2023-09-12, 06:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
Är hon på riktigt

”Några vänner”

Shysta vänner som lurar henne att stå som penningmålvakt

Ändå väldigt bra vänner som man kan ringa och få 50 000 kr till bilköp på några minuter

Önskar jag hade så bra vänner. Då behöver man nog ingen bank
Citera
2023-09-12, 06:48
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens
Ööööh, va!?

Svartskallar kan inte vara hederliga människor!

Det är inte frågan utan om de som den här tråden handlar om. De som fört över pengar till den här Amanda.

Det är tyvärr flera bottnar i den här diskussionen. Jag tycker det är märkligt att ärendet inte är hos polisen om banken misstänker penningtvätt men det kanske det är utan att vi vet det? Samtidigt är det intressant vad det egentligen var som flaggade detta? Problemet är nämligen att även skötsamma personer då och då tar mot stora summor på Swish. Här vore det bra om det tydligare framgick vad det exakta problemet är.
Citera
2023-09-12, 06:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är inte frågan utan om de som den här tråden handlar om. De som fört över pengar till den här Amanda.

Det är tyvärr flera bottnar i den här diskussionen. Jag tycker det är märkligt att ärendet inte är hos polisen om banken misstänker penningtvätt men det kanske det är utan att vi vet det? Samtidigt är det intressant vad det egentligen var som flaggade detta? Problemet är nämligen att även skötsamma personer då och då tar mot stora summor på Swish. Här vore det bra om det tydligare framgick vad det exakta problemet är.

När jag läste artikeln så ska Amanda mottagit flera swishar om tiotusen kronor till sitt konto från flera olika personer, när jag tänkte efter kan jag först att detta leder till flaggning, 15 swishar på tiosen kronor från kanske 10 olika personer är lite extremt, känns mer rimligt om det sker mellan 2 personer.

Är det svartskallar som Swishat Amanda så är sannolikheten hyffsat hög att det är personer med skumt förflutet.

Det sjuka är dock att pengarna hamnari frysboxen i 3 månader, samt att hon rödflaggas och får svårt att öppna nytt bankkonto, det ska inte ta 3 månader att bena ut det här.

För mig känns det som att banken gjort sig skyldig till stöld och borde gå att kräva på ett rejält skadestånd, för att inte tala om den dåliga PRn detta medför...
Citera
2023-09-12, 07:00
Medlem
U138s avatar
Min erfarenhet är att banken låser upp kontot ganska omgående om man visar underlag på var pengarna kommer ifrån.

Kanske svårt för henne att göra det i det här fallet om pengarna inte är legala..

Luktar knark eller bedrägeripengar lång väg.
Citera
2023-09-12, 07:01
Medlem
nullbytes avatar
Att det tagit 3 månader är nog för att antingen
1. det har helt fallit mellan stolarna
2. pågående polisutredning vilket innebär att banken inte kan göra något

Hela historian är väldigt suspekt. Hon hävdar att Emad har tagit ett lån för att köpa en bil, ändå ska hon ta emot flera Swish transaktioner från olika personer. Självklart ringer varningsklockan då.
Citera
2023-09-12, 07:06
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedr
Varför kunde t.ex inte kompisarna swisha köparen direkt?
Det förklarar Amanda i artikeln.
Citera
2023-09-12, 07:10
Medlem
Självklart är det något märkligt med den där historien, när hennes arabiska pojkvän som ville ha bilen, vill att hon ska köpa den och det ska gå via henne, samt de swishar henne som tokar. Varför kunde han inte köpa den själv, om det är han som vill ha bilen och köra med den?
Sedan tycker jag visserligen ändå att det är lite smått kriminellt av Swedbank med att frysa ett konto helt och hållet med tillgångar, fonder, löner och hela köret. Detta är ju inte heller deras tillgångar, de har bara hand om dem, så här borde hon nog göra en polisanmäla mot Swedbank för ren stöld.
Citera
2023-09-12, 07:17
Medlem
991ESSs avatar
Otroligt att vi bara accepterar att behandlas som barn eller för den delen terrorister, från politiker/bankers regler numera. De flesta medborgare verkar inte anse det är ett problem, för de har inte drabbats själva, än... men ska det behöva varea såhär, och varför? Vilka importerade alla dessa terrorister till regimerna i väst..?

Ett större problem i den här historien, är varför så många unga svenska tjejer/luder attraheras av sådant här slödder..

En tanke när det gäller trådens ämne, är annars att skaffa fler konton utomlands i olika länder, sprida riskerna, tyvärr verkar just svenska banker vara särskilt nitiska när det kommer till dessa nymodigheter/dumheter, så att ha de mesta cashen i utländska banker är en bra riskspridning, ha flera olika kort, så alltid något kort fungerar..
Senast redigerad av 991ESS 2023-09-12 kl. 07:28.
Citera
2023-09-12, 07:19
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Hur kan man vara så urbota dum, som denna tjej ?! Har ingen ytterligare kommentar.
Citera
2023-09-12, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Självklart är det något märkligt med den där historien, när hennes arabiska pojkvän som ville ha bilen, vill att hon ska köpa den och det ska gå via henne, samt de swishar henne som tokar. Varför kunde han inte köpa den själv, om det är han som vill ha bilen och köra med den?
Sedan tycker jag visserligen ändå att det är lite smått kriminellt av Swedbank med att frysa ett konto helt och hållet med tillgångar, fonder, löner och hela köret. Detta är ju inte heller deras tillgångar, de har bara hand om dem, så här borde hon nog göra en polisanmäla mot Swedbank för ren stöld.

Tyvärr har bankerna rätt att göra i princip vad de vill mot sina kunder även om de inte kan styrka brott. Det är lätt att dras med och tycka att negrer ska sättas åt men detta drabbar även svenskar som inte begått något brott alls. Det kan räcka med att en kund handlar med krypto eller gör något annat som är helt lagligt så kan bankerna frysa kontot ändå.

Det borde protesteras högljutt mot detta, bankerna är privata företag som inte ska leka polis eller ännu värre bara godtyckligt förstöra livet för helt laglydiga svenskar. Bankerna har i praktiken blivit poliser med sina egna lagar som står över svensk lag. Det räcker alltså idag inte med att man följer svensk lag, man måste följa dessa privata företags lagar också annats kan du inte fungera i samhället och dina tillgångar kan konfiskeras.
Citera
2023-09-12, 07:26
Medlem
Bankerna är livrädda för att hamna i penningtvätts härva, i banktillståndet är det hårt villkorat.
Citera
2023-09-12, 07:28
Medlem
Det var därför jag skaffa ett binance visa kort som backupp under kovid efter communismen slog till i Canada och England.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in