Citat:
Ursprungligen postat av
W.S.
Vad hade du velat se färg och nyans?
Ingen direkt jättestark åsikt. Nån gråare nyans kanske. Som m/39
med lite grönt inslag i färgtonen kanske. Har försökt googla runt lite och se hur det såg ut förr, för att få inspiration så att säga.
Jag tycker generellt att arvtagaren till arméns m/87A kunde va just lite mer ljusare grå i alla fall. Mera som uniformerna m/1910, 23 & 39. Vit skjorta är också väldigt ”tråkigt”. Skjortan kunde till vardags vara nåt åt det ljusare gråa eller möjligen grå-beiga hållet, som skjortan till m/39.
Vit skjorta (med manschettknappar) kunde bäras av befäl endast till sällskaps och högtidsdräkt i så fall. Eller till generalsuniform..
Ta tillbaka båtmässa till uniformen, som tillåten variation för anställda officerare.
Bruna handskar.
Annars tycker jag väl att layouten i stort vad gäller m/87 är ganska okej. Men snittet på framför allt vapenrocken behöver väl snyggas till. En lite slankare modell, kanske några centimeter längre och med lite mer markerad midja. Lite snyggare kragparti. Bort med åttiotalskänslan över vapenrocken, gör den lite mer tidlös.
Vill man spåra ur lite, så kunde väl faktiskt meniga och gruppbefäl ha byxor som är lite mer mörkgråa enligt inspiration från m/1952. Lite överkurs kanske, jag vet. Men i alla fall..