2023-09-11, 23:13
Medlem
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ter-swishstrul

Hennes konto har varit avstängt i tre månader.

Det verkar som att något stort fel har inträffat. Hur kan Swedbank inte ta avstängningar på allvar? Att vara avstängd från sitt konto 2023 är ett stort hinder. Att det ska ta tre månader att klargöra detta är obegripligt.

Själv arbetar jag inom ett finansiellt institut, men med andra uppgifter. Visst, mina utredningar kan ta sin tid, men aldrig längre än en vecka. Jag är bunden av strikta regler när jag påverkar individers ekonomi och privatliv. För mig är det viktigt att vara klar och säkerställa god kommunikation med alla inblandade. Det verkar inte som Swedbank har uppfyllt detta?

Ett sådant beslut borde snabbt hanteras av en tjänsteman enligt fastställda rutiner. Om ingen åtgärd vidtas efter detta, är jag förvånad. Om jag hade låtit någons konto vara fryst i tre månader skulle jag definitivt haft djupa diskussioner med min överordnade. Det är ett stort ingrepp i en persons liv.

Här måste banken agera annars förlorar dom kunder. Vanligt folk är inte terrorister!
Citera
2023-09-11, 23:16
Medlem
Jag fick direkt känslan att banken hade något på dom, alternativt nån eller några av kompisarna som lånade ut pengar.

Känns suspekt att ett antal kompisar swishar pengar för att nån ska köpa en bil.
Varför kunde t.ex inte kompisarna swisha köparen direkt?
Citera
2023-09-11, 23:19
Medlem
Dom kanske är klar med sin utredning men det är polisen som sätter stopp?
Citera
2023-09-11, 23:22
Medlem
Balonzos avatar
Klart som fan det ringer varningsklockor när Amanda får en massa swish in från 10 blattar och sen swishar ut ett större belopp. Bra gjort av Swedbank!

Ens bankkonto använder man för sina egna transaktioner, man ska aldrig vara en mellanhand.
Citera
2023-09-11, 23:22
Medlem
knark-kungens avatar
Varför får man sina konton låsta?

Hända en polare till mig, han kunde inte ens logga in på banken. Kändes väldigt shady för en rättskaffens karl likt mig själv.
Citera
2023-09-11, 23:42
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Om man är misstänkt för brott så anser jag att man ska häktas. Då får man i alla fall mat. Att spärra kontot är inte mänskligt. Idiotiskt system.
Citera
2023-09-11, 23:50
Medlem
Banken kan göra vad de vill. Läs avtalet.

Klart det är shady som fan och känns som tjejen utnyttjas hårt för kriminella ändamål.

Killen ser inte ut att livnära sig på hederligt arbete direkt och vem fan impulsköper en bil bara sådär? Har tjejen ens en inkomst?

Nej det är nog kört för hennes del. Får nog vara glad om hon kommer undan med bara ett nedstängt konto. Banken tar penningtvätt på blodigt allvar.

Hittar de något så blir det polisanmälan direkt
Citera
2023-09-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedr
Jag fick direkt känslan att banken hade något på dom, alternativt nån eller några av kompisarna som lånade ut pengar.

Känns suspekt att ett antal kompisar swishar pengar för att nån ska köpa en bil.
Varför kunde t.ex inte kompisarna swisha köparen direkt?

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Banken kan göra vad de vill. Läs avtalet.

Klart det är shady som fan och känns som tjejen utnyttjas hårt för kriminella ändamål.

Killen ser inte ut att livnära sig på hederligt arbete direkt och vem fan impulsköper en bil bara sådär? Har tjejen ens en inkomst?

Nej det är nog kört för hennes del. Får nog vara glad om hon kommer undan med bara ett nedstängt konto. Banken tar penningtvätt på blodigt allvar.

Hittar de något så blir det polisanmälan direkt

Jag är den första att utvisa kriminella utländska personer. Men att spärra individers bank konton är ett övergrepp i sig. Överheter, stater eller institutioner ska inte få bunta ihop din egen plånbok bara för att du umgås med kriminella. Det är här jag ställer mig över allt. Det är first amendment så det visslar om det. Hade banken gjort detta i USA skulle hon fått miljon skadestånd men i Sverige händer inget och inget ansvars utkrävs heller.

På sin höjd får tjänstemannen eller kvinnan som slöat i 3 månader och inte hört av sig till kunden och berättat att det kanske ligger på polisens bord, vilket isåfall hade renderat i att banken inte fått media belysning nu, en liten tillsägelse av sin chef. Det är så Sverige fungerar och det är beklagligt att vi blivit så laissez faire samhälle. Män behöver ta erövra landet igen och inrätta en konservativ dynamik igen.
Citera
2023-09-12, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Jag är den första att utvisa kriminella utländska personer. Men att spärra individers bank konton är ett övergrepp i sig. Överheter, stater eller institutioner ska inte få bunta ihop din egen plånbok bara för att du umgås med kriminella. Det är här jag ställer mig över allt. Det är first amendment så det visslar om det. Hade banken gjort detta i USA skulle hon fått miljon skadestånd.

Nu är det här Sverige. Penningtvättslagarna och lagen mot terrorfinansiering skiljer sig inte nämnvärt mellan länderna.

Har haft höga insättningar och höga utgifter, bland annat via Swish. Inget avstängt konto för det.

Det händer inte bara över en natt. Någon i killens gäng eller kanske t o m han själv är inte rena. Banken har fångat upp detta och bruden får ta hela smällen. Klassiskt upplägg bland kriminella. Eller vafan tror du inte killen själv köper bilen för?

"Lånat pengar" my ass. Hon är nog på kant med sin nya bank inom kort med. Finns ingen bank som inte arbetar på det här sättet

Livet är inte snabba cash. Dumpa gangstern och skaffa en reko kille. Inte värt att slösa sin ungdom på att få livet förstört
Senast redigerad av kexchoklad123 2023-09-12 kl. 00:09.
Citera
2023-09-12, 00:21
Medlem
tram123s avatar
Antagligen något skumt med någon av överföringarna, behöver inte ens vara hon eller hennes kille utan kan vara någon av vännerna som har haft pengar från brott på kontot som han överfört.

Gissningsvis så är det något system som varnar och låser kontot när flera personer swishar en person inom en kort tidsperiod då det är så penningtvätt fungerar.
Sen granskas det och om allt är ok så låses kontot upp.
Jag skulle gissa att det är så det fungerar och eftersom det nu varit låst i 3 månader är det någon överföring som är misstänksam.

Har själv fått mycket swishningar, även max belopp på 150000 med och aldrig fått kontot låst.
Senast redigerad av tram123 2023-09-12 kl. 00:24.
Citera
2023-09-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Antagligen något skumt med någon av överföringarna, behöver inte ens vara hon eller hennes kille utan kan vara någon av vännerna som har haft pengar från brott på kontot som han överfört.

Antagligen är det något system som varnar och låser kontot när flera personer swishar en person inom en kort tidsperiod.
Sen granskas det och om allt är ok så låses kontot upp.
Jag skulle gissa att det är så det fungerar och eftersom det nu varit låst i 3 månader är det någon överföring som är misstänksam.

Har själv fått mycket swishningar, även max belopp på 150000 med och aldrig fått kontot låst.

Det är oftast konton som flaggas. Spelar ingen roll hur många sändningar. Kommer det in pengar från ett konto som är flaggat så åker man garanterat dit.

Sedan är ju frågan vad påföljden blir. Går pengarna härleda till brott så torskar man för penningtvätt.
Citera
2023-09-12, 00:40
Medlem
JustTrollings avatar
Om person X köper en bil av Y så överför X pengarna till Y.

Person A, B, C, D & X överför inte pengar från olika konton till Z, som sedan överför pengarna till Y.

Självklart tar säljaren bara emot pengar från den faktiska köparen.

Naturligtvis köper inte banken hennes bullshit story.

Inte en enda normalbegåvad människa i hela landet köper den där storyn.

Att det hela har tagit så lång tid beror troligtvis på att hon vidhåller en totalt usel story och vägrar inkomma med underlag som stödjer att pengarna som kommit in på hennes konto från flertalet blattar är vita. Blattar som troligtvis går på soc och saknar andra legala inkomster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in