2023-09-17, 11:24
Medlem
Hur gör ni för att få stopp på det hela?
Citera
2023-09-17, 11:36
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensHulten
Hur gör ni för att få stopp på det hela?

Gäller nog majoriteten av människor, en kopp kaffe på morgonen för att behöva panik bajsa och sedan är det lugnt.

Att du behöver bajsa flera gånger kan tyda på förstoppning.

Eller så har du intolerans mot livsmedel, uteslut t.ex gluten, laktos och se vad som händer.
Citera
2023-09-17, 11:37
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Prova järntabletter
Citera
2023-09-17, 11:55
Medlem
Vill bara tillägga, det räcker inte en gång. Utan allt som ätits kvällen innan ska ut i princip. Då blir det flera gånger. Så jag är tvungen att ta psylliumfröskal för att underlätta men då gör det att man verkligen måste sitta en längre stund på toa. Sedan en gång till. Detta gör att man inte kan lita på tiden på morgonen.

Ni som varit där, hur motverkade ni det?

Obs. Ej glutenallergi. Enbart IBS som bakgrund.
Citera
2023-09-17, 12:06
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Enbart IBS som bakgrund.
IBS är ingen diagnos. Det är som att säga att "huvudvärk" är en diagnos. Ibs kan bero på väldigt olika saker så som obalans i bakteriafloran, allergi eller hormoner som exempel. Vad har du för andra symptomer och vad har du provat?
Citera
2023-09-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
IBS är ingen diagnos. Det är som att säga att "huvudvärk" är en diagnos. Ibs kan bero på väldigt olika saker så som obalans i bakteriafloran, allergi eller hormoner som exempel. Vad har du för andra symptomer och vad har du provat?

Hej. IBS har enbart uppdagats. Övriga symptomer har inte detta.

Jag har försökt få svar angående det du efterlyser men har inte detta. Utan enbart hört om IBS, du måhända ha haft kontakt med duktiga läkare som gått in i detalj. Men dessvärre har jag inte detta då svar inte finnes att tillgå.
Citera
2023-09-17, 12:36
Medlem
Vad har ni för tips?? Psylliumfrön mjukar ju bara upp det hela och ger en mer diarré, samtidigt kan bulkmedel leda till förstoppning.

Vad bör man göra är frågan??
Citera
2023-09-17, 12:38
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Hej. IBS har enbart uppdagats. Övriga symptomer har inte detta.

Jag har försökt få svar angående det du efterlyser men har inte detta. Utan enbart hört om IBS, du måhända ha haft kontakt med duktiga läkare som gått in i detalj. Men dessvärre har jag inte detta då svar inte finnes att tillgå.
Nej, jag har inte kommit i kontakt med bra läkare för de vet inget om det här. Därför måste du själv söka och prova dig fram på egen hand och ta reda på vad din ibs beror på. Så vad för symptomer har du och vad har du provat?
Citera
2023-09-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Nej, jag har inte kommit i kontakt med bra läkare för de vet inget om det här. Därför måste du själv söka och prova dig fram på egen hand och ta reda på vad din ibs beror på. Så vad för symptomer har du och vad har du provat?

Allt det jag ätit på kvällen omvandlas till löst på morgonen. Har provat bulkmedel det gav inget. Psyllium funkar relativt men det gör att man måste gå på toa massa gånger på morgonen. Vilket tar tid.

Undviker kolhydrater men man kan inte ta det så långt att man enbart lever på frukt och grönsaker. Det går ju inte.
Citera
2023-09-17, 12:44
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Allt det jag ätit på kvällen omvandlas till löst på morgonen. Har provat bulkmedel det gav inget. Psyllium funkar relativt men det gör att man måste gå på toa massa gånger på morgonen. Vilket tar tid.

Undviker kolhydrater men man kan inte ta det så långt att man enbart lever på frukt och grönsaker. Det går ju inte.
Har du provat att utesluta olika födoämnen för att se om något triggar? Och bulkmedel, vad är det? Finns rätt mycket att prova men det blir dyrt i längden om inget fungerar https://www.apotea.se/mage-tarm
Citera
2023-09-17, 12:48
Medlem
Bazze1s avatar
Vadå botemedel mot att bajsa?....Bajsa måste man och då gärna på morgonen då en toalett finns tillgänglig och framförallt då magen är i uppror...fattar ingenting!!!

Jag blir orolig då jag inte KAN bajsa..eftersom mycket av det man stoppar i sig måste och ska komma ut...gärna regelbundet och helst bakvägen.
Citera
2023-09-17, 12:58
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Loperamid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto