2023-09-16, 16:03
Citat:
Ursprungligen postat av Frylta
Inte fått någon faktura ännu så vet inte.
Var beredd på att om det går till tingsrätten så kan det bli några extra tusenlappar du behöver betala. Tror det handlar om ca 2000kr.
Citera
2023-09-16, 18:49
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Den som gjorde besiktningen står på hyresvärdens hemsida under "personal" och arbetar på bostadsföretaget, känns inte vidare oberoende då.

Då kan du ta dit en oberoende besiktningsman.
Citera
2023-09-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Då kan du ta dit en oberoende besiktningsman.

Han kan ju inte veta om jag orsakade sprickan dock.
Citera
2023-09-16, 18:58
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Han kan ju inte veta om jag orsakade sprickan dock.

Nej, så då spelar det ju ingen roll om besiktningsmannen har jäv eller ej? Det är det ingen som kan det utan bevis.

Så här får du tyvärr bita i det sura äpplet.
Citera
2023-09-16, 20:03
Medlem
Citat:
Nej, så då spelar det ju ingen roll om besiktningsmannen har jäv eller ej? Det är det ingen som kan det utan bevis.

Så här får du tyvärr bita i det sura äpplet.

Nog kan man ju tycka att det borde vara en oberoende person som besiktar, så det inte är någon som "råkar" missa saker för att gynna bostadsföretaget ekonomiskt.
Citera
2023-09-16, 21:46
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Nog kan man ju tycka att det borde vara en oberoende person som besiktar, så det inte är någon som "råkar" missa saker för att gynna bostadsföretaget ekonomiskt.

Det spelar ju ingen roll eftersom ingen förutom dig vet när sprickan uppstod. Sätt på hjärnan.
Citera
2023-09-16, 21:52
Medlem
Citat:
Det spelar ju ingen roll eftersom ingen förutom dig vet när sprickan uppstod. Sätt på hjärnan.

Haha, det är ju du som inte hänger med i matchen. Jag talar givetvis om besiktningen som skedde för 8 år sedan.

Men efter att ha läst dina trådar har du uppenbarligen endel psykiska problem, så jag ska inte lägga mer energi på dig.
Citera
2023-09-16, 23:46
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
^Detta. Fel eller skador som finns i bostaden ska felanmälas direkt när du upptäcker dem efter inflytt om du vill ha ditt på det torra. Och inte via telefonsamtal, utan via mail/felanmälansystem som ger bekräftelse via mail.

Jag skrev ju att man ska komplettera besiktningsprotokollet med felen man hittar. Vilket självklart är att man kontaktar hyresvärden och får ett kompletterad besiktningsprotokoll där uppgifterna är med. Fattar man inte det så kanske man inte ska hyra en lgh överhuvudtaget.
Citera
2023-09-17, 16:47
Medlem
En annan grej jag tänkt på. Det finns liksom inget nedslagsmärke där något kan ha tappats på handfatet utan det är bara som ett streck. Kan sprickan ha uppstått "naturligt" eller pga att huset rört sig eller dylikt? För det är låååånga sprickor på betongväggarna i rummet som går vägg i vägg med badrummet (vardagsrummet).

Tänker om det kan ha skett för att huset skakat av någon anledning, t.ex. om man river en byggnad i närheten etc.
Senast redigerad av Frylta 2023-09-17 kl. 16:54.
Citera
2023-09-18, 02:32
Medlem
Citat:
En annan grej jag tänkt på. Det finns liksom inget nedslagsmärke där något kan ha tappats på handfatet utan det är bara som ett streck. Kan sprickan ha uppstått "naturligt" eller pga att huset rört sig eller dylikt? För det är låååånga sprickor på betongväggarna i rummet som går vägg i vägg med badrummet (vardagsrummet).

Tänker om det kan ha skett för att huset skakat av någon anledning, t.ex. om man river en byggnad i närheten etc.

Någon som vet?

Bild på handfatet förövrigt: https://www.bildtagg.se/bild/lo09kdxj603zzzdk0sltu9a
Citera
2023-09-18, 04:51
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Någon som vet?

Bild på handfatet förövrigt: https://www.bildtagg.se/bild/lo09kdxj603zzzdk0sltu9a
Ja jag vet. Det är för att något trillat på handfatet, inte en spricka pga huset rört sig. Du ser inga antydningar till sprickor i kaklet bakom heller. Noll och ingenting.

Handfat kan troligen spricka på grund av huset rör sig, men i så fall spricker handfatet vid basen och på ett helt annat sätt och är nog extremt ovanligt att huset rört så pass mycket att handfat spricker.

Det blir problem att bevisa för hyresvärden att du inte orsakat detta. Blir nog bara att snällt betala är jag rädd. Men det är läropengar, nu vet du i alla fall det till nästa gång.

Nästa gång du flyttar in i en bostad tar du fram kameran och dokumenterar alla fel som fanns där när du flyttat in. Du tar bilderna gärna innan du flyttat in. Hål i luckor, brustna handfat, trasiga eluttag, trasiga elbrytare, missfärgade tapeter, alla tavelhål i väggarna, bortflagad emalj på badkar, trasig kakel, klinker, kraftigare förslitningar i golv osv. Dokumenterar allt.

Du måste förstå om du hyr en lägenhet, äger du inte lägenheten. Det är som om du lånade ut din dator och den sedan kom tillbaka med trasig skärm eller något.

Men det du kan göra är ju att fixa ett likvärdigt handfat, kommer kosta kanske 500kr, det ser ut att vara en riktigt gammal skit det där, så sätter du upp ett likadant, bäst är skaffa ett med samma mått, exakt likadant, så att infästningarna passar.
Senast redigerad av Uncorruptable 2023-09-18 kl. 04:59.
Citera
2023-09-18, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Ja jag vet. Det är för att något trillat på handfatet, inte en spricka pga huset rört sig. Du ser inga antydningar till sprickor i kaklet bakom heller. Noll och ingenting.

Handfat kan troligen spricka på grund av huset rör sig, men i så fall spricker handfatet vid basen och på ett helt annat sätt och är nog extremt ovanligt att huset rört så pass mycket att handfat spricker.

Det blir problem att bevisa för hyresvärden att du inte orsakat detta. Blir nog bara att snällt betala är jag rädd. Men det är läropengar, nu vet du i alla fall det till nästa gång.

Nästa gång du flyttar in i en bostad tar du fram kameran och dokumenterar alla fel som fanns där när du flyttat in. Du tar bilderna gärna innan du flyttat in. Hål i luckor, brustna handfat, trasiga eluttag, trasiga elbrytare, missfärgade tapeter, alla tavelhål i väggarna, bortflagad emalj på badkar, trasig kakel, klinker, kraftigare förslitningar i golv osv. Dokumenterar allt.

Du måste förstå om du hyr en lägenhet, äger du inte lägenheten. Det är som om du lånade ut din dator och den sedan kom tillbaka med trasig skärm eller något.

Men det du kan göra är ju att fixa ett likvärdigt handfat, kommer kosta kanske 500kr, det ser ut att vara en riktigt gammal skit det där, så sätter du upp ett likadant, bäst är skaffa ett med samma mått, exakt likadant, så att infästningarna passar.

Det går nog inte att säga säkert. Om det är som han säger att det är stora sprickor i betongväggen som går vägg i vägg med väggen där handfatet sitter så skulle det ha kunnat ske en mindre tydlig och tunn spricka i handfatet (som ej orsakats av en människa) som sedan fortsatt växa och förvärrats och blivit större under 8 års tid. Jag tycker inte att det låter helt orimligt faktiskt, men det är möjligt att du är mycket kunnigare än jag. Fast om du skulle ha fel så behöver det ej synas något heller i kaklet som handfatet sitter i, möjligtvis skulle det kunna finnas sprickor bakom kaklet självt istället?

Till trådskaparen; Du har blivit blåst av din hyresvärd. Det är smällar man får ta och man lär sig så länge man lever. Det positiva är att du kommer vara extremt noggrann nästa gång med att dokumentera och fotografera, om du är någorlunda begåvad dvs. Skriv en negativ Google-recension om företaget och varna andra, sådant kan ibland göra mer än vad man tror. De kan dra sig för att blåsa fler, i alla fall ett tag, om de får lampan på sig.
Senast redigerad av Anonym555 2023-09-18 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in