2023-09-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klunteklint
Nu var det visserligen du som från början påstod att v0 minskade med ljuddämpare, men här är en källa som säger motsatsen https://www.thefirearmblog.com/blog/2015/11/16/suppressors-affecting-velocity/

Det finns även signaturdämpare som sänker utgångshastigheten men såvitt jag vet är de ganska ovanliga.
Du får gärna citera det som säger att jag har fel.

Och vad är v0?
Citera
2023-09-15, 15:31
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Okej, jag kan såklart ha fel. Men har du någon källa på att utgångshastigheten ökar med ljuddämpare?

Minskar gör den i vart fall inte - kulan färdas ju lika långt genom pipan även med dämpare. Det är bara i spel vapen med ljuddämpare gör mindre skada, för spelbalansens skull.
Citera
2023-09-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Minskar gör den i vart fall inte - kulan färdas ju lika långt genom pipan även med dämpare. Det är bara i spel vapen med ljuddämpare gör mindre skada, för spelbalansens skull.
Det är fortfarande den där källan som saknas. Jag säger inte att det är fel, jag vill bara veta.
Citera
2023-09-15, 16:31
Avslutad
Citat:
Okej, jag kan såklart ha fel. Men har du någon källa på att utgångshastigheten ökar med ljuddämpare?

Han har rätt. Ljuddämpare sänker inte hastigheten, utan ökar den oftast.
Jag har flera ljuddämpare själv samt kronograf.
Citera
2023-09-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Han har rätt. Ljuddämpare sänker inte hastigheten, utan ökar den oftast.
Jag har flera ljuddämpare själv samt kronograf.
Hur många gånger ska jag behöva be om källa? Börjar liknad trådar som handlar om personer som bevisligen sett spöken.

Vad är problemet?
Citera
2023-09-15, 16:34
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Det är fortfarande den där källan som saknas. Jag säger inte att det är fel, jag vill bara veta.
Här får du en fin sammanfattning (timestamp 5:38 om du inte orkar se hela):
https://www.youtube.com/watch?v=P82KMcO94iA

En sökning på "weapon suppressor muzzle velocity" ger en mängd träffar som bekräftar detta i praktiken.
Citera
2023-09-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Här får du en fin sammanfattning (timestamp 5:38 om du inte orkar se hela):
https://www.youtube.com/watch?v=P82KMcO94iA

En sökning på "weapon suppressor muzzle velocity" ger en mängd träffar som bekräftar detta i praktiken.
För fan, länka till en skriftlig och vetenskaplig källa, och citera det som visar att ljuddämpare ökar utgångshastigheten.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2023-09-15, 16:42
Avslutad
Citat:
Hur många gånger ska jag behöva be om källa? Börjar liknad trådar som handlar om personer som bevisligen sett spöken.

Vad är problemet?
Är du helt efterbliven. JAG är källan. JAG har själv mätt det.

Är du en sån där vänsterbliven woke-mupp som måste få saker skrivet i bögtidningen aftonbladet för att du ska tro på det?

Gör lite research för tusan. Det är inte rocket science. Finns åtskilliga videos på youtube som påvisar det också.

Sen är ljuddämpare inte något magiskt. Visst, för en 22:a blir det ordentligt tyst men för andra kalibrar vill jag ändå ha kåpor när jag skjuter med dämpare.
Det finns vissa gevär och kulkombinationer som är bra tysta men då krävs det i regel handladdning.

Ljuddämpare är inte till nytta för kriminella, hade det varit det hade varenda mexikansk kartellsoldat använt sig av det, och det gör de inte.
Citera
2023-09-15, 16:45
Medlem
Citat:
Är du helt efterbliven. JAG är källan. JAG har själv mätt det.

Är du en sån där vänsterbliven woke-mupp som måste få saker skrivet i bögtidningen aftonbladet för att du ska tro på det?

Gör lite research för tusan. Det är inte rocket science. Finns åtskilliga videos på youtube som påvisar det också.

Sen är ljuddämpare inte något magiskt. Visst, för en 22:a blir det ordentligt tyst men för andra kalibrar vill jag ändå ha kåpor när jag skjuter med dämpare.
Det finns vissa gevär och kulkombinationer som är bra tysta men då krävs det i regel handladdning.

Ljuddämpare är inte till nytta för kriminella, hade det varit det hade varenda mexikansk kartellsoldat använt sig av det, och det gör de inte.
Sorry, men du är inte en bra källa.
Citera
2023-09-15, 16:53
Avslutad
Citat:
Sorry, men du är inte en bra källa.
Jag skiter i vad du tycker. Det är inte mitt jobb att övertyga efterblivna människor.

Vill du veta om det är sant eller inte får du som vill veta det själv söka upp informationen.
Är så less på entitled woke-faggots som ska stjäla andras tid och pengar.
Citera
2023-09-15, 17:01
Medlem
Citat:
Jag skiter i vad du tycker. Det är inte mitt jobb att övertyga efterblivna människor.

Vill du veta om det är sant eller inte får du som vill veta det själv söka upp informationen.
Är så less på entitled woke-faggots som ska stjäla andras tid och pengar.
Om man påstår saker så hör det till god ton och vetenskaplig praxis att kunna påvisa det.

Om du inte fixar det, så känner jag att jag släpper vad du skriver. Jag tar allt du skriver som rent hitte-på,
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-15 kl. 17:06.
Citera
2023-09-15, 18:21
Avslutad
Citat:
Om man påstår saker så hör det till god ton och vetenskaplig praxis att kunna påvisa det.

Om du inte fixar det, så känner jag att jag släpper vad du skriver. Jag tar allt du skriver som rent hitte-på,
Kan du lämna en källa på att en dämpare sänker utgångshastigheten?

Hur svårt är det att googla själv?

Är du efterbliven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in