2023-09-18, 10:15
Bannlyst
När bajset är slut så äre slut. Då trängere int mer.
Citera
2023-09-18, 10:44
Medlem
Min mage blev bra mycket stabilare när jag började ta bilen till jobbet istället än att pendla 2h eller mer.
Citera
2023-09-18, 11:00
Medlem
Vitman-33s avatar
Probiotica
Citera
2023-09-18, 11:52
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensHulten
Du är inne och instruerar men vet inte om vad bulkmedel är för något?

Man blir aldrig förvånad på Flashback, en sak som är säker.
Wow... så går det när man försöker hjälpa någon.

Skit på dig! (pun intended)
Citera
2023-09-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JensHulten
Vill bara tillägga, det räcker inte en gång. Utan allt som ätits kvällen innan ska ut i princip. Då blir det flera gånger. Så jag är tvungen att ta psylliumfröskal för att underlätta men då gör det att man verkligen måste sitta en längre stund på toa. Sedan en gång till. Detta gör att man inte kan lita på tiden på morgonen.

Ni som varit där, hur motverkade ni det?

Obs. Ej glutenallergi. Enbart IBS som bakgrund.

Jag har samma problem och har haft det i princip hela livet. Måste skita 2-5 ggr innan lunch och 0-3 ggr på eftermiddagen. En bra dag bara två gånger totalt men snittet är nog snarare fyra.

Jag har tyvärr ingen bra lösning, men har lagt rätt mycket tid på att förstå vad som förvärrar situationen. Detta är mina slutsatser. Definitivt subjektiva, men jag är rätt säker på att det gäller för mig.

1. Kaffe är värdelöst, tyvärr. En vanlig dag dricker jag två stora svarta koppar till frukosten sen inget mer. Reser jag får det bli te + koffeintablett istället. Jag tror att det är syran i kaffet som är orsaken då koffeintabletter inte gör magen överaktiv. Borde sluta, men jag älskar kaffe.

2. Alkohol är värdelöst. En öl är ok, kanske två. Men någonstans vid två-tre öl så pajar det magen. Vin verkar faktiskt aning mindre problematiskt. Starksprit klarar jag typ en snaps till maten, inte mycket mer. Tar en fylla då och då trots detta, men det tar ett par dygn för magen att stilla sig. Funderar på om öl och whisky är värre än annan sprit? Kanske något med mäktat korn? Lite osäker.

3. Syrlig mat och dryck pajar magen. Surkålsgryta, lemonad, apelsinjuice, syrliga tomater m.m. Jag klarar en del, så detta är ganska lätt att planera. Picklade, syrliga grönsaker får man vara försiktig med.

4. Kål är jävligt dåligt, tyvärr. Alla sorter (även broccoli och blomkål). Funkar bättre sönderkokt. Helt ok i långkok. Detta upptäckte jag när jag gjorde en riktig FODMAP-utredning.

5. Mycket mat pajar magen. Jag äter aldrig tills jag är proppmätt längre. Folk pratar om periodisk fasta, men för mig funkar det mycket bättre att småäta och sprida ut ätandet.

6. Fullkorn går för snabbt igenom magen. Jag måste begränsa intaget. Klarar av rätt mycket, men har jag ätit müsli till frukost kan jag inte äta fullkornsbröd.

7. Var försiktig med att äta mycket grönsaker på en gång. Framförallt råa eller lätt ångade. Funkar om jag sprider ut det över dagen dock.

8. Vitt bröd, kött och socker är faktiskt helt ok för mig. Jag menar inte att det är nyttigt generellt sett, men min mage tåler det. Har varit vegan i många år tidigare och även helt undvikit socker i nåt år i streck utan att det hjälpte magen (positivt på andra sätt dock). Detta är viktigt och folk tror mig aldrig när jag säger det.

9. Animaliskt fett är inte så bra. Framförallt inte grädde. Vegetabilisk olja mer ok. Majonäs och friterad mat faktiskt helt ok (men i rimliga mängder).

10. Att helt skippa måltider verkar också oroa magen. Lika dåligt som att äta för mycket, konstigt nog.

11. Motion verkar inte göra från eller till. Hård löpträning sabbat magen, liksom hårt styrketräning av magmusklerna/bålen, men det är lite extremfall. Normal träning påverkar inte magen (men är såklart grymt bra på andra sätt).

Detta är mina tydliga erfarenheter. Jag har inte på något sätt förstått mig mage fullt ut än, och är också öppen för förslag. Hoppas att det kan hjälpa någon.
Citera
2023-09-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Jag har samma problem och har haft det i princip hela livet. Måste skita 2-5 ggr innan lunch och 0-3 ggr på eftermiddagen. En bra dag bara två gånger totalt men snittet är nog snarare fyra.

Jag har tyvärr ingen bra lösning, men har lagt rätt mycket tid på att förstå vad som förvärrar situationen. Detta är mina slutsatser. Definitivt subjektiva, men jag är rätt säker på att det gäller för mig.

1. Kaffe är värdelöst, tyvärr. En vanlig dag dricker jag två stora svarta koppar till frukosten sen inget mer. Reser jag får det bli te + koffeintablett istället. Jag tror att det är syran i kaffet som är orsaken då koffeintabletter inte gör magen överaktiv. Borde sluta, men jag älskar kaffe.

2. Alkohol är värdelöst. En öl är ok, kanske två. Men någonstans vid två-tre öl så pajar det magen. Vin verkar faktiskt aning mindre problematiskt. Starksprit klarar jag typ en snaps till maten, inte mycket mer. Tar en fylla då och då trots detta, men det tar ett par dygn för magen att stilla sig. Funderar på om öl och whisky är värre än annan sprit? Kanske något med mäktat korn? Lite osäker.

3. Syrlig mat och dryck pajar magen. Surkålsgryta, lemonad, apelsinjuice, syrliga tomater m.m. Jag klarar en del, så detta är ganska lätt att planera. Picklade, syrliga grönsaker får man vara försiktig med.

4. Kål är jävligt dåligt, tyvärr. Alla sorter (även broccoli och blomkål). Funkar bättre sönderkokt. Helt ok i långkok. Detta upptäckte jag när jag gjorde en riktig FODMAP-utredning.

5. Mycket mat pajar magen. Jag äter aldrig tills jag är proppmätt längre. Folk pratar om periodisk fasta, men för mig funkar det mycket bättre att småäta och sprida ut ätandet.

6. Fullkorn går för snabbt igenom magen. Jag måste begränsa intaget. Klarar av rätt mycket, men har jag ätit müsli till frukost kan jag inte äta fullkornsbröd.

7. Var försiktig med att äta mycket grönsaker på en gång. Framförallt råa eller lätt ångade. Funkar om jag sprider ut det över dagen dock.

8. Vitt bröd, kött och socker är faktiskt helt ok för mig. Jag menar inte att det är nyttigt generellt sett, men min mage tåler det. Har varit vegan i många år tidigare och även helt undvikit socker i nåt år i streck utan att det hjälpte magen (positivt på andra sätt dock). Detta är viktigt och folk tror mig aldrig när jag säger det.

9. Animaliskt fett är inte så bra. Framförallt inte grädde. Vegetabilisk olja mer ok. Majonäs och friterad mat faktiskt helt ok (men i rimliga mängder).

10. Att helt skippa måltider verkar också oroa magen. Lika dåligt som att äta för mycket, konstigt nog.

11. Motion verkar inte göra från eller till. Hård löpträning sabbat magen, liksom hårt styrketräning av magmusklerna/bålen, men det är lite extremfall. Normal träning påverkar inte magen (men är såklart grymt bra på andra sätt).

Detta är mina tydliga erfarenheter. Jag har inte på något sätt förstått mig mage fullt ut än, och är också öppen för förslag. Hoppas att det kan hjälpa någon.

Kan tillägga att jag är laktosintolerant och undviker laktos. Problemen med skör och överaktiv mage verkar vara genetiskt. Iallafall har jag äldre släktingar med liknande problem.

Mat som verkar funka bra för mig är: ägg, fisk och skaldjur, baljväxter, de flesta rotfrukter i rimliga mängder, allt kött men ej för mycket av de fetaste bitarna, grönsaker i rimliga mängder (men extra försiktig med kål), frukter som ej är syrliga, ost och mejeriprodukter, nötter, skalat ris, vitt mjöl.
Citera
2023-09-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter

Någon pratar om Dimor, Dimor gör susen. Men man kan inte knapra på Dimor varje dag. Då vänder sig folk och menar att man är naturguru och bara tror på naturliga medel, men det är inte det det handlar om. Dimor hade varit perfekt om man hade kunnat köra det varje dag utan biverkningar. Men tyvärr är den framställd för att tas ett kortare tag.

2023 undrar jag och säkert massvis med andra, varför finns ingen Dimor motsvarighet som är framställd för att tas varje dag och som är skonsam för magen??
Citera
2023-09-18, 20:46
Medlem
zombie-nations avatar
Har märkt att de dagar jag behöver bajsa mer än en gång har jag blivit bjuden på mat. Sådana som äter varannan timma. Det går över så fort jag slutar överäta. Man måste ju inte äta som ett jävla monster.
Citera
2023-09-18, 20:56
Medlem
StigAllans avatar
När det gäller mat och dryck som är framställd med hjälp av mjölksyrabakterier tar det en tid innan magen acklimatiserar sig.
Börja med lite och du kan öka vartefter du känner att magen tål surkålen som du helst ska ha gjort själv utan tillsatser annat än salt och kryddor.
Kimchi, kombucha är annat som håller magen i trim.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in