2023-09-12, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villvandrer
Nå er det vel heller sjelden av vi blir slått i bakken av fremragende politiarbeid i etterkant av drapsaker. Vi har derimot gjentatte tilfeller av det motsatte. Men jeg, som deg, håper selvfølgelig at det har gått fremover der i etaten, og at ikke for eksempel buksa de fant oppe på hytta blir liggende på politikammeret i 3 måneder, sånn som ullsokken i Orderud saken... Håper også at de faktisk etterforsker og finner vedkommende som har gjort dette, og ikke bare f eks arresterer fetteren - ref Tengs saken. Eller låser seg til en teori om at det er ektefelle/samboer som står bak, ref Hagen saken...

De sier det går fremover, samtidig sier Politiadvokat Henriksen at de kommer til å jobbe med saken en god stund fremover. Noe som høres ut som en av to ting: Det er omfattende i form at det er noe større bak, eller de står på stedet hvil og er nokså clueless. Det siste jeg tolker utsagnet som. De har ikke nok bevis eller er låst i situasjonen.

Rart ikke det er opprettet spleis for å få inn en privatetterforsker til familien. Politiarbeidet her til lands har vært svært drygende og uheldig de siste årene. Rart ikke politiet bruker kunnskapsbasert arbeid for å forebygge slike hendelser som dette. Offeret i denne sakke hadde gjentatte henvendelser til politiet og de kunne ha stoppet dette da. Men som det for ofte går, så ender det fatalt.
Kanskje vi får en ny runde med brente og arkiverte bevis, som du sier? Mye tyder på feil bruk av ressurser, mangel på kunnskap og ressurser, og feilprioriteringer.
Citera
2023-09-12, 23:49
Medlem
Citat:
Det er jo faktisk ganske korrekt info der og. Veldig enkelt forklart hvordan man skal få sakene gjort, reine håndboka 😂

Selvsagt kan du gjøre det sånn, men de kriminelle er nok mye smartere enn deg for de vil ikke betale skatt av gevinsten.
Citera
2023-09-12, 23:52
Medlem
Citat:
Det er jo faktisk ganske korrekt info der og. Veldig enkelt forklart hvordan man skal få sakene gjort, reine håndboka 😂

Jeg vet 😆
Citera
2023-09-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaploes
Ja, og hva er da forskjellen ifht å pusse opp en eiendom eller feks et kjøretøy med fortjeneste? Jeg sier ikke at det var det J drev med.
En kan vel.og gjøre det ifht et utført arbeide også. Nei, dumt å sette inn et stort beløp penger på din egen konto 😅 (som du skrev tidligere) poenget er jo å integrere de til at det skal se lovlig ut.

Salg av eiendom er skattefritt så lenge eieren bor der ett av de siste 2 år.

Og det behøver ikke være den som har illegale penger som står som eier av eiendommen/ eiendommene.

Ofte så er de store familier og deres venner, les våre nye landsmenn som driver med sånn.
Citera
2023-09-12, 23:55
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibs
Tine "NoComments" Henriksen... Når det er sagt, så syns jeg hun er stødig og klar Håper gjengen hun snakker for, er ok, også!

Det er ikke noen stor tradisjon for å etterspørre ting og tang i Norge, selv om det er adgang til å rette innsynsbegjæringer jf. Offentlighetsloven.

Virker som om det er mest journalister, advokater og lobbyister som driver med slikt.

Men de må også vite HVA de skal spørre om, for å få ut de saftige tingene, som av ulike årsaker er unntatt journalføring/postlister.

Mange eksempler på slike scoop. Det er en av grunnene til at det drives rekruttering og proaktiv kildepleie. Må ha en liten fot i døra for å få innpass hvis det gir mening.

Men jeg irriterer meg voldsomt over ingen kommentar opplegget som har tiltatt i omfang de siste årene. Det er motstrøms gitt slik mediehverdagen er blitt.

Tror kommunikasjonsstrategien for både politi og politikere trenger en skikkelig overhaling.

Det er mulig å si mye mer til publikum enn det som er vanlig i dag og likevel overholde hensynet til personvern og etterforskningen.

Oppsiden vil være redusert jungel-telegraf og ikke minst et opplyst/betrygget publikum.

Snut-Henriksen ville ikke overlevd en dag i USA. Hadde blitt teppebombet med Freeform of Information Acts (FoA). Det er noe å tenke på.

Dessuten irriterer det meg noe sinnsykt at nødetatene ikke har «bodycams», at ikke alle avhør og rettsforhandlinger blir filmet og tatt opp som lyd. Det samme bør gjelde for alle uniformert kjøretøy. Dashcam og lyd opptak i kupen.

Mange løsninger for å kunne transkribere dette automatisk slik at de det gjelder kan lese igjennom og korrigere det som måtte være nødvendig, når de skal avlegge sin rapport. Vil spare mye tid.

Politiets ankepunkt mot å ta dette i bruk er i at video/lyd kan forvrenge hendelsebildet/vanskeliggjøre arbeid i felt.

Ja, det vil kreve at alle involverte må skjerpe seg, men det er også hensikten.

Mer sporbarhet er bedre sporbarhet.
Senast redigerad av drsniffer 2023-09-12 kl. 23:58.
Citera
2023-09-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StellaWild
De sier det går fremover, samtidig sier Politiadvokat Henriksen at de kommer til å jobbe med saken en god stund fremover. Noe som høres ut som en av to ting: Det er omfattende i form at det er noe større bak, eller de står på stedet hvil og er nokså clueless. Det siste jeg tolker utsagnet som. De har ikke nok bevis eller er låst i situasjonen.

Rart ikke det er opprettet spleis for å få inn en privatetterforsker til familien. Politiarbeidet her til lands har vært svært drygende og uheldig de siste årene. Rart ikke politiet bruker kunnskapsbasert arbeid for å forebygge slike hendelser som dette. Offeret i denne sakke hadde gjentatte henvendelser til politiet og de kunne ha stoppet dette da. Men som det for ofte går, så ender det fatalt.
Kanskje vi får en ny runde med brente og arkiverte bevis, som du sier? Mye tyder på feil bruk av ressurser, mangel på kunnskap og ressurser, og feilprioriteringer.

Jeg håper at en av tingene som kommer ut av dette i etterkant, er at folk som blir utsatt for forfølgelse skal få beskyttelse av loven/politiet/rettsvesenet. Hvor mange kvinner har ikke opplevd akkurat det samme som JAH? Kvinner som har forsøkt å komme unna en voldelig mann, som blir forfulgt, trakkasert, skremt, utsatt for vold, og så videre - for så å bli drept tilslutt. Og mens det står på som verst, får hun bare sakene henlagt på politistasjonen. Får bare beskjed om at så lenge ingen er drept enda, kan de ikke ta truslene på alvor. Hun får kanskje en voldsalarm, men den fungerer ikke innendørs, og hun må forvente normal utrykningstid. Og hvis hun da ikke blir enten mistrodd eller truet til å trekke tilbake anmeldelsen, så blir hun utsatt for politiets "manglende ressurser".

Så det er bare å krysse fingrene for det, at når dette for en gang skyld skjer med en mann, og en profilert en i tillegg, så blir det satt fokus på nettopp dette problemet med norsk rettsikkerhet. For den er ikkeeksisterende for voldsutsatte kvinner.
Citera
2023-09-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Selvsagt kan du gjøre det sånn, men de kriminelle er nok mye smartere enn deg for de vil ikke betale skatt av gevinsten.

Så kriminelle har kun svart inntekt de lever av mener du? Å vaske bla narkopenger er jo ikke noe nytt? Er usikker på om jeg misforstår deg eller hvor det butter.
Citera
2023-09-12, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Du driver og erter bare du.
Citera
2023-09-12, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelia2023
Som jeg har nevnt tidligere, så tror jeg saken i hvert fall omhandler dop og penger. Flere av disse lokale Hønefoss guttene, og navn som har blitt nevnt her i tråden har drevet mye med dop opp igjennom årene - hovedsakelig kokain og steroider. At enkelte fortsatt driver med dette er ikke usannsynlig. På veien har det dessverre gått galt i forhandlinge
Å drive med kokain gjør mange, men dette må være snakk om millionbeløp. Og hvordan havner man i gjeld for millionbeløp uten å miste pakka kokain nedi dass? Er det jeg ikke skjønner.

Har han tysta er saken enkel, men vi finner ikke noe spesiell straffesak om det. Utenom kanskje de 40 millionene på svenskegrensen. Men hadde han tysta på den ville han hatt politibeskyttelse, og han hadde ikke trengt "Avhørt".

Så det er litt mystisk dette. Kan være så enkelt som at et beslag, hvor ingen ble tatt, førte til uenighet om hvem som skal sitte med regningen...
Senast redigerad av StonesThrow81 2023-09-13 kl. 00:04.
Citera
2023-09-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atal
Det er bilde av ER og de snakker med han samme dag som det ble oppdaget at betongbilen hadde brent.

"ER i NorBetong kom på jobb i Vestsiden pukkverk i Vestre Ådal rett før klokken 07 i dag morges.

– Da så jeg bare et svart vrak. Det røyk fra hjula, forteller han til Ringerikes Blad.

– Jeg fikk jo sjokk."

Får en veldig dårlig følelse av denne ER fyren...noen som vet fødselsdato?
Citera
2023-09-12, 23:58
Medlem
Citat:
Jeg håper at en av tingene som kommer ut av dette i etterkant, er at folk som blir utsatt for forfølgelse skal få beskyttelse av loven/politiet/rettsvesenet. Hvor mange kvinner har ikke opplevd akkurat det samme som JAH? Kvinner som har forsøkt å komme unna en voldelig mann, som blir forfulgt, trakkasert, skremt, utsatt for vold, og så videre - for så å bli drept tilslutt. Og mens det står på som verst, får hun bare sakene henlagt på politistasjonen. Får bare beskjed om at så lenge ingen er drept enda, kan de ikke ta truslene på alvor. Hun får kanskje en voldsalarm, men den fungerer ikke innendørs, og hun må forvente normal utrykningstid. Og hvis hun da ikke blir enten mistrodd eller truet til å trekke tilbake anmeldelsen, så blir hun utsatt for politiets "manglende ressurser".

Så det er bare å krysse fingrene for det, at når dette for en gang skyld skjer med en mann, og en profilert en i tillegg, så blir det satt fokus på nettopp dette problemet med norsk rettsikkerhet. For den er ikkeeksisterende for voldsutsatte kvinner.

Meget godt poeng!
Citera
2023-09-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Får en veldig dårlig følelse av denne ER fyren...noen som vet fødselsdato?

Hva trenger du det til?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in