Gör just nu min ST som läkare, tjänar ca 44000/månaden
Kan lista flera negativa punkter
-Dåliga arbetsförhållanden: Mycket stress, jourer, otroligt mycket förväntningar och man får absolut inte göra fel.
-Dålig lön: 5.5 års utbildning + 1 år vik + nästan 2 års at för att tjäna någon tusen mer än en elektriker?
-Väldigt hierarkiskt, som ST går du i 5 år under vingarna av seniora läkare och får mestadels ej fatta egna beslut.
-Dålig arbetsmiljö: Byggnaderna ej renoverats på många år, trånga rum och datorer från 90-talet som hänger sig stup i kvarten.
-Kan ej arbeta hemifrån.
Dessutom är jobbet väldigt osocialt då mestadels går åt till att läsa/dokumentera i journaler.
Tänker varje dag varför jag inte bara tog civilingenjör på kth och jobbade utomlands. Tänker jag fel? Kanske gräset inte är grönare.
Jag har aldrig förstått tjusningen med yrket, mycket på grund av det du tar upp. Sämst arbetsmiljö, stressigt, underbetalt och så vidare. Men man antar att det är som med mycket annat - ett kall.
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2023-09-16 kl. 10:38.
Känner många läkare. De som är lyckliga jobbar som chefer eller håller på med relaterat, men ej själva vårdbiten. Mycket tjafs med kollegor och sjuksköterskor.
Det borde vara människor som brinner för att läka andra människor och är intresserade av medicin och biologi osv som borde bli just läkare.
Alla andra kan ju dra åt helvete och ge plats.
Gör just nu min ST som läkare, tjänar ca 44000/månaden
Kan lista flera negativa punkter
-Dåliga arbetsförhållanden: Mycket stress, jourer, otroligt mycket förväntningar och man får absolut inte göra fel.
-Dålig lön: 5.5 års utbildning + 1 år vik + nästan 2 års at för att tjäna någon tusen mer än en elektriker?
-Väldigt hierarkiskt, som ST går du i 5 år under vingarna av seniora läkare och får mestadels ej fatta egna beslut.
-Dålig arbetsmiljö: Byggnaderna ej renoverats på många år, trånga rum och datorer från 90-talet som hänger sig stup i kvarten.
-Kan ej arbeta hemifrån.
Dessutom är jobbet väldigt osocialt då mestadels går åt till att läsa/dokumentera i journaler.
Tänker varje dag varför jag inte bara tog civilingenjör på kth och jobbade utomlands. Tänker jag fel? Kanske gräset inte är grönare.
Datorer från 90-talet? I så fall fattar jag varför vården fungera så förbannat uselt... Men ändå, jag tror inte på dig.
Vårdbyggnader renoverar dom ju hela tiden, vad jag sett..
Är du säker på att du är läkare i Sverige och inte i Kongo?
Senast redigerad av Pinoputchin 2023-09-16 kl. 10:45.
Det borde vara människor som brinner för att läka andra människor och är intresserade av medicin och biologi osv som borde bli just läkare.
Givetvis, men de ska fan ha kompensation för det. Alla kan utbilda sig, men inte alla kan bli läkare.Äh orkar fan inte med formateringen längre på FB.
Jag har aldrig förstått tjusningen med yrket, mycket på grund av det du tar upp. Sämst arbetsmiljö, stressigt, underbetalt och så vidare. Men man antar att det är som med mycket annat - ett kall.
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Det roliga är att de flesta läkare man arbetar med och ungicks med som student blev läkare för att det skulle ge status och pengar.
Sedan när de börjar jobba och inse sanningen så blir de deprimerade, vilket man kan se på många av sina kollegor.
ST läkare, är det en ganska låg nivå kanske? 44 000 i månaden, ja det är ju inte speciellt mycket för så mycket ansvar, det håller jag med om. Jobbar du på en Vårdcentral eller på ett sjukhus?
jobbet väldigt osocialt då mestadels går åt till att läsa/dokumentera i journaler.
Jag har hört att läkare i andra länder har mycket mer tid över till parienter och annat istället för att skriva och en massa administration pga att det är upplagt på ett helt annat sätt än i Sverige.
Inom primärvärden möter man nästan uteslutande invandrare som läkare, kanske dom tillhör det första kategorin du beskrev?