: Hur skall jag hantera denna situation? Stämma dem för felbehandling, eller vad?
Citera
2023-09-17, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6.10
Hej

Har en katt (Lea) som efter något besök hos veterinären för sina besvär med öronen (skakade mkt på huvudet och kliade mkt i ena örat) fick utskrivet Betnovat Kutan 1mg (en stark steroid) som jag skulle applicera i hennes vänstra öra 2ggr dagligen under två veckor. Under dessa två veckor märkte jag att hennes hörsel försämrades avsevärt. Efter avslutad behandling var hon nästintill döv

Påtalade detta för veterinären vid återbesök varvid hon svarade att behandlingen med Betnovat mkt väl kan ha förorsakat Leas hörselnedsättning (dövhet) samt att hennes hörsel kanske aldrig skulle återvända.

Blev helt chockad över denna information då jag inte på något vis blivit upplyst över att behandlingen med denna medicin skulle kunna orsaka en hörselnedsättning som mkt väl skulle kunna bli permanent.

Nu till frågan: Hur skall jag hantera denna situation? Stämma dem för felbehandling, eller vad?

Felanmäla direkt till försäkringsbolaget och alla inblandade utan tvekan, ens katt är en familjemedlem, ingen skulle va ok om ungen blev döv. Katten är inte värd mindre.
Citera
2023-09-17, 06:10
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Hej

Hur vet du att det är felbehandling?

Varför frågade du inte veterinären om varför du inte informerades om behandlingens möjliga konsekvenser?
Citera
2023-09-17, 08:13
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Hej

Enligt FASS verkar dövhet inte vara någon känd biverkan för B*tnovat kutan. Det är för övrigt litet konstigt att veterinären har förskrivit detta läkemedel som dels inte är ämnat enbart för öronbehandling (extern otit) utan egentligen för en massa andra sjukdomar, och dels är det inte ämnat särskilt för djur:

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19681025000022&userType=0

Varför valde veterinären inte S*niotic vet. som är ett särskilt anpassat djurläkemedel för behandling av bl.a. extern otit? "Fördelen" är att man som djurägare kan läsa i FASS att "Användning av detta veterinärmedicinska läkemedel kan i mycket ovanliga fall förknippas med förekomst av dövhet (speciellt hos äldre hundar). I detta fall ska behandlingen avbrytas":

https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20140219000010

och specifikt avsnittet om biverkningar:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20140219000010#linkside-effects

Då hade du åtminstone haft möjlighet att känna till och kunnat ta ställning till vilka eventuella biverkningar som de facto kan inträffa, samt att veterinären/du redan vid första tecken på hörselnedsättning hade kunnat avbryta behandlingen i enlighet med instruktionen i FASS. Plus att kunna använda biverkanstexten från FASS som underlag för argument till försäkringsbolaget ifall djuret faktiskt drabbas av permanent dövhet.

Du kanske därför ska kolla med din veterinär varför h*n valde behandling med det läkemedel som h*n gjorde? Och sedan anmäla dövheten både till läkemedelsbolaget samt till ditt försäkringsbolag.

Stackars katt, hoppas den ändå mår någorlunda ok. Ofta kan de ju klara sig ganska bra trots att de är döva, särskilt på endast ena örat, men det kommer ändå innebära en del inskränkningar i kattens vardag.
Senast redigerad av GilGrissom82 2023-09-17 kl. 08:16.
Citera
2023-09-17, 09:04
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Hur vet du att det är felbehandling?

Varför frågade du inte veterinären om varför du inte informerades om behandlingens möjliga konsekvenser?

Är på veterinärs ansvar att informera.

Tycker TS ska gå till samtliga möjliga instanser.

Dock bör TS känna till att en katt även utan hörsel fungerar väldigt bra då katter går på vibrationer.
Citera
2023-09-17, 09:36
Medlem
Jo du kan nog också gå på vibrationer. Så ingen vård för dig.katter har precis som människan ett stort behov av intryck. Detta kan nog lösas utan kostnad för ts så självklart skall allt göras.
Citera
2023-09-17, 10:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt FASS verkar dövhet inte vara någon känd biverkan för B*tnovat kutan. Det är för övrigt litet konstigt att veterinären har förskrivit detta läkemedel som dels inte är ämnat enbart för öronbehandling (extern otit) utan egentligen för en massa andra sjukdomar, och dels är det inte ämnat särskilt för djur:

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19681025000022&userType=0

Varför valde veterinären inte S*niotic vet. som är ett särskilt anpassat djurläkemedel för behandling av bl.a. extern otit? "Fördelen" är att man som djurägare kan läsa i FASS att "Användning av detta veterinärmedicinska läkemedel kan i mycket ovanliga fall förknippas med förekomst av dövhet (speciellt hos äldre hundar). I detta fall ska behandlingen avbrytas":

https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20140219000010

och specifikt avsnittet om biverkningar:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20140219000010#linkside-effects

Då hade du åtminstone haft möjlighet att känna till och kunnat ta ställning till vilka eventuella biverkningar som de facto kan inträffa, samt att veterinären/du redan vid första tecken på hörselnedsättning hade kunnat avbryta behandlingen i enlighet med instruktionen i FASS. Plus att kunna använda biverkanstexten från FASS som underlag för argument till försäkringsbolaget ifall djuret faktiskt drabbas av permanent dövhet.

Du kanske därför ska kolla med din veterinär varför h*n valde behandling med det läkemedel som h*n gjorde? Och sedan anmäla dövheten både till läkemedelsbolaget samt till ditt försäkringsbolag.

Stackars katt, hoppas den ändå mår någorlunda ok. Ofta kan de ju klara sig ganska bra trots att de är döva, särskilt på endast ena örat, men det kommer ändå innebära en del inskränkningar i kattens vardag.
Betnovat har man skrivit ut till djurs så länge jag haft djur - då pratar vi 40 års tid.
Det är effektivt och fungerar bra, i synnerhet på lite kraftigare infektioner i örat.
Att det skrevs ut är alltså inte konstigt.
Citera
2023-09-17, 11:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant
Är på veterinärs ansvar att informera.

Tycker TS ska gå till samtliga möjliga instanser.

Dock bör TS känna till att en katt även utan hörsel fungerar väldigt bra då katter går på vibrationer.
Veterinär och läkare kan väl enbart informera om kända biverkningar - inte icke-konstaterade sådana.

Jag har för övrigt aldrig vare sig gällande människa eller djur varit med om att de går igenom hela listan av tänkbara biverkningar - utan det får man läsa sig till i informationen som medföljer medicinen.
Citera
2023-09-17, 15:00
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Veterinär och läkare kan väl enbart informera om kända biverkningar - inte icke-konstaterade sådana.

Jag har för övrigt aldrig vare sig gällande människa eller djur varit med om att de går igenom hela listan av tänkbara biverkningar - utan det får man läsa sig till i informationen som medföljer medicinen.

Fast då borde veterinären sagt till TS: läs bipacksedeln, vilket inte framgår av TS. Eftersom detta var ngt oförutsägbart så spelar inte ditt inlägg ngn roll. Luft. Gäspar. Fiser. Vänder mig om och somnar.

TS borde nyttja alla tänkbara instanser som finns. Alternativt kan ju katten ha anlag för att bli döv eller så är problemet mer rotat än till steroiderna.
Senast redigerad av Homofant 2023-09-17 kl. 15:04.
Citera
2023-09-17, 16:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Under dessa två veckor märkte jag att hennes hörsel försämrades avsevärt. Efter avslutad behandling var hon nästintill döv

Kan ju också varit själva infektionen som tog hörseln tänker jag.
Citera
2023-09-17, 17:26
Medlem
Citat:
Hej

Du söker vård och får adekvat vård för ditt djur. Om du försöker stämma dem så säger du även att du hellre hade sett ditt djur plågas för resten av livet. Stäm dem du men räkna med att förlora en kostsam process.
Däremot kan du kolla med försäkringsbolaget om du kan få ersättning samt om de är villiga att driva en prejudicerande process.
Citera
2023-09-17, 18:18
Medlem
6.10s avatar
Katten är tyvärr inte försäkrad. Kan en anmälan till ”Ansvarsnämnden för djurens Hälso och sjukvård (vetansvar.se) vara ett alternativ månne?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in