2023-09-15, 08:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Vitras
Så du bor inte på riktiga landet, utan kanske lite utanför förorten?

Jag känner riktiga folk som bor ute på landet och i bondgårdar och de behöver rejäla bilar.

Du skall ta dig vidare i snön i en SAAB troll.
Stabor ...
Det märks att du aldrig varit på Svensk landsbygd. Sanningen är att grusvägar är alldeles utmärkta att ta sig fram på även med SAABar, framhjulsdrivna bilar tar sig fram i snö alldeles utmärkt och vägnätet på landsbygden är byggt för att alla bilar ska kunna köra på det. Jo, nog finns det ställen där tjällossningen gör att det kan vara problem på våren, men det är få ställen och i glesbygd. På normal landsbygd finns det ingen som måste ha speciella bilar, de som har behov av att köra i terräng gör det inte med personbilar ändå, bönder och jägare kör fyrhjulingar, traktorer, lastmaskiner, skogsmaskiner och liknande, ofta med en tvåhjulsdriven Caddy eller Partner som lastbil.
Citera
2023-09-15, 08:52
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M275
De flesta svenskar har låg testosteron. Därför kör dom teslor. Finns inget annat land i världen där folk gillar Tesla så mycket som svenskar. Speciellt Stockholmare. De flesta svenskar vill se förbränningsmotorns död för att dom tror att mänskligheten aka klimatet räddas då. Helt efterblivna.

Det handlar väl mer om att förbränningsmotorn är slö och bullrar mycket. Det är klart att en stor motor har sin charm men mot en bra elmotor så är den föråldrad och utdaterad.
Kopplingen till könshormon är något oklar och du verkar ha trasslat till begreppen.
Citera
2023-09-15, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Stabor ...
Det märks att du aldrig varit på Svensk landsbygd. Sanningen är att grusvägar är alldeles utmärkta att ta sig fram på även med SAABar, framhjulsdrivna bilar tar sig fram i snö alldeles utmärkt och vägnätet på landsbygden är byggt för att alla bilar ska kunna köra på det. Jo, nog finns det ställen där tjällossningen gör att det kan vara problem på våren, men det är få ställen och i glesbygd. På normal landsbygd finns det ingen som måste ha speciella bilar, de som har behov av att köra i terräng gör det inte med personbilar ändå, bönder och jägare kör fyrhjulingar, traktorer, lastmaskiner, skogsmaskiner och liknande, ofta med en tvåhjulsdriven Caddy eller Partner som lastbil.

Tjällossningen drabbar väl iofs alla? grusvägar. Annars håller jag helt med.
Citera
2023-09-15, 09:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmAkEnAvBaJs
Toyota och Honda gör bilar som kan köra många många mil. Enaste problemet är rost, rost och rost.

Tesla är värsta skiten, endast VW är sämre.

Slänger in en Youtuber som dragit hem en gammal Toyota MR2 från 1992.
https://www.youtube.com/watch?v=uC_f3KOAezE

Lång video men mycket humor av denna Ginger-man isar hur roligt man kan ha.
Toyota är nog liiiite bättre än Dyna Panhard som stått i en lada i 48 år som han renoverat tidigare.
Citera
2023-09-15, 11:28
Medlem
Hur kunde denna tråd från stenåldern bumpas?
Aja, ämnet är intressant men jag är rädd att mitt svar kommer drunkna.

Varför köper man en bil och varför just den?
Som ung köpte man skitbilar av den enkla anledningen att man var längst ned i näringskedjan vilket gör att min motfråga är varför unga i dag köper nyare, svindyra bilar?
Släpp frågan, jagvet att svaret är, de är dumma i huvudet.
Men en bil är en kompromiss där bilen ska uppfylla ägarens behov.

I mitt fall var jag trött på att lägga sex siffror på en begagnad bil som ändå krävde sina reparationer om den skulle bli en gammal skitbil i framtiden. Så jag köpte en ny bil och insåg snart mitt misstag då det var en bra pendelbil med sin dieselmotor. Tanken var att den skulle bytas efter tre år men Miljöpartiet fixade att den gick från miljövänlig till miljöfarligt avfall över en natt och vi bestämde att vi kör den här till den är skrot.
Bilen är bekväm och att sluka 100 mil på ett bräde är inga problem vilket gör denna bil perfekt för oss de gånger vi har lite längre resor. Grejen här är att pendlingen satte massor av mil i onödan och det blev dyra mil i totalkostnad.
De flesta resor vi gör är korta resor under tio mil och ofta med en blöt hund i bilen. Min hund skiter fullständigt i om bilens inköpspris var 500 000kr eller 10 000kr medan jag själv hellre har hunden i bilen för 10.
Varför kör jag en äldre skitbil?
Enkelt. Min skitbil står utomhus på en parkering där jag slipper knöla med garageporten för att ta någon annan bil. Om jag får dörruppslag på skitbilen vid affären så kan jag kalla det för styling.
Men, bäst av allt är att jag sparar jävligt mycket pengar på att ta skitbilen på kortare resor då jag sparar dyra mil på den nyare bilen som i framtiden kommer vara min skitbil.
Citera
2023-09-15, 12:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Hört talas om assistansförsäkring?

Ja, låg eller ingen självrisk för bärgning. Lagar dock ingen bil. Den dagen kamkedjan eller kamremmen havererar eller ger upp är sur. Samma som med ac, värmeanläggning, automatlåda, hjullager etc etc etc....
Citera
2023-09-15, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, låg eller ingen självrisk för bärgning. Lagar dock ingen bil. Den dagen kamkedjan eller kamremmen havererar eller ger upp är sur. Samma som med ac, värmeanläggning, automatlåda, hjullager etc etc etc....

Nä men du pratar om att man kan bli ståendes precis när som helst. Det avhjälper en assistansförsäkring rätt bra. Eller det räcker med en halvförsäkring iofs, har faktiskt använt det en(!) gång på alla tiotusentals mil med skitbilar jag kört.

Men ja gamla bilar krånglar ibland. Men att det skulle uppstå massa oväntade fel i tid och otid tycker jag är väldigt överdrivet. Snarast är det rätt fascinerande hur bra allt bara funkar för det allra mesta.
Citera
2023-09-15, 13:02
Moderator
Citat:
Tjällossningen drabbar väl iofs alla? grusvägar. Annars håller jag helt med.
Jag tänker att här på västkusten och i Skåne så är det ett mindre problem, visst blir det lite kladdigt och spårigt ibland, men det är ju inte ens varje år det blir tjäle, och det är sällan den är så djup att det faktiskt blir några större sättningar när den släpper.
Citera
2023-09-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag tänker att här på västkusten och i Skåne så är det ett mindre problem, visst blir det lite kladdigt och spårigt ibland, men det är ju inte ens varje år det blir tjäle, och det är sällan den är så djup att det faktiskt blir några större sättningar när den släpper.

Ah du menar så. Bor också på västkusten, tycker väl det brukar vara någon gång varje år men kan ju likväl släppa mitt i vintern. Men nej sättningar burkar det väl inte bli men fan så löst och spårigt ibland.
Citera
2023-09-15, 13:25
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Gamla bilar är farliga bilar oavsett om de går igenom besiktning. Du har massa gamla skrothögar där ute som rullar omkring med pissdasiga däck och bromssystem utan ABS . Dessutom tycks folk skita i besiktning eller va de nu gör. Bara idag såg jag 2 st skrotbilar rulla omkring med vinterdäck. Sinnessjukt helt enkelt.

Polisen gör ett uselt jobb på den fronten.

Snack. Det finns kanske bättre hjälpsystem i modernare bilar men att kalla dem direkt farliga är en kraftig överdrift. Då skulle myndigheterna gjort något åt det. ABS blev mer eller mindre standard i slutet av 80-talet (35 år sen) och antalet bilar som är äldre än så som rullar på vägarna är försvinnande liten. Sen tycker jag själv att alla med körkort ska kunna framföra en bil säkert utan massa hjälpsystem, då är man ingen bra bilförare och behöver mer träning.

Däremot kan det vara så att gamla, illa underhållna bilar som inte är värda mycket ägs och framför av personer som tillhör samhällets bottenskick och inte är direkt laglydiga och då struntar man i bilens/däckens skick eller besiktning. Men att koppla bilens ålder till att den är farlig är en ogenomtänkt generalisering. Sen kan jag ge ett visst medhåll till att man ibland ser bilar som inte hör hemma på allmänna vägar och att polisen borde vara bättre på att få bort dem men det är också en polisiär resursfråga där gängskjutningar och annat nog prioriteras högre.

Sen har däckens beskaffenhet inget med bilens ålder att göra, det finns relativt nya bilar som också rullar omkring med livsfarliga ostar till däck.

Konsensus: En gammal bil med en bra förare är betydligt säkrare i trafiken både för sig själv och andra än en nyare bil med en dålig förare.
Citera
2023-09-15, 15:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nä men du pratar om att man kan bli ståendes precis när som helst. Det avhjälper en assistansförsäkring rätt bra. Eller det räcker med en halvförsäkring iofs, har faktiskt använt det en(!) gång på alla tiotusentals mil med skitbilar jag kört.

Men ja gamla bilar krånglar ibland. Men att det skulle uppstå massa oväntade fel i tid och otid tycker jag är väldigt överdrivet. Snarast är det rätt fascinerande hur bra allt bara funkar för det allra mesta.

Det är ju inte så att de ordnar med frakt och transport hem av bil, familj och ev last. Det är till närmaste verkstad. Säg att du kör mellan stockholm och göteborg och bilen pajar kl 11:00 en lördag någonstans i småland. Du kanske får bärgning till Jönköping, men sen då? Verkstaden öppnar 0800 på måndag och de har kanske inte tid att kika på din tid förrän på torsdag. Då ska du fixa hyrbil. Har du tur får du tag på en. Sedan får du en fet verkstadsräkning, sen ska du tillbaks till Jönköping för att hämta din bil. Jag tycker det blir jäkligt bökigt. Dessutom skapar det en otrygghet.
Citera
2023-09-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ju inte så att de ordnar med frakt och transport hem av bil, familj och ev last. Det är till närmaste verkstad. Säg att du kör mellan stockholm och göteborg och bilen pajar kl 11:00 en lördag någonstans i småland. Du kanske får bärgning till Jönköping, men sen då? Verkstaden öppnar 0800 på måndag och de har kanske inte tid att kika på din tid förrän på torsdag. Då ska du fixa hyrbil. Har du tur får du tag på en. Sedan får du en fet verkstadsräkning, sen ska du tillbaks till Jönköping för att hämta din bil. Jag tycker det blir jäkligt bökigt. Dessutom skapar det en otrygghet.

Småland är inte världens ände även om en Stockholmare säkert tror det. Men ja är man totalt livrädd för sånt som nästan aldrig händer kanske man ska ha en ny bil.

Livet är för kort för att oroa sig för massa saker hela tiden
Senast redigerad av ensam87a 2023-09-15 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in