2023-09-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Verkar gå väldigt trögt för Ukrainas gay/trans/nazist-armé. När tas Krim tillbaka? Det lovade väl b-skådisjuden Zelensky dyrt och heligt så sent som i maj? Ge mig era bästa ursäkter och bortförklaringar.

Den dansande apan Musk som lyder putins minsta vink stängde av sitt satelitsystem över krim. Ukraina behövde det för att kunna rycka fram där, de fick helt enkelt ändra taktik. Musk har själv gått ut med detta.
Citera
2023-09-12, 11:18
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getfnarre
Det sker misslyckade attacker varje dag, på vissa reddit forum kan du se flera stycken videor dagligen på förstörd ukrainsk eller rysk armor.

Varför göra bort dig själv med personangrepp?
Varför bakar du in engelska ord i nästa alla dina inlägg?
Citera
2023-09-12, 11:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är ju uppenbart att de trodde det då de var dåraktiga nog att skicka dem till slakt från ryskt artilleri, bara om man trodde något sådant skulle man få för sig att göra ett sådant självsmordsuppdrag, det säger ju sig självt.

Behöver jag ge belägg med sig om vad 1+1 är?

Nej men du måste väl ändå kunna belägga dina tvärsäkra påståenden som du ideligen kommer med.

Men men, vi vet nu att det inte kommer några källor från ditt håll. Du saknar helt enkelt förmågan.
Citera
2023-09-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Den dansande apan Musk som lyder putins minsta vink stängde av sitt satelitsystem över krim. Ukraina behövde det för att kunna rycka fram där, de fick helt enkelt ändra taktik. Musk har själv gått ut med detta.

Han stängde inte av det, det var aldrig aktiverat för det området och han ville inte bli aktivt delaktig i kriget. Idioterna i Ukrainas styre och Washington saknar helt förståelse för att inte alla människor på jorden är totalinvesterade i det meningslösa kriget.

Varför kunde inte Ukraina själva eller deras mäktiga allierade ordna med ett satellitsystem, för övrigt?
Citera
2023-09-12, 11:24
Medlem
Citat:
Källa på att ryssland säger att något av deras är oförstörbart?

https://www.eurasiantimes.com/russia-rejects-shooting-down-of-kinzhal-hypersonic-missile-mod/

"The US Patriot anti-aircraft missile system cannot shoot down the Russian Kinzhal hypersonic missile due to its technical characteristics, a senior source in the Russian Ministry of Defense (MoD) said, state media Ria Novosti reported."
Citera
2023-09-12, 11:25
Medlem
Citat:
Han stängde inte av det, det var aldrig aktiverat för det området och han ville inte bli aktivt delaktig i kriget. Idioterna i Ukrainas styre och Washington saknar helt förståelse för att inte alla människor på jorden är totalinvesterade i det meningslösa kriget.

Varför kunde inte Ukraina själva eller deras mäktiga allierade ordna med ett satellitsystem, för övrigt?

Det var aktiverat, men Ukraina använde det till att skicka in drönare. Efter ett samtal med Putin så släckte han ner det över krim.
Citera
2023-09-12, 11:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Den inledande offensiven var ett totalt misslyckande så att till och med ukrainska förband vägrade lyda order om att gå till anfall, det finns massor med videos om detta.

Många av dessa videos är fejkvideos inspelade av ryssar. De ingår i den ryska psykologiska krigföringen.

Med det sagt så innebär det inte att alla sådana här rapporter är fejk. Får man en order som man ser som ett självmordsuppdrag, så kan det hända att vissa vägrar. Det är normalt i krig. Det gäller såväl ryssar som ukrainare. Och andra.

Så jag tror att det har hänt. Men man ska ändå vara medveten om att ryssarna släpper fejkvideos också. I syfte att knäcka den ukrainska moralen.

Citat:
Sedan är hela offensiven i sig misslyckad för att de inte lyckats ta en stad eller bryta igenom första linjen totalt med stridsvagnar och säkra den.

Offensiven är fortfarande pågående. Så det går inte att säga att den misslyckats ännu.

Det man kan säga är att plan A misslyckades. Men nu arbetar de efter plan B, som går långsammare än plan A.

Men det går framåt. De förstör ryskt krigsmaterial dagligen och erövrar ständigt nytt territorium.
Citera
2023-09-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hurdå misslyckad? Vad är Ukrainas mål med offensiven, och vilken tidsram gäller?

Ukrainas mål är att kicka ut ryssland helt och hållet, jag antar och har för mig att ukraina hoppades på att lyckas klippa landbryggan men de kommer ju inte hända nu. Ett stort misslyckande hade varit att inte ta en större stad som tokmak eller inte lyckas attackera de bakre linjerna överhuvudtaget, mycket bärre om de inte kommer genom första, efter grova förluster
Citera
2023-09-12, 11:29
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:

"The biography, due out on Tuesday, alleges Musk ordered Starlink engineers to turn off service in the area of the attack".

https://www.theguardian.com/technology/2023/sep/07/elon-musk-ordered-starlink-turned-off-ukraine-offensive-biography

Han saboterade alltså Ukraina mitt under pågående anfall. Han behöver inte vara "totalinvesterad" men man förväntar sig inte att han går Putins ärenden och motarbetar Ukraina. Din sista fråga är jävligt korkad då man trodde sig kunna lita på Musk men vad jag förstår nu så har Pentagon tagit över skötseln av Starlink så man inte får en kniv i ryggen igen av Putins hovnarr Musk.
Citera
2023-09-12, 11:31
Medlem
Citat:
Haha, jag tror dock att kina är framtiden så anabbt som de har växt, men time will tell.

Och ändå kan de inte producera microchips och annan elektronik. Att göra billiga leksaker i 3d printer kvalité är knappast något som ger en fördelar när det kommer till bra kvalité och specialdesignad elektronik.
Senast redigerad av Kratatch 2023-09-12 kl. 11:35.
Citera
2023-09-12, 11:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ukrainas mål är att kicka ut ryssland helt och hållet, jag antar och har för mig att ukraina hoppades på att lyckas klippa landbryggan men de kommer ju inte hända nu. Ett stort misslyckande hade varit att inte ta en större stad som tokmak eller inte lyckas attackera de bakre linjerna överhuvudtaget, mycket bärre om de inte kommer genom första, efter grova förluster

Du påstår att Ukrainas mål med offensiven som startade i somras är att ’ kicka ut ryssland helt och hållet’?

Okej då börjar vi igen. Är det så att du igen bara drar ett påstående ur röven, eller har du insyn i Ukrainas försvarsledning och kan belägga detta?
Citera
2023-09-12, 11:32
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Hur vet du att det inte kommer hända? Är du en spågumma kanske?
Givetvis har Ukraina fortsatt goda möjligheter att uppnå sina mål, dvs kicka ut orcherna tillbaka till Mordor men givetvis kan det ta tid. Har historien visat någonting så är det att det är svårt att bryta motståndsviljan hos ett folk som försvarar sig över tid. Ukraina håller på att fullständigt förinta den ryska armen men tack vare sitt arv från Sovjet är/var det en stor armé och det tar tid.
Snart kommer f16, ATACM och Taurus och vi kommer att få se ryssfyrverkerier som aldrig förr. Poppa popcorn och ha lite tålamod för snart börjar den sista akten i ryssgrillning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in