Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Svårt att ge en jätteenkel regel som alltid funkar. Men en riktlinje skulle jag väl säga är när beteendet av gemene man betraktas som kriminellt.
Beror också på om det är en enstaka incident eller upprepat beteende.
Det får bedömas från fall till fall.
Det har hänt mig massor av gånger att polisen sett mellan fingrarna, struntat i lagföra olika brott eller så har jag fått tillbaka droger efter visitation, gissningsvis för att de vill spara tid, i början gillade jag det som fan och såg det som "sjysta snutar".
Men ju äldre jag blivit så har jag insett att de poliser som tänjer på gränserna i vissa (enligt mig bra) situationer, gör det i andra (objektivt dåliga) situationer också, även när det gäller saker som att ljuga för att en brottsling ska få extra straff eller en kollega ska slippa straff... Och plötsligt är hela rättssystemet satt ur balans och det som från början handlade om att tänja på reglerna i "god medmänsklig anda", snarare övergår i ren korruption.
Då kände jag att jag hellre vill ha en 100% ärlig och laglydig polis som lagför mig, oavsett om jag förlorar på det personligen, om jag då även kan vara säker på att polisen är lika laglydig mot andra.