2023-09-13, 14:31
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatelys
Ringte politiet først, å i følge avhørt er ikke den saken henlagt av politet
Åja, ok, takk Dette var forresten saken som jeg syns var litt "Laila"-aktig.
Citera
2023-09-13, 14:35
Medlem
Da ble det vel bekreftet at vi i tråden her hadde rett i at vi så en lastebil på satelittbildet. Fra NRK artikkelen:

"Avbildet av satelitt.
(...)
På bildet ser man både bilen til Jonas Aarseth Henriksen og lastebilen som sannsynligvis er på vei ut igjen etter å ha levert grusen til hytteeieren."

https://www.nrk.no/norge/nye-detalje...pet-1.16550313
Citera
2023-09-13, 14:39
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marje
Ny artikkel på nrk.no nå.. om bomlåsen
Veldig int. artikkel! Jeg har tenkt at det var en del trafikk til og fra hytter der og dette bekrefter dette. Tror ikke det er snakk om noe overlagt drap, for da hadde GM valgt et annet sted.
Er noe uforutsett som har skjedd der. Og GM har, som annen har skrevet her, tilknytning til hytta på en eller annen måte. Har vært der på hyttetur en gang, sammen med barn av eiere der, brukt hytte som utg.pkt for jakt...etc.
Citera
2023-09-13, 14:41
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villvandrer
Da ble det vel bekreftet at vi i tråden her hadde rett i at vi så en lastebil på satelittbildet. Fra NRK artikkelen:

"Avbildet av satelitt.
(...)
På bildet ser man både bilen til Jonas Aarseth Henriksen og lastebilen som sannsynligvis er på vei ut igjen etter å ha levert grusen til hytteeieren."

https://www.nrk.no/norge/nye-detalje...pet-1.16550313
Ja Kjempebra oppdaget av dere som så det på satelittbildet her!
Citera
2023-09-13, 14:42
Medlem
Er det ikke mulig med en inngangs- og fluktrute der GM kan gå til fots? Mente noen snakket om det.
Ville i så fall passet med den mystiske svarte SUV-en. Og i et slikt tilfelle, skulle man være ganske trygg.
Citera
2023-09-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibs
Ellers, vedr. Avhørt: Jeg tror ikke at JAH hadde noen spesiell interesse av å være med i noen podcast. For han visste at da kom ting om han selv, som var flaue/ skamfulle, til å komme ut.
Og det var jo en kompis, som tok kontakt med Batong Media, ikke han selv.
"– Det var et sjokk
Batong Media forteller at utgangspunktet for podkastepisodene var at en kamerat av 30-åringen tok kontakt med dem."

https://www.aftenposten.no/norge/i/3...-gjort-saa-mye
Citat:
Batong Media forteller at utgangspunktet for podkastepisodene var at en kamerat av 30-åringen tok kontakt med dem.
Er det opplyst om hvem det var? Ble det eventuelt sagt på en av Avhørt-episodene om det eventuelt var eller ikke var den samme kameraten som ringte til de som lager Avhørt og ga beskjed om at J er død?
Citera
2023-09-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ja Kjempebra oppdaget av dere som så det på satelittbildet her!

tipper oppdagelsen kom først på Flashback og deretter måtte politimesteren frem med lupa🙂👍
Citera
2023-09-13, 14:46
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det JAH uttrykte selv var den groveste hendelsen, var faktisk dette med motorsykkelen hans. Han sa at dersom den hadde begynt å brenne, så nær et bolighus (med barn i 2.etg.), så kunne det gått veldig galt. Tror han nevnte mordbrann, også. Slik jeg forstod det, var dette snakk om utenfor leil. hans kjæreste eide (eier, vet ikke om hun har fått solgt) i Tønsberg. Det jeg la merke til ved denne saken, er at han faktisk ikke meldte det til politiet. Tror det var bare en brannpatrulje som kom?

Disse brannene og hærverket skjedde vel om natten, såvidt jeg har forstått?
Mens drapet skjedde på dagtid i arbeidstiden hans.
Litt forskjell i "modus", med andre ord.

Politiet har vel ennå ikke gått ut med dødstidspunktet, men siden meldingen
han sendte til OMM var før ni om morgenen, og han ble funnet på ettermiddagen, kan
man vel anta at drapet skjedde i dagslys. Langt nok fra allfarvei, men ikke mer øde
enn at det var tilgjengelig for bil.

Skulle vært interessant hvis noen med god oversikt over saken kunne laget en tidslinje
over alle hendelsene de siste årene frem til og med drapet, og legge inn et stikkord
i innlegget slik at det er lett å søke seg tilbake til.
Citera
2023-09-13, 14:46
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Er det opplyst om hvem det var? Ble det eventuelt sagt på en av Avhørt-episodene om det eventuelt var eller ikke var den samme kameraten som ringte til de som lager Avhørt og ga beskjed om at J er død?
Har aldri hørt at det har vært sagt noe navn. Inni mitt eget hode har jeg alltid tenkt at det må være svogeren til Jonas, av en el. annen grunn.
Citera
2023-09-13, 14:50
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det er som sagt en eller flere bakenforliggende årsak eller årsaker til at en person blir drept. Det jeg tenker på er den underliggende årsaken til at Jonas ble drept er brannen i betongbilen som kanskje bare var en spøk, men som i fullt alvor ville være forsikringssvindel.

Han som tente på betongbilen var nok ikke fornøyd med bare 20.000 kroner men ville ha mer fordi vedkommende hadde hørt at Jonas hadde fått utbetalt 700.000 kroner fra forsikringen og på denne måten har vedkommende presset ut penger fra Jonas som han trolig ønsket ikke å betale personen som hadde satt fyr på betongbilen.
Jeg forstod JAH slik, vedr. forsikringssum. At han trodde han kom til å få solgt den for 700 000,- den nærmeste mandagen (?), så hvorfor tenne på den et par dager før...så lå det liksom i luften et eller annet...for mindre penger...
Citera
2023-09-13, 15:00
Medlem
Citat:
Har aldri hørt at det har vært sagt noe navn. Inni mitt eget hode har jeg alltid tenkt at det må være svogeren til Jonas, av en el. annen grunn.
Jeg har heller ikke hørt noe navn på vedkommende. I Avhørt-episode 3 blir det nevnt at han som ringte og ga beskjed til de som lager Avhørt-podcasten om at J er død er en person som de som lager den podcasten hadde snakket med før.
Citera
2023-09-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atal
Er det noen her som vet noe om "Operasjon Carbon"? Denne avisen virker å være i samme liga som ringeriksavisa, men om dette stemmer.. kan det være en sammenheng? Finner ikke noe om operasjon Carbon når jeg søker... bare operasjon hubris som er litt eldre. Hvis det er sant; er det ikke da rart om det ikke er skrevet noe annet sted?

https://www.reavisa.no/2023/03/30/narko-razzia-i-re/

Synes dette er veldig interessant! Følger opp - Er noen kjent med aksjonen? Er den reell?

Legger spesielt merke til: «Det er en del av Operasjon Carbon, der Politiet i Oslo hadde spana på oppdrag av Politiet i Innlandet» og
«Flere rundt den dømte 29-åringen hadde tilgang til konteineren her i Re, der skalkeskjulet var lager for varer og utstyr knytta til et firma på en annen kant av Østlandet.»
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in