Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Precis. Att bo fint prioriteras ganska högt av gemene man. Har man dom i kompostera gnäller man knappast över 20K boendekostnad.

Jag pratar bara efter dom objekten jag har kollat och det är runt 2,5-3 miljoner. Jag tycker dessa objekt är renoveringsobjekt och tycker därför att vad man får bo i för 20k är inte värt. Jag betalar då hellre 10k och bor i en lägenhet som inte luktar fukt/skit och har helt ok badrum och kök.
Citera
2023-09-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Jag pratar bara efter dom objekten jag har kollat och det är runt 2,5-3 miljoner. Jag tycker dessa objekt är renoveringsobjekt och tycker därför att vad man får bo i för 20k är inte värt. Jag betalar då hellre 10k och bor i en lägenhet som inte luktar fukt/skit och har helt ok badrum och kök.

Ja, är man såpass fattig att 20k i månaden är en stor utgift så är det såklart vettigt tänkt.
Citera
2023-09-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Som väntat blev det en 10:e höjning av styrräntan av ECB https://www.svd.se/a/xgj88Q/ecb-hojer-styrrantorna-igen-satter-press-pa-riksbanken

Med tanke på den svaga kronkursen, skulle nu Riksbanken behöva ett muskulöst svar på denna. Gissar att de däremot duttar vidare, och gör ingen nöjd istället.

Ingen chans att RB höjer 0,5 och hänger med, därför kronan tappade idag.

T.om med en fallande inflation så har marknaden inget förtroende för svensk ekonomi.
Citera
2023-09-14, 18:33
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Och?

Vi går mot målet, som är 2%. Det är den procentsatsen som hela den här tråden handlat om dom senaste 100 sidorna.

Vill du diskutera andra justerade tramsvärden (för att få din lilla tramskalkyl att gå ihop) så kan du ju göra det i någon annan tråd.

Ok, så du är en BLT, jag beklagar.
Det vore dock bra om du försökte läsa på om vad jag skrev, då du uppenbarligen inte begrep ett skvatt vad jag skrev.

En negativ realränta implicerar höjda priser i handeln.
Höjda priser implicerar högre inflation.

Grattis till att ha kommit ut som en obildad idiot!
Senast redigerad av vanartad 2023-09-14 kl. 18:37.
Citera
2023-09-14, 18:36
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ingen chans att RB höjer 0,5 och hänger med, därför kronan tappade idag.

T.om med en fallande inflation så har marknaden inget förtroende för svensk ekonomi.

Nästa FOMC är den 19:e - 20:e September, en dag innan RB's nästa möte

Det skall bli intressant att se hur FED resp RB kommer hanterar den uppkomna situationen.
Senast redigerad av vanartad 2023-09-14 kl. 18:40.
Citera
2023-09-14, 18:43
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Ok, så du är en BLT, jag beklagar.
Det vore dock bra om du försökte läsa på om vad jag skrev, då du uppenbarligen inte begrep ett skvatt vad jag skrev.

En negativ realränta implicerar höjda priser i handeln.
Höjda priser implicerar högre inflation.

Grattis till att ha kommit ut som en obildad idiot!
Varför måste du vara så sjukt otrevlig och förolämpa alla som inte tycker exakt som du eller som inte råkar veta exakt lika mycket som du? Du tar ner trådens seriositet med ditt beteende.
Citera
2023-09-14, 19:03
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Nästa FOMC är den 19:e - 20:e September, en dag innan RB's nästa möte

Det skall bli intressant att se hur FED resp RB kommer hanterar den uppkomna situationen.

Det är inte intressant alls.

Vi får 4,0% med 100% sannolikhet pga ECBs val idag och FED står stilla med 97% sannolikhet då inkommande data inte motiverar än högre realränta.
Citera
2023-09-14, 19:03
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Varför måste du vara så sjukt otrevlig och förolämpa alla som inte tycker exakt som du eller som inte råkar veta exakt lika mycket som du? Du tar ner trådens seriositet med ditt beteende.

Jag bemöter folk som jag själv blir bemött.
Respekt är något som man förtjänar, inte något som man ovillkorligen får.
Jag kommer från en värld där precis alla har skilda åsikter, men där vi ändå gör försök att förstå varandras utgångspunkter samt hur vi resonerar. En sak som aldrig accepteras är att drar ett påstående rätt ur röven och för att försöka tysta någon annan, därav mitt bemötande.

Även du har uppvisat liknande tendenser varför jag undviker/ignorerar dina inlägg.Eftersom du i detta fall nästan lyckades ställa en fråga utan en negativ konnotation (väldigt snällt tolkat) svarade jag på din fråga.

Vad du, eller någon annan för den delen, inbillar dig är helt irrelevant i tråden, om det inte finns en bakomliggande argumentation till just varför ditt påstående skulle ha någon som helst relevans.
Citera
2023-09-14, 19:07
Medlem
KuKluxKlans avatar
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JQAE9P/fastighetsagarna-vill-hoja-hyrorna-med-12-procent-orimligt-enligt-hyresgastforeningen

Citat:
Fastighetsägarna vill höja lägenhetshyrorna i Stockholm och Göteborg med 12 procent.
Orimligt, tycker Hyresgästföreningen.
– Det är olyckligt att de startar förhandlingarna på det här sättet, säger förhandlingschefen Carl-Johan Bergström.

Stackars hyres-hjon.
Ni kan ju bara gissa vad det betyder k värdeökning för ägt boende när er egen massa höjer hyran med 12%.
Citera
2023-09-14, 19:09
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
…och detta drar du precis rakt ur röven. Det är möjligt att du kommer ha rätt, men det spelar ingen som helst roll, eftersom du, precis som vanligt, drar saker rätt ur röven, utan någon som helst rationell argumentation till just VARFÖR ditt påstående skulle vara intressant.

Du skulle inte kunna bli mer ointressant än vad du redan är…

Så ointressant att du svarade på 1 minut. Vad sägs om marknaden? https://www.cmegroup.com/markets/interest-rates/cme-fedwatch-tool.html
Citera
2023-09-14, 19:50
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JQAE9P/fastighetsagarna-vill-hoja-hyrorna-med-12-procent-orimligt-enligt-hyresgastforeningen

Stackars hyres-hjon.
Ni kan ju bara gissa vad det betyder k värdeökning för ägt boende när er egen massa höjer hyran med 12%.

Förra gången ville de höja med 25%, men det slutade med 3%. Så dröm vidare BLT.
Citera
2023-09-14, 19:56
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr

Den här tråden är inte seriös för fem öre. Den består till 99% av typiska "svenneapor fantiserar om saker och händelser" inlägg och 1% av kunskaps och förståelsebaserade inlägg. De flesta av er förstår inte ens hur penningsystemet fungerar, era inlägg är aldrig mer än klappmongohumor oavsett hur seriösa ni inbillar er att de är.

Det finns bara en sak att konstatera, den rådande metaekonomin med kraftigt negativ realränta är på väg att ebba ut och kommer att ersättas av en ny metaekonomi med kraftigt positiv realränta. Det kommer att bli en pastisch på USA 1929 över hela världen, för 1929 års krasch föregick av ett decennium av kraftig penningmängdsexpansion som gav upphov till uttrycket "the roaring twenties". Precis som dagens implosion så var 1929 års krasch resultatet av medveten planläggning. Samma organisation som skapade den kraschen är idag aktiv och ledande i att skapa 1929 del II, en händelse som preliminärt döpts till "The Great Reset". Den här organisationen kallas för "federal reserve" och är en privatägd amerikansk centralbank som ägs av ett antal amerikanska storbanker.

Användaren Vanartad har bara skrapat på den ekonomiska biten, och hans oförståelse inför de händelser som lett till dagens situation beror på att han ännu inte förstått att han har att göra med organiserad brottslighet i en exceptionellt stor skala där människor som Ingves är involverade på en låg nivå. Han förstår inte heller denna brottslighets mångfacetterade natur.

Det har alltid varit meningen att det ska bli en megastor lånebubbla, och det har alltid varit meningen att den ska implodera i en megakollaps som pressar ner marknadspriserna på fasta tillgångar låååångt under medianvärdet, tillgångar som sedan kan plockas upp för en spottstyver av de som är insiders i den här brottsligheten.

Miljoner svenskar kommer aldrig att återkomma till bostadsmarknaden eller aktiemarknaden för att de kommer att sitta och betala av sina enorma skulder resten av livet. En blatte som anländer till Sverige med 0:- på fickan kommer att vara rikare än nästan alla vuxna svenskar eftersom han inte har några skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in