2023-09-10, 21:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zetetic
Det är självklart mörkt i Antarktis i Juni men inget som märks av i soltimmarna i Ushuaia. Hur längre söderut enligt dig måste man åka för att märka av dessa differenser i soltimmarna då? Om du åker halvvägs från Ushuaia till Antarktis, kan man se att det är mörkt där då eller? Enligt din logik borde inte Skåne märka av någon differens i soltimmarna under vintern heller då, men det gör dom. Alltså om det hade varit mörkt 24 timmar om dygnet på Antarktis hade Ushuaia märkt av en ganska markant skillnad i dess soltimmar, men det gör dom inte.

Hehe, tänker du att detta är glitchen Illuminati glömde när de skapade globmodellen? ’Attans boys, en tjomme i Sverige har hittat missen med Ushuaias soltimmar. Nu är det morsning och goodbye med hela skiten.’
Citera
2023-09-10, 21:36
Medlem
Citat:
Det är självklart mörkt i Antarktis i Juni men inget som märks av i soltimmarna i Ushuaia.

Eeeh jo, ju längre söderut dessto kortare blir dagarna.

Citat:
Hur längre söderut enligt dig måste man åka för att märka av dessa differenser i soltimmarna då?

Du märker det söder om ekvatorn.

Citat:
.... Alltså om det hade varit mörkt 24 timmar om dygnet på Antarktis hade Ushuaia märkt av en ganska markant skillnad i dess soltimmar, men det gör dom inte.

Jo det gör dom. 22 december hade de drygt 17 soltimmar. 22 juni var solen uppe lite över 7 timmar.
Citera
2023-09-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Eeeh jo, ju längre söderut dessto kortare blir dagarna.

Du märker det söder om ekvatorn.

Jo det gör dom. 22 december hade de drygt 17 soltimmar. 22 juni var solen uppe lite över 7 timmar.

Eller längre beroende på om det är deras sommarsolstånd. Vad det sägs.

Så jämför man tex med Stockholms sommarsolstånd med Ushuaia's så är det inte speciellt stor skillnad, det diffar någon enstaka timme bara även fast vi ligger så långt ifrån ekvatorn. Det var det jag menade. Jag tycker det låter intressant det är de enda, ser det inte som något bevis alls för något dock.

Har du varit söder om ekvatorn och observerat det själv?

Jag har inte varit där själv och observerat det så kan inte säga något om hur deras dagsljustimmar är och fungerar, samma gäller Antarktis. Har inte jag varit där och observerat så kan jag inte veta.
Skulle hemskt gärna besöka Antarktis för att se om det verkligen stämmer att dom har både 24 timmars sol, och mörker beroende på vilken årstid det är.
Citera
2023-09-11, 01:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Eller längre beroende på om det är deras sommarsolstånd. Vad det sägs.

Så jämför man tex med Stockholms sommarsolstånd med Ushuaia's så är det inte speciellt stor skillnad, det diffar någon enstaka timme bara även fast vi ligger så långt ifrån ekvatorn. Det var det jag menade. Jag tycker det låter intressant det är de enda, ser det inte som något bevis alls för något dock.

Har du varit söder om ekvatorn och observerat det själv?

Jag har inte varit där själv och observerat det så kan inte säga något om hur deras dagsljustimmar är och fungerar, samma gäller Antarktis. Har inte jag varit där och observerat så kan jag inte veta.
Skulle hemskt gärna besöka Antarktis för att se om det verkligen stämmer att dom har både 24 timmars sol, och mörker beroende på vilken årstid det är.
Ushuaia ligger ju nästan lika långt från ekvatorn som Stockholm. Ushuaia ligger ungefär på samma breddgrad söder om ekvatorn som smygehuk ligger norr om den så det är helt logiskt att det inte skiljer mycket i soltimmar mellan vår sommar och Ushuaias. Inga konstigheter som skulle ställa till problem för globjorden.
Citera
2023-09-11, 03:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Enligt er finns det inga som helst konstigheter som kan ställa till problem för globen, så brukar det oftast låta från er. Det är inte ens ett problem att ni inte har några empiriska bevis ens.
Om ni tror ni kommer lyckas konvertera om någon som är inne i flat earth så tror ni fel, snarare tvärtom, ju fler som läser denna tråd ju fler blir nyfikna på FE. Så man får tacka för hjälpen kära globare. Puss
Det har ju presenterats massor med empiriska bevis för rund jord här. Ändå fortsätter ni och tjatar om "Var är dom emiriska bevisen"?
Förklara gärna vad som är konstigt med att soltimmarna i Ushuaia är ungefär samma som Skåne då båda ligger på ungefär samma breddgrad bara söder resp norr om ekvatorn istället för att efterfråga bevis som redan presenterats hundratals gånger.
Citera
2023-09-11, 07:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Inga "riktiga" empiriska bevis för globen har presenterats av er vad jag har läst i tråden. Nu har inte jag läst igenom hela tråden här, har skummat igenom sista 10-15 sidorna där detta just har varit temat.
Empiriska bevis är sånt som är baserat utifrån observationer och erfarenheter. Kan inte vi verifiera bevisen med våra egna erfarenheter eller observationer av det så är inte beviset giltigt.
Så det som efterfrågas är alltså bevis där vi som personer kan observera en snurrande glob som far så snabbt i rymden som det sägs, efter solen, snurrandes med en spin. Hur kan jag uppleva och observera det så att det är omöjligt att betvivla? Var god att presentera ditt bästa bevis som är omöjligt att betvivla här nu då.

Nu handlar tråden om jorden är platt eller ej, så vi kan väl iaf börja där.

Jag tar beviset att solen inte kan ses dygnet runt. Istället ser den ut att försvinna ned bakom horisonten. Solen ser också ut att vara lika stor hela tiden den är synlig.

Samtidigt som solen försvinner bakom vår horisont i väster, kommer den upp bakom någon annans horisont i öster.
Senast redigerad av Clay Allison 2023-09-11 kl. 07:07.
Citera
2023-09-11, 08:05
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Inga "riktiga" empiriska bevis för globen har presenterats av er vad jag har läst i tråden. Nu har inte jag läst igenom hela tråden här, har skummat igenom sista 10-15 sidorna där detta just har varit temat.
Empiriska bevis är sånt som är baserat utifrån observationer och erfarenheter. Kan inte vi verifiera bevisen med våra egna erfarenheter eller observationer av det så är inte beviset giltigt.
Så det som efterfrågas är alltså bevis där vi som personer kan observera en snurrande glob som far så snabbt i rymden som det sägs, efter solen, snurrandes med en spin. Hur kan jag uppleva och observera det så att det är omöjligt att betvivla? Var god att presentera ditt bästa bevis som är omöjligt att betvivla här nu då.

Du menar alltså att observationer och erfarenheter som någon annan gjort är inte giltigt som bevis?

Har det någon gång inträffat att en kompis frågat dig om du vill följa med till något ställe.
Du är lite tveksam och frågar hur långt det är dit.
Kompisen svarar att det är ungefär 20 mil.

Hur gör du då:
Förlitar du dig på din kompis att avståndet stämmer?
Åker du till det här stället för att kontrollera att avståndet stämmer?
Tar du fram en karta, mäter avståndet och räknar med hjälp av skalanvisningen ut hur långt det är?
Eller gör du något annat?
Citera
2023-09-11, 08:52
Medlem
Citat:

Att observera en snurrande jordglob som susar runt i rymden? Hur ska du kunna uppleva det utan att själv resa ut i rymden? Detta är typiskt plattjordstänkande. När det blir för svårt må man ut i rymden, för då är det helt säkert att det är helt omöjligt att bevisa med de krav på "empiriska bevis" som ni ställer.

Bevis på bevis har presenterats om vi stannar på jorden. Men det är inte tillräckligt bra eftersom ingen av er vill eller har råd att resa till södra halvklotet för att se att solens gång stämmer perfekt med en rund jord och inte med en platt. Men det bor miljontals människor söder om ekvatorn! Tusentals människor har varit i Antarktis för arbete eller på kryssningar. Alla dessa kan bekräfta att Timeanddate.com stämmer överens med verkligheten, och att Söderkorset står direkt i söder var du än är. Men det är inte tillräckligt bra för du har inte sett det med egna ögon! Är det någon som säger att du inte kan åka på en kryssning till Antarktis? Eller flyg till t.ex. Ushuaia eller Australien eller ta ett flyg mellan Sydney och Santiago eller något annat. Jag måste fråga igen, för förmodligen 150:e gången, varför gör inga plattister något av detta? Kan du föreställa dig vad anledningen kan vara?
Citera
2023-09-11, 09:16
Medlem
Citat:
Enligt er finns det inga som helst konstigheter som kan ställa till problem för globen, så brukar det oftast låta från er. Det är inte ens ett problem att ni inte har några empiriska bevis ens.
Om ni tror ni kommer lyckas konvertera om någon som är inne i flat earth så tror ni fel, snarare tvärtom, ju fler som läser denna tråd ju fler blir nyfikna på FE. Så man får tacka för hjälpen kära globare. Puss
Hur kan du förvänta dig att VI ska kunna presentera empiriska bevis när det enda du accepterar är att DU har sett det med dina egna ögon? Jag har varit söder om ekvatorn och sett Söderkorset rakt söderut, men det var tyvärr med mina ögon och inte dina.

Vilka bevis har du för att jorden är platt? Den ser platt ut, och det kan du se med dina egna ögon. Menar du att det är ett empirisk bevis som håller?
Citera
2023-09-11, 10:06
Medlem
Citat:

Så ditt förhållningssätt är att det inte finns några bevis för att Tokyo existerar eftersom du personligen inte har varit där och verifierat det?

Det är ju minst sagt ett knepigt förhållningssätt eftersom din definition av bevis kommer att bli något i allra högsta grad subjektivt. Jag har bevis för att Tokyo existerar medan du anser att det inte finns några bevis för att ens Japan existerar.

Citat:
Hur kan jag uppleva och observera det så att det är omöjligt att betvivla? Var god att presentera ditt bästa bevis som är omöjligt att betvivla här nu då.

Det har vi redan gjort - massor med gånger. Men det kräver ju att du vågar lämna ditt hem för att på så sätt undersöka världen på egen hand.
Citera
2023-09-11, 17:45
Medlem
Citat:
Vilka är dom empiriska bevisen då? Känner mig nyfiken.
Nej det är inte ens samma sak. Tokyo kan vem som helst boka en flygbiljett till, det är inte riktigt samma sak. En snurrande jordglob kan inte jag verifiera på något vis alls oavsett vart jag åker.

Vem som helst kan kolla Polstjärnans vinkel över horisonten vid olika breddgrader.
Vem som helst kan skaffa lantmäteriutrustning och mäta upp kurvan.
Vem som helst kan kolla in södra korset från Afrika, Australien och Sydamerika.
Vem som helst kan kolla in månens lutning på olika breddgrader.
Vem som helst kan kolla in stjärnhimlens rotation på södra respektive norra halvklotet.
Vem som helst kan flyga från Sydney till Johannesburg och med hjälp av en GPS mäta upp kurs och avstånd.
Vem som helst kan skaffa ett gyro och kolla om jorden roterar.

Ovan är några få exempel. Det finns fler.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-11 kl. 18:12.
Citera
2023-09-11, 19:48
Medlem
HTML-kod:
### Geodetiskt Experiment

#### Utförande:

1. **Välj två punkter på jorden**: Det är lämpligt att dessa punkter är tillräckligt långt ifrån varandra, säg minst 100 km. Låt oss kalla dessa punkter A och B.

2. **Mät den faktiska sträckan**: Mät den faktiska sträckan mellan de två punkterna med hjälp av en standardiserad mätmetod, som GPS eller liknande teknologi.

3. **Beräkna den teoretiska sträckan på en plan yta**: Använd kartdata för att beräkna vad avståndet mellan de två punkterna skulle vara om jorden vore platt.

4. **Jämför de två sträckorna**: Om jorden vore platt skulle den teoretiska och faktiska sträckan vara densamma. Men om jorden är sfärisk, kommer den faktiska sträckan att vara längre än den teoretiska på grund av jordens kurvatur.

#### Beräkning:

För att beräkna den teoretiska sträckan d på en plan yta kan vi använda den enkla formeln för avstånd mellan två punkter i ett tvådimensionellt koordinatsystem:

d = sqrt(x_2 - x_1)^2 + (y_2 - y_1)^2

För den faktiska sträckan på en sfärisk yta kan vi använda formeln för stora cirkelavstånd, där R är jordens radie och DeltaSigma är vinkelavståndet mellan de två punkterna:

d = R * DeltaSigma

Genom att jämföra dessa två sträckor skulle vi kunna se att den faktiska sträckan är längre än den teoretiska sträckan på en plan yta, vilket är ett bevis för att jorden är sfärisk.

Detta är något jag gärna skulle vilja ha förklarat av någon som verkligen tror på platt jord, har träffat ett extremt litet antal människor som tror på platt jord och ingen av dessa kunde förklara detta för mig.
Så ni som fjantar, tramsar och trollar i tråden kan låta bli att svara, fungerar det tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in