Citat:
Ursprungligen postat av
TreoAxier
Själv körde jag i 180 på en motorväg när jag var 20-22. Jag blev stoppad av en polis i civil utstyrsel som fick ringa sin kollega på telefon och kolla upp mig.
Han såg hur skärrad jag var av upplevelsen och hur livet rann ur mina ögon. Han sa att det räcker nog med detta som straff. Kör för helvete lugnare ungjävel, så stängde han dörren och gick.
Har sedan den dagen hållit mig väldigt lugn på vägarna och ett oerhört stor respekt för att det finns väldigt bra poliser som kan se mellan stolar ibland när helt skötsamma individer bryter mot en nonsens lag som ändå inte skadat någon. Det är rättvisa och moral tycker jag. Vad fan gör det om man kör lite snabbt ibland om man inte skadar någon. Kom inte och dra att det skulle öka trafikskador osv det är idioter och fyllon som krockar
Nu handlar det om fortkörning vid vägarbete, hastigheten var temporärt sänkt till 70 pga arbetare vid vägen. Detta är ett särskilt hänsynslöst brott.
Hade du kört 180 förbi ett vägarbete hade du nog fått fängelse och inte eftergift.
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Ja, det är riktigt. Jag tänkte dock på att det normalt är meningslöst att anmäla om man gör med avsikten att brottet ska utredas ordentligt och anmälan inte bara läggas ner. Den bedrövliga statistiken sedan många år tillbaka har heller inte lett till någon förbättring. Det blir istället bara sämre och sämre.
Men viktigt att få in det i statistiken för att göra problematiken synlig. Typiskt svenskt det där att knyta näven i fickan.