2023-09-15, 14:31
Medlem
whack-a-moles avatar
Min näsa rinner kroniskt. Får snyta mig cirka 50 ggr/dag. Ögonen rinner samt nyser säkerligen 30 ggr/dag.

Har polyper men dom vägrar sjukvården avlägsna. Enligt dom kommer dom tillbaka i princip omedelbart.

Har använt Nasonex och Nezeril med begränsad framgång. Använder numera Dymista som hjälper litegrann.

Även knaprat antihistamin tabletter med noll resultat.

Har gjort flera allergitester som inte visar något. Har inga husdjur och inte dammigt hemma. Luftrenare använder jag.

Även provat nässköljning med lite resultat.

Är ganska trött på det här numera. Är det någon som har tips på hur jag skall få kontroll på det här?
Citera
2023-09-15, 16:02
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Min näsa rinner kroniskt. Får snyta mig cirka 50 ggr/dag. Ögonen rinner samt nyser säkerligen 30 ggr/dag.

Har polyper men dom vägrar sjukvården avlägsna. Enligt dom kommer dom tillbaka i princip omedelbart.

Har använt Nasonex och Nezeril med begränsad framgång. Använder numera Dymista som hjälper litegrann.

Även knaprat antihistamin tabletter med noll resultat.

Har gjort flera allergitester som inte visar något. Har inga husdjur och inte dammigt hemma. Luftrenare använder jag.

Även provat nässköljning med lite resultat.

Är ganska trött på det här numera. Är det någon som har tips på hur jag skall få kontroll på det här?
Jag har faktiskt liknande problem och har hållit på med nässköljare (koksaltlösning) i flera år, och även diverse nässpray från recept efter undersökning och bedömning av ÖNH-läkare. Brukar också hålla fräscht med lakan och örngott och byta minst en gång i veckan.

Men sen köpte jag för någon månad sedan två nya kuddar till sängen, två stycken Norsk Dun av bra kvalitet, och jag upplever att besvären har minskat rejält efter detta. Så min gissning är att det var gammalt kvalster och annat skräp i de gamla kuddarna, som trots allt var 5-6 år gamla.

Här handlade jag:
https://www.sova.se/kampanjer/kuddar...efv1=Dunkuddar
Senast redigerad av KanotklubbenKermit 2023-09-15 kl. 16:08.
Citera
2023-09-15, 16:28
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanotklubbenKermit
Jag har faktiskt liknande problem och har hållit på med nässköljare (koksaltlösning) i flera år, och även diverse nässpray från recept efter undersökning och bedömning av ÖNH-läkare. Brukar också hålla fräscht med lakan och örngott och byta minst en gång i veckan.

Men sen köpte jag för någon månad sedan två nya kuddar till sängen, två stycken Norsk Dun av bra kvalitet, och jag upplever att besvären har minskat rejält efter detta. Så min gissning är att det var gammalt kvalster och annat skräp i de gamla kuddarna, som trots allt var 5-6 år gamla.

Här handlade jag:
https://www.sova.se/kampanjer/kuddar...efv1=Dunkuddar
Tack.
Glömde att skriva att om jag ligger ned eller sover upphör eländet. Men så fort jag sätter mig upp eller står upp startar det omedelbart.

Kan inte gå ut på stan utan massor av medhavda näsdukar. Är faktiskt lite pinsamt. Är kroniskt.

Btw, skumt att stöta på dig i tråden
Senast redigerad av whack-a-mole 2023-09-15 kl. 16:31.
Citera
2023-09-15, 19:09
Medlem
Liknande problem.

Tips: Komplettera Dymista med Otrivin Comp. Det fick stopp på min alkohol-rinit.

Be om att få kortisonkur med tabletter 1 el 2 ggr per år. Det minskar polyperna.

Har du Astma?
Låter också som du har allergi mot något? Damm? Kvalster? Pollen? Husdjur

Norsk dun, vilken kudde valde du?
Citera
2023-09-15, 19:12
Medlem
Läste nu att du inte hade allergier. Men det kan ändå vara kvalster eller pollen. Eller kanske ospecificerad allergi.
Citera
2023-09-15, 19:13
Medlem
Kan vara vasomotorisk rinit.

https://www.1177.se/sjukdomar--besva...otorisk-rinit/
Citera
2023-09-15, 19:23
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m98
Liknande problem.

Tips: Komplettera Dymista med Otrivin Comp. Det fick stopp på min alkohol-rinit.

Be om att få kortisonkur med tabletter 1 el 2 ggr per år. Det minskar polyperna.

Har du Astma?
Låter också som du har allergi mot något? Damm? Kvalster? Pollen? Husdjur

Tydligen har jag astma men tar ingen medicin mot det. Var länge sedan jag hade andnöd. Tror nog mer att det är emfysem. Hade krupp när jag var liten. Sjukvården utredde mig för lungcancer under cirka ett år, men det avskrevs. Röker inte.
Skall prova Otrivin Comp med Dymistan.
Fråga är alkohol-rinit vad jag tror det är? Konsumerar ingen alkohol.
Citera
2023-09-15, 19:29
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Kan vara vasomotorisk rinit.

https://www.1177.se/sjukdomar--besva...otorisk-rinit/
Tack. Får väl pallra mig iväg till läkaren och se vad som händer, fortsätter med Dymistan fram till dess.
Citera
2023-09-15, 19:58
Citat:
Köpte två såna här, en hög och en låg.
https://www.sova.se/kuddar/dunkuddar.../11230955.html

Fantastiskt sköna och prisvärda.
Citera
2023-09-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Tydligen har jag astma men tar ingen medicin mot det. Var länge sedan jag hade andnöd. Tror nog mer att det är emfysem. Hade krupp när jag var liten. Sjukvården utredde mig för lungcancer under cirka ett år, men det avskrevs. Röker inte.
Skall prova Otrivin Comp med Dymistan.
Fråga är alkohol-rinit vad jag tror det är? Konsumerar ingen alkohol.

Tror det är bäst du behandlar astman / emfysem även om du inte märker av andnöd så mkt.

Ett ord jag hittade på själv, näsan rann som fan sån fort jag drack 1-2-3 öl, samma med sprit eller vin.

Otrivin Comp kan man testa på egen hand, bara köpa på apoteket. Dock kanske man ska se upp att ta den länge, kolla upp detta med läkare.
Citera
2023-09-15, 20:14
Medlem
Kanon, tack för tipset!
Citera
2023-10-01, 13:42
Medlem
Hur har det gått? Förresten borde du kunna få göra en operation, så inte näsan rinner så mycket. Om inget annat hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in