2023-09-14, 05:44
Medlem
Homofants avatar
Ja alltså folk som köper äldre bilar brukar ha en kompetens som barn födda efter 1990 inte besitter, nämligen att kunna meka själva…… klart vissa kan men dessa är marginellt få.
Citera
2023-09-14, 05:50
Medlem
OneTaps avatar
de e rätt dum snålt o köpa last gamla bilar. mina kompisar kör Volvos o rost mercor från tidigt 00 o de e alltid nåt som pajjar :P själv investera ja i en sprillans ny bmw m4 med kol fiber paket o den har funkat klock rent i 1 helt år nu =) helt klart värt pengarna för komforten o så man kan köra road trips ner till tyskland o sånt utan o oroa sig över att bilen pajjar ihop.
Citera
2023-09-14, 05:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det man sparar på lägre inköpspris får man ju betala i ökade service- och reparationskostnader och inte minst ökad bränsleförbrukning.
Att det skulle bli lika dyrt med en gammal bil som med en ny är givetvis trams. De ökade reparationskostnaderna är en struntsumma i sammanhanget. Bränsleförbrukningen är samma på äldre och nyare bilar. Förbränningsmotorn har inte upplevt nått banbrytande. Det finns en högre överväxel på nyare bilar som gör att förbrukningen sjunker lite under långa landsvägskörningar, men annars är den samma.
Citera
2023-09-14, 06:37
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Dessa "skitbilar" är hästlängder bättre än dagens nya bilar. Man kan åtminstone byta allt själv, mindre elektronik, mindre fel (speciellt de japanska, och i synnerhet Toyota), driftsäkra etc..
Har kört Toyota i 20 år och i princip de enda felen som uppkommit är självorsakade.
De flesta bilmärken har betydligt fler fel än Toyota så vill man ha driftsäkerhet och relativt billigt ägande av ny bil är den definitivt att rekomendera.
Citera
2023-09-14, 07:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Att det skulle bli lika dyrt med en gammal bil som med en ny är givetvis trams. De ökade reparationskostnaderna är en struntsumma i sammanhanget. Bränsleförbrukningen är samma på äldre och nyare bilar. Förbränningsmotorn har inte upplevt nått banbrytande. Det finns en högre överväxel på nyare bilar som gör att förbrukningen sjunker lite under långa landsvägskörningar, men annars är den samma.

Låter inte som du kört någon ny bil på väldigt väldigt länge ..
Citera
2023-09-14, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det man sparar på lägre inköpspris får man ju betala i ökade service- och reparationskostnader och inte minst ökad bränsleförbrukning.

Eller om man vänder på det. Varför byter företag och andra ut sina tjänste- och förmånsbilar efter 3 år om det inte vore en god affär?

Kommer säkert få en massa mothugg nu om att man kört 50 tusen mil i en gammal Volvo eller Saab och bara bytt olja, men tror inte det är helt representativt.

Själv är jag lite trött på bilar som ska servas och repareras för rena fantasibelopp var och varannan månad bara för att rulla. Bättre med nytt.

Din trådstart säger egentligen bara att du har noll koll, överdriver och raljerar, och t o m ljuger. Sannolikt är du endast ute efter att trolla igång en i grunden meningslös debatt.

För det första, vad är definitionen på ”gamla skitbilar” och när slutar bilar vara ”nytt”….?

Du måste dessutom vara infantilt korkad om du tror att billiga begagnade bilar skulle behöva repareras för många hundratusentals kronor inom några år.

Vi tar ett fiktivt men fullt realistiskt exempel.
Säg att nån köper en flång ny Passat som kostar säg 500 000kr och räknar med att ha den i 5 år, och får då säg 250 000 kr i inbyte för den. Då har man tappat 250 000kr bara på värdet, och till det kommer sen de normala servicearbeten som bilen ska ha.

En annan snubbe köper en 20 år begagnad Passat med 25k mil på mätaren, men skapligt välvårdad för 15 000kr.

Den äldre bilen drar inte så jäkla mycket mer bränsle än den nya.
Den äldre bilen kan ha kamremmen nyss bytt och klarar sig ett gäng år innan den kostnaden måste upp igen. Den kan vara i vettigt skick i övrigt.

Det finns absolut inget som säger att den gamla Passaten inte skulle kunna klara sig i minst 5 år som bruksbil med normal årlig körsträcka, utan större reparationer än normal service. Risken för större reparationer är förvisso högre men behöver inte vara överhängande.

Så efter 5 år så har den med den äldre bilen sannolikt inte behövt kosta på så jäkla mycket, om man haft lite koll när man letade begagnad bil.

På vilket sätt menar du att den som då köpte den begagnade bilen skulle ha haft likvärdig kostnad på minst 250 000kr på dessa 5 år, som den snubbe som köpte den nya bilen har haft…?

Min tjej har sedan ca 3 år en Passat 1,8t -00 kombi som hon köpte på min inrådan för ca 6000kr och som då gått 25-27k mil om jag minns rätt. Det har inte behövts mycket till reparationer på den, bara några mindre skitsaker som kostat småpengar att fixa hos en billig ”hemmamek” vi känner.

Bilen passar hennes behov, och planen är att bara köra så länge den funkar ok. Sen köpa en annan liknande bil för 5-25k beroende på vad som dyker upp.

Själv köpte jag 2019 en Passat GTS 240Hk diesel för 325k som då gått ca 2500 mil, alltså knappast en ”gammal skitbil” men heller inte helt ny.
Den har idag gått 14k mil utan minsta problem annat än normal service, och drar 0,38-0,60 beroende på typ av körning och hur jag kör. Känns som ny fortfarande.

Det finns inte en chans i helvete att den gamla begagnade Passaten skulle ha haft liknande totalkostnad på dessa år med värdeminskning etc etc så den skulle varit en lika dyr affär som min nästan nya Passat, skillnaden i totalkostnad är enorm till den begagnade bilens fördel.
Citera
2023-09-14, 07:26
Medlem
Konfucius2s avatar
Ut säkerhet synpunkt borde gamla bilar förbjudas. Kan se riktiga rosthögar på vägen dessa bilar med slitna däck och obefintlig bromsförmåga är farliga ute på vägarna. Speciellt för oss medtrafikanter.
Citera
2023-09-14, 07:40
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Ut säkerhet synpunkt borde gamla bilar förbjudas. Kan se riktiga rosthögar på vägen dessa bilar med slitna däck och obefintlig bromsförmåga är farliga ute på vägarna. Speciellt för oss medtrafikanter.

Dum eller? Skall man förbjuda allt som kan tänkas vara lite farligt? Inga veteranbilar, inga motorcyklar, inga cyklar ens för den delen. En kvinna dog ju häromdagen.

Jävla uvsimdräkt och hjälm i pulkabacken ger ju en vek samling människor som inte klarar något och är rädda för allt.

Har man en äldre och osäker bil så kör man mer defensivt än om man invaggas i en falsk säkerhet om att bilen skall lösa allt åt en.
Citera
2023-09-14, 07:51
Medlem
Facades avatar
Ja alla borde köpa en tesla för 700 tusen för det är ju inte mycket pengar.

Herregud, varför är detta ens en frågeställning?
Citera
2023-09-14, 08:08
Medlem
Här kommer mothugg från en som kört 50 000 mil i en gammal volvo.

Fast riktigt så långt har jag inte kommit än men väl 46 000 mil och har ägt den i 10 år.
Inköpspriset låg på 20 000.
Servar den sällan med nåt annat än det besiktningen brukar kunna gnälla på.

Så kan bli nån styrled, spindel osv ibland.
Iår lyxade jag iofs till det med ett kamremskitt med vattenpump & allt det där då de grejerna började närma sig 30 000 mil enligt sericeskylten så är redan uppe i strax under 1500kr så detta blir ett dyrt år då jag inte ens varit in på besiktningen än men med lite tur så ramlar den igenom besiktningen iår utan några anmärkningar och då klarar jag mig även iår på under 2000kr för delar vilket jag känner är rimligt pris att betala årligen för nya delar.
Citera
2023-09-14, 08:08
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Du vet att man kan byta bromsdelar va?

Och... Det är därför vi har bilbesiktning. De är till för att testa bromsförmåga och sånt som kan göra bilen farlig på vägen, gammal eller ny....
Citera
2023-09-14, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Din trådstart säger egentligen bara att du har noll koll, överdriver och raljerar, och t o m ljuger. Sannolikt är du endast ute efter att trolla igång en i grunden meningslös debatt.

För det första, vad är definitionen på ”gamla skitbilar” och när slutar bilar vara ”nytt”….?

Du måste dessutom vara infantilt korkad om du tror att billiga begagnade bilar skulle behöva repareras för många hundratusentals kronor inom några år.

Vi tar ett fiktivt men fullt realistiskt exempel.
Säg att nån köper en flång ny Passat som kostar säg 500 000kr och räknar med att ha den i 5 år, och får då säg 250 000 kr i inbyte för den. Då har man tappat 250 000kr bara på värdet, och till det kommer sen de normala servicearbeten som bilen ska ha.

En annan snubbe köper en 20 år begagnad Passat med 25k mil på mätaren, men skapligt välvårdad för 15 000kr.

Den äldre bilen drar inte så jäkla mycket mer bränsle än den nya.
Den äldre bilen kan ha kamremmen nyss bytt och klarar sig ett gäng år innan den kostnaden måste upp igen. Den kan vara i vettigt skick i övrigt.

Det finns absolut inget som säger att den gamla Passaten inte skulle kunna klara sig i minst 5 år som bruksbil med normal årlig körsträcka, utan större reparationer än normal service. Risken för större reparationer är förvisso högre men behöver inte vara överhängande.

Så efter 5 år så har den med den äldre bilen sannolikt inte behövt kosta på så jäkla mycket, om man haft lite koll när man letade begagnad bil.

På vilket sätt menar du att den som då köpte den begagnade bilen skulle ha haft likvärdig kostnad på minst 250 000kr på dessa 5 år, som den snubbe som köpte den nya bilen har haft…?

Min tjej har sedan ca 3 år en Passat 1,8t -00 kombi som hon köpte på min inrådan för ca 6000kr och som då gått 25-27k mil om jag minns rätt. Det har inte behövts mycket till reparationer på den, bara några mindre skitsaker som kostat småpengar att fixa hos en billig ”hemmamek” vi känner.

Bilen passar hennes behov, och planen är att bara köra så länge den funkar ok. Sen köpa en annan liknande bil för 5-25k beroende på vad som dyker upp.

Själv köpte jag 2019 en Passat GTS 240Hk diesel för 325k som då gått ca 2500 mil, alltså knappast en ”gammal skitbil” men heller inte helt ny.
Den har idag gått 14k mil utan minsta problem annat än normal service, och drar 0,38-0,60 beroende på typ av körning och hur jag kör. Känns som ny fortfarande.

Det finns inte en chans i helvete att den gamla begagnade Passaten skulle ha haft liknande totalkostnad på dessa år med värdeminskning etc etc så den skulle varit en lika dyr affär som min nästan nya Passat, skillnaden i totalkostnad är enorm till den begagnade bilens fördel.

Vi har haft våra duster men här håller jag med om vartenda ord!

Till TS. Det är precis som Tinnitus säger. Man kan hitta bilar som är i gott skick både invändigt och utvändigt för extremt lite pengar om man jämför med en ny. Det finns faktiskt bilar för 5000 som är helt ok, då kanske man ska ha tur iofs. Men säger vi 20 - 30 000 är det igen konst att hitta något som är vettigt. Sen krånglar alltid en bil lite i längden men det är liksom inte så att man blir ståendes längs vägen var och varannan dag.. Det är totalt överdrivet. De allra flesta bilar startar varje dag även om de är 20 år gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in