Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-15, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det store spørsmålet er:

Hvorfor måtte Jonas dø?

Og jeg bare lurer på hvem som satte fyr på betongbilen? Finner man ut svaret på det, kan man sikkert finne ut hvorfor Jonas måtte dø.
Citera
2023-09-15, 07:00
Medlem
Politiet skal ha fulgt med på han en stund før pågripelsen sa de på Dagsrevyen i går. Det virket også som politiet bekreftet at beslagene som er gjort dreier seg om biler.
Citera
2023-09-15, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulliblepear
Skal væte Rob*in O*en (b?, i), i følge Skrulle (kommentar 2600).

Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Han som fant ham sa vel at det så ut som om han satt og sov?
Hvis hodet var maltraktert ville i såfall det være en merkelig beskrivelse.

Jeg gjetter på at han ble skutt ved hytta, og at stedet ble valgt fordi det var en stor ring
med trær rundt der drapsmannen kunne gjemme seg og samtidig ha offeret i sikte.

Mine 2 cents, ihvertfall.

Mulig jeg husker feil eller blander, finner ikke igjen opplysningene i tråden. Men ; hvor var de tidligere eierne av hytta fra? Det jeg ikke skjønner ang MGM; noen hadde uttalt at det ikke var denne KV, men en slektning og at folk kom til å bli overrasket over hvem det var.
Citera
2023-09-15, 07:33
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbwollestad
Om det har vært et falskt jobboppdrag så ville jo politiet ha spor av dette i form av mail/telefonkontakt/sms. Ellers så hadde J en annen veldig lyssky "hobby" utenom anleggsbedriften som ble dealet med langt fra folk og fe. Men da er det samtidig veldig rart å velge hytten til en ukjent tredjepart med mindre man er helt sikker på at det ikke befinner seg folk i området og man får "dealet" i fred og ro.

Vaskelig å si hva som er mest sannsynlig av disse alternativene. Uansett har den eller dem
som fikk ham opp på hytta, greid det uten at han ble altfor mistenksom. Jeg synes det er
merkelig, siden han ikke engang turte å si til sine venner hvor han bodde.

Eller kan han faktisk ha lånt den hytta for å skjule seg? Evt. "lånt" den?
At det var derfor han var der, og at han hadde sovet der om natten, og så
har noen funnet ut av det og oppsøkt ham?
Citera
2023-09-15, 07:43
Medlem
Citat:
Vaskelig å si hva som er mest sannsynlig av disse alternativene. Uansett har den eller dem
som fikk ham opp på hytta, greid det uten at han ble altfor mistenksom. Jeg synes det er

Ny hypotese som og kan være mulig, at han har "lånt " den. Kan han ha brutt seg inn gjennom.porten og, og kanskje drevet skytetrening i skogen viss våpen var et av selvforsvarsutstyret. Kan han da evt fått det fra den MGM..
Citera
2023-09-15, 07:46
Medlem
Citat:

Det er en teori jeg ikke kan huske å ha lest tidligere som jeg synes virker veldig sannsynlig. All den tid det er så mye fokus på selve hytta. Ift.. J`s situasjon med hemmelig bosted osv.. så virker det mer plausibelt, enn at han har forvillet seg opp der på et oppdrag fra ukjent bestiller. God teori!
Citera
2023-09-15, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigi1981
Vil tro politiet har noe mer enn bare DNA eventuelt. For eksempel tele-data, ved at en ev. burnertlf posisjonsdata stemmer godt med siktedes mobils posisjonsdata.
Ang om siktede kan ha vært torpedo. Ser at i flere av voldssakene mot politiet nevnes det spark mot hode og nakke. Tyder på en person med en viss kampsport-bakgrunn.
At ingen i kretsen rundt Jonas kjenner til denne personen og at han heller ikke var et kjent navn for Avhørt-folka, synes jeg peker mot at GM har en oppdragsgiver. Min gjetning er nok fortsatt ER.

Ja, var vel også en bruker som kom inn her for en stund siden og ville understreke at ER hadde alibi.Men kan likefult være oppdragsgiver.
Citera
2023-09-15, 08:17
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thommsen71
Det er en teori jeg ikke kan huske å ha lest tidligere som jeg synes virker veldig sannsynlig. All den tid det er så mye fokus på selve hytta. Ift.. J`s situasjon med hemmelig bosted osv.. så virker det mer plausibelt, enn at han har forvillet seg opp der på et oppdrag fra ukjent bestiller. God teori!

Det kan ihvertfall også forklare hvorfor hengelåsen på bommen var borte i dagene forut for drapet.
At JH selv hadde nøkkel, eller kanskje fikk dirket den opp på et vis, og dermed hadde mulighet til
å ta seg til og fra hytta uten for mye pes. Ikke sikkert han noensinne var inne i hytta heller, han
kan vel ha sovet i bilen.

Så kan det vel være at han ble skutt rett før han skulle kjøre derfra den morgenen.
Senast redigerad av Svartediket 2023-09-15 kl. 08:24.
Citera
2023-09-15, 08:33
Medlem
Teorier om at J ble fraktet opp til hytta synes jeg høres temmelig fjernt ut. Det ville vært både risikabelt bed tanke på DNA, samt det er veldig mye arbeid bak å frakte et lik for så å sette det i førersetet på en bil.

Jeg antar at enten MGM eller oppdragsgiver var kjent med at hytte lå lite synlig på er sted med dårlig dekning og langt fra utrykningskjøretøy.

Dertil har de bestilt falskt jobboppdrag på hytta og fjernet låsen for å sikre ankomst.

Mulig jobben ble bestilt tidligere, men utsatt av enten J eller MGM. Dette med tanke på at lås ble fjernet flere dager før.

Ser ikke bort fra at jobb ble forespurt med svart oppgjør for å sikre at J selv kommer og utfører.

Jeg antar videre at når J kommer til hytta å aner han uråd. Ting stemmer ikke helt med normalen og han sender lokasjon til kollega i tilfelle trøbbel. Ville også vært naturlig å snu bilen med fronten ut.

Ut fra bilder med fjernet terassebord ser det ut som han kan være skutt i ryggen når han står foran trappen.

Da gjetter jeg videre at J ville forsøkt å komme seg derfra. Lommeboken tror jeg han måtte ha mistet på vei til bilen, kansje når han drar opp nøkler fra lommen.

Jeg tror J selv kjørte i grøften grunnet han begynte å miste bevisstheten. Posisjonen han ble funnet i tyder på at han enda var i live når bilen stanset, men at han fortsatt kjempet med seg selv.

Hvordan gjerningsmann har oppført seg blir jo også bare gjetning, men hadde det vært meg ville jeg ikke rørt hverken hytte, bil eller offer. Jeg tror han har ligget i skjul med fri sikt mot trappa og ventet..

Slik dette er gjennomført så tviler jeg på noen konfrontasjon eller kamp i det hele tatt.
Citera
2023-09-15, 08:33
Medlem
Citat:
Det kan ihvertfall også forklare hvorfor hengelåsen på bommen var borte i dagene forut for drapet.
At JH selv hadde nøkkel, eller kanskje fikk dirket den opp på et vis, og dermed hadde mulighet til
å ta seg til og fra hytta uten for mye pes. Ikke sikkert han noensinne var inne i hytta heller, han
kan vel ha sovet i bilen.

Så kan det vel være at han ble skutt rett før han skulle kjøre derfra den morgenen.
Derfor heller ikke helt uvanlig at skjermbildet ble sendt til kamerat heller, for å fortelle hvor han var, som kanskje var både ukjent og ulogisk for dem, og at det ble sikret at han ble funnet
Citera
2023-09-15, 08:48
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaploes
Derfor heller ikke helt uvanlig at skjermbildet ble sendt til kamerat heller, for å fortelle hvor han var, som kanskje var både ukjent og ulogisk for dem, og at det ble sikret at han ble funnet

Denne gjengen pleide angivelig å sende posisjoner til hverandre. Men det påpekes
at han den morgenen sendte en skjermdump og ikke koordinater.

Kan det tenkes at han sendte den etter han ble skutt, før han døde?
At det var alt han rakk å gjøre?

Det er grusomt å tenke på.
Citera
2023-09-15, 09:01
Medlem
Citat:
Denne gjengen pleide angivelig å sende posisjoner til hverandre. Men det påpekes
at han den morgenen sendte en skjermdump og ikke koordinater.

Kan det tenkes at han sendte den etter han ble skutt, før han døde?
At det var alt han rakk å gjøre?

Det er grusomt å tenke på.

Viss det var der han evt oppholdt seg så vil jeg tro at det var et signal om hjelp. For hvorfor sendte han ikke da koordinater som vanlig.
Måten skuddet kom på klarer jeg ikke helt å få en sammenheng i enda ut fra hypotesen om at han allerede var der.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in