Citat:
Detta är något jag gärna skulle vilja ha förklarat av någon som verkligen tror på platt jord, har träffat ett extremt litet antal människor som tror på platt jord och ingen av dessa kunde förklara detta för mig.
Så ni som fjantar, tramsar och trollar i tråden kan låta bli att svara, fungerar det tror ni?
HTML-kod:
### Geodetiskt Experiment #### Utförande: 1. **Välj två punkter på jorden**: Det är lämpligt att dessa punkter är tillräckligt långt ifrån varandra, säg minst 100 km. Låt oss kalla dessa punkter A och B. 2. **Mät den faktiska sträckan**: Mät den faktiska sträckan mellan de två punkterna med hjälp av en standardiserad mätmetod, som GPS eller liknande teknologi. 3. **Beräkna den teoretiska sträckan på en plan yta**: Använd kartdata för att beräkna vad avståndet mellan de två punkterna skulle vara om jorden vore platt. 4. **Jämför de två sträckorna**: Om jorden vore platt skulle den teoretiska och faktiska sträckan vara densamma. Men om jorden är sfärisk, kommer den faktiska sträckan att vara längre än den teoretiska på grund av jordens kurvatur. #### Beräkning: För att beräkna den teoretiska sträckan d på en plan yta kan vi använda den enkla formeln för avstånd mellan två punkter i ett tvådimensionellt koordinatsystem: d = sqrt(x_2 - x_1)^2 + (y_2 - y_1)^2 För den faktiska sträckan på en sfärisk yta kan vi använda formeln för stora cirkelavstånd, där R är jordens radie och DeltaSigma är vinkelavståndet mellan de två punkterna: d = R * DeltaSigma Genom att jämföra dessa två sträckor skulle vi kunna se att den faktiska sträckan är längre än den teoretiska sträckan på en plan yta, vilket är ett bevis för att jorden är sfärisk.
Detta är något jag gärna skulle vilja ha förklarat av någon som verkligen tror på platt jord, har träffat ett extremt litet antal människor som tror på platt jord och ingen av dessa kunde förklara detta för mig.
Så ni som fjantar, tramsar och trollar i tråden kan låta bli att svara, fungerar det tror ni?
Geodetiskt Experiment är inget mer än bara trams. Då dessa experiment redan har förutfattade meningar om att det är en sfär.
"Lantmäteri delas in i stort sett in i två typer.
Planmätning antar att jorden är platt. Krökning och sfäroid form av jorden ignoreras. I denna typ av mätning betraktas alla trianglar som bildas genom att sammanfoga mätlinjer som plana trianglar. Den används för små undersökningsarbeten där fel på grund av jordens form är för små för att spela roll.
Vid geodetisk mätning beaktas jordens krökning vid beräkning av reducerade nivåer, vinklar, bäringar och avstånd. Denna typ av lantmäteri används vanligtvis för stora lantmäteriarbeten. Undersökningsarbeten upp till 100 kvadrat miles (260 kvadratkilometer) behandlas som plan och utöver det behandlas som geodetiska. Inom geodetisk mätning tillämpas nödvändiga korrigeringar på reducerade nivåer, bäringar och andra observationer. " - Wiki
https://www.youtube.com/watch?v=F8JDIv2B9t0
Förutfattade meningar om något är inget bevis.