2023-09-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Getfnarre
Ukrainas mål är att kicka ut ryssland helt och hållet, jag antar och har för mig att ukraina hoppades på att lyckas klippa landbryggan men de kommer ju inte hända nu. Ett stort misslyckande hade varit att inte ta en större stad som tokmak eller inte lyckas attackera de bakre linjerna överhuvudtaget, mycket bärre om de inte kommer genom första, efter grova förluster

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=44e0a81b02749df511e0296a0aa89 5fd

"Militäranalytiker om motoffensiven: För höga förväntningar

Den ukrainske militäranalytikern Pavlo Naroxzhny är kritisk till att landet lyckas motsvara omvärldens förväntningar på motoffensiven, rapporterar Ekot.

- Förväntningarna är för höga, säger Pavlo Naroxzhny, grundare till en frivillig organisation som stöder det ukrainska försvaret, till Sveriges Radio.

Han menar att Ukraina måste vara redo att försvara sig mot grannlandet Ryssland en lång tid framöver."

Hur vore du om du slutade titta i Kremls mail utskick till er vatniks och istället höll er till sanningen?
Citera
2023-09-12, 11:39
Medlem
Citat:
Den är inte oförstörbar, kan bara inte skjutas ned med just patriot, vilket den inte kan heller då patriot är för långsam, försök igen

Och ändå har patriot skjutit ner den flera gånger redan. Märkligt det där. Du verkar lika obildad som resten av vatniksen, man skjuter inte raketer för att köra ikapp missiler, man skjuter för att genskjuta dom.
Citera
2023-09-12, 11:42
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Den är inte oförstörbar, kan bara inte skjutas ned med just patriot, vilket den inte kan heller då patriot är för långsam, försök igen
Vilket är märkligt, då Patriot har lyckats skjuta ner just ett antal sådana med hög träffsäkerhet.

Precis som missiler som skjuter ner ballistiska missiler oftast är långsammare än missilerna de skjuter ner. Det är inga problem så länge missilerna möts. Och sökaren är avsedd för målet såklart.
Citera
2023-09-12, 11:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Jo. Det kan den:

Citat:
Ukraine downs Russian [Kinzhal] hypersonic missile with US Patriot

https://apnews.com/article/russia-ukraine-war-patriot-kinzhal-6b59af8e60853b4d6d16dd8d607768be

USA bekräftar:

Citat:
... last week the U.S. military confirmed that Ukraine had shot down a Kinzhal missile using the U.S.-produced Patriot system.

https://www.reuters.com/world/europe/can-ukraine-use-patriot-defense-systems-knock-out-russian-hypersonic-missiles-2023-05-17/
Citat:
Pentagon Confirms Ukraine Shot Down Russian Kinzhal Missile With U.S. Patriot

https://theaviationist.com/2023/05/10/kinzhal-vs-patriot/
Senast redigerad av -Info- 2023-09-12 kl. 11:48.
Citera
2023-09-12, 11:46
Medlem
Citat:
Men de gör ju oerhört mycket som hela västs tillverkningshub de har stor expertis inom många områden av elektronik

Nej, Kina besitter ingen expertis av elektronik. Kina besitter en expertis i att använda slavarbetare så de kan tillverka billigt skit som inte kräver någon specialkunskap.
Citera
2023-09-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Hur vet du att det inte kommer hända? Är du en spågumma kanske?
Givetvis har Ukraina fortsatt goda möjligheter att uppnå sina mål, dvs kicka ut orcherna tillbaka till Mordor men givetvis kan det ta tid. Har historien visat någonting så är det att det är svårt att bryta motståndsviljan hos ett folk som försvarar sig över tid. Ukraina håller på att fullständigt förinta den ryska armen men tack vare sitt arv från Sovjet är/var det en stor armé och det tar tid.
Snart kommer f16, ATACM och Taurus och vi kommer att få se ryssfyrverkerier som aldrig förr. Poppa popcorn och ha lite tålamod för snart börjar den sista akten i ryssgrillning.

Tiden rinner ju ut för offensiva ändamål, så fort det börjar regna nu sätter det stopp. Jag tycker inte du ska hurra för upptrappning och död, om ryssland känner sig hotad nog kommer de avfyra kärnvapen och då får du också grilla.
Citera
2023-09-12, 11:53
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Du har ju förlorat all objektivitet, allt du gör är att svara på alla mina svar till andra flashbackare för att du är så frusrerad över att haft fel gällande deployment av t14. Det är pinsamt som in i.
Det pinsamma är att ryssen utvecklat t-14 i ett decennium men den är inte stridsklar
Citera
2023-09-12, 11:57
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Tiden rinner ju ut för offensiva ändamål, så fort det börjar regna nu sätter det stopp. Jag tycker inte du ska hurra för upptrappning och död, om ryssland känner sig hotad nog kommer de avfyra kärnvapen och då får du också grilla.
För en viss typ av offensiv ja. Men den kan givetvis fortsätta nästa år. Ukraina måste inte ge upp bara för att det regnar. Det hade givetvis varit härligt om kriget tog slut innan nyår men Rysslands ondska är för stor just nu.

Jag kommer att fira med skumpa, paketglass och salta pinnar när Ukraina har ett sådant övertag att de kan stoppa tillbaka z-kackerlackan tillbaks till den sten de kom ifrån.
Jag tror på karma och att Ryssland kommer att få ordentligt med sådan.
Jag tror inte att Ryssland kommer att använda kärnvapen bara för att de inte får stjäla någon annans land.
Citera
2023-09-12, 11:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är väll självklart att målet är att kicka ut ryssland, mer behöver inte sägas.

Det är det officiella slutgiltiga målet kanske, men nu pratar vi väl målet för offensiven som nu pågår och ännu ej avslutad? Visst?
Citera
2023-09-12, 12:00
Medlem
Citat:
Det där kom ju efter de insett att det skulle bli ett misslyckande, sluta göra bort dig själv och slita med personangrepp.

Det där kom innan offensiven startat på riktigt.

"18 jun"

Hur som helst så har Ukraina inte haft någon tro på att de kan slänga ut ryssen med en motoffensiv. Det är något som vatniksen och Ryssland har hittat på.
Senast redigerad av Kratatch 2023-09-12 kl. 12:02.
Citera
2023-09-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ukraina säger att de skjutit ner 57 av 57 raketer när det smäller i städerna. Kan någon ha blivit träffad? Kanske, men på papper borde inte en hypersonisk missil som manövrerar bli träffad av en icke hypersonisk missil.

Du tror alltså att man skickar upp raketer för att jaga missilerna som skickas? Driver du med mig?
Citera
2023-09-12, 12:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
"The biography, due out on Tuesday, alleges Musk ordered Starlink engineers to turn off service in the area of the attack".

https://www.theguardian.com/technology/2023/sep/07/elon-musk-ordered-starlink-turned-off-ukraine-offensive-biography

Han saboterade alltså Ukraina mitt under pågående anfall. Han behöver inte vara "totalinvesterad" men man förväntar sig inte att han går Putins ärenden och motarbetar Ukraina. Din sista fråga är jävligt korkad då man trodde sig kunna lita på Musk men vad jag förstår nu så har Pentagon tagit över skötseln av Starlink så man inte får en kniv i ryggen igen av Putins hovnarr Musk.
Själv förnekar han, men om det stämmer är det illa.

Samtidigt.
Han har ett företag, Starlink, som enligt samstämmiga källor används dagligen av Ukrainas militär och som sägs vara oumbärligt.
Så riktigt så enkelt så du vill påskina är det inte. Om han går Putins ärenden borde han väl stänga av Starlink för Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in