2023-09-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Men hur är det med tron på löftet att INGEN kan ta någon som han fått av fadern ifrån Honom? Inte ens du själv?

Att ingen kan ta ens frälsning ifrån en betyder inte att man ej kan välja bort den själv med sin fria vilja.
Citera
2023-09-13, 10:47
Medlem
Citat:
Men varför dog Jesus på korset för dina synder om din frälsning är en "process"?

Och om du för att få frälsningen, eller behålla den, måste utföra en massa gärningar?

Detta är mitt bud: att ni ska älska varandra så som jag har älskat er. Och detta befaller jag er: att ni ska älska varandra[/i]

Och BUDEN han vill att vi ska hålla och kravet han ställer på oss UTVALDA är att vi ska ÄLSKA VARANDRA så som Han älskar oss.

Att älska sin nästa likt Jesus älskar oss betyder ju att man också behandlar dem med just kärlek. Ifall man som tidigare fräst (rent hypotetiskt) skulle välja (med sin fria vilja) att börja synda emot sin nästa, genom att t.ex. bruka våld emot dem, så visar man ju att man inte älskar dem likt Jesus älskar oss. Att älska sin nästa likt Jesus betyder ju att man ska försöka efterlikna Kristus (så gott man kan) i hur man behandlar andra.

Ifall man som tidigare räddad och visad sanningen, hypotetiskt, skulle välja att tvärtom börja synda emot sina medmänniskor och synda emot sig själv genom att börja dricka sig redlös, bruka våld, vara otrogen, roffa åt sig och bete sig allmänt själviskt och destruktivt så går man ju tvärtemot budskapet att älska varandra likt Jesus.

Nu väljer man ju inte att göra detta som frälst men man har ju fortfarande den fria viljan att rent hypotetiskt göra det.
Man kan alltså fortfarande välja djävulen före Gud och då ser jag inte varför Gud skulle tvinga en att förbli frälst. Det går liksom tvärtemot hur Gud annars fungerar. Han låter oss fortfarande välja själva.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-13 kl. 10:58.
Citera
2023-09-13, 11:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Guds bud är vad Gud har sagt. Glöm förbud, påbud, lagar och liknande.

Såsom Fadern har älskat mig, så har ock jag älskat eder; förbliven i min kärlek. Om I hållen mina bud, så förbliven I i min kärlek, likasom jag har hållit min Faders bud och förbliver i hans kärlek. Detta har jag talat till eder, för att min glädje skall bo i eder, och för att eder glädje skall bliva fullkomlig. Detta är mitt bud, att I skolen älska varandra, såsom jag har älskat eder. Ingen har större kärlek, än att han giver sitt liv för sina vänner. I ären mina vänner, om I gören vad jag bjuder eder. — Johannes 15:9-14

Jag förstår det såhär:
Såsom fadern håller av mig så håller jag av er. Om ni gör som jag har sagt så håller jag av er, så som fadern håller av mig för att jag gör vad han sagt. (...)
Jag säger att ni ska hålla av varandra så som jag har hållit av er. (...)
Citera
2023-09-13, 12:10
Medlem
Citat:
Men varför dog Jesus på korset för dina synder om din frälsning är en "process"?

Personligen så tror jag att "en gång frälst, alltid frälst" är en falsk, missförstådd och vilseledande lära som Djävulen älskar.

Det låter ungefär som när ormen lurade Adam och Eva till att tro att de inte alls skulle bli straffade eller dö ifall de åt av frukten. Satan kunde inte tvinga dem att äta men de valde själva att göra det. Precis som att ingen kan ta vår frälsning ifrån oss men vi kan själva välja bort den genom att gå emot Jesus bud.

Kunde Adam och Eva falla från Guds nåd så kan även vi, trots att vi blivit räddade en gång.

Jesu blod räcker inte till de som medvetet väljer att förkasta hans gåva trots att de blivit visade sanningen.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-13 kl. 12:13.
Citera
2023-09-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Att ingen kan ta ens frälsning ifrån en betyder inte att man ej kan välja bort den själv med sin fria vilja.
Jesus lämnade över Judas Iskariot till lille satan.
Citera
2023-09-13, 19:29
Medlem
Citat:
Man kan inte ångra sig. Bara säga nej första gången. Sen är man fast för evigt.
Citera
2023-09-13, 19:32
Medlem
Citat:
Personligen så tror jag att "en gång frälst, alltid frälst" är en falsk, missförstådd och vilseledande lära som Djävulen älskar.

Det låter ungefär som när ormen lurade Adam och Eva till att tro att de inte alls skulle bli straffade eller dö ifall de åt av frukten. Satan kunde inte tvinga dem att äta men de valde själva att göra det. Precis som att ingen kan ta vår frälsning ifrån oss men vi kan själva välja bort den genom att gå emot Jesus bud.

Kunde Adam och Eva falla från Guds nåd så kan även vi, trots att vi blivit räddade en gång.

Jesu blod räcker inte till de som medvetet väljer att förkasta hans gåva trots att de blivit visade sanningen.

Så talar den som inte är påläst. Du behöver lära känna Herren.

Hur kan du jämföra Adam och Eva?

Löftet om frälsaren kom ju först EFTER att dom misslyckats med att motstå frestelsen. Det är ju pga DET som vi behöver en frälsare.

När behovet inte fanns, fanns ju heller inte någon frälsare.

Tänk efter nu.
Citera
2023-09-13, 19:47
Medlem
Citat:
Att älska sin nästa likt Jesus älskar oss betyder ju att man också behandlar dem med just kärlek. Ifall man som tidigare fräst (rent hypotetiskt) skulle välja (med sin fria vilja) att börja synda emot sin nästa, genom att t.ex. bruka våld emot dem, så visar man ju att man inte älskar dem likt Jesus älskar oss. Att älska sin nästa likt Jesus betyder ju att man ska försöka efterlikna Kristus (så gott man kan) i hur man behandlar andra.

Ifall man som tidigare räddad och visad sanningen, hypotetiskt, skulle välja att tvärtom börja synda emot sina medmänniskor och synda emot sig själv genom att börja dricka sig redlös, bruka våld, vara otrogen, roffa åt sig och bete sig allmänt själviskt och destruktivt så går man ju tvärtemot budskapet att älska varandra likt Jesus.

Nu väljer man ju inte att göra detta som frälst men man har ju fortfarande den fria viljan att rent hypotetiskt göra det.
Man kan alltså fortfarande välja djävulen före Gud och då ser jag inte varför Gud skulle tvinga en att förbli frälst. Det går liksom tvärtemot hur Gud annars fungerar. Han låter oss fortfarande välja själva.

Det är ju inte bara djävulen som är ond, förbannelsen som inträdde när Adam och Eva föll för frestelsen, gjorde också oss människor onda. Innan dess var vi perfekta i Guds ögon.

Hur som, så finns det INGEN människa som är utan synd, ingen. Jesus är den enda.

Eftersom Fadern inte värderar synd i någon skala, utan ALLA människor är syndare i hans ögon eftersom vi är kvar i våra korrupta kroppar, så handlar frälsningen inte om såna detaljer. ALLA troende (räddade) kommer synda i någon form efter att dom räddats. Skulle det betyda att man kan förlora sin frälsning, kommer INGEN in i Guds Rike och Gud sände sin ENDE son att offras på korset helt förgäves.

Du måste tänka utanför ditt mänskliga förstånd och acceptera den Gudomliga OSJÄLVISKA kärleken från en allsmäktig Gud.

Om "troende" medvetet återfaller i synd så kan man fråga sig om dom ens varit frälsta.
Citera
2023-09-14, 11:31
Medlem
Citat:
Nu var det ju du som myntade begreppet allmängiltig, jag hävdade förutbestämd och/eller förutfattad mening. Oftast.

Jag hävdar att man föds med den här problematiken, stoltheten och högmodet, som självklart inte innebär att man föds med en specifik uppfattning, bara med problematiken och att man utvecklar olika förutfattade uppfattningar med tiden. Mer eller mindre.

Och jaa, eftersom ALLA föds med detta så är det ju allmängiltigt, dvs det gäller alla.

Tillägg
Om man verkligen vill söka sanningen så är man ju då enligt ovan definition, slav under sig själv. Det är därför man behöver hjälparen, den Helige Anden.

Jag förstår vad du menar, men har en annan syn på det.

Gällande det sista du skriver så om att söka sanningen så håller jag inte med alls. Du behöver först visa att det ens existerar en helig ande, eller andar överhuvudtaget, om du vill använda det som ett argument för att söka någon sanning.
Citera
2023-09-14, 11:47
Medlem
Citat:
Nu är ju hemoglobinet bara en liten detalj i helheten, det finns ju tusentals olika hormoner och proteiner som styr alla andra processer som måste till för att rätt miljö ska uppstå så att hemoglobinet ska kunna sköta sin process.

Och sen alla andra kroppsliga funktioner, mekaniska och kemiska. Hjärnan och nervsystemen. Tanken, ditt jag. Lukt syn, hörsel och känsel. Matsmältning och giftutrensning. Skelett och muskler. Det som styrs av viljan och det som inte styrs av viljan.

Lägg därtill alla olika typer av varelser och organismer som lever i symbios med varandra. Svampar som delar funktioner och processer med växter. Växter som andas koldioxid och producerar syre som djuren och människorna måste andas in för sina kemiska processer och bildar koldioxid tillbaks till växterna.

Allt dött som nerbrytarna tar hand om och som sen skapar förutsättning för nytt liv.

Och den yttre miljön som måste till för att någon enda organism ska fungera korrekt, balansen mellan syre och koldioxid, lufttrycket och tyngdkraften. Energin från solen och atmosfärens sammansättning, för att inte glömma vädret och klimatet.

Jaa, allt detta som måste vara på plats för att en enda liten kemisk reaktion ska komma till någon nytta? Alla dom detaljer som måste vara på plats för att ens en urcell ska komma till liv?

Ja, man måste nog ha en väldigt stark tro för att inte låta sig rubbas i denna övertygelse.

Faktiskt är det många vetenskapsmän som är troende på en skapare eller kommer till tro på en skapare, just pga denna komplexitet in i minsta detalj.

Skaparen ÄR vetenskapen och människan försöker komma på hur allt hänger ihop. Det är faktiskt först dom senaste 100 åren som vetenskapen gått ifrån tron på en skapare.

Du skriver att den yttre miljön måste till för att någon organism ska fungera korrekt. Men det biologer och de som forskar på det har lärt sig är ju att det är vi som har anpassat oss till miljön och de omständigheter som råder.

När en stor förändring sker i miljön så kommer arten förändras eller dö ut. Som i exemplet när det inte fanns någon betydande halt syre i atmosfären, när halten senare ökade så dog en stor del av livet ut. Bara de som lyckades anpassa sig till förändringen, eller redan hade egenskaperna för att dra nytta av den, klarade sig.

Bilden vi ser idag med komplexa symbiosförhållanden och smarta anpassningar och de kroppsliga systemen är ju något som drivits fram under miljoner år av evolution, det har inte alltid haft den graden av komplexitet.

Nej, skaparen är inte vetenskapen. Vetenskap är en metod, och även den bästa metoden vi vet för att ta reda på hur saker och ting faktiskt förhåller sig.
Citera
2023-09-16, 09:36
Medlem
Citat:

Fast då var man nog inte frälst från början. Har man Helig ande i sig bär det väldigt emot att vända sig bort från Gud. För att inte tala om att synda. Lagen pekar ut och gör tydligt för en frälst vad synd är men den befriar oss inte från den. Vi måste bildligt talad leva med detta döda kött hängande vid oss. Därav kampen och lidandet. Tuffare blir detta att tackla ju mer vi växer i Kristus. Se på Paulus!
Citera
2023-09-16, 11:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10dognight
Fast då var man nog inte frälst från början. Har man Helig ande i sig bär det väldigt emot att vända sig bort från Gud. För att inte tala om att synda. Lagen pekar ut och gör tydligt för en frälst vad synd är men den befriar oss inte från den. Vi måste bildligt talad leva med detta döda kött hängande vid oss. Därav kampen och lidandet. Tuffare blir detta att tackla ju mer vi växer i Kristus. Se på Paulus!
All vana har sin makt och ingen når Guds rike enbart genom apostlarna.

Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig. — Johannes 14:6

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in