2023-09-12, 00:40
Medlem
Finns enormt många människor speciellt välbärgade människor som börjat bli spärrade från sina bank-id och banker senaste åren och detta är helt utan rimlig anledning utan kan gälla att någon skickar över pengar till sitt syskon eller att någon spenderat mycket pengar på semestern eller att man börjat använda någon annan betalapp som Revolut t.ex.

Bankerna har inte tillräckligt med kompetens eller resurser för att kunna komma fram till att det inte är några olagliga aktiviteter så dom väljer att döma folk som skyldiga per automatik av ren lathet, och det blir bankkundernas uppgift att rentvå sig med enorma konsekvenser på köpet.

Detta kommer bli vanligare och tror inte det blir ändring förens mer vanliga människor börjar upplysa om problemen och trakasserierna från banken.

Mitt tips är att vara bankkund hos minst 2 aktörer ifall detta skulle inträffa en då står man inte där utan bank-id och ingen tillgång till pengar
Citera
2023-09-12, 00:47
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandsoft
Att du tycker att man inte får använda sitt eget bankkonto som man vill inom lagens ramar eller bli swishad av blattar är inte ett bra argument för att låsa ett konto i 3 månader.

Det är klart att banken reagerar när en svensk tjej på kort tid tar emot 150k via swish från flera araber och beloppet sedan direkt slussas ut i en större swishutbetalning. Då hennes konto fortfarande är spärrat tyder ju bara på att banken har starka misstankar om att pengarna har ursprung från t.ex bedrägerier. Uppenbarligen har Amanda och hennes snälla kompisar inte kunnat styrka att det är vita pengar från egen ficka. Då hade ju kontot inte varit spärrat längre!

Bra jobbat av Swedbank!
Citera
2023-09-12, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Nu är det här Sverige. Penningtvättslagarna och lagen mot terrorfinansiering skiljer sig inte nämnvärt mellan länderna.

Har haft höga insättningar och höga utgifter, bland annat via Swish. Inget avstängt konto för det.

Det händer inte bara över en natt. Någon i killens gäng eller kanske t o m han själv är inte rena. Banken har fångat upp detta och bruden får ta hela smällen. Klassiskt upplägg bland kriminella. Eller vafan tror du inte killen själv köper bilen för?

"Lånat pengar" my ass. Hon är nog på kant med sin nya bank inom kort med. Finns ingen bank som inte arbetar på det här sättet

Livet är inte snabba cash. Dumpa gangstern och skaffa en reko kille. Inte värt att slösa sin ungdom på att få livet förstört

Om detta stämmer, hur kan medier ha missat detta? Helt obegripligt att det blir en löpsida med dålig PR för Swedbank om de verkligen haft fog för sina åtgärder?
Citera
2023-09-12, 00:57
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Klart som fan det ringer varningsklockor när Amanda får en massa swish in från 10 blattar och sen swishar ut ett större belopp. Bra gjort av Swedbank!

Ens bankkonto använder man för sina egna transaktioner, man ska aldrig vara en mellanhand.

En bank ska oavsett inte bry sig om 1, 10 eller 100 swishar mig.

Idiotiskt.
Citera
2023-09-12, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Om detta stämmer, hur kan medier ha missat detta? Helt obegripligt att det blir en löpsida med dålig PR för Swedbank om de verkligen haft fog för sina åtgärder?

Banken har ingen skyldighet att låsa upp hennes konto. Inte ens om hon kan bevisa vart pengarna kommer ifrån och tro mig när jag säger det här, det kan hon inte.

Trolig utgång är följande:

* Man avslutar kontot utan påföljd.

* Man avslutar kontot och beslagtar alla pengar inkl polisanmälan för brott mot penningtvättslagen (worst case scenario)

* Man återöppnar kontot men stänger av henne från Swish på obestämd tid.

Mitt råd, håll er borta från kriminella.
Citera
2023-09-12, 01:04
Medlem
JustTrollings avatar
Kopierar in den här meningen innan artikeln blir premiuminnehåll.
– Säljaren ville ha hela betalningen i en Swish. Eftersom jag hade Swedbank som tillåter en högre beloppsgräns kom vi på att jag kunde höja min tillfälliga gräns på Swish till 150 000. Så Emad och våra vänner swishade mig i omgångar och sedan skulle jag swisha säljaren. Men när jag skulle skicka betalningen gick det inte, det stod bara ”kontakta din bank”, ...

Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier

Banker är lätta måltavlor för slaskpressen, eftersom banker inte får uttala sig om kundernas ärenden. Det vet ju tidningarna, så tidningen kan dra vilken lögn som helst utan att banken kan motbevisa något.

Dessutom klickar pöbeln gärna på helt obalanserade artiklar om "hemska storbanker som är dumma mot kunderna fast dom gör stora vinster".
Citera
2023-09-12, 01:23
Medlem
roppert67s avatar
Citat:
Min kille tog ett lån för att köpa den där bilen och han behöver komma åt pengarna för att betala av det.
Fattar inte, på vägen hem stannar de till hos nån skum bilsäljare och vill ha 150k för den, något som babben inte har så har han tagit lån för att köpa "den där bilen".
Hur gick detta till? Får man verkligen så stora lån så snabbt?
Citera
2023-09-12, 01:38
Medlem
Corona-Chans avatar
Hon låter utländska pojken och hans vänner att använda hennes rena namn och konto som målvakt, nu sitter hon i skiten och kommer att vara flaggad för resten av livet i systemen.
Hon riskerar att bli dömd för brott också när alla bitar fallit på plats.
Citera
2023-09-12, 01:43
Medlem
Inget konstigt

Hon har väl tagit emot pengar från ett bevakat misstänkt kriminellt konto.

Då blir allt svart
Som en ridå bara

Hon kommer antagligen aldrig få tillbaka sitt konto

Detta hände min dotter som hävdade in i det sista att hon inte visste men hon hade tagit emot en swish och så blev allt bara svart. Efter att hon swishat tillbaka pengarna till ett annat konto.

Hon fick redogöra för banken men dom stängde alla hennes konton swish bankid med era och sen kom pengarna tillbaka på en avi.

Men det blev aldrig något med polisen.
Men det var verkligen inte värt dom 15 000 som kom in.
Citera
2023-09-12, 01:51
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Så babben Emad ville ha en bil men kunde inte själv köpa den så han bad sina kompisar att tvätta lite pengar via flickvännens konto så hon kunde köpa bilen.

Han kunde uppenbarligen inte köpa bilen själv.
Citera
2023-09-12, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Inget konstigt

Hon har väl tagit emot pengar från ett bevakat misstänkt kriminellt konto.

Då blir allt svart
Som en ridå bara

Hon kommer antagligen aldrig få tillbaka sitt konto

Detta hände min dotter som hävdade in i det sista att hon inte visste men hon hade tagit emot en swish och så blev allt bara svart. Efter att hon swishat tillbaka pengarna till ett annat konto.

Hon fick redogöra för banken men dom stängde alla hennes konton swish bankid med era och sen kom pengarna tillbaka på en avi.

Men det blev aldrig något med polisen.
Men det var verkligen inte värt dom 15 000 som kom in.
Läste artikeln utan att reflektera.

Men kan banken verkligen ta hennes fonder?
Citera
2023-09-12, 02:00
Medlem
-Andreas-s avatar
Vid vissa sexsiffriga transaktioner jag genomfört, då mottagaren inte fått någon insättning, har Swedbank inom väldigt kort tid ringt till mig o 'kollat att allt är i sin ordning'.. ställt frågor om syftet, sagt ngt som 'annorlunda kontoaktivitet som vi per formalia måste kontrollera'.. då jag förklarat ändamål o svarat på frågorna, sen direkt efter samtalet släppt igenom överföringen. Helt enligt protokoll o legalt såklart.

Kvinnan måste haft, kanske det kallas 'suspekta kontoaktiviteter' i plural, inte gett en två meningar lång motivering o därmed blivit spärrad?

Våra pengar, våra val hur vi nyttjar dem inom lagens ramverk; fast hon kanske antogs agera utanför lagens ramverk vid tillfället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in