Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-16, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulliblepear
Jeg tror i hvert fall det er mulig (vet ikke med sannsynlig) at J ble hooka opp med GM for å skaffe seg våpen. Det forklarer hvorfor valg av «åsted» virker så gjennomtenkt, fordi det er foreslått og planlagt av J. Så gikk det skeis og J ble skutt ved et uhell. Kan forklare skuddene som gikk i terrassen og at J ikke ble skutt så han døde momentant. MGM slår meg ikke som typen som ville ringt nødetaten om han kom i skade for å skyte noen.
En bra teori!

En annen teori, hvis JAH var der for å kjøpe våpen av MGM (heretter kalt "våpenselgeren"):
Hvis våpenselgeren ikke skjøt JAH og hvis våpenselgeren kun var på åstedet for å selge et våpen til JAH og hvis det finnes en GM som hadde planlagt å drepe JAH:

GM (som er en person som JAH stolte på) foreslo for JAH at han burde skaffe seg våpen til selvforsvar, og GM arrangerte møtet mellom våpenselgeren og JAH, og GM foreslo for JAH at GM skulle skjule seg i området ved hytta under våpenkjøpet (ettersom JAH hadde frykt) og våpenselgeren oppdaget ikke denne 3. personen (GM).

GM hadde planlagt å drepe JAH etter at våpenselgeren hadde reist fra hytteområdet og GM hadde planlagt at våpenselgeren skulle bli mistenkt for drapet. Etter at våpenselgeren hadde reist fra hytteområdet, kommer GM frem fra skjulestedet, snakker med JAH og spør om å få se på og å holde i våpenet. GM skyter JAH og GM sender kartutsnitt fra JAHs mobil.

Kan det ha foregått slik?

Hvis det foregikk slik, og hvis GM var veldig utspekulert så kunne GM kanskje på forhånd ha sørget for å kaste mye mistanke mot våpenselgeren feks dersom GM hadde fått våpenselgeren til å utføre noen av de omtalte hærverkene og taggingene?
Senast redigerad av z-z-z 2023-09-16 kl. 09:00.
Citera
2023-09-16, 09:10
Medlem
mister007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
En bra teori!

En annen teori, hvis JAH var der for å kjøpe våpen av MGM (heretter kalt "våpenselgeren"):
Hvis våpenselgeren ikke skjøt JAH og hvis våpenselgeren kun var på åstedet for å selge et våpen til JAH og hvis det finnes en GM som hadde planlagt å drepe JAH:

GM (som er en person som JAH stolte på) foreslo for JAH at han burde skaffe seg våpen til selvforsvar, og GM arrangerte møtet mellom våpenselgeren og JAH, og GM foreslo for JAH at GM skulle skjule seg i området ved hytta under våpenkjøpet (ettersom JAH hadde frykt) og våpenselgeren oppdaget ikke denne 3. personen (GM).

GM hadde planlagt å drepe JAH etter at våpenselgeren hadde reist fra hytteområdet og GM hadde planlagt at våpenselgeren skulle bli mistenkt for drapet. Etter at våpenselgeren hadde reist fra hytteområdet, kommer GM frem fra skjulestedet, snakker med JAH og spør om å få se på og å holde i våpenet. GM skyter JAH og GM sender kartutsnitt fra JAHs mobil.

Kan det ha foregått slik?

Hvis det foregikk slik, og hvis GM var veldig utspekulert så kunne GM kanskje på forhånd ha sørget for å kaste mye mistanke mot våpenselgeren feks dersom GM hadde fått våpenselgeren til å utføre noen av de omtalte hærverkene og taggingene?
Ja, også rømte han med en UFO opp til månen med en pakke knekkebrød.......
Citera
2023-09-16, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mister007
Ja, også rømte han med en UFO opp til månen med en pakke knekkebrød.......
Tenker du at det er umulig at en GM kan ha vært så utspekulert som jeg skrev om?

Hvis det viser seg at MGM ikke drepte JAH og hvis det viser seg at MGM ikke gjorde noe for å skjule sine spor på vei til og fra hytteområdet så kan det at han ikke skjulte sine spor (hvis det stemmer) kanskje tyde på at han var i hytteområdet for å gjøre noe som for han kanskje var en slags "dagligdags handling" som feks å frakte et våpen?

"– I tiden etter september 2017 på ulike steder (...) bisto han med å åpne våpenskap, oppbevare, frakte og/eller fjerne våpen og andre gjenstander som stammet fra det grove tyveriet, heter det i dommen."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oA73q/opplysninger-til-vg-om-jonas-drapet-drapssiktet-tidligere-doemt-i-narkosak-og-for-vaapentyveri
Senast redigerad av z-z-z 2023-09-16 kl. 09:37.
Citera
2023-09-16, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Tenker du at det er umulig at en GM kan ha vært så utspekulert som jeg skrev om?

Hvis det viser seg at MGM ikke drepte JAH og hvis det viser seg at MGM ikke gjorde noe for å skjule sine spor på vei til og fra hytteområdet så kan det at han ikke skjulte sine spor (hvis det stemmer) kanskje tyde på at han var i hytteområdet for å gjøre noe som for han kanskje var en slags "dagligdags handling" som feks å frakte et våpen?

"– I tiden etter september 2017 på ulike steder (...) bisto han med å åpne våpenskap, oppbevare, frakte og/eller fjerne våpen og andre gjenstander som stammet fra det grove tyveriet, heter det i dommen."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oA73q/opplysninger-til-vg-om-jonas-drapet-drapssiktet-tidligere-doemt-i-narkosak-og-for-vaapentyveri

Jo, det kunne.fullt mulig ha skjedd, men...viss en våpenselger hadde vært smart og ikke ønsket å bli knyttet til noe ville den vel mest sannsynlig ha gjort dealen med den som tok kontakt ? Ref til utdrag fra artikkel; høres ut som en løpegutt. Fjerne våpen og andre gjenstander- høres ut som en som og kan rydde opp etter ugjerninger og fjerne bevis ? ... mulig han kan ha egenskapen til å være organisert, men likevel ikke tenke ut noe sjøl.
Citera
2023-09-16, 09:57
Medlem
Ekke MGM som stjal tre kjøleskap fra forsvarets leir på Rena i fjor , og la dem ut på finn 🙊 fikk betinget fengsel og bot.
Citera
2023-09-16, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Glem det med hvitvasking og bilforretninger, den idioten fra Rena er bare en hjerneløs smågangster med lav impulskontroll.

Det er noen på Hønefoss som har et personlig motiv og jeg er sikkER på at han er nevnt her.

Citat:
Ursprungligen postat av ViNyh
Signerer på denne jeg også.

Jeg har bemerket meg at dere to er veldig på at ER er skyldig. Kjenner dere han personlig eller går dere kun ut ifra hva J har sagt tidligere?

Ut ifra det jeg veit og har hørt så er jeg rimelig sikker på at brannene ikke har noe som helst å gjøre med hendelsene som har skjedd i år. Jeg kan ikke si 100% sikkert, men det gir bare ikke mening at ER skulle være så hevngjerrig og begynne med trakassering og planlegging av drap et år etter at saken med forsikringssvindel ble henlagt. Han har nok litt andre ting å gjøre altså og er bare ikke den typen.
Citera
2023-09-16, 10:01
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Jeg trakk parallellen til Bård Lnes. Ikke fordi jeg tror Jonas var informant (selv om det er mulig), men fordi jeg tror dette også er en snuskete vennegjeng, med forskjellige motiv og interne allianser. Men felles er at de hatet Jonas. Bård Lnes var også hatet av mange forskjellige grunner avhengig av hvem du spurte i gjengen som drepte ham.

Mine two cents.

Det er vel mulig at noen kan ha trodd JH var informant, rykter vokser ofte på seg.
Jeg klarer ikke å se helt bort fra at hærverket sammenfaller med utvikling i narkoaksjonene.
Tar folk nok dop, særlig amfetamin, er det fort gjort å se spøkelser ved høylys dag.

Vanskelig å bedømme de forskjellige personlige relasjonene utenfra, dog. Men hvis det stemmer
at dette var et miljø der det florerte diverse sentralstimulerende stoffer, så er det ikke utenkelig.

Det var noen som skrev at JH selv brukte mye bol og cola i 2021, men så sluttet han.
På samme tid begynte opprullingen av dette narkonettverket i Innlandet.
Fort gjort å koble det med at JH ble nykter. Folk i "stukemiljøer" blir kanskje fort mistenksomme
hvis en av dem plutselig slutter å stuke med dem. Og så dukker plutselig politiet opp på døra.

Så det kan være han var informant, men det kan også være det bare var noia.
Sauset sammen med pengebegjær etter forsikringssvindelen, kan kanskje gærne folk
bli enda litt gærnere.

Vanskelig å si. Håper dette blir oppklart hele veien. Men redd for at politiet vil prøve
å legge lokk på mye av det som kommer frem. Om ikke JH var informant, har de kanskje
noen andre i samme miljø.
Citera
2023-09-16, 10:04
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaploes
Ekke MGM som stjal tre kjøleskap fra forsvarets leir på Rena i fjor , og la dem ut på finn 🙊 fikk betinget fengsel og bot.
om man läser lite om fallet verkar det osannolikt...
Citera
2023-09-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolljeger
Streifskudd i verandaen høres rart ut. Plankene ligger vannrett. Her er det heller noen som har skutt nedover. Om det er i et basketak, og om det er skudd som har gått igjennom JH for så å slå inn i verandaplankene vites jo ikke.

Ja det kan høres rart ut om man tenker at man står loddrett. Men der JH ble funnet er det en liten bakke nedover og da kan verandaen ha en annen høyde. Anyway, jeg tror nok også at det har skjedd et basketak på verandaen med skudd avsløst i kaoset, og i dermed har lommeboka falt ut av lomma.

Vi kan gjette og synse så mye vi vil, men vi får nok en sannhet tilslutt. Jeg er egentlig mer intr i å høre rykter/fakta fra de folka som kjenner til mer enn det som er kommet ut i media
Citera
2023-09-16, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaploes
Tenker du mer som en slags stalker og ville bare ha han av veien fordi han var en slags kjendis?

Ikke nødvendigvis. Men det går an å tenke at GM er mer over på det psykiatriske enn en kalkulerende mesterhjerne. Selfølgelig kan man knytte inn at rus og psyk kan gå hånd i hånd og en "liten" sak som å brenne en bil mot betaling kan blåse seg opp til et hevngjerrig/sykelig oppgjør. Folk har drept for mindre.
Citera
2023-09-16, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StellaWild
Man må nesten ha fakta til grunn for å kunne ha en diskusjon rundt dette. Forventer ikke at folk røper kilder, men at man i det minste gjør et forsøk på å begrunne sine utsagn og ikke bare kaste ut påstander i løse lufta.
Jeg burde sikkert begrunnet mer i natt, men det er ikke påstander jeg bare kaster ut i løse luften. Jeg har kilde på det. Det er garantert noen andre lokale her som har hørt det samme.
Citera
2023-09-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
om man läser lite om fallet verkar det osannolikt...
Ja, du har rett. Ser nå at tyven hadde vært ansatt der tidligere og hadde således tilgang til området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in