2023-09-14, 15:15
Medlem
Kedoxs avatar
Detta är en av sakerna som stör mig med polisen och som får det att kännas som att de står över folket.

Hur många gånger har man inte sett polisbilar UTAN blåljus eller ljud som ligger bra över hastighetsgränsen. Även sett dem brassa rakt över övergångsställen där folk vill gå över.

Poliser verkar helt ansvarsbefriade när de är i tjänst (och i detta fallet och säkerligen flera utanför).

Kan fortfarande få en klump i magen när jag tänker på Erik Torell-haveriet och det uteblivna ansvaret.
Senast redigerad av Kedox 2023-09-14 kl. 15:18.
Citera
2023-09-14, 15:16
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Låter föga troligt. Lästa att kraven i begåvningstest till polisutbildningen ska sänkas men det gäller ju då för de blivande poliserna.

Suck. Ok.

Hur tror du att ryktet uppstod, så Mattias Ramsö fick nys om det?
Citera
2023-09-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://samnytt.se/avslojar-nadim-ghazale-korde-for-fort-slapp-straff/

Är det rätt att han blir behandlad annorlunda och slipper straff för brott han begått som privatperson?
Borde polisen behandla vänsteraktivister annorlunda än vanligt folk?
Kan detta skada polisens anseende ute i stugorna?

Det beror på situationen. Körde han 30kph för fort på en tom 100 väg tycker jag att det är rätt att släppa. Var det däremot på en 50väg så skall körkortet tas med en gång.
Citera
2023-09-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Suck. Ok.

Hur tror du att ryktet uppstod, så Mattias Ramsö fick nys om det?
Vet inte. Det kanske framkommer. Vi slutar där.
Citera
2023-09-14, 15:30
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Hur många gånger har man inte sett polisbilar UTAN blåljus eller ljud som ligger bra över hastighetsgränsen. Även sett dem brassa rakt över övergångsställen där folk vill gå över.

Jag har väldigt sällan sett poliser göra så utanför utryckning. Jag är ärligt talat osäker på om jag någonsin sett det.
Citera
2023-09-14, 15:35
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Jag har väldigt sällan sett poliser göra så utanför utryckning. Jag är ärligt talat osäker på om jag någonsin sett det.

Kanske beror lite på vart man rör sig alternativt att polisernas benägenhet att rucka på reglerna ser olika ut beroende på region.
För jag har sett det fler gånger än jag kan räkna. Var efter att jag sett det flera gånger som jag brukade spana på polisbilar i närheten mer noggrannt för att se om detta var undantag eller utbrett.
Citera
2023-09-14, 15:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Detta är en av sakerna som stör mig med polisen och som får det att kännas som att de står över folket.

Poliser verkar helt ansvarsbefriade när de är i tjänst (och i detta fallet och säkerligen flera utanför).

Kan fortfarande få en klump i magen när jag tänker på Erik Torell-haveriet och det uteblivna ansvaret.

Är de i tjänst behöver de inte ha blåljus på för att bryta regler i trafiken.

Här var det dock en jöns utanför tjänst som alltså slapp att bli av med körkortet. Sådant ska ju inte få förekomma men är säkert vanligt förekommande. Vill polisen ha högre förtroende bär poliserna som lät honom komma undan omedelbart utredas. Jönsen själv bör bli av med kortet och även utredas för erbjudande av muta. Men det kommer ju aldrig att hända.
Citera
2023-09-14, 15:46
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är de i tjänst behöver de inte ha blåljus på för att bryta regler i trafiken.

Här var det dock en jöns utanför tjänst som alltså slapp att bli av med körkortet. Sådant ska ju inte få förekomma men är säkert vanligt förekommande. Vill polisen ha högre förtroende bär poliserna som lät honom komma undan omedelbart utredas. Jönsen själv bör bli av med kortet och även utredas för erbjudande av muta. Men det kommer ju aldrig att hända.

Ja, detta fallet är ju "värre" i det avseendet. Dock verkar just denna individ vara ganska ogillad och sluppit straff pga de andras "rädsla" då han är viral. Normalt brukar de hålla varann stenhårt om ryggen.

Men till första stycket. Jag har förstått det som att en polisbil som inte är på utryckning skall förhålla sig till trafikregler likt vilken bilist som helst.
Du kan ju inte mena att en snutbil utan ljusen eller ljudet på (vilket det ska vara vid utryckning) får ligga i 110 på en 70-väg som exempel?
Citera
2023-09-14, 15:47
Medlem
sonicguides avatar
Citat:

Är det rätt att han blir behandlad annorlunda och slipper straff för brott han begått som privatperson?
Om nu detta har hänt är han väl inte den första polisen som undgått att bli bötfälld. Det finns flera kända fall om man googlar.

Över 30 km/h så var de väl helt enkelt tvungna att klicka bort mätningen.
Citera
2023-09-14, 15:51
Medlem
sonicguides avatar
Citat:

Det som oroar mig är att de väljer att gå till Samnytt.
2-3 korrumperade poliser har alltså sympatierna hos Samnytt.
Det bådar inte gott om SD kommer till makten mer än vad de gör nu....
Vem av dessa poliser kommer att efterträda Strömmer?
Citera
2023-09-14, 15:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ja, detta fallet är ju "värre" i det avseendet. Dock verkar just denna individ vara ganska ogillad och sluppit straff pga de andras "rädsla" då han är viral. Normalt brukar de hålla varann stenhårt om ryggen.

Men till första stycket. Jag har förstått det som att en polisbil som inte är på utryckning skall förhålla sig till trafikregler likt vilken bilist som helst.
Du kan ju inte mena att en snutbil utan ljusen eller ljudet på (vilket det ska vara vid utryckning) får ligga i 110 på en 70-väg som exempel?

Ja det är varför det skrallrades till media. Om han var poppis hade det aldrig läckt utan bara varit "normalt".

De behöver inte det beroende på omständigheterna. Vi har ju ett känt exempel med Vilks. De poliserna i omärkt bil körde minst 50 över tillåten hästighetsgräns men det var helt ok och efter deras utbildning. Att ibland köra mycket snabbare än vanliga trafiken. Ibland kan man ju vilja komma fram snabbt utan att för den delen varna buset att man kommer. Verkar helt bero på omständigheterna. Att det är något som man gör i tjänsten.
Citera
2023-09-14, 16:02
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/kandispolisen-i-blasvader-slapp-straff-efter-fortkorning

Så här verkar det alltså vara, att Ghazale stoppades av polis, visade körkort, och polisbilen körde vidare. Sedan har det upprättats en anmälan om tjänstefel för att Ghazale inte undersöktes för fortkörning. Denna har lagts ner i brist på bevis.

Detta har bevisligen skett.
Tårtan verkar inte ha skett. Inte heller finns bevis för att Ghazale faktiskt kört för fort eller egentligen gjort något annat fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in