2023-09-18, 07:03
Medlem
Vänsteraktivisterna på public service förnekar sig i vanlig ordning inte, köper babbens story rakt av. "Buhu, samnytt far med osanning och BT återger det" utan att kolla storyn själva. Pinsamt, lägg ner skiten.
Citera
2023-09-18, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är inte kriminella och poliser samma typer av människor? Handlar bara om vilken sida på myntet man är 😂
Nja, snarare kriminella och advokater.. polis är alldeles för oglamoröst för snabba cash-fjomparna.
Citera
2023-09-18, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Riktiga män har inte blicken fäst på hastighetsmätaren !
Riktiga män känner isåfall för fan skillnad på om de kör 50 eller 80, och svischar t.ex. inte förbi en skolgård i 60 knyck..
Citera
2023-09-18, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Tårthistorien känner jag igen från en annan liknande händelse där polisen som kom undan böter för det aktuella brottet faktiskt bjöd på tårta. Kan hela historien vara påhittad med den gamla händelsen som förlaga?

Tårtan är nog ditlagd i efterhand.
Men han har nog kört för fort och aspiranterna och deras befäl har stoppat honom och blivit liksom: oj hoppsan, snälla översteprästen vi såg fel i ren rädsla av vad som skulle hända med dom själva om dom nitade honom.
Citera
2023-09-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Han säger att han inte hade koll på hastighetsmätaren just då. Men det är väl en rimlig slutsats att det då händer även annars att han inte har koll.

Det visar oavsett att Ghazale ljuger rakt av. En bilförare som stoppas av polisen vet förstås om han kört för fort eller inte. Att som Ghazale säga att det är polisen som skall ha koll på att han kör för fort är klockren gangsteradvokatyr. Man kan begära mer av en polis.

Så att ta mage att klaga på publiceringen är magstarkt.

Det som Ghazale verkar ha irriterat sig på är att SR P4 skrev det där med tårtan, som enligt Ghazale är helt falskt. Och P4 tog ju också bort den delen. Vilket fått mig att konkludera att åtminstone den delen inte stämde.

Att han är mer svävande kring fortkörningen indikerar att det är troligt den delen stämmer, dvs han körde för fort, och blev stannad.
Citera
2023-09-18, 11:08
Medlem
Serradellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorrLasse
Nu förstår jag inte riktigt, är det för att han är vänster som han ska ha kommit undan straff, och inte för att han är polis?
Båda i kombination. Hade det varit Peter Springare hade kollegorna gladeligen satt dit honom.
Citera
2023-09-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Riktiga män känner isåfall för fan skillnad på om de kör 50 eller 80, och svischar t.ex. inte förbi en skolgård i 60 knyck..

Välkommen till verkligheten ! Känner bara att Ghazale i någon mening lever upp till
det gängse svenska manlighetsidealet.
Citera
2023-09-18, 14:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det som Ghazale verkar ha irriterat sig på är att SR P4 skrev det där med tårtan, som enligt Ghazale är helt falskt. Och P4 tog ju också bort den delen. Vilket fått mig att konkludera att åtminstone den delen inte stämde.

Att han är mer svävande kring fortkörningen indikerar att det är troligt den delen stämmer, dvs han körde för fort, och blev stannad.
Det här är ett fall som har ett stort allmänintresse då det handlar om trovärdighet hos såväl media som polis och åklagare. Om inte det här med tårtan stämmer tappar Samnytts artikel trovärdighet. Varför skulle då resten stämma?

Det är enkelt för polisen att internt utreda detta och ge sin syn i media. I slutändan handlar det som sagt om trovärdighet och tillit.
Citera
2023-09-18, 14:28
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, åklagare och deras chefer brukar ha det som argument: ”Vi lägger ner ärenden hela tiden.”

Svagt argument, kan man tycka. (Men det är en delförklaring till varför så otroligt få brott klaras upp. Att polisanmäla något i Sverige är mer eller mindre meningslöst. Om inte polisen lägger ner ärendet så lägger åklagaren ner. Åtminstone när det gäller vissa brott som man uppenbarligen inte vill utreda.)

Om det hålls förhör så dokumenteras de inblandades uppgifter. Även om det då inte räcker för åtal kan det användas senare om nya uppgifter tillkommer. Om det senare framkommer att någon ljugit under förhör är det givetvis allvarligt. Det handlar ju faktiskt om poliser som man måste kunna lita på. Faktum är att det här måste utredas ordentligt enligt lagen om offentlig anställning (såvitt jag begriper) även om åklagaren lagt ner anmälan om tjänstefel.

Fel. Även om brottet läggs ner så syns det i statistiken. Svårareför ansvariga att sopa problemen under mattan. Sedan kräver en del föräskringsbolag att polisanmälan alltid görs.

Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Ett inlägg till om medierapporterings-aspekten innan jag går och lägger mig:

På Borås tidnings facebook-sida skriver BT följande i kommentarsfältet till Ghazale-artikeln:

Vet inte riktigt vad, kopplat till rapporteringen kring händelsen så som den hittills varit, som skulle tarva arbete "under en längre tid". Har man tillgång till dokumenten som bevisar att en anmälan gjorts är det bara att köra på med att intervjua Mattias Ramsö, söka Ghazale för kommentar osv, och sedan skriva ihop en artikel.
Inte utan att det känns som att BT kanske har lite mer omfattande information, som kan komma att leda till fler avslöjanden om Ghazale framöver. Eller så läser jag bara in för mycket i formuleringen. Men jag ska nog försöka hålla lite koll på medieflödet närmsta dagarna i alla fall.

https://www.facebook.com/borastidning

Poliser är ju kända för att läcka som såll till media.

Troligen flera poliser som oberoende av varandra kontaktat olika medier. Någon PKmedia lade säkert ner tipset också.
Citera
2023-09-18, 14:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Fel. Även om brottet läggs ner så syns det i statistiken. Svårareför ansvariga att sopa problemen under mattan. Sedan kräver en del föräskringsbolag att polisanmälan alltid görs.
Ja, det är riktigt. Jag tänkte dock på att det normalt är meningslöst att anmäla om man gör med avsikten att brottet ska utredas ordentligt och anmälan inte bara läggas ner. Den bedrövliga statistiken sedan många år tillbaka har heller inte lett till någon förbättring. Det blir istället bara sämre och sämre.
Citera
2023-09-18, 15:04
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Själv körde jag i 180 på en motorväg när jag var 20-22. Jag blev stoppad av en polis i civil utstyrsel som fick ringa sin kollega på telefon och kolla upp mig.
Han såg hur skärrad jag var av upplevelsen och hur livet rann ur mina ögon. Han sa att det räcker nog med detta som straff. Kör för helvete lugnare ungjävel, så stängde han dörren och gick.

Har sedan den dagen hållit mig väldigt lugn på vägarna och ett oerhört stor respekt för att det finns väldigt bra poliser som kan se mellan stolar ibland när helt skötsamma individer bryter mot en nonsens lag som ändå inte skadat någon. Det är rättvisa och moral tycker jag. Vad fan gör det om man kör lite snabbt ibland om man inte skadar någon. Kom inte och dra att det skulle öka trafikskador osv det är idioter och fyllon som krockar

Nu handlar det om fortkörning vid vägarbete, hastigheten var temporärt sänkt till 70 pga arbetare vid vägen. Detta är ett särskilt hänsynslöst brott.

Hade du kört 180 förbi ett vägarbete hade du nog fått fängelse och inte eftergift.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, det är riktigt. Jag tänkte dock på att det normalt är meningslöst att anmäla om man gör med avsikten att brottet ska utredas ordentligt och anmälan inte bara läggas ner. Den bedrövliga statistiken sedan många år tillbaka har heller inte lett till någon förbättring. Det blir istället bara sämre och sämre.

Men viktigt att få in det i statistiken för att göra problematiken synlig. Typiskt svenskt det där att knyta näven i fickan.
Citera
2023-09-18, 15:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Men viktigt att få in det i statistiken för att göra problematiken synlig. Typiskt svenskt det där att knyta näven i fickan.
Jag har inte motsagt detta och jag knyter inte någon näve i fickan.

Det är du som inte förstår hur allvarligt det är: Det finns ingen politisk vilja att lösa problemen och sådana som Nadim Ghazale är en del av det etablissemang som legitimerar ofoget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in