Har själv inte barn men har läst endel på nätet att folk inte ser något problem med att lämna barn i den åldern ensamma i hemmet ett tag, till och med barn yngre än så.
Tycker ni att det vore okej om en förälder gick snabbt till mataffären i närheten och handlade något medans 7-åringen var ensam hemma ett kort tag?
Någon som vet hur socialtjänsten ser på det? Skulle de kunna omhänderta ett barn pga det eller i alla fall att det blir en utredning om de fick reda på det? Har de ens några regler eller riktlinjer angående detta, i vilken ålder det anses lämpligt för ett barn att vara ensamt?
I England klassas det i alla fall som "child neglect", dvs barnförsummelse om man skulle lämna en 7-åring ensam, om så bara för en kort stund även om ungen är helt "okej" med att vara själv.
Om barnet skulle t.ex. äta något, sätta i halsen och dö, skulle det bli något rättsligt straff för föräldern då (i Sverige) ?
Senast redigerad av Frylta 2023-09-12 kl. 03:25.
Har själv inte barn men har läst endel på nätet att folk inte ser något problem med att lämna barn i den åldern ensamma i hemmet ett tag, till och med barn yngre än så.
Tycker ni att det vore okej om en förälder gick snabbt till mataffären i närheten och handlade något medans 7-åringen var ensam hemma ett kort tag?
Någon som vet hur socialtjänsten ser på det? Skulle de kunna omhänderta ett barn pga det eller i alla fall att det blir en utredning om de fick reda på det? Har de ens några regler eller riktlinjer angående detta, i vilken ålder det anses lämpligt för ett barn att vara ensamt?
I England klassas det i alla fall som "child neglect", dvs barnförsummelse om man skulle lämna en 7-åring ensam, om så bara för en kort stund även om ungen är helt "okej" med att vara själv.
Om barnet skulle t.ex. äta något, sätta i halsen och dö, skulle det bli något rättsligt straff för föräldern då (i Sverige) ?
När jag växte upp var det inga konstigheter, ganska vanligt, var ett så kallat "nyckelbarn", idag leder sådant till 17 diagnoser och ett akutteam med psykolog, men på min tid var det inget konstigt och revolutionärt med det...
Det blir lite "hur långt är ett snöre" av det hela, hur länge kan man låta barn leka på rummet obevakade? ska barn överhuvudtaget lämnas obevakade?
Ja, det går att lämna barnet en kort stund, kommer inte leda till trauma eller något annat...
Tror jag var 9 år när jag lite högtidligt fick en reservnyckel till bostaden o kunde gå hem efter skolan o vara själv några timmar, tills någon av föräldrarna kom hem. Men det var en annan tid o hade hjälpsamma grannar.
Jag minns i början på filmen "Unforgiven" med Clint Eastwood. Som spelar en pensionerad gammal bounty hunter och får besök av Morgan Freeman som behöver en sista hjälp med ett jobb att leta reda på några riktigt fula typer. Clintan som bor långt ute på vischan tillsammans med sina två barn då hans äkta hälft är avliden. Han säger farväl till grabben som inte kan vara mer än 12-13 år att ta väl hand om sin lillasyster medans han är borta ett par veckor och glöm heller ej att mata hönorna. I vart fall så är den där lillasystern inte mer än 7 år. Så nej det är ej lämpligt. De behöver någon som tar hand om dem även om denna barnvakt inte är mer än 12 år själv. Men ensam klarar man sig inte då man är 7 år.
Visst kan en 7-åring vara själv hemma en kort stund, men det beror lite på vilken 7-åring det är. Är det en lugn pålitlig unge är det ok. Är det en ADHD-unge som river lägenheten medan man är borta 20 min är det mindre bra.
Ungar går ju själva till och från skola och fritids. Ungar är väl ute och leker själva fortfarande, även om det numera är betydligt ovanligare än när jag var barn?
Tror jag var 9 år när jag lite högtidligt fick en reservnyckel till bostaden o kunde gå hem efter skolan o vara själv några timmar, tills någon av föräldrarna kom hem. Men det var en annan tid o hade hjälpsamma grannar.
Japp! När jag började 1:an så följde min styvfar med mig till skolan två gånger för att visa vägen - en promenad på 25 minuter enkel väg.
På morgonen ringde mitt alarm, jag gick upp och rostade mackor och gjorde O'boy, fixade iordning mig själv och gick till/från skolan med egen hemmanyckel. Det här var slutet utav 80-talet och helt normalt.
Ja? Var ofta själv hemma i den åldern, inte svårt att fixa mackor om man var hungrig t.ex.
Vad tror du ska hända, att de dränker sig i toaletten eller häller bensin i hela huset?
Gick själv både till och från skolan ensam förutom första dagen i första klass. Var ensam hemma sen till mamma kom hem från arbetet runt fyra. Började skolan på 60-talet. Vad ömtåliga barn är idag!
Det beror på barnet. I början kan man också ha en dold kamera och se vad barnet hittar på.
Om barnet skulle få för sig att börja leka med tändstickor eller mixtra med el så får man nog släpa runt med ungen tills denne är 18.
Enkla svaret. Ja, förr kunde man lämna en 2 åring hemma som alternativ var att svälta eller bli bostadslös. Allt är relativt också idag hos det fattigare segmentet.
När jag växte upp var det inga konstigheter, ganska vanligt, var ett så kallat "nyckelbarn", idag leder sådant till 17 diagnoser och ett akutteam med psykolog, men på min tid var det inget konstigt och revolutionärt med det...
Det blir lite "hur långt är ett snöre" av det hela, hur länge kan man låta barn leka på rummet obevakade? ska barn överhuvudtaget lämnas obevakade?
Ja, det går att lämna barnet en kort stund, kommer inte leda till trauma eller något annat...
jag var nog också hemma själv när jag var 7 år gammal men inte längre perioder, en timma här o där kanske jag minns inte riktigt men ja, vi kuvösar in barn i allt för mycket trygghet och när de möter verkligheten blir de sköra skal och bildar diagnoser som egentligen borde stärkts skyddet när de var små.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!