2023-09-13, 17:06
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Bra att du inser att det är väldigt svårt att egenhändigt insamla vettig statistik

Men förstår som sagt hur du menar. Ska fundera lite på den. Men rent generellt så tror jag det kan vara väldigt bra för allmänhetens syn på poliser att bara få en tillsägelse och slippa en dom för någon skitgrej.

Fast det blir ju lite konstigt om vissa ska få böter och bli av med körkortet och vissa bara får en tillsägelse.
Citera
2023-09-13, 17:09
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Orka bry sig
En polis som kör för fort är utbildad i att köra för fort därav ska inte 30 regeln gälla dem även om ursäkten är klen.
Jag brukar också ha bråttom hem, till jobbet, till Ica, till dagis osv, blir oftast inte ens stoppad även om jag kör 10-15kmh över hastigheten men det är på 90-110 vägar.

Så rallyförare och F1-förare ska få fri fart i Sverige, de är ju också utbildade att köra fort?
Till och med duktigare på att köra fortare än polisen.
Citera
2023-09-13, 17:12
Medlem
Jävla syltryggar till poliser som inte har några äggstockar/kulor och går vidare med anmälan.
Buhu någon icke omtyckt polis kanske inte kommer gilla mig. Sorry, men du ska göra ditt jobb, inga vara omtyckt. Du hade fan växt mer bland kollegorna och ALLMÄNHETEN om du gjort ditt jobb.

Noll förtroende
Citera
2023-09-13, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Så rallyförare och F1-förare ska få fri fart i Sverige, de är ju också utbildade att köra fort?
Till och med duktigare på att köra fortare än polisen.

F1 & rally förare är utbildade i att köra fort bland andra förare som är utbildade med regler så som ex att lämna plats osv. Poliser är utbildade att köra bland vanligt folk. Men självklart är f1 och rally förare betydligt duktigare än vanliga Svensson och hade inte brytt mig om de slapp eller fick lindrigare straff än dig och mig.

Skulle nästan vilja lägga till de som kör med bilar som har teknologi att bromsa och avstyra kollisioner också.
Citera
2023-09-13, 17:24
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
F1 & rally förare är utbildade i att köra fort bland andra förare som är utbildade med regler så som ex att lämna plats osv. Poliser är utbildade att köra bland vanligt folk. Men självklart är f1 och rally förare betydligt duktigare än vanliga Svensson och hade inte brytt mig om de slapp eller fick lindrigare straff än dig och mig.

Skulle nästan vilja lägga till de som kör med bilar som har teknologi att bromsa och avstyra kollisioner också.

Vet inte om poliser är så duktiga på att köra bil dock. https://via.tt.se/pressmeddelande/forskningsstudie-fran-vti-om-polisens-inblandning-i-trafikolyckor-under-utryckningskorning?publisher Id=3236009&releaseId=3331521
Citera
2023-09-13, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Fast det blir ju lite konstigt om vissa ska få böter och bli av med körkortet och vissa bara får en tillsägelse.
Vad hade du tyckt om en polis som anmäler en kollega för stöld för att denne har tagit med sig en penna hem från jobbet?
Citera
2023-09-13, 17:26
Medlem
Peripheryys avatar
Är svensk polis så korrupt? Känns ju mer som detta vore vanligt förfarande i USA, men att det sker i Sverige är tragiskt.
Citera
2023-09-13, 17:27
Medlem
Inte förvånande dehär, svenska poliser verkar inte ha några som helst problem med kriminella handlingar så länge de begås av poliser, det verkar bara vara oss andra de är ute efter

Citat:
Vad hade du tyckt om en polis som anmäler en kollega för stöld för att denne har tagit med sig en penna hem från jobbet?

Rätt skev jämförelse då folk som kör 30 över gränsen utgör en risk för de i omgivningen medan en penna är rätt betydelselöst
Senast redigerad av Jemi0052 2023-09-13 kl. 17:30.
Citera
2023-09-13, 17:29
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:

Måste varit en jävligt dyr penna tänker jag.
Citera
2023-09-13, 17:29
Medlem
MarioMerolas avatar
Den polisens inflytande är en av de otäckaste sidorna av Sverige som jag känner till. Häromveckan när det diskuterades om konstverket av den islamkritiska konstnären skulle flyttas i Borås bjöd Aktuellt in honom för att kommentera. Han sa att han tyckte att fler skulle få vara med och bestämma kring vilken konst som ska visas offentligt för offentliga utgifter. En polis för att uttala sig om konst? Få vara med och bestämma kring vad som ska visas?

För ett par år sedan kom jag genom alla stegen framgångsrikt i en jobbintervjuprocess och rekryterarna var tydligt glada över att få skriva kontrakt med mig. När det i princip var klart satt jag hemma och bläddrade lite förstrött på Linkedin där polisen i fråga lagt upp ett inlägg om att ungas brottslighet i Sverige enbart beror på fattigdom och hade den dagen dittills fått 69 000 tummar upp och hundratals hurra-kommentarer. Jag la in en länk på statistik över brottslighet i olika EU-länder och påtalade att han nog hade inte hade helt rätt, och att det tycks märkligt att i egenskap av polis gå in i politiskt vinklade sociologiföreläsningar på Linkedin. En kvart senare ringde rekryteringschefen mig och sa att de av skäl hon inte ville gå in på inte kunde gå vidare med kontraktet. Jag krävde en skriftlig motivering då hon företrädde en offentlig arbetsgivare. Det hade hon ingen förståelse för och avböjde bestämt även under andra och tredje telefonsamtalet den veckan. Så kan det gå när man har makt, och så kan det gå när man inte har det. I Sverige, i Ryssland, och i Venezuela.
Citera
2023-09-13, 17:31
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Är svensk polis så korrupt? Känns ju mer som detta vore vanligt förfarande i USA, men att det sker i Sverige är tragiskt.
Det sker inte alls i USA.

Bara att kolla Youtube och nyheterna. Mängder av videos där diverse polischefer och andra högre poliser som blir stoppade i trafiken för hastighetsöverträdelser och bönar och ber om att slippa böter. Vilket aldrig lyckas, och allt finns på video från polisernas kroppskameror och släpps.

Så sluta ljug.
Citera
2023-09-13, 17:31
Medlem
Körde hen för fort på vänster eller höger sida av vägen då ? Kan faktiskt ha viss
betydelse när det gäller att fastställa straffet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in