2023-09-12, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson

Gud (som ska vara allvetande) måste ju exempelvis veta exakt vad som krävs för att få icketroende att bli troende men väljer ändå att inte göra detta utan istället utdela det ultimata straffet, en evighet i helvetet. Det låter som allt annat än rättvist.

Denne gud måste ju också vara medveten om hur många olika tolkningar det finns av budskapet och att det finns flertalet olika religioner som skiljer sig markant på flertalet punkter, men väljer ändå att inte förtydliga sig.

Varför skulle Gud spoila hela storyn?
Hade Gud lagt sig i allt och styrt allt som en diktator så hade ju inte den fria viljan eller ens människornas historia existerat.

Vi människor ville ju styra oss själva (precis som Lucifer) och Gud låter oss i sin godhet och osjälviskhet göra just detta. Gud finns dock alltid där för de som vänder sig till honom (när de inser att det inte fungerar så bra att styra vårt eget rike).
Citera
2023-09-12, 20:44
Medlem
Citat:
Talar i klarspråk? Är det därför det finns så extremt många olika tolkningar till vad som avses i olika bibelstycken? Det är väl en tydlig indikation på att det handlar om allt annat än klarspråk?

Gud (som ska vara allvetande) måste ju exempelvis veta exakt vad som krävs för att få icketroende att bli troende men väljer ändå att inte göra detta utan istället utdela det ultimata straffet, en evighet i helvetet. Det låter som allt annat än rättvist.

Denne gud måste ju också vara medveten om hur många olika tolkningar det finns av budskapet och att det finns flertalet olika religioner som skiljer sig markant på flertalet punkter, men väljer ändå att inte förtydliga sig.

Ja, i klarspråk för den som har hjälp av den Helige Anden. Det kan bara den få som verkligen VILL ta reda på sanningen, utan att leta efter bevis för sin egen syn på saken.

Bibeln är dessutom skriven och berättar om händelser under många tusen år. Många olika folk och tidsåldrar ska kunna ta till sig den.

Lägg till sen att även Djävulen kan läsa och är mycket intelligentare än hela mänskligheten sammantaget. Därför behövde Herren skriva vissa delar i kryptiskt format.

Andra delar ska inte uppdagas förrän tiden är inne, så vissa delar är skrivna som mysterier som bara dom utvalda kan förstå när tiden är inne.

Men för dom insatta, dom utvalda rättroende som har hjälp av Helige Anden, är dom vesäntliga delarna i fullt klarspråk.
Citera
2023-09-12, 20:47
Medlem
Allt händer efter att vi dött, den perfekta planen
Citera
2023-09-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Nej, verserna är riktade till alla Jesus följare, även i nutid. Jesus visste redan att han skulle korsfästas och återuppstå (och att han skall återvända) innan det skedde. Bibelverserna är inte enbart riktade till de fåtal Israeliter som var med när han talade.

Du bör se Bibelverserna, Guds ord, som riktade även till dig och mig personligen som nutida följare av Jesus. Glöm inte bort att Gud är allvetande och Bibeln är skriven för oss alla.

Var och en av oss bör ta vad som står mer personligt än vad somliga gör.

Men varför dog Jesus på korset för dina synder om din frälsning är en "process"?

Och om du för att få frälsningen, eller behålla den, måste utföra en massa gärningar?

Vad var poängen för Jesu offer och gärning och hur kan du bekräfta det i skrifterna?

Om du håller isär när Jesus talar till otroende och när han talar till sina utvalda, då kommer texterna att få LIV.

Du kommer förstå VIDDEN av den barmhärtighet och osjälviska kärlek Gud erbjuder mänskligheten.

Ja, alla ord är skrivna till alla människor, för vi har ju alla varit OTROENDE och texterna till dom utvalda kan av OTROENDE som läser dom INGE HOPP.

Det här säger Jesus till sina utvalda lärjungar (som då borde läsas och tas in även av dig).

Johannes 15

9 Så som Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. 10 Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Fars bud och är kvar i hans kärlek. 11 Detta har jag sagt er för att min glädje ska vara i er och för att er glädje ska bli fullkomlig.

12 Detta är mitt bud: att ni ska älska varandra så som jag har älskat er. 13 Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner. 14 Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er. 15 Jag kallar er inte längre tjänare, för tjänaren vet inte vad hans herre gör. Jag kallar er vänner, för jag har låtit er veta allt som jag hört av min Far. 16 Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt er till att gå ut och bära frukt, och er frukt ska bestå. Då ska Fadern ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. 17 Och detta befaller jag er: att ni ska älska varandra

Så Jesus kom till oss med ett KÄRLEKSBUDSKAP, vi är INGA tjänare, vi är hans VÄNNER.

Och BUDEN han vill att vi ska hålla och kravet han ställer på oss UTVALDA är att vi ska ÄLSKA VARANDRA så som Han älskar oss.

Ingenting annat. Och det är dessutom inget krav för att bli frälst. Utan en KONSEKVENS av att vi blivit frälsta.

Tillägg:

Det är INTE vår godhet som gör att vi behöver en frälsare, utan vår ONDSKA.
Senast redigerad av vinkelhak 2023-09-12 kl. 21:23.
Citera
2023-09-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Allt händer efter att vi dött, den perfekta planen
Nej, den vesäntliga händelsen måste ske INNAN. Sen är det för sent och man missar den stora festen.
Citera
2023-09-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Varför skulle Gud spoila hela storyn?
Hade Gud lagt sig i allt och styrt allt som en diktator så hade ju inte den fria viljan eller ens människornas historia existerat.

Vi människor ville ju styra oss själva (precis som Lucifer) och Gud låter oss i sin godhet och osjälviskhet göra just detta. Gud finns dock alltid där för de som vänder sig till honom (när de inser att det inte fungerar så bra att styra vårt eget rike).

Han behöver inte spoila hela storyn. Men så länge han dömer oss till det strängaste tänkbara straffet trots att han vet exakt vad som hade krävts för att få oss att acceptera hans existens, men aktivt väljer att inte avslöja sig på något sätt, så håller jag fast vid det jag skrev.
Citera
2023-09-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Ja, i klarspråk för den som har hjälp av den Helige Anden. Det kan bara den få som verkligen VILL ta reda på sanningen, utan att leta efter bevis för sin egen syn på saken.

Bibeln är dessutom skriven och berättar om händelser under många tusen år. Många olika folk och tidsåldrar ska kunna ta till sig den.

Lägg till sen att även Djävulen kan läsa och är mycket intelligentare än hela mänskligheten sammantaget. Därför behövde Herren skriva vissa delar i kryptiskt format.

Andra delar ska inte uppdagas förrän tiden är inne, så vissa delar är skrivna som mysterier som bara dom utvalda kan förstå när tiden är inne.

Men för dom insatta, dom utvalda rättroende som har hjälp av Helige Anden, är dom vesäntliga delarna i fullt klarspråk.

Om du tror att icketroende inte vill ta reda på sanningen så är du helt fel ute. I alla fall vetenskapliga skeptiker vill väl inget hellre.

Vad menar du med "utan att leta efter bevis för sin egen syn på saken"?
Citera
2023-09-12, 22:02
Medlem
Citat:
Om du tror att icketroende inte vill ta reda på sanningen så är du helt fel ute. I alla fall vetenskapliga skeptiker vill väl inget hellre.

Vad menar du med "utan att leta efter bevis för sin egen syn på saken"?
Om man verkligen vill få reda på sanningen så finner man den. Om man inte finner den så letade man med redan förutbestämd uppfattning.

Det är det jag menar med att man letar bevis för sin egen uppfattning.

Det är något vi alla behöver jobba på i alla avseenden, människor har oftast redan förutfattad mening om saken.
Citera
2023-09-12, 22:11
Medlem
Ballooonies avatar
Ty den som har kommit in i hans vila, han har funnit vila från sina verk, likasom Gud från sina.

Det är fullbordat. Än en gång.
Som alltid.

Jag känner att jag inte kunnat vila så här som nu innan denna dag.

Huga! vad man jagat och blivit jagad.
Kanske man även skulle skära ner på kaffet som många amerikaner gör. Det kan hjälpa ytterligare.

Vill nog inte ta bort det helt. Ska väl inte vara nödgat.

Allt har sin tid.
Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen.

Som att börja dricka kaffe
Och en tid för att sluta dricka kaffe

Framförallt vila. Jag har gått och varit ganska rädd och orolig mest hela tiden..

Frid mina vänner.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-09-12 kl. 22:21.
Citera
2023-09-12, 22:19
Medlem
Citat:
Han behöver inte spoila hela storyn. Men så länge han dömer oss till det strängaste tänkbara straffet trots att han vet exakt vad som hade krävts för att få oss att acceptera hans existens, men aktivt väljer att inte avslöja sig på något sätt, så håller jag fast vid det jag skrev.
Han avslöjar sig på många sätt, se dig omkring och fundera över alltings perfekta balans. Trots att vi gör vårt bästa för att förstöra skapelsen, går den inte att rubba.

Betänk hur liv blir till, från en befruktad cell med ett unikt DNA som delar sig till två EXAKT LIKADANA celler med exakt likadant DNA, som delar sig till 4,8,16 osv... exakt likadana celler och DNA.

Som sen börjar bilda OLIKA typer av celler och ingen kan förklara vad som styr hur dessa exakt likadana celler med exakt likada DNA kan veta vilken typ av cell just den cellen ska bli....

Det finns liksom ingen ursäkt, Gud har uppenbarat sig TYDLIGT för ALLA människor, vissa ser mer och söker ivrigt vidare, andra mindre, men tyvärr allt för många ser inte alls.. och skyller allt på SKAPAREN sen.

Men det kommer inte hjälpa på yttersta dagen, då kommer ALLA, även dom dömda, att förstå och acceptera den rättfärdiga domen.
Citera
2023-09-12, 22:22
Medlem
Citat:
Om man verkligen vill få reda på sanningen så finner man den. Om man inte finner den så letade man med redan förutbestämd uppfattning.

Det är det jag menar med att man letar bevis för sin egen uppfattning.

Det är något vi alla behöver jobba på i alla avseenden, människor har oftast redan förutfattad mening om saken.

Det du skriver i första meningen är inget som är allmängiltigt på något vis. Använder man sig utav fel metod och tillvägagångssätt spelar det inte någon som helst roll om hur mycket man verkligen vill finna sanningen eller inte.

Men jag håller med om resten. Man ska vara förutsättningslös när man gör detta. Det är exakt det som en vetenskaplig skeptiker gör. Man försöker vara så objektiv som det bara går utan en massa förutfattade meningar, och följer vägen dit evidensen leder en. Man vill ha så många korrekta uppfattningar om världen som det är möjligt, och så få inkorrekta föreställningar om världen som det är möjligt.

Men jag kan inte på något sätt se hur någon form av religion någonsin skulle kunna leda dit.
Citera
2023-09-12, 22:35
Medlem
Citat:
Han avslöjar sig på många sätt, se dig omkring och fundera över alltings perfekta balans. Trots att vi gör vårt bästa för att förstöra skapelsen, går den inte att rubba.

Betänk hur liv blir till, från en befruktad cell med ett unikt DNA som delar sig till två EXAKT LIKADANA celler med exakt likadant DNA, som delar sig till 4,8,16 osv... exakt likadana celler och DNA.

Som sen börjar bilda OLIKA typer av celler och ingen kan förklara vad som styr hur dessa exakt likadana celler med exakt likada DNA kan veta vilken typ av cell just den cellen ska bli....

Det finns liksom ingen ursäkt, Gud har uppenbarat sig TYDLIGT för ALLA människor, vissa ser mer och söker ivrigt vidare, andra mindre, men tyvärr allt för många ser inte alls.. och skyller allt på SKAPAREN sen.

Men det kommer inte hjälpa på yttersta dagen, då kommer ALLA, även dom dömda, att förstå och acceptera den rättfärdiga domen.

Det är en felaktig föreställning att miljön vi lever i på något sätt är anpassad för oss (om inte vi själva modifierat den på något vis), utan det är livet som fått anpassa sig till miljön, alltså precis tvärtom. När syret i vår atmosfär började öka, från att ha funnits i mer eller mindre obefintliga koncentrationer, och det bara fanns anaerobiskt liv så var det giftigt i de koncentrationerna och ledde till en stor utrotning av befintligt liv.

Men vissa organismer lyckades att istället dra fördel av syret och kunde därmed överleva. Det var bara ett av många exempel, men det vara bara för att visa poängen med att det är vi som anpassat oss till miljön, inte tvärtom, och det finns mängder med evidens för det.

Och beträffande resten du skriver; livet är komplext, och vi förstår till stor del varför det har blivit så (evolution under miljontals år) och det finns väldigt mycket förklaringar till väldigt mycket. Men det är klart att det finns detaljer som forskarna inte har full koll på ännu, konstigt vore det annars. Men så länge det de finner stämmer med deras modeller och de inte lyckas falsifiera dessa, så har de ganska mycket att komma med även om inte alla frågor är besvarade.

Och bara för att det finns frågor som är obesvarade, så är det inte på något vis ett argument för gud, det är ett logiskt felslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in