2023-08-26, 11:48
Medlem
ost-e-knarks avatar
Utan att ha varit på plats och dubbelkollat så skulle jag starkt misstänka att det är i den så kallade "technotunneln" det skulle ha brunnit.

https://www.google.com/maps/@57.7241479,11.9790345,3a,15y,11.2h,90.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGWtH_8C9WMsVamhowDZhIg!2e0!7i1 6384!8i8192!5m1!1e4?entry=ttu
Senast redigerad av ost-e-knark 2023-08-26 kl. 11:52.
Citera
2023-08-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Utan att ha varit på plats och dubbelkollat så skulle jag starkt misstänka att det är i den så kallade "technotunneln" det skulle ha brunnit.

https://www.google.com/maps/@57.7241479,11.9790345,3a,15y,11.2h,90.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGWtH_8C9WMsVamhowDZhIg!2e0!7i1 6384!8i8192!5m1!1e4?entry=ttu

Det låter ju i och för sig rimligt; hade bara hoppats på något mer exotiskt än vad som väsentligen bara är en gammal planskild korsning...
Citera
2023-08-28, 22:31
Medlem
Yo undra om du finns någon vet nått Ue ställe i gbg lite svårt o hitta här vad som är stängt o inte skicka gärna Pm stället kan va vandaliserat o sånt om nån vet nått intressant ställe skicka gärna Pm som sagt
Citera
2023-09-12, 10:33
Medlem
Tizors avatar
Ryska konsulatet är ju tömt nu

undra om det är bevakat..
Citera
2023-09-13, 08:54
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tizor
Ryska konsulatet är ju tömt nu

undra om det är bevakat..
Jag tänker reka där idag. Det lär ju vara låst. Ingen taggtråd dock.
Citera
2023-09-13, 15:59
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Jag tänker reka där idag. Det lär ju vara låst. Ingen taggtråd dock.

Dock så står det en mobil poliskamera i korsningen utanför med linserna riktade mot konsulatet.
Citera
2023-09-14, 13:08
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr
Dock så står det en mobil poliskamera i korsningen utanför med linserna riktade mot konsulatet.
Aha.
Jag gick runt hela tomten och det ser väldigt lätt ut att ta sig in om man skulle vilja. Man får klättra över staketet bara. På ett ställe på baksidan skulle en lite smal person kunna klämma sig under staketet.
Dock tror jag att det kan finnas övervakning där med då jag såg skyltar om det....
Alla grindar låsta.
Men byggnaderna lär ju vara tvärlåsta så inte så mycket att jobba ner sig för.
Insidan är ju det jag är intresserad av.
Citera
2023-09-15, 10:51
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Aha.
Jag gick runt hela tomten och det ser väldigt lätt ut att ta sig in om man skulle vilja. Man får klättra över staketet bara. På ett ställe på baksidan skulle en lite smal person kunna klämma sig under staketet.
Dock tror jag att det kan finnas övervakning där med då jag såg skyltar om det....
Alla grindar låsta.
Men byggnaderna lär ju vara tvärlåsta så inte så mycket att jobba ner sig för.
Insidan är ju det jag är intresserad av.

Det känns väldigt onödigt att ta sig in där. Det är garanterat larmat och snuten lär vara på plats snabbt med tanke på situationen i öst. Lokalerna är med största sannolikhet redan uthyrda till någon annan. Skulle heller inte bli förvånad om det står en mobil snutkamera någon annanstans i området heller.
Citera
2023-09-15, 21:13
Medlem
Fastigheten ägs ju av ryska staten. Inget som bara kan hyras ut till någon annan. Man lämnar svenskt territorium när man passerar staketet med allt vad det innebär.

Huset kommer stå tomt tills Ryssland flyttar tillbaka eller säljer fastigheten.
Citera
2023-09-17, 16:38
Medlem
godboys avatar
Ryska konsulatet Göteborg

Hela området inkl byggnaden tillhör väl ryska staten. Dock så gäller fortfarande svensk lag på området. Det är ju inte så att det är en mycket liten enklav. Men jag skulle ändå passa mig för att ta mig in där. Sen om det finns några ryska vakter är nog oklart. Men området lär nog vara bevakat på mer än ett sätt och jag tror att det är dumt att göra intrång där. Det kan nog mycket väl bli en komplex juridisk situation.

Saxat från Lawline:
Citat:
En vanlig missuppfattning är att ett lands ambassad tillhör det landets territorium. Så är inte fallet. En svensk ambassad utomlands är alltså inte svenskt territorium, utan de lokala lagarna i värdlandet gäller även där. Det gäller både straffrätt, civilrätt, arbetsrätt, etcetera.

Däremot finns det regler om så kallad statsimmunitet (eller suverän immunitet) som innebär att alla myndigheter som agerar i en stats namn liksom all egendom som ägs eller brukas av en stat skyddas, det vill säga den mottagande staten inte kan agera mot ambassadlandets vilja. Detta följer av internationell sedvanerätt. Det stadgas även i 1961 års Wienkonvention om diplomatiska förbindelser (art 22) att en ambassadbyggnad är okränkbar.

Samma konvention reglerar den diplomatiska immunitet som alla som arbetar på en ambassad åtnjuter. Vilken grad av immunitet man har beror på om man är diplomatisk företrädare, administrativ personal eller tjänstepersonal. För alla gäller att man aldrig i värdlandet kan straffas för brott som man begår i tjänsten.
https://lawline.se/answers/2424

Kan nog tänka mig att byggnaden är rätt nedgången och föråldrad.
Citera
2023-10-09, 21:18
Medlem
Om någon känner till exakt vart MOB-förrådet i hisingen ligger så pm gärna om ni skulle kunna ge ut, tack
Citera
2023-10-18, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakaleo
Om någon känner till exakt vart MOB-förrådet i hisingen ligger så pm gärna om ni skulle kunna ge ut, tack

Det finns inga. Alla mob-förråd avvecklades under tidigt 2000-tal. Allt försvaras centralt hos grossister. T.ex. mat, medicin, kläder, etc. Olja importeras och raffineras varje dag.

Allt går enligt Just-in-time-principen. Butikernas hyllor räcker för några dagar, endast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in