2023-09-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Och alltså inte ens när du satt och skrev detta inlägg så slog inte ens tanken dig att skriva vad i helvete då det var som du faktiskt menade?

Vad jag menade var att människors livsfilosofi påverkar deras beteende och beslut, och därmed samhällets framgång. Kontroversiellt påstående tydligen.
Citera
2023-09-12, 12:55
Medlem
Citat:
Det är därför du till och med är off-topic i din egen tråd och vaför vi idag sitter och disskuterar PISA-undersökningar i en tråd som handlar om gud är en förutsättning för moral.

Att ta upp Sveriges studieresultat är relevant eftersom vi är inne på spåret om den etiska teorin utilitarism. Studieresultat är alltså en kvantitet av flera att bedöma nytta med.
Citera
2023-09-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Inte det din halmdocka menade i alla fall. Läs det igen. Kristendomen, en viss tolkning av den, var en omständighet av flera andra som rådde då upplysningen skedde. Just kristendomen är viktig eftersom den är en huvuddel av dåtidens människas livsfilosofi.

Så vad är din poäng? Vad är det du påstår?
Citera
2023-09-12, 13:31
Medlem
Citat:
Att ta upp Sveriges studieresultat är relevant eftersom vi är inne på spåret om den etiska teorin utilitarism. Studieresultat är alltså en kvantitet av flera att bedöma nytta med.

Så lista, resonera och uteslut alla de övriga då också? Som jag tog upp i mitt exempel så har medellivslängden ökat ju mindre religösa vi blir. Resonera om det en liten stund... .

Att som du gör, endast lyfta fram en enda en enda faktor och sedan antyda någon kausalitet, är per defintion en av den mest etablerade och välkända fallasier (Post hoc ergo propter hoc) som man över huvud taget kan ägna sig åt. Googla skiten och återkomm med på vilket sätt ditt argument inte exakt motsvarar kriterierna för just Post hoc ergo propter hoc?
Citera
2023-09-12, 13:34
Medlem
Citat:
Vad jag menade var att människors livsfilosofi påverkar deras beteende och beslut, och därmed samhällets framgång. Kontroversiellt påstående tydligen.

Och vad jag menar är att endast lyfta fram en enda en enda faktor och sedan antyda någon kausalitet, är per defintion en av den mest etablerade och välkända fallasier (Post hoc ergo propter hoc) som man över huvud taget kan ägna sig åt. Så vem bryr sig?
Citera
2023-09-12, 13:42
Medlem
Citat:
Citera ett av mina argument. Nu fortsätter du bara med "du har fel, fel, fel"-retoriken.

Låt oss börja med andra meningen i ditt första inlägg så får vi ser hur vi lungt vi kommer.
Du skrev:

Citat:
Rent tekniskt stämmer detta om Gud är definitionen av moralens ursprung. Om ingen objektiv, verklig moral existerar så är livet bara en kamp för den starkes rätt, utan en bakomliggande standard.

Och vi har vid oräknerliga tillfälle poängterat att ditt påstående antingen är helt irrelvant (om du nu insiterar på ditt jävla "om") eftersom du då först måste bevisa en existens av en gud för att det ens ska vara rellevant att beakta.

Eller eller så är det bara en direkt fallasi om vi istället låtsas som att ditt lilla "om" inte existerar. Börja med det!
Citera
2023-09-12, 13:53
Medlem
Citat:
Så lista, resonera och uteslut alla de övriga då också? Som jag tog upp i mitt exempel så har medellivslängden ökat ju mindre religösa vi blir. Resonera om det en liten stund... .

Att som du gör, endast lyfta fram en enda en enda faktor och sedan antyda någon kausalitet, är per defintion en av den mest etablerade och välkända fallasier (Post hoc ergo propter hoc) som man över huvud taget kan ägna sig åt. Googla skiten och återkomm med på vilket sätt ditt argument inte exakt motsvarar kriterierna för just Post hoc ergo propter hoc?

Det som är mest intressant är att veta vilka förhållanden som rådde då medellivslängden började öka. Det är dessa förhållanden som är startparametrar för framgång. Det är, i frågan om vad som ger nytta, inte intressant att veta vad som händer efter att medellivslängden redan har ökat, det vill säga socialdemokrati, ateism och så vidare. Jag har inte lyft fram bar en enda faktor. Jag har lyft fram flera i denna tråd.

Som jag sa tidigare. När man vinner en tävling, vare sig det är ett lopp eller en brottningsmatch, så är det inte firandet efter matchen som är intressant. Det är vad du gjorde innan matchen, hur du tränade och vad du hade för attityd. Ateism kom efter att vår medellivslängd ökat, inte före.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-09-12 kl. 13:56.
Citera
2023-09-12, 13:59
Medlem
Citat:
Låt oss börja med andra meningen i ditt första inlägg så får vi ser hur vi lungt vi kommer.
Du skrev:

Och vi har vid oräknerliga tillfälle poängterat att ditt påstående antingen är helt irrelvant (om du nu insiterar på ditt jävla "om") eftersom du då först måste bevisa en existens av en gud för att det ens ska vara rellevant att beakta.

Eller eller så är det bara en direkt fallasi om vi istället låtsas som att ditt lilla "om" inte existerar. Börja med det!

Definitionen av Gud är moralens källa, den mäktigaste möjliga varelsen och den första orsaken. Om alltings orsakskedja har en första punkt så finns alltså Gud. Om objektiv moral är verkligt så finns alltså Gud. Den mäktigaste möjliga varelsen existerar eftersom existens är en nödvändig egenskap för att någon ska kunna vara mäktig, alltså existerar den mäktigaste möjliga varelsen per definition.
Citera
2023-09-12, 14:11
Medlem
Citat:
Nej. Du är inne på spåret utilitarism, ingen annan.

Du tillskriver godtyckligt hög betydelse till saker när det passar dina argument, både för utilitarism och kristendomens betydelse för studieresultat.
Citera
2023-09-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Nej. Du är inne på spåret utilitarism, ingen annan.

Du tillskriver godtyckligt hög betydelse till saker när det passar dina argument, både för utilitarism och kristendomens betydelse för studieresultat.

Tråden handlar om etik. Utilitarism är en etisk teori, som dessutom många i tråden har uttryckt sympati för. Det är inte "kristendomens betydelse för skolresultat" utan snarare "det forna skolsystemets betydelse för skolresultat" som jag försvarar, vilket blir ett indirekt försvar av kristendomen eftersom kristendomen är en betydande del av traditionell västerländsk etik.

Om du inte skriver under på utilitarism, vilken etisk teori följer du då? Nu har du chansen att marknadsföra ateismens elegans och kraft.
Citera
2023-09-12, 14:15
Medlem
Citat:
Definitionen av Gud är moralens källa, den mäktigaste möjliga varelsen och den första orsaken. Om alltings orsakskedja har en första punkt så finns alltså Gud. Om objektiv moral är verkligt så finns alltså Gud. Den mäktigaste möjliga varelsen existerar eftersom existens är en nödvändig egenskap för att någon ska kunna vara mäktig, alltså existerar den mäktigaste möjliga varelsen per definition.
Nej det är inte definitionen. Det är en definition som du tillskriver guden du tror på. Att ”alltings orsakskedja har en första punkt…” är ett påstående som du behöver belägga.

Dels bygger ditt argument på godtyckliga premisser, men det är också ett cirkelargument.
Citera
2023-09-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Nej det är inte definitionen. Det är en definition som du tillskriver guden du tror på. Att ”alltings orsakskedja har en första punkt…” är ett påstående som du behöver belägga.

Dels bygger ditt argument på godtyckliga premisser, men det är också ett cirkelargument.

Jag frågades om mitt bevis för Gud. Varifrån bör definitioner komma, tror du? En statlig byråkrati?

Detta är en definition som teologer, historiker och religionslärda verkar skriva under på. Har du en bättre, fram med den. Detta är helt enkelt vad jag menar med ordet Gud, och dessutom vad många andra, inklusive filosofer, verkar mena med det. Du kanske menar "Gubben i molnen" men då talar vi om olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in