Citat:
Ursprungligen postat av
Konfucius2
Gamla bilar är farliga bilar oavsett om de går igenom besiktning. Du har massa gamla skrothögar där ute som rullar omkring med pissdasiga däck och bromssystem utan ABS . Dessutom tycks folk skita i besiktning eller va de nu gör. Bara idag såg jag 2 st skrotbilar rulla omkring med vinterdäck. Sinnessjukt helt enkelt.
Polisen gör ett uselt jobb på den fronten.
Snack. Det finns kanske bättre hjälpsystem i modernare bilar men att kalla dem direkt
farliga är en kraftig överdrift. Då skulle myndigheterna gjort något åt det. ABS blev mer eller mindre standard i slutet av 80-talet (35 år sen) och antalet bilar som är äldre än så som rullar på vägarna är försvinnande liten. Sen tycker jag själv att alla med körkort ska kunna framföra en bil säkert utan massa hjälpsystem, då är man ingen bra bilförare och behöver mer träning.
Däremot kan det vara så att gamla, illa underhållna bilar som inte är värda mycket ägs och framför av personer som tillhör samhällets bottenskick och inte är direkt laglydiga och då struntar man i bilens/däckens skick eller besiktning. Men att koppla bilens ålder till att den är farlig är en ogenomtänkt generalisering. Sen kan jag ge ett visst medhåll till att man ibland ser bilar som inte hör hemma på allmänna vägar och att polisen borde vara bättre på att få bort dem men det är också en polisiär resursfråga där gängskjutningar och annat nog prioriteras högre.
Sen har däckens beskaffenhet inget med bilens ålder att göra, det finns relativt nya bilar som också rullar omkring med livsfarliga ostar till däck.
Konsensus:
En gammal bil med en bra förare är betydligt säkrare i trafiken både för sig själv och andra än en nyare bil med en dålig förare.