Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-12, 17:18
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Jeg tenker GMene kjenner hytteeieren gjennom et par ledd. Kjenner noen som kjenner noen, som vet at hytteeieren ikke er aktiv.

Hvis en av GMene ikke er utførende i drapet, har alibi, vil han kunne ha som rolle å "skaffe" hytte.
Det tror jeg også.
Citera
2023-09-12, 17:21
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Jeg tror ikke at det forelå en plan om å drepe JH, jeg tror at planen var å lokke han dit og skambanke han men at noe gikk feil.

Enig i at overlagt drap kanskje ikke var planen, men en konfrontasjon, som gikk veldig galt.

Spørsmålet er hvem som hadde planer om å ta hvem, tenker jeg. Såvidt jeg forstår ble han
skutt med et lavkalibret våpen, i ryggen, hvis dette er korrekt. JH ser ut som en røslig kar
på bilder. Hvis planen var å skambanke ham, bør det ha vært flere enn én gjerningsperson.
Men det skurrer at det da skulle være våpen involvert.

Hva slags fysikk har f.eks. denne OMM som han sendte kartposisjonen til? Kan ikke se at
han har noen bilder av seg selv på facebookprofilen.

Min tanke er at den personen som brakte våpenet til åstedet, gjorde det fordi han var redd.
Citera
2023-09-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Jeg tenker GMene kjenner hytteeieren gjennom et par ledd. Kjenner noen som kjenner noen, som vet at hytteeieren ikke er aktiv.

Hvis en av GMene ikke er utførende i drapet, har alibi, vil han kunne ha som rolle å "skaffe" hytte.

Det kan jeg lett være med på at kan være riktig ja. Kan ha vært litt organisering på forhånd.
Citera
2023-09-12, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Enig i at overlagt drap kanskje ikke var planen, men en konfrontasjon, som gikk veldig galt.

Spørsmålet er hvem som hadde planer om å ta hvem, tenker jeg. Såvidt jeg forstår ble han
skutt med et lavkalibret våpen, i ryggen, hvis dette er korrekt. JH ser ut som en røslig kar
på bilder. Hvis planen var å skambanke ham, bør det ha vært flere enn én gjerningsperson.
Men det skurrer at det da skulle være våpen involvert.

Hva slags fysikk har f.eks. denne OMM som han sendte kartposisjonen til? Kan ikke se at
han har noen bilder av seg selv på facebookprofilen.

Min tanke er at den personen som brakte våpenet til åstedet, gjorde det fordi han var redd.

OMM virker som en snill og grei fyr altså. Det finnes videoer av Jonas på youtube, og OMM er med på noen av disse.

Jeg er helt enig. Det er så mye som skurrer. GM kan ha hatt våpen for å true Jonas til stillhet. Men så kanskje Jonas har kort lunte. Så han måtte forsvare seg mot Jonas som var mye større og sterkere. Det er så mye som kan ha skjedd
Senast redigerad av Jocturnal 2023-09-12 kl. 17:35.
Citera
2023-09-12, 17:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocturnal
OMM virker som en snill og grei fyr altså. Det finnes videoer av Jonas på youtube, og OMM er med på noen av disse.

Ja, men det sies jo også at JH var en hjelpsom, omgjengelig og selvoppofrende kar.
Likevel ble han skutt, og det fremkommer i etterkant at det skal ha vært bruk av dop
involvert i miljøet han vanket i, og dette med at han har drevet med forsikringssvindel.

Ikke at jeg ønsker å kaste unødig mistanke mot enkeltpersoner, men saken er jo alvorlig, og
OMM mottok altså denne kartposisjonen samme dag som JH ble drept. Så han har en nærhet
til offeret, og en forbindelse til åstedet på et vis. Slikt bør jo ettergås, noe jeg er helt sikker
på at politiet også tenker.

Jeg tenker at den eller de som gjorde dette, kommer til å bli stilt til rette for det.
Får bare håpe at hvis det var flere om ugjerningen, at ikke det skjer flere drap i kjølvannet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jocturnal

Jeg er helt enig. Det er så mye som skurrer. GM kan ha hatt våpen for å true Jonas til stillhet. Men så kanskje Jonas har kort lunte. Så han måtte forsvare seg mot Jonas som var mye større og sterkere. Det er så mye som kan ha skjedd

Det er også en mulighet, og noe jeg har tenkt selv.
Og at skuddet var ment for å uskadeliggjøre men ikke drepe.
Senast redigerad av Svartediket 2023-09-12 kl. 17:43.
Citera
2023-09-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ja, men det sies jo også at JH var en hjelpsom, omgjengelig og selvoppofrende kar.
Likevel ble han skutt, og det fremkommer i etterkant at det skal ha vært bruk av dop
involvert i miljøet han vanket i, og dette med at han har drevet med forsikringssvindel.

Ikke at jeg ønsker å kaste unødig mistanke mot enkeltpersoner, men saken er jo alvorlig, og
OMM mottok altså denne kartposisjonen samme dag som JH ble drept. Så han har en nærhet
til offeret, og en forbindelse til åstedet på et vis. Slikt bør jo ettergås, noe jeg er helt sikker

Jeg tenker at den eller de som gjorde dette, kommer til å bli stilt til rette for det.
Får bare håpe at hvis det var flere om ugjerningen, at ikke det skjer flere drap i kjølvannet.

Ja GM har nå bommet en gang eller to, mest sannsynlig skremmeskudd før han traff da.
Citera
2023-09-12, 17:53
Medlem
Citat:

Ja. Jeg hadde ikke tenkt på det, før du skrev det. Det er absolutt en mulighet.
Citera
2023-09-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Ja GM har nå bommet en gang eller to, mest sannsynlig skremmeskudd før han traff da.

Det er det jeg også ser for meg.
Citera
2023-09-12, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaploes
Så for meg at dette var et litt gudsforlatt sted. Har selv ingen innsikt i type arbeid eller verktøy som trengs, men ville trodd at for å dra ut ville en hatt endel opplysninger i forkant, men mulig en GM var veldig smart og kjente til hva som var nødvendig å opplyse om, og visste at kun J kunne utføre for ikke å bli overrasket over at han evt ikke dukket opp alene. Ville en GM ha valgt ut stedet dersom det kunne være endel pågående arbeid der . Dette har sikkert blitt spekulert i , før i tråden

Det er mulig jeg er enkel av meg, men i dette yrket er det veldig naturlig å reise til «gudsforlatte» steder som å reise til tettbebygde steder.
Og tross J situasjon så trodde han vel kanskje aldri at noen skulle drepe han på lyse dagen og kanskje aller minst mens han var på jobb. Jeg har aldri sett på det som unaturlig for han å reise opp til hytten med tanke på jobben han hadde.
Det som er mest interessant er ikke hvorfor drapet ble begått på nøyaktig dette stedet, men heller hvem som begikk det og ikke minst hvorfor. Enten er han lurt opp dit, noe som ikke er unaturlig eller så har han blitt bedt om å komme opp dit av andre grunner(noe som heller ikke er unaturlig om det er snakk om noe kriminelt).
Citera
2023-09-12, 18:19
Medlem
Teori:

Jeg tror ikke dette er ett tilfeldig drap. Mye taler for at dette er planlagt og det vil derfor virke straffeskjerpende. Det vi kjenner til rundt låsen på bommen og at han tar med hengeren på tur er en indikasjon på at han ble lurt til hytta for ett falskt jobboppdrag.

Det virker kanskje merkelig for mange at saken kan eskalere i fra noen branner, hærverk og til slutt drap, men det tror jeg det er en grunn til som vi ikke har kunnskap om enda. Kanskje noe gammelt gruff i fra fortiden parret med de siste 2 års hendelser.

Flere av hendelsene som fremkommer i podkastene viser jo at forsøkene på brannstiftelse av bil/mc fort kunne resultert i husbrann med døden til følge. Så voldspotensialet er jo tilstede da han kunne dødd under overfallet med ett brekkjern mot bakhodet. Kanskje dette var første drapsforsøk…

Det at de viser seg frem på kameraet utenfor hans bopæl er muligens ett signal om at vi vet hvor du er…

Han hadde vel den siste tiden anskaffet seg utstyr for å ivareta egen sikkerhet og i den forbindelse merkelig at han ikke gikk med stikk og skuddsikker vest. Regner med at dette hadde fremkommet gjennom media av de som fant han.

Hvis jeg skal spekulere i en GM så vil det nok være en som kjenner JAH godt samt tilbragt tid i varetekt/fengsel hvor hatet over ødelagt jobb og fremtidsmuligheter har tatt overhånd. Hevn som motiv. Kanskje med bakgrunn i brannene som en del av grunnen.

Jeg tror dette er mer personlig enn ukjente kriminelle fra Øst-Europa. Jeg tror at han forsvarte seg mot GM på trappa, flyktet mot bilen og fikk en eller flere prosjektiler i ryggen.
Citera
2023-09-12, 18:28
Medlem
Vet vi når siste observasjon av JAH var?
Hvem så han sist?
Når reiste han til dette tilsynelatende jobboppdraget?
Hvor reiste han fra? Hvilke tidspunkt har vi på disse tingene?

Mulig dette har stått her i tråden før eller er dette ting som er ukjent?
Citera
2023-09-12, 18:37
Medlem
Hvis GM har lurt JH dit på ett falskt brønn oppdrag, så sier det meg en ting... GM må ha kjennskap til brønn / trykk / brønn spyling / brønnboring..

Hvordan skulle ellers GM kunne forklare for JH hva oppdraget / problemet var på tlf / sms / mail til Henriksen?? Mest trolig har det vært telefonisk kontakt, dersom dette var ett "jobb oppdrag"

Hvem tilfeldig person uten erfaring med brønner er det som kan forklare ett problem med en brønn for en ekspert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in