2023-09-13, 22:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
Snarare kan hon mycket väl haft grönt. Bilister har skyldighet att stanna spårvagnarna bara kör.

Nej din dumma idiot. Spårvagnarna följer trafikljusen. De har ofta egna kollektivtrafikljus. Så om det är grönt för andra så kör inte spårvagnen.
Citera
2023-09-13, 23:14
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalen444
Kanske ot men utifrån den tragiska olyckan var jag i em när jag prom hem lite extra uppmärksam på hur främst cyklister beter sig i Gbg. Av de jag såg saknade 80-90% hjälm. 80% körde extremt snabbt. Passerade inte så många rödljus men vid samtliga susade minst en cyklist över gatan mot rött ljus och vid ett av dessa var det både biltrafik o spårvagnar som körde.
Tänkte för mig själv att det är lite konstigt att dödsolyckan inte fått fler att tänka till. Gissningsvis är egot stort å de resonerar som många att "det händer inte mig"...

Håller med, ett mirakel att inte fler cykelolyckor sker i Göteborg. Många cyklar mot rött och har hörlurar på sig, helt galet! Som fotgängare har man lärt sig att hoppa undan när cyklar kommer farande för dom krockar hellre än förlorar två sekunder på att bromsa.
Citera
2023-09-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Jo rubriken är missvisande då meningen syftar på att det var spårvagnens fel.

Cyklist avliden efter kollision med spårvagn är mer korrekt då det är mer neutralt och antagligen var det kvinnan själv som gjort någe ödesdigert misstag.
Anmäl till moderator då istället för att gnälla i tråden.
Citera
2023-09-14, 07:28
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Generellt skulle jag säga de va 30/70 bilist/cyklistens fel. När de gäller spårvagn är de 97% Cyklistens fel most likely. Spårvagnen är så jävla linjär och följer ljuset punkt till pricka och kan inte stanna eller accelerera snabbt. Om du krockar me spårvagnen och dessutom med spårvagnen front har du inte tittat noga eller tagit sjuka risker samt haft dålig kontroll. Dock kan man fastna i spårvagnspåren om man har otur även som nornal människa. Rip.
Citera
2023-09-14, 11:11
Medlem
DaNeShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
Snarare kan hon mycket väl haft grönt. Bilister har skyldighet att stanna spårvagnarna bara kör. Göteborg är helt livsfarligt att gå och cykla runt i märkligt det inte sker fler olyckor men antar det bara är en liten del som når tidningarna.

Har aldrig sett en spårvagn köra mot rött, men cyklisterna däremot.. jadu dem är la färgblinda allihop..
Citera
2023-09-14, 12:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaNeShady
Har aldrig sett en spårvagn köra mot rött, men cyklisterna däremot.. jadu dem är la färgblinda allihop..

Det KAN förstås hända att en spårvagn kör mot rött. Men det är ytterst osannolikt. Saken kommer att utredas i denna olycka.

Men muppen får det att låta som om det är standard att spårvagnar kör mot rött. Det är givetvis inget annat än ren jävla lögn. En spårvagnsförare som kör mot rött riskerar att bli av med sitt jobb.
Senast redigerad av Hurt-Åke 2023-09-14 kl. 12:30.
Citera
2023-09-14, 13:36
Medlem
DaNeShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det KAN förstås hända att en spårvagn kör mot rött. Men det är ytterst osannolikt. Saken kommer att utredas i denna olycka.

Men muppen får det att låta som om det är standard att spårvagnar kör mot rött. Det är givetvis inget annat än ren jävla lögn. En spårvagnsförare som kör mot rött riskerar att bli av med sitt jobb.

Exakt det jag menar. En förare vet ju vilket ansvar de har och även om vissa inte borde få köra spårvagn så är det ju ytterst tveksamt att de skulle strunta i trafikreglerna eller göra något annat som riskerar deras jobb. Dessa cyklistmuppar däremot tror dem äger vägen och alla ska stå åt sidan när de kommer.
Citera
2023-09-14, 19:16
Medlem
Har hört att hon cyklade ut bakom en passerande spårvagn. Hon såg inte att det kom en annan från motsatt håll emot henne.
Citera
2023-09-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sicnarf
Har hört att hon cyklade ut bakom en passerande spårvagn. Hon såg inte att det kom en annan från motsatt håll emot henne.

Låter troligt och vill inte verka okänslig men är det något som man lär sig snabbt när man bor i Göteborg så är det att INTE gå/köra förrän msn är helt säker på att kusten är klar åt båda riktningar. Mao stå still tills sikten är klar.
Samma gäller busshållplatser med refug i mitten, finns alltid dårar (både bil o cykel) som har sååååå bråttom att de inte snällt kan vänta tills bussen kör utan bara måste köra över på motsatt sida o köra mot trafiken - gärna i sjuka hastigheter dessutom så ännu en oskriven regel i Gbg att aldrig gå över gatan innan bussen kört iväg o sikten fri.
Det är verkligen ett under att det inte sker fler olyckor här🙈😬
Citera
2023-09-14, 19:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Klassisk olyckstyp. Många spårvägssystem i världen har en regel att spårvagnar inte får mötas i korsningar just därför att många människor är så korkade att de inte fattar att det kan komma en till vagn från andra hållet som skyms. Vet inte hur det är i Göteborg.

Också vanlig olyckstyp på järnväg med dubbelspår vid bommar. Folk ser att ett tåg passerar och rusar sen under bommarna och missar att ett till tåg just kommer från andra hållet. Splasch!
Citera
2023-09-14, 20:56
Medlem
Citat:
Kan tänka mig det.
Hon var stressad och hade inte tid att se åt båda håll.

Hon hamnade inte under spårvagnen, utan kastades troligtvis i väg och ner i asfalten/spåret och fick dödliga skallskador.
Hade hon använt hjälm så hade hon nog haft betydligt större chans att överleva.
Senast redigerad av Tesla83 2023-09-14 kl. 21:08.
Citera
2023-09-14, 21:43
Moderator
Parongatans avatar
Bara en massa ointressant jidder om hur cyklister är, och hur de minsann bryter emot trafikregler vanemässigt.

Tråden handlar om den här specifika olyckan. Inte ett kafferep där alla ska berätta egna historier om slarviga cyklister.

Jag försökte få fram vem Likförbrännarmaken är på twitter. Vad hans riktiga namn är. Och genom det, vem Hanna var.

Är det ingen som vet vem Hanna är? Det vore intressant att veta mer om henne, var hon arbetade och var hon bodde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in